Αρχική Νέο πλαίσιο για την ευζωία των ζώων συντροφιάς - Πρόγραμμα ‘‘ΆΡΓΟΣ’’Άρθρο 7 Αρμοδιότητες και υποχρεώσεις των δήμωνΣχόλιο του χρήστη ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΖΩΟΦΙΛΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ | 14 Μαΐου 2021, 18:11
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία της Υγείας των Ζώων, η διαχείριση αλλά και η παρακολούθηση του πληθυσμού των αδεσπότων ζώων είναι δέσμια αρμοδιότητα και του Δήμου (τοπική Αρμόδια Αρχή) για τη διασφάλιση πρωτίστως της κτηνιατρικής Δημόσιας Υγείας (καταπολέμηση και πρόληψη ζωοανθρωπονόσων), αλλά και της υγείας και ευζωίας των ζώων. Με το παρόν άρθρο γίνεται σαφές ότι παρέχονται αρμοδιότητες διαχείρισης αδεσπότων ζώων σε ΜΚΟ και σε ιδιώτες χωρίς έλεγχο και εποπτεία από τις τοπικές κτηνιατρικές και δημοτικές αρχές (όπως ισχύει στο ν. 4039/2012) και παράλληλα προωθείται η ασυλοποίηση των αδέσποτων ζώων συντροφιάς Ενώ στο πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 7 προβλέπεται η υποχρέωση των Δήμων να διαθέτουν ολοκληρωμένο πρόγραμμα διαχείρισης των αδέσποτων ζώων, η διάταξη αυτή αποδυναμώνεται και εν τέλει αναιρείται εκκωφαντικά. Ενώ διατηρείται η υποχρέωση του Δήμου για τη διαχείριση των αδέσποτων ζώων καθώς και η δυνατότητα συνεργασίας με φιλοζωικά σωματεία κατόπιν έγγραφης συμφωνίας με τον Δήμο για τη διαχείριση, από το σ-ν αφαιρείται η υποχρέωση του Δήμου για συνολική εποπτεία ως προς την διαχείριση των αδέσποτων ζώων όπως ισχύει στον Ν4039/12 άρθρο 9 παρ. 1 «..με τον αρμόδιο Δήμο, ο οποίος έχει τη συνολική εποπτεία των αδέσποτων ζώων συντροφιάς εντός των διοικητικών του ορίων..» από το σ-ν αφαιρείται η υποχρέωση του Δήμου, να ασκεί εποπτεία στα φιλοζωικά σωματεία στα οποία εκχωρείται η διαχείριση των αδέσποτων ζώων με έγγραφη συμφωνία όπως ίσχυε με το άρθρο 9 παρ 1 του Ν4039/12 «Οι κατά τα ως άνω φιλοζωικές ενώσεις και σωματεία που εγκρίνονται από τον αρμόδιο Δήμο οφείλουν να διαθέτουν υποδομή, συνιστάμενη στην ύπαρξη κατάλληλων σχετικών εγκαταστάσεων ή οχημάτων μεταφοράς ζώων και ανθρώπινο δυναμικό με εμπειρία στο χειρισμό των ζώων…» Με το σ-ν η μόνη απαίτηση για την υπογραφή έγγραφης συμφωνίας μεταξύ Δήμου κα φιλοζωικών σωματείων είναι καταχωρημένες στο Μητρώο Φιλοζωικών Σωματείων και Οργανώσεων του Εθνικού Μητρώου Ζώων Συντροφιάς και όχι η ύπαρξη κατάλληλων σχετικών εγκαταστάσεων. Χαρακτηριστικά αναφέρεται η παράγραφος 5 εδάφιο (βαδ) του άρθρου 7 «Μετά την παροχή της αναγκαίας κτηνιατρικής φροντίδας και περίθαλψης, τα περισυλλεγέντα ζώα συντροφιάς οδηγούνται… ή στα συνεργαζόμενα με έγγραφη συμφωνία φιλοζωικά σωματεία και οργανώσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με σκοπό να υιοθετηθούν κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 9.» Το ερώτημα που ανακύπτει είναι που θα φιλοξενούνται σε αυτή την περίπτωση τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς; Υπενθυμίζεται η διάταξη του άρθρου 4 παρ 13, σύμφωνα με την οποία προβλέπεται ότι τα φιλοζωικά σωματεία μπορούν «να σημαίνουν, να καταγράφουν, στειρώνουν και να εμβολιάζουν τα ζώα συντροφιάς τους δωρεάν» στα κτηνιατρεία των Δήμων. Η διάταξη αυτή αφενός ανοίγει παράθυρο για την νομιμοποίηση παράνομα αποκτηθέντων ζώων (είτε δεσποζομενα είτε αδέσποτα χωρίς να φέρουν σήμανση) και με αυτό τον τρόπο καταστρατηγείται το άρθρο 12 του ν. 2017/1992 (Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την Προστασία των Ζώων Συντροφιάς) όπου στα μέτρα για τη Μείωση του Αριθμού των Αδεσπότων ζώων τα κράτη μέλη πρέπει να περιλαμβάνουν «…γγ. την ενθάρρυνση του ατόμου που βρίσκει έναν αδέσποτο σκύλο ή γάτα να το επισημαίνει στην αρμόδια αρχή». Επιπλέον η διάταξη αυτή αποτελεί σημαντικό κενό όσον αφορά την ιχνηλασιμότητα των ζώων αφού γεννάται το ερώτημα, ποια είναι η προέλευση των ζώων που δεν είναι καταγεγραμμένα και κατέχονται από φιλοζωικά σωματεία. Με την διάταξη του άρθρου 7 παράγραφος 6 «Επιτρέπεται η περισυλλογή και η φιλοξενία αδέσποτου ζώου και από εγγεγραμμένα στο οικείο μητρώο της παρ. 23 του άρθρου 2 φιλοζωικά σωματεία και φιλοζωικές οργανώσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που διαθέτουν αδειοδοτημένα καταφύγια, καθώς και από ιδιώτες που διαθέτουν αδειοδοτημένα καταφύγια. Στην περίπτωση αυτή τα ζώα καταχωρούνται στο ΕΜΖΣ με προσωρινό ιδιοκτήτη το ως άνω σωματείο ή οργάνωση ή ιδιοκτήτη καταφυγίου, οι οποίοι μεριμνούν για την υιοθεσία τους κατά το άρθρο 9 Παράγραφο 5 εδάφιο (β) και (βα) Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή σύμβαση Ν2017/1992, που έχει υπερνομοθετική ισχύ «αδέσποτο ζώο, εννοούμε κάθε ζώο συντροφιάς, το οποίο είτε δεν έχει σπίτι, είτε βρίσκεται εκτός ορίων του σπιτικού του ιδιοκτήτη του ή του φύλακά του και δεν βρίσκεται υπό την άμεση επίβλεψη ή έλεγχο κανενός ιδιοκτήτη ή φύλακα. Η μη σήμανση του ζώου από τον ιδιοκτήτη του, δεν το καθιστά αυτόματα αδέσποτο. Σε κανένα ορισμό και σε καμία χώρα το ζώο χωρίς σήμανση και καταγραφή δεν θεωρείται αδέσποτο Ο ιδιοκτήτης στην περίπτωση που το ζώο δεν έχει σήμανση θεωρείται μη συμμορφούμενος και του επιβάλλονται κυρώσεις. Παράγραφος 5 εδάφιο Βαδ) Προβλέπεται ότι φιλοζωικό σωματείο ή οργάνωση μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα ή φυσικό πρόσωπο που διαθέτει αδειοδοτημένο καταφύγιο το επιθυμεί, είναι δυνατή η μεταβίβαση της προσωρινής ιδιοκτησίας ενός αδέσποτου σε αυτά, με αντίστοιχη ενημέρωση του ΕΜΖΣ. Η δυνατότητα ιδιοκτησίας από νομικά πρόσωπα προβλέπεται και στην παράγραφο 6 του άρθρου 7 που αναφέρθηκε προηγουμένως «..Στην περίπτωση αυτή τα ζώα καταχωρούνται στο ΕΜΖΣ με προσωρινό ιδιοκτήτη το ως άνω σωματείο ή οργάνωση ή ιδιοκτήτη καταφυγίου, οι οποίοι μεριμνούν για την υιοθεσία τους κατά το άρθρο 9…» Μια ακόμη διάταξη με την οποία νομιμοποιείται η ανάθεση της διαχείρισης των αδέσποτων ζώων συντροφιάς από τους Δήμους σε νομικά και φυσικά πρόσωπα, μέσω της δυνατότητας ιδιοκτησίας αδέσποτων ζώων συντροφιάς. Ο ορισμός αυτός δε εναρμονίζεται με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την Προστασία των Ζώων Συντροφιάς. Η έννοια του ιδιοκτήτη όπως ορίζεται στα ευρωπαϊκά κείμενα, αφορά μόνο φυσικό πρόσωπο που συντηρεί το ζώο συντροφιάς κυρίως μέσα στο σπίτι του για ευχαρίστησή του και σαν σύντροφο του. Επισημαίνεται ότι η υιοθεσία ζώου έχει την έννοια πράξεως μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που αποσκοπεί στη φροντίδα και την προστασία του ζώου από τον ιδιοκτήτη του και όχι περαιτέρω μεταβίβασή του, σύμφωνα με τις αρχές της υπεύθυνης ιδιοκτησίας. Παράγραφος 5 εδάφιο (Βαε) και εδάφιο (γ) Για την επανένταξη του ζώου συντροφιάς καθορίζεται προϋποθέσεις και δεν είναι αυτονόητη πλέον και με αυτό τον τρόπο ουσιαστικά προωθείται η ασυλοποίηση των ζώων. « Σε περίπτωση που το δημοτικό ή διαδημοτικό καταφύγιο δεν έχει διαθέσιμες θέσεις για τη φιλοξενία αδέσποτων ζώων, ο δήμος μπορεί να επιλέγει να επαναφέρει ζώα από το καταφύγιο στο οικείο τους περιβάλλον» και « Αν δεν υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις σε καταφύγια ή δεν βρεθεί ανάδοχος για ένα ζώο ή αυτό δεν υιοθετηθεί, τότε το ζώο επιστρέφεται στο οικείο περιβάλλον του…» με την διάταξη του άρθρου 23 παράγραφος 5 « Τα μη δημοτικά ή μη διαδημοτικά καταφύγια δεν επιτρέπεται να επανατοποθετούν ζώα που φιλοξενούνται σε αυτά στο οικείο περιβάλλον από το οποίο περισυλλέχθηκαν» Με την έννοια του ανάδοχου, η οποία δεν υπάρχει σε νομοθεσία Ευρωπαϊκής Ένωσης νομιμοποιείται η παραμονή των αδέσποτων ζώων και κατ’ επέκταση και η ασυλοποίηση τους σε παράνομα καταφύγια