Αρχική Νέο πλαίσιο για την ευζωία των ζώων συντροφιάς - Πρόγραμμα ‘‘ΆΡΓΟΣ’’Άρθρο 7 Αρμοδιότητες και υποχρεώσεις των δήμωνΣχόλιο του χρήστη Πέτρος Καρέκλης | 17 Μαΐου 2021, 14:36
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Πώς διασφαλίζεται η τήρηση των υποχρεώσεων των Δήμων που απορρέουν από τις διατάξεις του νέου νομοσχεδίου; Δυστυχώς δεν υπάρχει διασφάλιση, ούτε προβλέπεται ουσιαστικός έλεγχος, αλλά ούτε κυρώσεις για την μη συμμόρφωση ή πλημμελή συμμόρφωση των Δήμων στις υποχρεώσεις τους που απορρέουν από τον νόμο. Το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο (άρθρο 9 του ν.4039/2012) προβλέπει αρκετές από τις υποχρεώσεις των Δήμων που καθορίζονται και από το νέο νομοσχέδιο. Σύμφωνα με το άρθρο 9 του ν.4039/2012, οι Δήμοι υποχρεούνται να διαχειρίζονται τα αδέσποτα ζώα καθώς και τα δεσποζόμενα που έχουν αφαιρεθεί ή εγκαταλειφθεί από τον ιδιοκτήτη τους. Ειδικότερα υποχρεούνται να μεριμνούν για την περισυλλογή (με συγκρότηση άρτια εκπαιδευμένων συνεργείων και με την καθοδήγηση κτηνιάτρου) αδέσποτων ζώων, την περίθαλψη και για την επανένταξη τους στο φυσικό περιβάλλον, για τον κτηνιατρικό έλεγχο, περίθαλψη μέχρι την αποθεραπεία, στείρωση και σήμανση τους, είτε στα υπάρχοντα καταφύγια αδέσποτων ζώων συντροφιάς, είτε στα δημοτικά κτηνιατρεία ή, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, και σε ιδιωτικά κτηνιατρεία, για την ίδρυση και λειτουργία δημοτικών ή διαδημοτικών κτηνιατρείων και καταφυγίων αδέσποτων ζώων συντροφιάς. Επίσης σύμφωνα με το άρθρο 11 παρ.2 «οι υπηρεσίες, που σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις είναι αρμόδιες για την καθαριότητα των οδών του εθνικού, επαρχιακού και αστικού δικτύου, έχουν άμεση υποχρέωση να απομακρύνουν από τις οδούς και τα πεζοδρόμια τα νεκρά ζώα και να μεριμνούν για την αποτέφρωση ή την υγειονομική ταφή τους, σύμφωνα με τις εθνικές και κοινοτικές διατάξεις. Αποτεφρωτήρια ζώων συντροφιάς ιδρύονται και λειτουργούν και από Δήμους και Συνδέσμους Δήμων». Τέλος σε κάθε Δήμο, κατόπιν απόφασης Δημάρχου συγκροτείται πενταμελής επιτροπή, αποτελούμενη από έναν κτηνίατρο, έναν εκπαιδευτή σκύλων έναν εκπρόσωπο του Δήμου και 2 μέλη από φιλοζωικές ενώσεις, με αρμοδιότητα την επίλυση των προβλημάτων που προκύπτουν από τη διαχείριση των αδέσποτων ζώων!!! Τί έχει γίνει όλα αυτά τα χρόνια από τους Δήμους της χώρας σχετικά τις εκ του νόμου απορρέουσες υποχρεώσεις τους; Τίποτα ουσιαστικό. Η πρόταση για επιχειρησιακό σχεδιασμό και δημοσιοποίηση ετήσιας έκθεσης των ΟΤΑ με μετρήσιμα στοιχεία, ενώ είναι προς την σωστή κατεύθυνση της λογοδοσίας και της διαφάνειας, αλλά πώς θα ελεγχθεί στην πράξη η εγκυρότητα του επιχειρησιακού σχεδιασμού, η αξιοπιστία του και η εφαρμογή του; Αυτοτελώς δεν αναμένεται ότι θα παράξει αποτελέσματα. Προφανώς είναι απολύτως κρίσιμο οι ΟΤΑ να ελέγχονται για τις επιδόσεις τους στον τομέα της διαχείρισης των αδέσποτων ζώων, να κοινοποιούνται τα αποτελέσματα και να επιβάλλονται κυρώσεις. Μετρήσιμοι στόχοι είναι οι ίδιες οι υποχρεώσεις τους, όπως από τον νόμο προβλέπονται. Ακόμη και χωρίς αριθμητικά μεγέθη, η αξιολόγηση στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι πολύ εύκολη και η αποτυχία τους ορατή. Ο ελεγκτικός ρόλος που ο Καλλικράτης επιφυλάσσει στο ΥΠΕΣ ως προς τους ΟΤΑ είναι έλεγχος νομιμότητας των πράξεων τους, κυρίως μέσω των Αυτοτελών Υπηρεσιών Εποπτείας ΟΤΑ (λειτουργούν; και αν ναι πόσο αποτελεσματικά;). Ενόψει λοιπόν της γενικής (και καταγεγραμμένης) διαπίστωσης ότι η πλειονότητα των ΟΤΑ δεν έχουν ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις τους σε σχέση με τα αδέσποτα (και προφανώς τα αρμόδια καθ’ ύλη και κατά κλάδο Υπουργεία δεν έχουν ασκήσει τον ελεγκτικό τους ρόλο), προτείνεται η αλλαγή της προσέγγισης, εστιάζοντας στις οικονομικές συνέπειες της δράσης. Μέχρι σήμερα οι ΟΤΑ επιδοτούνται από διάφορα προγράμματα εγχώρια και κοινοτικά για την διαχείριση των αδέσποτων ζώων. Τα προγράμματα αυτά είτε δεν περιλαμβάνουν ποσοτικούς στόχους, είτε τα στοιχεία που παρέχονται δεν είναι επαληθεύσιμα και στηρίζονται σε αναφορές υπηρεσιών. Επί της ουσίας είναι γνωστό ότι μικρό μέρος των προγραμμάτων αυτών καλύπτει τις ανάγκες για τις οποίες δημιουργήθηκαν. Όλα αυτά τα προγράμματα πρέπει να κοπούν κατά προτεραιότητα και να δημιουργηθούν ειδικά-εστιασμένα στις πραγματικές ανάγκες προγράμματα, με μετρήσιμα αποτελέσματα. Συγκεκριμένα: 1)Χρηματοδότηση της κατασκευής χώρου διαδημοτικού κτηνιατρείου συμπεριλαμβανόμενης και κλινικής αποκατάστασης και κάλυψης λειτουργικών εξόδων του, καθώς και κινητής μονάδας παροχής κτηνιατρικών πράξεων και μεταφοράς. Στην περίπτωση διαδημοτικών κτηνιατρείων που η περιοχή που καλύπτουν δεν έχει τουλάχιστον -10- πιστοποιημένους ιδιώτες κτηνιάτρους (ειδικά σε επαρχιακές περιοχές), μπορεί να προβλέπεται η πρόσληψη ενός κτηνιάτρου πλήρους απασχόλησης με πάγια αντιμισθία. Η χρηματοδότηση των λειτουργικών εξόδων να γίνεται επί τη βάσει των καταγραφών που θα γίνονται στην ηλεκτρονική βάση σήμανσης και καταγραφής από τους κτηνιάτρους που θα εργάζονται σε αυτό. Βασική προϋπόθεση θα είναι στην πρώτη είσοδο κάθε αδέσποτου ζώου στο κτηνιατρείο, να τσιπάρεται (και εφόσον δεν χρήζει περίθαλψης) να στειρώνεται. Κάθε επόμενη πράξη στο ίδιο ζώο (επεμβάσεις, ετήσια εμβόλια) θα γίνεται με καταχώρηση τους στην ηλεκτρονική βάση. Δυνατότητα τα διαδημοτικά κτηνιατρεία να λειτουργούν και με εθελοντική εργασία από τους κτηνιάτρους που δραστηριοποιούνται στην περιοχή που καλύπτει και με φιλόζωους-εθελοντές ως βοηθούς των γιατρών και για την διοικητική υποστήριξη της λειτουργίας τους (η πρόταση προήλθε από ιδιώτες κτηνιάτρους, που θεωρούν ότι αυτό θα δημιουργήσει έναν ανταγωνισμό εθελοντικής προσφοράς μεταξύ των κτηνιάτρων της περιοχής, υπό την αυστηρή προϋπόθεση ότι ο κτηνίατρος θα μπαίνει σε ένα ιατρείο πλήρως εξοπλισμένο όπου το μόνο που θα παρέχει είναι η εργασία του). Σημειώνεται ότι ήδη προβλέπεται ότι «Οι στειρώσεις σε αδέσποτα ζώα συντροφιάς, και η σήμανση τους, μπορούν να πραγματοποιούνται δωρεάν και από εθελοντές επαγγελματίες κτηνιάτρους, οι οποίοι συγκεντρώνουν όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις προκειμένου να μπορούν να ασκήσουν νόμιμα το επάγγελμα τον κτηνιάτρου στην Ελλάδα» αλλά δεν καλύπτεται το κόστος των υλικών κλπ οπότε δεν εφαρμόζεται παρά μόνο περιστασιακά. 2)Χρηματοδότηση της κατασκευής και λειτουργίας διαδημοτικών αποτεφρωτηρίων ζώων όπου θα πηγαίνουν τόσο τα δεσποζόμενα (με μικρή επιβάρυνση των ιδιοκτητών), όσο και κυρίως τα αδέσποτα. Στα αποτεφρωτήρια αυτά θα πηγαίνουν και τα παραγωγικά ζώα επίσης με μικρή επιβάρυνση (αναλόγως του ζώου), καθώς και ζώα νεκρά από αυτοκίνητα σε δρόμους. 3)Χρηματοδότηση της σύνταξης και εκτέλεσης του επιχειρησιακού σχεδίου στην βάση τριμηνιαίας αξιολόγησης από πιστοποιημένους φορείς ελέγχου ποιότητας των αναφορών προόδου σχετικά με την εκτέλεση του επιχειρησιακού προγράμματος. Ποιος θα αξιολογεί την επάρκεια και αξιοπιστία του επιχειρησιακού προγράμματος των Δήμων; Ποιος θα παρακολουθεί και θα ελέγχει την εφαρμογή τους; Δεν μπορεί ο ίδιος ο Δήμος να είναι και ελεγκτής και ελεγχόμενος. Η ετήσια έκθεση αναφοράς σχετικά με την εκτέλεση του επιχειρησιακού προγράμματος είναι προβληματική. Θα πρέπει για ένα τόσο σοβαρό θέμα καθρέπτη του «πολιτισμού» μιας κοινωνίας να είναι σε τριμηνιαία βάση και να εμπλέκονται σαν ελεγκτές εκτός από τις αρμόδιες υπηρεσίες του αρμόδιου Υπουργείου και πιστοποιημένοι εξωτερικοί φορείς ελέγχου ποιότητας τόσο των επιχειρησιακών σχεδίων, όσο και των αναφορών σχετικά με την εκτέλεση τους.