Αρχική Νέο πλαίσιο για την ευζωία των ζώων συντροφιάς - Πρόγραμμα ‘‘ΆΡΓΟΣ’’Άρθρο 4 Εθνικό Μητρώο Ζώων Συντροφιάς (ΕΜΖΣ)Σχόλιο του χρήστη Συλλογος Εκτροφέων γάτας Ελλάδος | 19 Μαΐου 2021, 21:46
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αθήνα 15.05.2021 Αναφορά σχετικά με τη δημόσια διαβούλευση του νομοσχεδίου για τα ζώα συντροφιάς Του Συλλόγου Εκτροφέων Γάτας με την επωνυμία «Association Felina Greece» που εδρεύει στο Ηράκλειο Κρήτης, επί της οδού Λουδοβίκου Παστέρ αρ. 14 (Παράρτημα Χαλάνδρι Αττικής, οδ. Επιδαύρου αρ. 39) -------------------------------- Ο Σύλλογος μας δραστηριοποιείται στην Ελλάδα και μέλη του είναι λάτρεις καθαρόαιμων φυλών οι οποίοι ασχολούνται με την επιλεκτική και ηθική εκτροφή με σκοπό την διατήρηση και εξέλιξη καθαρόαιμων φυλών γάτας, την καταγραφή καθαρόαιμων στο ηλεκτρονικό μας σύστημα και την έκδοση γενεαλογικού χάρτη για τις καθαρόαιμες γάτες. Πρωταρχικό μέλημα του συλλόγου μας είναι η προστασία και ευζωία των ενεργών γατών και των τέκνων αυτών και πάγια θέση μας είναι οι γάτες που δεν προορίζονται για εκτροφή αλλά ως κατοικίδιες να στειρώνονται στην κατάλληλη ηλικία. Ενόψει της δημόσιας διαβούλευσης αναφορικά με το νομοσχέδιο που θέτει νέο πλαίσιο για την ευζωία των ζώων συντροφιάς θα θέλαμε να θέσουμε υπόψη τις ακόλουθες σκέψεις και απόψεις επί του νομοσχεδίου, οι οποίες και ερείδονται τόσο στη μακρόχρονη εμπειρία μας στον τομέα της εκτροφής της γάτας αλλά και στην αγάπης μας για τα ζώα. Αναλυτικότερα : Επί του άρθρου 2 Σχετικά με την παράγραφο 13 και δη για τον ορισμό του επικίνδυνου ζώου : Είναι γνωστό τοις πάσι ότι στη βιολογία οργανισμών πουθενά δεν απαντάται ο όρος «απρόκλητη και αδικαιολόγητη επιθετικότητα». Από την απλή μελέτη καταλόγων συμπεριφοράς ζώων εύκολα κάποιος οδηγείται στο συμπέρασμα ότι συμπεριφορές που από τον άνθρωπο θεωρούνται επιθετικές είναι απόλυτα εναρμονισμένες με τη φύση του ζώου και είναι μεγάλη η ευκολία με την οποία χαρακτηρίζονται τα ζώα επιθετικά με αποτέλεσμα αυτά να οδηγούνται στη με συνοπτικές διαδικασίες θανάτωσή τους. Τις περισσότερες φορές όταν το ζώο εκδηλώνει επιθετικότητα είναι γιατί αισθάνεται ότι απειλείται, γιατί έχει υποστεί κακοποίηση, γιατί αντιδρά σε άσχημες συνθήκες εγκλεισμού αφού δεν είναι στη φύση του ζώου να είναι έγκλειστο, ή γιατί είναι δεμένο υπό κάκιστες συνθήκες σε δέντρα ή βαρέλια και είναι όλες αυτές οι συνθήκες που πρέπει προσεκτικά να μελετηθούν ούτως ώστε να διερευνηθεί αν πράγματι το ζώο επιδεικνύει απρόκλητη και αδικαιολόγητη επιθετικότητα προκειμένου να μην θανατώνονται άδικα τα ζώα. Το γεγονός δε της απρόκλητης και αδικαιολόγητης επιθετικότητας θα πρέπει να διαπιστώνεται από ειδήμονες και όχι από μια επιτροπή του δήμου που απαρτίζεται από μη γνώστες και στο σημείο αυτό είναι πλημμελής η ρύθμιση και του νέου νομοσχεδίου αφού ούτε καν οι κτηνίατροι μελετούν τις συμπεριφορές των ζώων γεγονός που αν συνέβαινε θα τους καθιστούσε τους πλέον αρμόδιους να αποτελούν την επιτροπή που θα κρίνει αν πρέπει να επιβληθεί το έσχατο μέτρο της θανάτωσης του ζώου. Επί του άρθρου 3 Σχετικά με τις αρμόδιες αρχές : Εδώ και 12 και πλέον χρόνια η διαχείριση των αδέσποτων ζώων έχει ανατεθεί στους δήμους αλλά είναι πανελληνίως ακόμα και πανευρωπαϊκώς γνωστό ότι καμία διαχείριση δεν γίνεται αφού δεν υπάρχει καμία προσφορά των Δήμων στον τομέα αυτό πλην ελαχιστοτάτων εξαιρέσων. Η συλλογή των αδέσποτων ζώων προκειμένου αυτά να στειρωθούν, να σημανθούν και να επανατοποθετηθούν απαιτεί άρτια εκπαίδευση , την οποία ουδείς από τους εντεταλμένους για τις ενέργειες αυτές υπαλλήλους έχει λάβει ούτε καν στο ελάχιστο, και η πολλάκις αναφερόμενη συνεργασία με φιλοζωικά σωματεία σημαίνει απλώς μεταφορά των υποχρεώσεων σχετικά με τα αδέσποτα των δήμων στους εθελοντές σωματείων αυτών. Από την προσωπική εμπειρία τόσο ημών των μελών του Συλλόγου όσο και από φιλόζωους πολίτες που δρουν μεμονωμένα ή ως μέλη φιλοζωικών οργανώσεων και σωματείων διαπιστώνουμε ότι, ειδικά την προηγούμενη δεκαετία, συμβαίνει το ακόλουθο παράδοξο : Καλούνται τα μέλη των φιλοζωικών οργανώσεων ή μεμονωμένοι πολίτες να αφιερώσουν δικό τους προσωπικό χρόνο προκειμένου με δικά τους οχήματα και μέσα (λ.χ. παγίδες) να περισυλλέξουν γάτες και εννοείται πως κανένας Δήμος παρά την σχετική προς τούτο υποχρέωση δεν διαθέτει οργανωμένο πρόγραμμα στειρώσεων και απλώς θεωρεί ότι η υποχρέωση του εξαντλείται απλώς στο να υποδείξει κάποιον συμβεβλημένο κτηνίατρο ο οποίος θα κάνει κάποια έκπτωση στην ήδη τσουχτερή τιμή για τη στείρωση αδέσποτου ζώου. Κανένας Δήμος δεν διαθέτει ούτε καν τη στοιχειώδη υποδομή, ουδεμία πρόβλεψη έχει λάβει χώρα και ουδεμία πρόνοια έχει ληφθεί σχετικά με τη διαχείριση των αδέσποτων ζώων που εκ του νόμου έχει ανατεθεί στους Δήμους. Κανένας υπάλληλος όπως και ανωτέρω αναφέρεται δεν έχει λάβει έστω μια υποτυπώδη εκπαίδευση προκειμένου να ανταποκριθεί στο έργο της διαχείρισης των αδέσποτων ζώων και τις περισσότερες φορές τις αρμόδιες υπηρεσίες στελεχώνουν δημοτικοί υπάλληλοι που απλώς βρίσκονται στο γραφείο τους μέχρι να λήξει το ωράριο υπηρεσίας τους επειδή είναι υποχρεωμένοι προς τούτο μη εργαζόμενοι ουσιαστικά αφού δεν μπαίνουν καν στον κόπο να απαντήσουν τα τηλέφωνα προκειμένου να δώσουν έστω τις ελάχιστες πληροφορίες. Είναι γεγονός ότι οι Δήμοι καταλήφθηκαν εξ απήνης όταν απλώς νομοθετικά αποφασίστηκε και τους ανατέθηκε κατ’ αποκλειστικότητα η διαχείριση των αδέσποτων ζώων χωρίς καμία πρόνοια από την ευρύτερη διοίκηση. Η απόφαση αυτή θα μπορούσε κάλλιστα να υλοποιηθεί με σαφώς καλύτερα αποτελέσματα αν είχε προβλεφθεί η χορήγηση ειδικών προς τούτο κονδυλίων, η επιμόρφωση των υπαλλήλων που θα αναλάμβαναν το συγκεκριμένο έργο και βέβαια ποτέ δεν χαράχτηκε ένας σχεδιασμός σχετικά με το πώς θα πρέπει να οργανωθεί όλη η διαδικασία σχετικά με τη διαχείριση των αδέσποτων ζώων παρά όλα αφέθηκαν στην τύχη τους και ουσιαστικά το πρόβλημα παρέμεινε στους φιλόζωους πολίτες οργανωμένους ή μη. Υπάρχουν πολύ απλές ενέργειες που θα μπορούσαν να γίνουν και να ήταν ιδιαιτέρως αποτελεσματικές, θα μπορούσε λ.χ. να υπάρχει συγκεκριμένο πρόγραμμα επανατοποθέτησης, να γίνει μια οργανωμένη καμπάνια σχετικά με υιοθεσίες αδεσπότων ζώων όπου θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν και τα σχολεία και η προσπάθεια αυτή θα μπορούσε να συνδυαστεί και με ενημέρωση των μαθητών και των γονέων τους από ειδικούς προς τούτο υπαλλήλους σχετικά με τα ζώα και τους κινδύνους που αυτά αντιμετωπίζουν στους δρόμους προκειμένου να ενισχυθεί το αίσθημα της φιλοζωίας και της ανάγκης υιοθεσίας των αδέσποτων ζώων και να αντιληφθούν γονείς και παιδιά ότι η συμπεριφορά μας απέναντι στα ζώα είναι πρωτίστως δείγμα πολιτισμού. Οι φιλοζωικές οργανώσεις και τα φιλοζωικά σωματεία, των οποίων είναι ενεργά μέλη και τα μέλη του συλλόγου μας με μεγάλη εθελοντική προσφορά, έχει συγκεκριμένο πρωτόκολλο αναφορικά με τη διαδικασία διαχείρισης των αδέσποτων ζώων. Για κάθε ζώο που στειρώνεται γίνεται σήμανση αυτού και καταγράφεται η εκάστοτε αποικία. Ακολούθως εντός της όποιας αποικίας γίνεται απογραφή πληθυσμού, διαχωρίζονται τα γατάκια σε κατηγορίες και συγκεκριμένα άρρωστα, νεαρά υγιή γατάκια και υπερήλικες υγιείς γάτες, οι στειρώσεις εκκινούν από τις θηλυκές, περισυλλέγονται για νοσηλεία τα γέρικα και άρρωστα ζώα, και φυσικά στειρώνονται οι αρσενικοί οι οποίοι μπορούν να πάνε και σε άλλες αποικίες για να ζευγαρώσουν γεγονός που πρέπει οπωσδήποτε να αποφευχθεί. Σε αντίθεση με τα ανωτέρω, η αρμόδια υπηρεσία του Δήμου δεν δέχεται να στειρωθούν αρσενικά ζώα και επίσης δεν δέχεται να στειρωθούν έγκυες γάτες, γεγονός που δείχνει ότι οι αρμόδιοι δεν αντιλαμβάνονται το μέγιστο πρόβλημα του ανεξέλεγκτου πολλαπλασιασμού των ζώων αφού επιδεικνύοντας αυτή τη δήθεν ευαισθησία αναφορικά με τα ζώα που εγκυμονούν, το πρόβλημα διαιωνίζεται και διογκώνεται έτι περαιτέρω. Είναι αδιαμφισβήτητο ότι η μέθοδος που χρησιμοποιείται από τις φιλοζωικές οργανώσεις και τα φιλοζωικά σωματεία στα οποία τα μέλη του Συλλόγου μας είναι ιδιαιτέρως ενεργά και προσφέρουν εθελοντικά τις υπηρεσίες τους, είναι απολύτως αποτελεσματική και είναι άμεσα ορατά τα πολλαπλά της οφέλη αφού η κάθε αποικία εξυγιαίνεται σε συντομότατο χρονικό διάστημα τις περισσότερες φορές, σε λιγότερο από 5 ημέρες, ο πληθυσμός καθίσταται άμεσα ελεγχόμενος, και μετά από αυτή την οργανωμένη προσπάθεια και την εικόνα των υγιών ζώων συνεργάζονται και δεν αντιδρούν άσχημα οι πολίτες (οι οποίοι πολλάκις προβαίνουν σε αχαρακτήριστες ενέργειες όπως φόλες, βασανισμό των ζώων) γιατί βλέπουν τις γάτες σαν φυσιολογικό μέρος του αστικού τοπίου και όχι σαν μια μάζα που πυορροεί και εγκυμονεί κινδύνους ακόμη και για την υγεία τους. Προκειμένου δε να αποδείξουμε τα ανωτέρω παραθέτουμε συγκεκριμένα στοιχεία για να γίνει αντιληπτό πώς μια άρτια έστω κατά το ελάχιστο οργανωμένη προσπάθεια θα έχει τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα. Μια αποικία 40 γατών μπορεί σε χρονικό διάστημα μιας εβδομάδας να διαχειριστεί απολύτως ικανοποιητικά από τέσσερις (4) μόλις εθελοντές υπήρξε όμως περίπτωση που προσπαθούσαμε σχεδόν για δύο (2) μήνες να στειρώσουμε δύο (2) γάτες μέσω του σχετικού προγράμματος του Δήμου, με αποτέλεσμα οι γάτες οι οποίες ήταν έγκυες να γεννήσουν και ενώ είχαμε δύο γάτες αρχικά καταλήξαμε να μεγαλώσει η αποικία ακόμη περισσότερο αφού προστέθηκαν και δέκα τέσσερα (14) μωρά. Όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς το πρόβλημα είναι τεράστιο και η Πολιτεία έχει καθήκον να ενσκήψει με ενδιαφέρον σοβαρό προκειμένου να δοθεί νομοθετικά η προσήκουσα λύση. Η απλή αναφορά συνεργασίας του Δήμου με τις φιλοζωικές οργανώσεις όχι απλώς δεν αρκεί αλλά αποτελεί φενάκη αφού κατ’ ουσίαν ο Δήμος όταν γίνεται αναφορά σ αυτή τη συνεργασία άμεσα θεωρεί ότι το έργο θα έλθει εις πέρας αποκλειστικά και μόνο από τις φιλοζωικές οργανώσεις και ο ίδιος θα λαμβάνει αποκλειστικά τα τυχόν κονδύλια τα οποία προφανώς θα δύναται να διαθέτει αλλού. Το πρόβλημα αυτό ενδεχομένως να μπορούσε να λυθεί ή τουλάχιστον θα ήταν προς την κατεύθυνση λύσης του αν οι εκπρόσωποι νόμιμα συσταθεισών φιλοζωικών οργανώσεων με παρέμβαση της ευρύτερης Διοίκησης τοποθετούνταν στην αρμόδια υπηρεσία του Δήμου προκειμένου να συμμετέχουν ενεργά και οργανώνοντας την φιλοζωική τους δράση ενεργώντας κατ’ ουσίαν μέσω της υπηρεσίας του Δήμου, βοηθούμενοι οικονομικά από τον Δήμο και βέβαια με μέσα δικά του και με τον τρόπο αυτό θα γινόταν συνδυασμός των δράσεων του Δήμου με τους φιλόζωους πολίτες με τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα για τα αδέσποτα ζώα. Επί του άρθρου 4 Σχετικά με το Εθνικό Μητρώο Συντροφιάς : Στην προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται ότι οι κτηνίατροι θα είναι πιστοποιημένοι χρήστες του Εθνικού Μητρώου Συντροφιάς (ΕΜΣ) ενώ κάτι τέτοιο ουδόλως προβλέπεται ούτε καν ως δυνατότητα έστω και υπό συγκεκριμένες αυστηρές προϋποθέσεις και επανεξέταση αυτών των προϋποθέσεων ανά τακτά χρονικά διαστήματα, στον Σύλλογο Εκτροφέων Γάτας της Ελλάδας ο οποίος είναι και ο μόνος υπεύθυνος για την καταγραφή και εγγραφή των καθαρόαιμων γατών στη χώρα μας. Αυτονόητο θεωρούμε ότι θα πρέπει να μας δοθεί πρόσβαση στο ΕΜΣ και μάλιστα αποκλειστικά σε ό,τι αφορά τις καθαρόαιμες γάτες ώστε όλες οι απαραίτητες πληροφορίες όπως το γενεαλόγιο των ζώων και η ηλεκτρονική σήμανση αυτών να καταχωρούνται στο Ε.Μ.Σ. υφ’ ημών που είμαστε και το μοναδικό όργανο. Επί του άρθρου 5 Σχετικά με τις υποχρεώσεις ιδιοκτήτη δεσποζόμενου ζώου συντροφιάς : Με την ορθή πανθομολογουμένως πρόταση περί δημιουργίας του Εθνικού Μητρώου Συντροφιάς με τις αμέσως ανωτέρω αναφερόμενες διευκρινίσεις όμως (συμμετοχή του Συλλόγου μας ως πιστοποιημένου χρήστη) σκόπιμο είναι αφενός μεν πέραν των λοιπών στοιχείων να καταχωρούνται σ’ αυτό τα στοιχεία ανθρώπων που έχουν καταδικαστεί από τα Δικαστήρια τελεσιδίκως για κακοποίηση ζώου (ήδη προβλέπεται στο νομοσχέδιο) αφετέρου δε να συσταθεί μια αρμόδια επιτροπή αποτελούμενη από κτηνιάτρους, από εκπρόσωπο του Συλλόγου Εκτροφέα Γάτας, εκπροσώπους νομίμως συσταθεισών φιλοζωικών σωματείων και οργανώσεων αλλά και ειδικούς ψυχολόγους προκειμένου αφενός μεν τόσο η αγορά καθαρόαιμων ζώων όσο και η υιοθεσία αδέσποτων ζώων να γίνονται από ανθρώπους που έχουν λάβει το σχετικό πιστοποιητικό καταλληλότητας από την επιτροπή αυτή αφετέρου δε παράλληλα να υπογράφεται από τους υποψήφιους κηδεμόνες που λαμβάνουν το πιστοποιητικό καταλληλότητας, ένα ακόμη έγγραφο στο οποίο θα αναφέρονται όλες οι υποχρεώσεις αυτών (των κηδεμόνων) απέναντι στα ζώα, δι΄ον τρόπο οι κηδεμόνες είναι σε θέση να αντιληφθούν την υπευθυνότητα που απαιτεί η υιοθεσία ή αγορά ενός ζώου και να αποφεύγονται οι επιπόλαιες ενέργειες που ακολούθως οδηγούν τουλάχιστον σε εγκατάλειψη δεσποζόμενων ζώων. Και όλα τούτα διότι δυστυχώς η χώρα μας είναι στις πρώτες θέσεις παγκοσμίως σχετικά με την εγκατάλειψη και κακοποίηση ζώων και μάλιστα τις περισσότερες φορές έκπληκτος μένει κανείς από την ευρηματικότητα των «φιλήσυχων ανθρώπων της διπλανής πόρτας» σχετικά με το πώς θα κακοποιήσουν ή θα βασανίσουν ένα ζώο μέχρι θανάτου αφού συνεχώς παρατηρούνται νέα περιστατικά που περιλαμβάνουν κρέμασμα του ζώου, παλούκωμα, κάψιμο ακόμα και κόψιμο των ποδιών και πολλά άλλα τα οποία υποπίπτουν καθημερινά στην αντίληψη όλων μας. Σχετικά δε με τα ανωτέρω ήδη στη Γαλλία θεσμοθετήθηκε και άρχισε εφαρμόζεται η διαδικασία πιστοποίησης των υποψήφιων κηδεμόνων ζώων συντροφιάς και παραθέτουμε και ένα σχετικό link : .https://www.connexionfrance.com/French-news/Animal-welfare-law-Pet-buyers-in-France-to-need-certificate-to-show-understanding-of-responsibilities Επί του άρθρου 6 Αναφορικά με την εκτροφή αναπαραγωγή και εμπορία ζώων συντροφιάς : Επιθυμούμε να τοποθετηθούμε σχετικά με την εκτροφή καθαρόαιμων γατών, δραστηριότητα που είναι και από τις βασικές δραστηριότητες του Συλλόγου μας. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο οι επιχειρήσεις εκτροφής, αναπαραγωγής και εμπορίας ζώων συντροφιάς ιδρύονται και λειτουργούν σύμφωνα με το άρθρο 3 του ν. 4711/2020 (Α’ 145), οφείλουν να διαθέτουν κατάλληλο ενδιαίτημα, να συμμορφώνονται με τους όρους που προβλέπονται στο π.δ. 184/1996 (Α’ 137), καθώς και με τις διατάξεις του ν. 604/1977 (Α’ 163) και του π.δ. 463/1978 (Α’ 96), και να τηρούν όλους τους κανόνες ευζωίας, ασφάλειας και παροχής κατάλληλης κτηνιατρικής περίθαλψης. Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό από την απλή ανάγνωση των διατάξεων αυτών, πέραν του ότι πουθενά δεν γίνεται μνεία για τους ερασιτέχνες εκτροφείς (μέχρι 3 γέννες ανά έτος από διαφορετικές θηλυκές γάτες), καμία από τις ανωτέρω διατάξεις δεν μπορεί να ρυθμίσει ικανοποιητικά την εκτροφή της γάτας συντροφιάς αφού πρόκειται για ένα είδος ζώου που είναι τελείως διαφορετικό από τα ζώα που αναφέρονται στις ανωτέρω διατάξεις, η εκτροφή των οποίων ρυθμίζεται με αυτές. Η γάτα είναι ένα διάφορο είδος με τελείως διαφορετικές και ξεχωριστές ανάγκες και η εκτροφή του σύμφωνα και με την Παγκόσμια Ομοσπονδία Γατας (World Cat Federation (WCF) ΟΦΕΙΛΕΙ γίνεται αποκλειστικά εντός οικίας. Και τούτο γιατί οι γάτες προκειμένου για την ορθή ανάπτυξη και κοινωνικοποίηση τους πρέπει να μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερες εντός ελεγχόμενου περιβάλλοντος οικίας, με πρόσβαση σε παιχνίδια και ονυχοδρόμια που τους επιτρέπουν να εξασκούν τις φυσικές τους ικανότητες και δυνατότητες, με πρόσβαση σε προαυλισμό (οι ενήλικες γάτες) και βεβαίως να μην στερούνται ανθρώπινης συντροφιάς (αφού πρόκειται για κατοικίδια ζώα και όχι για άγριες γάτες). Περαιτέρω θα πρέπει να υπάρχει συγκεκριμένο δωμάτιο για τις γέννες και τα νεογνά, σε περιβάλλον σταθερής θερμοκρασίας στους 26-27 βαθμούς κελσίου ενώ είναι αναγκαιότητα η ύπαρξη χώρου απομόνωσης ζώων που ασθενούν και όπως είναι εύλογο, τα ανωτέρω μπορούν να γίνουν επαρκώς και ορθώς μόνο εντός οικίας. Καθίσταται λοιπόν σαφές ότι η εκτροφή της γάτας δεν μπορεί να γίνει στην ύπαιθρο ή σε ειδική διαμορφωμένη μάντρα η δε εκτροφή της γάτας σε κλουβιά έχει απαγορευθεί ρητά την Παγκόσμια Ομοσπονδία Γατας (World Cat Federation (WCF) ήδη από το έτος 1983. Η εκτροφή γάτας ΟΦΕΙΛΕΙ και πρέπει να γίνεται εντός της οικίας του εκτροφέα και όχι σε κλουβιά , όχι σε εγκαταστάσεις που αφορούν σκύλους, αιγοπρόβατα και πιθήκους, ζώα που αναφέρονται στις ανωτέρω διατάξεις. Πέραν του ορθού και ηθικού τρόπου εκτροφής της γάτας το μείζον ζήτημα που τίθεται περαιτέρω, είναι ότι ελλείπει παντελώς το πλαίσιο αδειοδότησης και κατ’ επέκταση νομιμοποίησης των κατ’ επάγγελμα εκτροφέων γάτας, ενώ δεν υπάρχει πλαίσιο ούτε και για τους ερασιτέχνες εκτροφείς γάτας (μέχρι 3 γέννες ανά έτος από διαφορετικές θηλυκές γάτες) . Με την αναφορά του νόμου ότι οι εκτροφείς οφείλουν να έχουν την σχετική άδεια, γεγονός για το οποίο είμαστε απόλυτα σύμφωνοι, θα πρέπει να θεσμοθετηθούν διατάξεις ρεαλιστικές που κάθε μία θα αφορά σε συγκεκριμένο είδος και σε καμία περίπτωση δεν αρκεί η αναφορά σε «λοιπά ζώα» αφού με τον όρο αυτό εννοούνται τόσο οι γάτες αλλά και οι σκύλοι και οι πίθηκοι κ.λπ. που είναι ζώα με εντελώς διαφορετικές ανάγκες κατά συνέπεια και η εκτροφή του απαιτεί τελείως διαφορετικές πρακτικές, διαφορετικό περιβάλλον κ.λπ. Αυτονόητο να θεωρείται ότι ο Σύλλογος Εκτροφέων Γάτας Ελλάδος είναι στην απόλυτη διάθεσή της Πολιτείας προκειμένου να υποδείξει πρακτικά πως πρέπει να πραγματοποιείται η ηθική εκτροφή της κατοικίδιας γάτας και η γνώση μας αυτή δεν στηρίζεται πουθενά αλλού παρά στην επί πολλά έτη μελέτη του συγκεκριμένου ζώου και την ενασχόληση με αυτό λαμβάνοντας πάντα υπόψη μας και συγκριτικά στοιχεία από χώρες που είναι πραγματικά πρωτοπόρες στην ηθική εκτροφή του συγκεκριμένου είδους όπως Αμερική και Γαλλία από παλαιότερα μέχρι και σήμερα. . Για παράδειγμα ηθικής εκτροφής παραπέμπουμε στο ακόλουθο link : https://ec.europa.eu/food/sites/food/files/animals/docs/aw_platform_plat-conc_guide_cat-breeding.pdf Από τα ανωτέρω εναργώς προκύπτει ότι η εκτροφής της γάτας ΟΦΕΙΛΕΙ να γίνεται εντός οικίας και μόνο και αυτό θα πρέπει να θεσμοθετηθεί με το νέο Νόμο. Περαιτέρω θα πρέπει να θεσμοθετηθεί συγκεκριμένο πλαίσιο αδειοδότησης, τόσο για τους κατ’ επάγγελμα εκτροφείς όσο και για τους ερασιτέχνες ώστε να λειτουργούν οι εκτροφείς σε νόμιμο πλαίσιο και βεβαίως να γίνεται ηθική εκτροφή. Η μη λεπτομερής θεσμοθέτηση του πλαισίου αναφορικά με τη χορήγηση άδειας εκτροφής δυστυχώς οδηγεί σε πολύ δυσάρεστα αποτελέσματα και δη σε παράνομες εισαγωγές ζώων συντροφιάς, σε τεράστιες και ανυπέρβλητες δυσκολίες του έργου των ηθικών εγγεγραμμένων εκτροφέων και βέβαια με αυτό το «θολό τοπίο» ενισχύεται η απαράδεκτη πρακτική του back yard breeding (εκτροφή της πίσω αυλής) από ανθρώπους που εγκληματούν και αισχροκερδούν σε βάρος των ζώων. Δια του παρόντος αιτούμεθα σχετικά με την αδειοδότηση για εκτροφείο γάτας αυτή να απλουστευθεί σαν διαδικασία χωρίς γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, να ορίζεται ως μόνος νόμιμος χώρος για την εκτροφή ελεγχόμενο περιβάλλον εντός οικίας μέσα στον αστικό ιστό, να διαχωριστούν οι εκτροφείς σε επαγγελματίες και ερασιτέχνες, όπου ερασιτέχνης νοείται αυτός που πραγματοποιεί έως 3 γέννες τον χρόνο από διαφορετικές θηλυκές. Ο Σύλλογος μας και τα μέλη του που σαφώς ανήκουν στην κατηγορία των ηθικών εκτροφέων επιθυμούμε να είμαστε απολύτως νόμιμοι εκδίδοντας την άδεια που ο νόμος θα απαιτεί, να ασκείται κρατικός έλεγχος στα βιβλία μας και η σχετική εποπτεία και βέβαια να έχουμε την όποια φορολογική υποχρέωση το κράτος θεσπίσει σχετικά με αυτή την δραστηριότητά μας. Κανένας από τους εκτροφείς δεν έχει αντίρρηση να φορολογηθούν οι επαγγελματίες και να πληρώσουν κεφαλικό φόρο οι ερασιτέχνες. Είναι πια αναπόδραστη ανάγκη να μπορούμε επιτέλους οι εκτροφείς να είμαστε απολύτως νόμιμοι, να υφιστάμεθα τον κρατικό έλεγχο τόσο σχετικά με τα βιβλία της επιχείρησής μας, όσο και τον αριθμό των γεννών, την κατάσταση των θηλυκών γατών και την κατάσταση επιβητόρων, κατά τον ίδιο τρόπο που σήμερα ελεγχόμαστε από τον Σύλλογο εκτροφέων γάτας που βασικό του μέλημα είναι η ευζωία των γατών εκτροφής. Σχετικά τώρα με την ασφάλιση των εκτροφέων γάτας σημειώνουμε τα ακόλουθα : Η εκτροφή κατοικιδίων ζώων είναι μέρος της κτηνοτροφίας, ωστόσο στους επαγγελματίες εκτροφείς δεν προβλέπεται σαν φορέας ασφάλισης ο βασικός φορέας των κτηνοτρόφων αλλά το Νομοσχέδιο τάσσει ότι θα μπουν στην κατηγορία των ελεύθερων επαγγελματιών χωρίς καμία παροχή, γεγονός που είναι όλως παράδοξο αφού τα προαπαιτούμενα για να πάρει κάποιος άδειας εκτροφής είναι ακριβώς τα ίδια με τις προϋποθέσεις να έχει κάποιος μάντρα με αιγοπρόβατα. Αντιμετωπίζεται λοιπόν ο εκτροφέας σαν κτηνοτρόφος ωστόσο η Πολιτεία του αρνείται την ασφάλιση και βέβαια τις επιδοτήσεις που παίρνουν οι κτηνοτρόφοι και θα πρέπει το νομοσχέδιο να διορθωθεί στο σημείο αυτό προς την ορθή κατεύθυνση. Σχετικά με την παράγραφο 6 : Επίσης στο σημείο αυτό πουθενά δεν αναφέρονται οι γάτες και επίσημη άποψη του Συλλόγου μας είναι ότι αποκλειστικά και μόνο για την ευζωία του ζώου, κάθε θηλυκή γάτα πρέπει να στειρώνεται στο 7ο και όχι στο 9ο έτος της ζωής της και ο μέγιστος αριθμός γεννών θα πρέπει να είναι 5, με μοναδική εξαίρεση αν μια γέννα έχει ένα και μοναδικό νεογνό τότε μπορεί να πραγματοποιηθούν 6 γέννες από το συγκεκριμένο ζώο. Το αυτό θα πρέπει να ισχύει και για τους αρσενικούς γάτους εκτροφής και το 7ο έτος θα πρέπει να οριστεί σαν μέγιστο επιτρεπτό μέχρι το οποίο θα είναι ενεργοί και μετά θα πρέπει να στειρώνονται Σχετικά με την παράγραφο 8β Τα ζώα θα πρέπει να διατίθενται προς πώληση με τη συμπλήρωση των 12 εβδομάδων και όχι των 10, ούτως ώστε να έχει γίνει και η β’ αναμνηστική δόση εμβολίου και το ζώο να έχει τη σχετική ανοσοποίηση αφού κανένα ποσοστό ανοσοποίησης δεν μπορεί να επιτευχθεί με μια δόση εμβολίου. Είναι απαραίτητες και οι δύο δόσεις και αυτό πρέπει να είναι προϋπόθεση που τηρείται απαρέγκλιτα, καθώς είναι χιλιάδες τα ζώα που βρίσκουν άδικο θάνατο ετησίως διότι πωλούνται σε μικρές ηλικίες χωρίς τα απαραίτητα εμβόλια και είναι πανκοίνως γνωστό ότι ο βασικός εμβολιασμός είτε στο σκύλο είτε στη γάτα πρέπει να έχει επαναληφθεί 2 φορές. Θα πρέπει δε και οι κτηνίατροι να είναι υποχρεωμένοι να ενημερώνουν γι’ αυτό τους υποψήφιους κηδεμόνες προκειμένου να πάρουν τα ζώα στη σωστή ηλικία. Σχετικά με την παράγραφο 13 Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου απαγορεύεται να εισάγονται σκύλοι και γάτες χωρίς ηλεκτρονική σήμανση και συνοδευτικό έγγραφο καθαροαιμίας του οργανισμού που είναι εγγεγραμμένοι. Στην κατεύθυνση αυτή ιδιωτικά έγγραφα που έχουν εκδοθεί από ανεξάρτητα κλαμπ, και όχι από συλλόγους που είναι συμβεβλημένοι με τον παγκόσμιο κογκρέσο γατας/σκύλου θα πρεπει να απαγορεύονται καθώς υπάρχει σοβαρότατη πιθανότητα να προέρχονται από back yard breeders με πλαστά έγγραφα. Μάλιστα οι αρμόδιοι για το γενεαλόγιο εκ μέρους του συλλόγου εκτροφέων γάτας και προκειμένου να αποφεύγονται τέτοια φαινόμενα, προτίθενται άμεσα να συστήσουν επιτροπή ελέγχου γνησιότητας των συγκεκριμένων εγγράφων. Επί του άρθρου 10 Στην παράγραφο 4 προβλέπεται η χρήση ασφαλούς κλουβιού για τη μεταφορά των ζώων σε όλα τα οδικά, σιδηροδρομικά και σταθερής τροχιάς μέσα μαζικής μεταφοράς, καθώς και στα ταξί και στα επιβατηγά πλοία. Αναφορικά όμως με τους μεγαλόσωμους σκύλους αυτό είναι ανέφικτο αφού δεν είναι εύκολο κάποιος να σηκώσει ένα κλουβί ικανό να χωράει τον σκύλο και το ζώο να είναι άνετο με αποτέλεσμα να μην υπάρχει νόμιμος τρόπος μεταφοράς του μεγαλόσωμου ζώου, προτείνουμε δε αναφορικά με αυτό αντί ειδικού κλουβιού να είναι υποχρεωτική η χρήση οδηγού (λουρί και αλυσίδα) και φιμώτρου. Επί του άρθρου 11 Σχετικά με την παράγραφο 3 όπου αναφέρονται οι προϋποθέσεις συμμετοχής των ζώων συντροφιάς σε εκθέσεις ή εκδηλώσεις : Πουθενά δε γίνεται πρόβλεψη για τη συμμετοχή στις εκθέσεις μορφολογίας ζώων (σκύλων ή γατών) προερχόμενων από το εξωτερικό, γεγονός που πρέπει οπωσδήποτε να συμπληρωθεί και ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στις διεθνείς εκθέσεις μορφολογίας που διοργανώνονται από τον Σύλλογο μας, ποσοστό τουλάχιστον 30% των γατών προέρχονται από ξένες χώρες και χώρες και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως Ρωσία, Τουρκία και Αμερική και δεν υπάρχει οργανωμένο νομοθετικά πλαίσιο προκειμένου τα ζώα αυτά να μπορούν νομίμως να εισέλθουν στην Ελλάδα προκειμένου να συμμετέχουν στις εκθέσεις αυτές και δεν δίδεται έτσι ούτε η δυνατότητα να καταχωρούνται στο Εθνικό Μητρώο Συντροφιάς όπως σχετικά τάσσει ο Νόμος. Επί του άρθρου 13 Αναφορικά με την αποτροπή πρόσβασης των αδέσποτων ζώων συντροφιάς σε απορρίμματα : Προκειμένου να αποτραπεί το ομολογουμένως απαράδεκτο θέαμα των ζώων που ψάχνουν τροφή στα σκουπίδια το οποίο πέρα από το ότι «προσβάλλει» την αισθητική των κατοίκων είναι και ιδιαιτέρως επικίνδυνο για την υγεία των ζώων και δεν νοείται σε ευνομούμενη οργανωμένη και πολιτισμένη κοινωνία να βάλλεται κατ’ αυτόν τον τρόπο η ευζωία των ζώων περιλαμβανομένων βεβαίως και των αδέσποτων θα πρέπει να ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα. Συγκεκριμένα εκτός από την ιδιαιτέρως προσεκτική αποκομιδή των απορριμμάτων που θα γίνεται από καταστήματα εστίασης, κρεοπωλεία, νοσοκομεία κλπ και τη συλλογή αυτών των απορριμμάτων από την Υπηρεσία Καθαριότητας των Δήμων οι Δήμοι επιπρόσθετα οφείλουν, στο πλαίσιο του έργου της διαχείρισης των αδέσποτων ζώων που τους έχει νομοθετικά ανατεθεί, να δημιουργήσουν και ικανώς να συντηρούν δίκτυο ελεγχόμενης σίτισης, τοποθετώντας ειδικές ταΐστρες αλλά και ποτίστρες, ώστε τα αδέσποτα ζώα ως μέρος της αστικής πανίδας να έχουν την αυτονόητη για κάθε έμβιο ον πρόσβαση σε καθαρό νερό και ξηρά τροφή. Αναφορικά δε με την τήρηση των μέτρων καθαριότητας και υγιεινής από τα καταστήματα σχετικά με τη συλλογή των απορριμμάτων αλλά και την προστασία του δικτύου της ελεγχόμενης σίτισης και προκειμένου να αποτραπούν φαινόμενα όπως αυτό που πολίτες καταστρέφουν όλως αδικαιολογήτως τις ταϊστρες και τις ποτίστρες με αποτέλεσμα τα ζώα να στερούνται τροφής θα μπορούσε σχετικά να επιφορτιστεί η Δημοτική αστυνομία παράγοντας έτσι έργο σημαντικό για την κοινωνία. Επί του άρθρου 23 Αναφορικά με τα καταφύγια θα επισημάνουμε ακόμα μία φορά ότι τα καταφύγια θα πρέπει να λειτουργούν με τις κατάλληλες συνθήκες και να τηρούνται όλοι οι κανόνες για την ευζωία των ζώων με αυστηρό κρατικό έλεγχο προκειμένου να αποφευχθεί το όλως δυσάρεστο και τριτοκοσμικό φαινόμενο των καταφυγίων – κολαστηρίων για τα ζώα. Όλες οι ενέργειες και δράσεις τόσο των υπευθύνων του καταφυγίου όσο και της Διοίκησης πρέπει να έχουν στόχο την όσο το δυνατόν συντομότερη υιοθεσία των ζώων του καταφυγίου, λ.χ. εντός εξήντα (60) ημερών και επιτέλους να αλλάξει η νοοτροπία του ότι συντηρείται μια άρρωστη και προβληματική κατάσταση προκειμένου να εισπράττονται τα σχετικά κονδύλια που όμως ποτέ δεν χρησιμοποιούνται για το σκοπό που πρέπει και βέβαια το πρόβλημα διαιωνίζεται. Επί του άρθρου 33 Αναφορικά με το άρθρο 33 και την επιτροπή παρακολούθησης : Θεωρούμε ότι η επιτροπή όπως προτείνεται στο νομοσχέδιο δεν επαρκεί για την αντιμετώπιση ενός τόσο σοβαρού θέματος και προτείνουμε να προστεθεί Βιολόγος ο οποίος θα είναι εξειδικευμένος στην συμπεριφοριστική ζώων (είναι σημαντικό να είναι βιολόγος και όχι κτηνίατρος), εκπρόσωπός του Πανελλήνιου Συλλόγου εκτροφέων σκύλων, εκπρόσωπος του Συλλόγου εκτροφέων γάτας και τρία (3) άτομα αντί για ένα (1) από την ενεργό φιλοζωική δράση και φυσικά η συμμετοχή των ανωτέρω θα γίνεται με τις αυστηρές προϋποθέσεις που ο νόμος θα θέτει Μετά τιμής Η πρόεδρος του Συλλόγου Αικατερίνη Ανυφαντή Η δικηγόρος Αικατερίνη Μ. Ιατρού