Αρχική Νέο πλαίσιο για την ευζωία των ζώων συντροφιάς - Πρόγραμμα ‘‘ΆΡΓΟΣ’’Άρθρο 3 Αρμόδιες αρχέςΣχόλιο του χρήστη ΣΠΗΛΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ | 18 Μαΐου 2021, 18:46
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ η μεταφορά αρμοδιοτήτων από το ΥΠΑΑΤ στο Υπουργείο Εσωτερικών καθώς: α) Η προστασία των ζώων δεν μπορεί να διαχωριστεί εκτός του πλαισίου της Υγείας των Ζώων και της Γενικής Διεύθυνσης Κτηνιατρικής του ΥΠΑΑΤ. Από τον ορισμό της η προστασία των ζώων συντροφιάς περιλαμβάνει την υγεία των ζώων αυτών. Ο Κανονισμός Ε.Ε. 2017/625 περί επισήμων ελέγχων δεν διαχωρίζει την προστασία των ζώων σε προστασία των παραγωγικών ζώων, προστασία των ζώων συντροφιάς και προστασία των αγρίων ζώων και δεν εξαιρεί τα ζώα συντροφιάς από τους επισήμους ελέγχους της υγείας και της προστασίας των ζώων. Η Προστασία των Ζώων είναι αρμοδιότητα των επισήμων κτηνιάτρων που εντάσσονται στο γενικότερο πλαίσιο του συστήματος επισήμων κτηνιατρικών ελέγχων. β) Η διάσπαση των αρμοδιοτήτων ουδόλως θα συμβάλλει στην προαγωγή της υγείας και προστασίας των ζώων συντροφιάς. Ένα καθαρά Κτηνιατρικό Τμήμα αποκομμένο από το φυσικό του χώρο, τη Γενική Διεύθυνση Κτηνιατρικής το οποίο θα διευθύνεται από διοικητικό υπάλληλο, θα είναι ένα τμήμα αποδυναμωμένο που δεν θα έχει τη δυνατότητα να επωφελείται από συνέργειες, να διευθύνεται από έμπειρο κτηνίατρο και να παρακολουθεί το θέμα σε Ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. γ) Η μεταφορά των αρμοδιοτήτων διαχείρισης και λειτουργίας της Διαδικτυακής Ηλεκτρονικής Βάσης σήμανσης και καταγραφής των ζώων συντροφιάς και των ιδιοκτητών τους είναι απαράδεκτη, διότι η βάση αυτή αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα των προγραμμάτων καταπολέμησης των ζωοανθρωπονόσων που παρακολουθούνται και συντονίζονται από το Τμήμα Ζωοανθρωπονόσων της Δ/νσης Υγείας των Ζώων που παραμένει στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων γ) Η μεταφορά των αρμοδιοτήτων διαχείρισης και λειτουργίας της Διαδικτυακής Ηλεκτρονικής Βάσης σήμανσης και καταγραφής των ζώων συντροφιάς και των ιδιοκτητών τους είναι απαράδεκτη, διότι η βάση αυτή αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα των προγραμμάτων καταπολέμησης των ζωοανθρωπονόσων που παρακολουθούνται και συντονίζονται από το Τμήμα Ζωοανθρωπονόσων της Δ/νσης Υγείας των Ζώων που παραμένει στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων δ) Οι αρμοδιότητες της κεντρικής αρμόδιας αρχής των ζώων συντροφιάς και ειδικότερα της υγείας και προστασίας αυτών στα άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε. και στο Ηνωμένο Βασίλειο ανήκουν στα αντίστοιχα υπουργεία και στις δομές που βρίσκονται οι κεντρικές κτηνιατρικές υπηρεσίες. Επίσης σύμφωνα με τον Κώδικα Υγείας των Χερσαίων Ζώων του Παγκόσμιου Οργανισμού για την Υγεία των Ζώων που υποχρεούται η χώρα μας να ακολουθήσει, Κεντρική Αρμόδια Αρχή για τα προγράμματα ελέγχου του πληθυσμού των αδέσποτων σκύλων πρέπει να είναι η Κεντρική Κτηνιατρική Αρχή του κάθε κράτους. Στη χώρα μας η Κεντρική Αρμόδια Αρχή είναι η Γενική Διεύθυνση Κτηνιατρικής του ΥΠ.ΑΑΤ Η εκπόνηση, παρακολούθηση και εποπτεία των προγραμμάτων διαχείρισης του πληθυσμού των ζώων συντροφιάς συνιστά απόλυτα Κτηνιατρική αρμοδιότητα, δεδομένου ότι: 1. η κτηνιατρική αρμοδιότητα επί του θέματος θεωρείται διεθνώς αυτονόητη και αναγνωρίζεται σαφώς στις οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού για την Υγείατων Ζώων (ΟΙΕ) και επιπλέον 2. τα προγράμματα διαχείρισης υπερπληθυσμού ζώων συντροφιάς συνδυάζονται πάντα με άλλα παράλληλα προγράμματα καταπολέμησης της λύσσας, λεϊσμανίωσης και άλλων ζωοανθρωπονόσων ή/και νέων αναδυόμενων νοσημάτων, για την εφαρμογή των οποίων απαιτείται κτηνιατρική εκπαίδευση, αντίληψη και εμπειρία. Η παράδοση της αρμοδιότητας επιτήρησης της εφαρμογής των προγραμμάτων αδέσποτων ζώων και ζώων συντροφιάς σε άλλους φορείς που δεν διαθέτουν κτηνιατρικό προσωπικό, όπως η Διεύθυνση Οργάνωσης και Λειτουργίας Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών και η Ειδική Επιτροπή Παρακολούθησης, αναμένεται να έχει δυσμενέστατες συνέπειες και πιθανώς θα οδηγήσει σε σοβαρούς κινδύνους για την Υγεία των ζώων, αλλά και τη Δημόσια Υγεία. Σε μια περίοδο που έχει γίνει τόσο εμφανής η ανάγκη της συμπόρευσης της Πολιτείας με τη γνώμη και τις γνώσεις των ειδικών επιστημόνων για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας CoViD-19 στον άνθρωπο, είναι αυτονόητο ότι η υγεία και η προστασία των ζώων πρέπει να παραμείνει υπό την επίβλεψη και τον έλεγχο των κατεξοχήν ειδικών επιστημόνων κτηνιάτρων. Η διαδικτυακή Βάση Δεδομένων καταγραφής των ζώων συντροφιάς και των ιδιοκτητών τους, η οποία αναπτύχθηκε στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την τεκμηρίωση τόσο της ιχνηλασιμότητας των ζώων συντροφιάς, όσο και της υγειονομικής τους κατάστασης, συναρτάται ενεργά με την υποστήριξη προγραμμάτων Υγείας των ζώων (κυρίως της λύσσας) και της ευζωίας, και δεν αποτελεί απλά ένα ανεξάρτητο καταγραφικό σύστημα νομικού τύπου. Συνεπώς δεν πρέπει να μεταφερθεί σε άλλον, άσχετο με την υγεία και την ευζωία, δημόσιο οργανισμό, καθώς πρέπει να ενημερώνεται και να ελέγχεται από τους καθ’ ύλην ειδικούς επιστήμονες κτηνιάτρους. Οι αρμόδιες Κτηνιατρικές Υπηρεσίες του Υπ.Α.Α.Τ. και των Περιφερειών της χώρας, ήδη και αυτονόητα, διαθέτουν κτηνιάτρους με κατάρτιση και πολύτιμη εμπειρία πολλών ετών στα προγράμματα περισυλλογής και διαχείρισης αδέσποτων ζώων συντροφιάς, καθώς και στα συνδεδεμένα με τα παραπάνω, προγράμματα καταπολέμησης ζωοανθρωπονόσων (εχινόκοκκος, λύσσα, λεϊσμανίωση κ.λπ.). Έτσι θα ήταν δυνητικά επικίνδυνη για την Υγεία των ζώων και τη Δημόσια Υγεία η μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων τους αλλού.