• Σχόλιο του χρήστη 'Παναγιώτης Βαρλάγκας' | 14 Νοεμβρίου 2009, 20:16

    Το παρόν νομοσχέδιο φέρει τον τίτλο «Αναμόρφωση συστήματος προσλήψεων και καθολική υπαγωγή τους στον πλήρη έλεγχο του ΑΣΕΠ». 1) Όσον αφορά την "καθολική υπαγωγή" των προσλήψεων "στον πλήρη έλεγχο του ΑΣΕΠ" δεν νομίζω ότι υπάρχει αμφισβήτηση για την αναγκαιότητά της και το μόνο εριζόμενο ζήτημα είναι εάν το παρόν σχέδιο νόμου διερεύνει τη συν τω χρόνω (από το 1994 και εντεύθεν - πρβλ. ν.2190/1994 "Σύσταση ανεξάρτητης αρχής για την επιλογή προσωπικού και ρύθμιση θεμάτων διοίκησης", γνωστός και ως "νόμος Πεπονή) συρρικνωθείσα αρμοδιότητα του ΑΣΕΠ επαρκώς και πλήρως, καθότι υφίστανται ακόμα κάποιες εξαιρέσεις. Υπάρχει όμως γενικά ομοφωνία 2) Εκεί που υπάρχει η ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΗ ποικιλία απόψεων και προτάσεων είναι το σκέλος "Αναμόρφωση συστήματος προσλήψεων". Άλλοι προτείνουν γραπτούς διαγωνισμούς και όχι σύστημα μορίων - άλλοι θέλουν ενίσχυση του τεστ δεξιοτήτων (γραπτό και αυτό) και άλλοι όχι. Άλλοι διατήρηση της συνάφειας πτυχίου-μεταπτυχιακού και άλλοι όχι. Άλλοι διατήρηση της μοριοδότησης του 2ου μεταπτυχιακού και άλλοι όχι, κ.ο.κ. Κατά τη γνώμη μου το κεντρικό ζήτημα είναι το εάν θα έχουμε σχεδόν αμιγές σύστημα ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ κατά το Γαλλικό πρότυπο, όπου όλες οι θέσεις σχεδόν πληρούνται με διαγωνισμό (concours) με γραπτές αλλά ΚΑΙ προφορικές εκεί (που δεν υπάρχει το "ρουσφέτι") εξετάσεις (σε εμάς γραπτές) ή θα κυριαρχήσει το σύστημα μορίων (ιδιότυπη ελληνική πατέντα για τη μεγιστοποίηση της αντικειμενικότητας, καθώς ουδείς μπορεί να εμπιστευθεί την υποκειμενική κρίση του προφορική εξεταστή στην Ελλάδα, το δε κράτος είναι σε διαρκή κατάσταση ημιπτώχευσης για να διεξάγουν τα υπουργεία/ΑΣΕΠ γραπτές εξετάσεις για όλες τις θέσεις. Για να έχουμε λοιπόν για ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ στη συζήτησή μας, παραθέτω το κομμάτι της ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ του νόμου Πεπονή 1994 για το ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΣΛΗΨΕΩΝ (από http://www.parliament.gr/ergasies/nomosxedia/EisigisiEpitropon/1229/NOM_NOM_EE_2190_HA23.doc ) Όπως θα δείτε διαβάζοντάς το, οι αρχές του είναι: * Γραπτός διαγωνισμός για τις θέσεις διοικητικών ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ, όπου για τις ΠΕ και ΤΕ θέσεις προ ΑΣΕΠ 1994 απαιτείτο "πτυχίο θεωρητικών επιστημών" (άρα και φιλόλογοι, θεολόγοι, κοινωνιολόγοι και ορθώς μέσα - τελικά ο νόμος Πεπονή περιέλαβε - ΙΣΧΥΟΝ ΔΙΚΑΙΟ που δεν αλλάζει η τωρινή νομοθετική ρύθμιση ΟΛΑ τα πτυχία). Ουδέποτε οι διοικητικές θέσεις πληρούντο από πτυχία στενότερα των "θεωρητικών επιστημών" και ο ιστορικός νομοθέτης (Πεπονής, κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ 93-96) θέλησε Ο ΓΡΑΠΤΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΤΡΟΠΟΣ ΠΡΟΣΛΗΨΗΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ. Όμως, εμείς, όπως πάντοτε στην Ελλάδα, την εξαίρεση την κάναμε κανόνα. Άρα, ορθότατο το x4 για το τεστ δεξιοτήτων που διορθώνει εν μέρει αυτή την απόκλιση από την κατεύθυνση του νόμου Πεπονή, αλλά μένει ως ΠΡΟΚΛΗΣΗ για την κυβέρνηση, η ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΩΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ για τις θέσεις ΠΕ Διοικητικού. Αυτή είναι η φιλοσοφία του νόμου Πεπονή. Και όπως εγράφη και εδώ θεωρείται από επιστήμονες του Διοικητικού Δικαίου όπως Επ. Σπηλιωτόπουλος ο δικαιότερος και αξιοκρατικότερος τρόπος πλήρωσης των θέσεων, αλλά όπως αναφέρει και το επίσημο site της Γαλλικής Δημόσιας Διοίκησης( http://www.fonction-publique.gouv.fr/rubrique129.html ) "Ces métiers sont en principe accessibles par concours, qui garantissent l’égalité des chances." ("Οι θέσεις είναι προσπελάσιμες κατ’ αρχήν με ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ, που εγγυώνται την ισότητα των ευκαιριών") * Τα μόρια, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νόμου Πεπονή, είναι μόνο για τις ΜΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ - ΤΙΣ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΕΣ (αν και στη Γαλλία ΚΑΙ ΓΙ’ ΑΥΤΕΣ γίνονται διαγωνισμοί), καθώς γι’ αυτές ο διαγωνισμός, ο οποίος συν τοις άλλοις έχει και τα εξής 2 χαρακτηριστικά: α) "συνεπάγεται πολύ υψηλό οικονομικό κόστος για τη διοίκηση" (ΝΑ Ο ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ! Το ελληνικό κράτος δεν έχει και δεν είχε ποτέ λεφτά για να εφαρμόσει το ορθό σύστημα των διαγωνισμών!) β) "ιδιαίτερη ταλαιπωρία για τους υποψηφίους" (πιθανόν ψηφοθηρικός λόγος) γι’ αυτές λοιπόν τις θέσεις ΠΕ-ΤΕ-ΔΕ Διοικητικού ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΟΣ Ο ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΚΑΘΟΤΙ, σύμφωνα με αιτιολογική έκθεση νόμου Πεπονή: "κατά κανόνα συντρέχουν πτυχιούχοι διαφόρων σχολών, των οποίων τα πτυχία δεν είναι συγκρίσιμα μεταξύ τους και στην πλήρωση διοικητικών θέσεων ΔΕ, όπου ο πολύ μεγάλος αριθμός των υποψηφίων (απολυτηριούχοι γενικών λυκείων) καθιστά προβληματική, αλλά και για άλλους λόγους αποφευκτέα, τη χρήση διαφορετικού τρόπου πρόσληψης." Δηλ. πρέπει για ΠΕ Διοικητικού να γίνεται γραπτός, για να μην μπαίνει στο ίδιο τσουβάλι σύγκρισης ο πτυχιούχος Νομικής με τον πτυχιούχο Οικονομικού και αυτός με τον πτυχιούχο Βαλκανικών Σπουδών καθώς λόγω ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΠΟΥΔΩΝ (χωρίς καν να μπαίνει στο θέμα της αξιολόγησης των ιδρυμάτων) ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΥΓΚΡΙΣΙΜΑ ΤΑ ΠΤΥΧΙΑ. Αντίστοιχα για τους ΤΕ. Για τους ΔΕ προφανείς οι λόγοι (άλλο ιδιωτικό άλλο δημόσιο, άλλο γενικό άλλο τεχνικό Λύκειο), διπλωματικά μιλάει για "άλλους λόγους" και "πολύ μεγάλο αριθμό υποψηφίων". Προσέξτε δε και την παρατήρηση: "Στο παρελθόν το εκάστοτε σύστημα προσλήψεων τακτικού προσωπικού καταστρατηγήθηκε στην πράξη διττώς, τόσο με τη χρήση αόριστων εξαιρέσεων, που ανέτρεπαν τον κανόνα, όσο και με την κάλυψη πάγιων στην πραγματικότητα αναγκών με συμβασιούχους που προσλαμβάνονταν ως εποχιακοί ή με άλλη αιτιολογία κάλυψης αναγκών και στη συνέχεια μονιμοποιούνταν ή οι συμβάσεις τους μετατρέπονταν σε αορίστου χρόνου." 15 χρόνια μετά η ίδια φράση θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί αυτούσια. Αυτό δείχνει ότι ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ, ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΕΙΝΑΙ Η ΘΕΜΕΛΙΩΣΗ ΚΑΙ ΕΜΒΑΘΥΝΣΗ *ΣΩΣΤΗΣ ΝΟΟΤΡΟΠΙΑΣ* και *ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΑΣ* ======================================== ΑΠΟ ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΝΟΜΟΥ ΠΕΠΟΝΗ: ======================================== "β) Καθιερώνεται σύστημα προσλήψεων με κύρια χαρακτηριστικά τη διαφάνεια, την αντικειμενικότητα και την αξιοκρατία, υπό την εγγύηση του Α .Σ. Ε. Π.. Βασικές μέθοδοι (ή διαδικασίες) του συστήματος προσλήψεων είναι, αφ' ενός ο διαγωνισμός για τις θέσεις των διοικητικών, υπό στενή έννοια, καθηκόντων (για τις οποίες ως τυπικό προσόν απαιτείται πτυχίο θεωρητικών επιστημών για την κατηγορία Π Ε ή πτυχίο T. E .I, αντίστοιχης κατεύθυνσης για την κατηγορία ΤΕ και απολυτήριο γενικού λυκείου ή εξαταξίου γυμνασίου για την κατηγορία ΔΕ) και αφ' ετέρου η σειρά (πίνακες) προτεραιότητας, βάσει σαφώς καθορισμένων αξιοκρατικών κριτηρίων για τις λοιπές θέσεις, των κατηγοριών Π Ε. ΤΕ και ΔΕ, ενώ για την κατηγορία ΥΕ τα κριτήρια για τον καθορισμό της σειράς προτεραιότητας είναι προεχόντως κοινωνικού χαρακτήρα. Κατευθυντήρια σκέψη για τη διαμόρφωση του συστήματος προσλήψεων ήταν η άποψη, ότι ο διαγωνισμός, που συνεπάγεται πολύ υψηλό οικονομικό κόστος για τη διοίκηση, αλλά και ιδιαίτερη ταλαιπωρία για τους υποψηφίους, θα πρέπει να περιορισθεί στην πλήρωση θέσεων διοικητικών, υπό στενή έννοια, καθηκόντων, όπου κατά κανόνα συντρέχουν πτυχιούχοι διαφόρων σχολών, των οποίων τα πτυχία δεν είναι συγκρίσιμα μεταξύ τους και στην πλήρωση διοικητικών θέσεων ΔΕ, όπου ο πολύ μεγάλος αριθμός των υποψηφίων (απολυτηριούχοι γενικών λυκείων) καθιστά προβληματική, αλλά και για άλλους λόγους αποφευκτέα, τη χρήση διαφορετικού τρόπου πρόσληψης. Αντίθετα στις θέσεις τεχνικών, υπό γενικότερη έννοια, ειδικοτήτων, η πρόσληψη θα γίνεται βάσει σειράς προτεραιότητας με κριτήρια πρωτευόντως αξιοκρατικά και δευτερευόντως κοινωνικά, ενώ στις θέσεις της κατηγορίας ΥΕ, όπου, λόγω της φύσεως των καθηκόντων αυτής της κατηγορίας, δικαιολογείται ο πρωτεύων χαρακτήρας των κοινωνικών κριτηρίων, η πρόσληψη θα γίνεται κυρίως με κριτήρια κοινωνικά. Στο παρελθόν το εκάστοτε σύστημα προσλήψεων τακτικού προσωπικού καταστρατηγήθηκε στην πράξη διττώς, τόσο με τη χρήση αόριστων εξαιρέσεων, που ανέτρεπαν τον κανόνα, όσο και με την κάλυψη πάγιων στην πραγματικότητα αναγκών με συμβασιούχους που προσλαμβάνονταν ως εποχιακοί ή με άλλη αιτιολογία κάλυψης αναγκών και στη συνέχεια μονιμοποιούνταν ή οι συμβάσεις τους μετατρέπονταν σε αορίστου χρόνου. Για να αποφευχθεί στο μέλλον οποιαδήποτε καταστρατήγηση αυτού του είδους, το νομοσχέδιο, αφ' ενός καθορίζει με σαφήνεια το προσωπικό που εξαιρείται από το σύστημα προσλήψεων, κυρίως διότι διέπεται από ειδικό συνταγματικό ή νομοθετικό καθεστώς με ειδικές διαδικασίες πρόσληψης και αφ' ετέρου θέτει σαφείς προϋποθέσεις και αντικειμενικά κριτήρια για την πρόσληψη συμβασιούχων για εποχιακές, περιοδικές και λοιπές πρόσκαιρες ανάγκες, αλλά και επιπλέον θέτει και το σύνολο του έκτακτου προσωπικού υπό τον έλεγχο του Α. Σ Ε .Π., τόσο για τη συνδρομή των προϋποθέσεων πρόσληψης, όσο και για την τήρηση της νόμιμης κατά περίπτωση διάρκειας απασχόλησης." ========================================