• Σχόλιο του χρήστη 'Αλεξάνδρα Βασιλείου' | 17 Νοεμβρίου 2009, 03:07

    Η νομοθετική πρωτοβουλία «Αναμόρφωση συστήματος προσλήψεων και καθολική υπαγωγή τους στον πλήρη έλεγχο του ΑΣΕΠ», κινείται, κατά την άποψή μου, στη σωστή κατεύθυνση για την ενίσχυση της αξιοκρατίας και της διαφάνειας στις διαδικασίες πλήρωσης θέσεων σε φορείς του Δημόσιου Τομέα. Παρ’ όλα αυτά, θα ήθελα να επισημάνω τα εξής: Α. Μοριοδότηση μεταπτυχιακών και διδακτορικών τίτλων σπουδών Θεωρώ ορθή την κατάργηση της συνάφειας των μεταπτυχιακών και διδακτορικών τίτλων σπουδών με το γνωστικό αντικείμενο της θέσης καθώς και την άυξηση της μοριοδότησης για τους μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους σπουδών, δεν αντιλαμβάνομαι όμως τους λόγους της κατάργησης της αθροιστικής βαθμολογίας για δύο μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών. Β. Μοριοδότηση εμπειρίας Θεωρώ ότι δεν είναι ορθή η σχεδιαζόμενη μείωση των συνολικών μορίων λόγω εμπειρίας από 420 μέγιστο για την πενταετία σε 408 μέγιστο για την πενταετία. Η εμπειρία αποτελεί κριτήριο πρόσληψης προσωπικού σε όλους τους χώρους εργασίας. Από τη στιγμή μάλιστα που καταργείται η προσαυξημένη μοριοδότηση για εμπειρία που έχει αποκτηθεί στο Δημόδιο Τομέα, η εμπειρία αποτελεί πραγματικό και αντικειμενικό κριτήριο διαφοροποίησης μεταξύ των υποψηφίων, που ενισχύει τη διαφάνεια και την αξιοκρατία και δε βλέπω το λόγο περιορισμού της, αντιθέτως θα ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση η ενίσχυση της μοριοδότησης της εμπειρίας και για εμπειρία πέραν των 5 ετών. Γ. Μοριοδότηση πτυχίου Η επαύξηση της μοριοδότησης για τον τίτλο σπουδών με τον οποίο ο υποψήφιος συμμετέχει στις διαδικασίες πλήρωσης θέσεων, αν και αντιλαμβάνομαι ότι έχει ως στόχο να ενισχύσει το Δημόσιο Τομέα με πρόσωπα με υψηλά ακαδημαϊκά προσόντα, θεωρώ ότι τελικά θα οδηγήσει σε ενίσχυση της ανισότητας και θα αποβεί κατά της αξιοκρατίας. Και αυτό διότι στις διαδικασίες πλήρωσης θέσεων, στις περισσότερες περιπτώσεις, συμμετέχουν υποψήφιοι με διαφορετικούς τίτλους σπουδών και συνακόλουθα με διαφορετικό «εύρος» βαθμολογίας πτυχίου. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι οι απόφοιτοι Θετικών Επιστημών, συνήθως αποκτούν πτυχία με χαμηλότερη μέση βαθμολογία από αποφοίτους Ανθρωπιστικών ή Κοινωνικών Επιστημών και, προσωπικά δε βλέπω γιατί ένας Μηχανικός ή ένας απόφοιτος τμήματος Μαθηματικών θα πρέπει εκ προοιμίου να υστερεί σε μοριοδότηση από έναν Κοινωνιολόγο στην περίπτωση που συμμετέχουν σε διαδικασίες πλήρωσης των ίδιων θέσεων και μάλιστα η απόκλιση να ενισχύεται με την προτεινόμενη νέα διάταξη. Ενδέχεται, δηλαδή να βρεθούμε μπροστά στο παράδοξο ο άριστος για το τμήμα από το οποίο αποφοίτησε υποψήφιος να υστερεί σε μοριοδότηση από το μέτριο άλλου τμήματος. Αντιλαμβάνομαι ότι είναι δύσκολο να διορθωθούν οι αδικίες που εξ’ ορισμού δημιουργούνται από τους «διαφορετικής φύσης» βαθμούς πτυχίων, με την προτεινόμενη διάταξη, όμως, ενισχύονται περαιτέρω... Στο σημείο αυτό θα ήθελα να αναφερθώ στην ανάγκη επανεξέτασης του «προσοντολογίου», όπως συνήθως καλούνται οι διατάξεις που καθορίζουν τα προσόντα διορισμού στο δημόσιο τομέα. Ενδεικτικά θα ήθελα να αναφέρω τα εξής: 1. Με το ΠΔ 347/2003, για την τροποποίηση του π.δ.τος 50/2001 «Καθορισμός των προσόντων διορισμού σε θέσεις φορέων του δημοσίου τομέα», καταργήθηκε ο περιορισμός στον κύκλο των πτυχίων ή διπλωμάτων που γίνονται δεκτά ως προσόντα διορισμού για την κάλυψη θέσεων κλάδου ΠΕ Διοικητικού και/ή Οικονομικού και πλέον ως προσόν διορισμού στον εισαγωγικό βαθμό ορίζεται πτυχίο ή δίπλωμα οποιουδήποτε Τμήματος ΑΕΙ. Σύμφωνα με την από 29/1/2004 (Αριθμ. Πρωτ.: ΔΟΑ/ Φ13 / 1873) εγκύκλιο του τότε Υπουργού κ. Κώστα Σκανδαλίδη, η άρση του περιορισμού διευρύνει τις δυνατότητες των οργανισμών του δημόσιου τομέα να αξιοποιήσουν περισσότερες κατηγορίες εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού, κατά τη στελέχωσή τους. Παρ’ όλα αυτά, η ως άνω αναφερόμενη διάταξη δεν εφαρμόζεται παρά μόνο σε ελάχιστες από τις προκηρυσσόμενες θέσεις και αντ’ αυτής, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, εφαρμόζεται η εξαίρεση της παραγράφου 3 του άρθρου 4 του ΠΔ 50/2001, όπως ισχύει, με την οποία όταν ο κλάδος είναι αμιγώς διοικητικός επιτρέπεται να περιορίζονται με την προκήρυξη τα προσόντα διορισμού σε πτυχία ή διπλώματα διοικητικών ή νομικών μόνο σπουδών γενικώς ή συγκεκριμένων ειδικοτήτων αυτών μετά από αίτημα του φορέα που εγκρίνεται από το ΑΣΕΠ. Το ανωτέρω εφαρμόζεται αναλογικά και για πτυχία ή διπλώματα οικονομικών μόνο σπουδών στις περιπτώσεις που ο κλάδος είναι αμιγώς λογιστικός ή οικονομικός. Δηλαδή η τροποποίηση του «προσοντολογίου» που επιχειρήθηκε το 2003, ελάχιστα ίσχυσε στην πραγματικότητα, καθώς στην πλειοψηφία των περιπτώσεων εφαρμόζονται οι εξαιρέσεις που ουσιαστικά καταργούν τη σχετική διάταξη. Κατά την άποψή μου, για τη στελέχωση θέσεων Διοικητικού – Οικονομικού, η μη ύπαρξη περιορισμού στον κύκλο των πτυχίων ή διπλωμάτων που γίνονται δεκτά ως προσόντα διορισμού για την κάλυψη θέσεων ΠΕ Διοικητικού – Οικονομικού είναι μέτρο που ενισχύει τη δικαιοσύνη και την ισοτιμία και κινείται, μάλιστα, στην ίδια κατεύθυνση, με τις προτάσεις σας περί κατάργησης της συνάφειας του γνωστικού αντικειμένου των μεταπτυχιακών και των διδακτορικών τίτλων με το γνωστικό αντικείμενο της θέσης. 2. Για την κάλυψη θέσεων προσωπικού επί μέρους κλάδων ή ειδικοτήτων, όλων των κατηγοριών, ως προσόν διορισμού απαιτείται το κατά περίπτωση ειδικότητας ομώνυμο ή αντίστοιχο πτυχίο ή δίπλωμα ή απολυτήριος τίτλος σχολών της ημεδαπής, ή ισότιμος, αντίστοιχης ειδικότητας, σχολών της αλλοδαπής. Σύμφωνα με το άρθρο 26, παράγραφος 2 του ΠΔ 50/2001 η έννοια των όρων αντίστοιχο ή ταυτόσημο κατά περιεχόμενο ειδικότητας πτυχίο ή δίπλωμα ημεδαπής, είναι ότι το πτυχίο περί του οποίου πρόκειται, στηρίζεται σε σπουδές που καλύπτουν με πλήρη επάρκεια το γνωστικό αντικείμενο του πτυχίου που ζητείται με την προκήρυξη. Την περί αυτού βεβαίωση χορηγεί το αρμόδιο όργανο του ΑΕΙ ή ΤΕΙ αντίστοιχα, στο οποίο ανήκει το Τμήμα που χορήγησε το εν λόγω πτυχίο ή δίπλωμα. Όμως το αρμόδιο όργανο του ΑΕΙ ή ΤΕΙ (τουλάχιστον του τμήματος από το οποίο έχω αποφοιτήσει και στο οποίο έχω απευθυνθεί για τη χορήγηση σχετικής βεβαίωσης) δε χορηγεί τέτοιες βεβαιώσεις και σε σχετικό αίτημά μου με παρέπεμψε στην Υπουργική Απόφαση περί αντιστοιχίας Πανεπιστημιακών Τμημάτων. Όμως, κατά την άποψή μου, εάν ο νομοθέτης ήθελε να αναφερθεί στις αντιστοιχίες Πανεπιστημιακών Τμημάτων δε θα έκανε λόγο για βεβαίωση από το αρμόδιο όργανο του ΑΕΙ ή ΤΕΙ, αλλά θα παρέπεμπε κατευθείαν στη σχετική Υπουργική Απόφαση. Χαρακτηριστικά, σε σχέση με το παραπάνω, θα ήθελα να αναφέρω ότι παρατηρείται το παράδοξο πτυχιούχοι, π.χ. Τμήματος Μαθηματικών, όπως η υπογράφουσα, που έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία κατεύθυνση σπουδών Στατιστικής (που προσφέρεται ως επιλογή από το Τμήμα Μαθηματικών για την απόκτηση του πτυχίου τους), αλλά και διαθέτουν Μεταπτυχιακό Τίτλο Σπουδών ή ακόμη και Διδακτορικό Δίπλωμα στη Στατιστική να αποκλείονται από διαδικασίες πλήρωσης θέσεων Στατιστικής γιατί το πτυχίο τους δεν είναι αποδεκτό (!), τη στιγμή μάλιστα που και τα μέλη ΔΕΠ στα τρία τμήματα Στατιστικής που λειτουργούν στην Ελλάδα έχουν, βάσει των δημοσιευμένων στις σχετικές ιστοσελίδες βιογραφικών σημειωμάτων τους, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, ως πρώτο πτυχίο, πτυχίο Μαθηματικών. Με άλλα λόγια, μια θέση που μπορεί να διεκδικήσει ένας απόφοιτος του τμήματος, δεν μπορεί να τη διεκδικήσει ο καθηγητής του! Ανάλογα παραδείγματα υπάρχουν και σε άλλους επιστημονικούς κλάδους και θεωρώ ότι πρόκειται για ένα θέμα, το οποίο πρέπει να εξεταστεί περαιτέρω και να ληφθούν μέτρα. Αν και δεν αποτελεί θέμα της παρούσας διαβούλευσης, αφορά όμως την αξιοκρατία και τη διαφάνεια στις προσλήψεις, θα εκτιμούσα μια απάντηση εάν είναι στις προθέσεις της Κυβέρνησης η επανεξέταση του «προσοντολογίου» και η εισαγωγή νέων ρυθμίσεων.