Αρχική Αναμόρφωση συστήματος προσλήψεων και καθολική υπαγωγή τους στον πλήρη έλεγχο του ΑΣΕΠΆρθρο 1 Έκταση εφαρμογήςΣχόλιο του χρήστη HELADA - ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ (Κωνσταντίνος Ευμοιρίδης, Πρόεδρος Δ.Σ.) | 17 Νοεμβρίου 2009, 14:39
Τίτλος : Νομοθετική πρωτοβουλία «Αναμόρφωση συστήματος προσλήψεων και καθολική υπαγωγή τους στον πλήρη έλεγχο του ΑΣΕΠ» Η διαδικασία της διαβούλευσης είναι απόλυτα θετική και θα πρέπει να ενισχυθεί. Η εξωστρέφεια της Δημόσιας Διοίκησης, με το άνοιγμα στους Έλληνες πολίτες, μπορεί να αποκτήσει ουσιαστικό περιεχόμενο μέσα από την ενεργό συμμετοχή όλων μας και τη συνακόλουθη αμφίδρομη σχέση, με ανάδραση στις υποβαλλόμενες προτάσεις. Για το λόγο αυτό επιθυμούμε να συμβάλλουμε εποικοδομητικά και παραθέτουμε την πρότασή μας η οποία, έχει μόνο αναπτυξιακό και ουσιαστικό χαρακτήρα και ουδόλως συντεχνιακό καθόσον η ανάπτυξη της χώρας μπορεί και πρέπει να στηρίζεται σε αναπτυξιακούς μηχανισμούς, η δράση των οποίων μετράται με συγκεκριμένα αποτελέσματα. Αντικείμενο : Άρθρο 1. Έκταση εφαρμογής Θέμα : Φορείς που υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου Πρόταση : Οι Ανώνυμες Εταιρείες Ο.Τ.Α. που είναι πολυμετοχικές (Άρθρα 252 και 265 του Ν. 3463/06) δεν πρέπει να υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου καθόσον δεν εντάσσονται στην έννοια των «μεικτών επιχειρήσεων» και προτείνεται η ρητή εξαίρεσή τους. Για το λόγο αυτό προτείνεται η τροποποίηση του δεύτερου εδαφίου του Αρθρου 1 ως ακολούθως : «Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού, συμπεριλαμβανομένων και των αμιγών Δημοτικών ή Κοινοτικών κοινωφελών επιχειρήσεων (Αρθρο 254 του Ν. 3463/06), των μονομετοχικών ανωνύμων εταιρειών που συστήνονται για ειδικό σκοπό και ανήκουν αποκλειστικά σε έναν Ο.Τ.Α. (Αρθρο 266 του Ν. 3463/09) καθώς και των αμιγών Νομαρχιακών επιχειρήσεων (Αρθρο 76 του Π.Δ. 30/96). Τεκμηρίωση της πρότασης : 1. Στο άρθρο 252 του Ν. 3463/06 (Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων) προβλέπεται ο διαχωρισμός σε επιτρεπόμενες μορφές Επιχειρήσεων Ο.Τ.Α., ως εξής : α. Δημοτικές ή Κοινοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις Ο.Τ.Α. (Άρθρο 254) β. Ανώνυμες Εταιρείες Ο.Τ.Α. (Άρθρο 265, 266) με συγκεκριμένους σκοπούς – αντικείμενα και τρόπους λειτουργίας. Ειδικότερα το Αρθρο 265 αναφέρεται σε πολυμετοχικές ανώνυμες εταιρείες ΟΤΑ, στις οποίες οι Δήμοι, οι Κοινότητες, οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις και οι λοιποί φορείς της Αυτοδιοίκησης κατέχουν την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου, ενώ το Αρθρο 266 αναφέρεται σε μονομετοχικές ανώνυμες εταιρείες που συστήνονται για ειδικό σκοπό και ανήκουν αποκλειστικά σε έναν ΟΤΑ. Από την περιγραφή των κανόνων οργάνωσης και λειτουργίας τόσο των κοινωφελών επιχειρήσεων ΟΤΑ (Αρθρα 254-258 του Ν. 3463/2006) όσο και των μονομετοχικών Δημοτικών και Κοινοτικών ανωνύμων εταιρειών (Αρθρο 266) προκύπτει ότι αυτές, ως αμιγείς επιχειρήσεις ενός ΟΤΑ, είναι άμεσα και στενά συνδεδεμένες με τους ΟΤΑ που τις δημιούργησαν και επομένως, ορθά η πρόσληψη προσωπικού προβλέπεται να γίνεται με βάση τις ισχύουσες για τους ΟΤΑ ρυθμίσεις (βλ. Αρθρα 257 και 258 για τις κοινωφελείς επιχειρήσεις και Αρθρο 266 για τις μονομετοχικές Δημοτικές και Κοινοτικές ανώνυμες εταιρείες). Αντίθετα, οι προβλέψεις του Αρθρου 265 του Ν. 3463/2006 για τις πολυμετοχικές ανώνυμες εταιρείες ΟΤΑ, συνάδουν με την ιδιαίτερη μορφή και το σκοπό των εταιρειών αυτών που είναι η ταχεία και αποτελεσματική αντιμετώπιση της αναπτυξιακής πρόκλησης της χώρας μας με κανόνες, ρόλους και μετρήσιμα αποτελέσματα. Ειδικότερα από την πρόβλεψη της παρ. 6 του Αρθρου 265 του Ν. 3463/06, σχετικά με την πρόσληψη προσωπικού από τις πολυμετοχικές ανώνυμες εταιρείες ΟΤΑ προκύπτει σαφώς, σε συνάρτηση με την ιδιαίτερη μορφή και το σκοπό των εταιρειών αυτών, η βούληση για εξαίρεση από το βασικό Νόμο πρόσληψης προσωπικού στο Δημόσιο (Ν. 2190/94 όπως ισχύει), κατά τρόπο συνολικό και χωρίς διακρίσεις, προβλέποντας την πρόσληψη του προσωπικού τους σε ιδιαίτερο νομοθέτημα. Ενόψει αυτού εκδόθηκε η προβλεπόμενη Κ.Υ.Α. στην παράγρ. 6 του Άρθρου 265 (Αριθμ. οικ. 53266/3-9-2009) η οποία, σέβεται τον ιδιαίτερο χαρακτήρα των πολυμετοχικών ανωνύμων εταιρειών Ο.Τ.Α. και προβλέπει αφενός οι προσλήψεις να γίνονται με Κανονισμό που έχει συγκεκριμένο περιεχόμενο και εγκρίνεται από το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) αυτών και αφετέρου να διασφαλίζονται, μέσω του Κανονισμού και εν τέλει μέσω του ΑΣΕΠ, οι αρχές της ίσης μεταχείρισης, των ίσων ευκαιριών, της διαφάνειας και της αντικειμενικότητας. Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παραπάνω Κ.Υ.Α., ο έλεγχος της διαδικασίας πρόσληψης διεξάγεται από το ΑΣΕΠ και μάλιστα σε όλα τα κρίσιμα σημεία της διαδικασίας (έλεγχος προκήρυξης, γνωστοποίηση τυχόν ενστάσεων, έλεγχος νομιμότητας και κύρωσης πίνακα προσληπτέων, έλεγχος απόφασης Δ.Σ. της Εταιρίας για τη σύναψη σύμβασης εργασίας μετά την παρέλευση της δοκιμαστικής περιόδου). Επί της ουσίας δηλ. κατά τη διαδικασία πρόσληψης με τη χρήση του Κανονισμού, από τις πολυμετοχικές ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α., ο έλεγχος του ΑΣΕΠ είναι και συνεχής και ουσιαστικός. 2. Στο Ν. 3463/06 και ειδικότερα στο Μέρος Δέκατο : Επιχειρήσεις Ο.Τ.Α., δεν υφίσταται η έννοια «μικτές επιχειρήσεις» και επομένως, κατά την άποψή μας, το υπόψη νομοσχέδιο δεν αφορά στις πολυμετοχικές ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α. 3. Πιθανή ένταξη των πολυμετοχικών ανωνύμων εταιρειών Ο.Τ.Α. στο υπόψη νομοσχέδιο θα τις οδηγήσει, στην κυριολεξία, στην κατηγορία των ΔΕΚΟ και στην ανάγκη ετήσιας επιχορήγησής τους από το Δημόσιο, κάτι που δεν είναι το ζητούμενο από αυτές. 4. Οι δημοτικές και κοινοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις Ο.Τ.Α. (αμιγείς επιχειρήσεις Ο.Τ.Α.) α. Εχουν σαν σκοπό την παροχή υπηρεσιών προς τους πολίτες, που ανάγονται στο κύκλο των δραστηριοτήτων που αναδεικνύουν τον κοινωνικό ρόλο των Ο.Τ.Α., δηλαδή εξυπηρετούν σκοπούς κοινωνικής, πολιτιστικής, πολιτισμικής ανάπτυξης ή ανάγονται στον τομέα της παιδείας και του περιβάλλοντος. β. Είναι περισσότερο εξαρτημένες διοικητικά από τον οικείο Ο.Τ.Α. ακριβώς επειδή οι σκοποί τους συνδέονται με τις αρμοδιότητες των Ο.Τ.Α. και την ικανοποίηση των ενδιαφερόντων των πολιτών. γ. Λειτουργούν με όρους και κανόνες οι οποίοι προσομοιάζουν προς τους κανόνες των Ο.Τ.Α. Για το λόγο αυτό, ελέγχονται – εποπτεύονται από τον Ο.Τ.Α. που τις συστήνει. α. ως προς τον ορισμό του Διοικητικού Συμβουλίου β. ως προς τις αρμοδιότητες και τον έλεγχο των πράξεων του Δ.Σ. γ. ως προς την Διαχείριση δ. ως προς την Ταμιακή Υπηρεσία και τον διαχειριστικό έλεγχο ε. ως προς την εποπτεία (έγκριση αποφάσεων Διοικητικού Συμβουλίου από το Δημοτικό Συμβούλιο) 5. Αντίθετα, για τις πολυμετοχικές ανώνυμες εταιρείες (εκτός δηλ. από τις μονομετοχικές Α.Ε. ειδικού σκοπού του άρθρου 266 του Ν. 3463/06) ισχύουν τα παρακάτω : α. Λειτουργούν με καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και διέπονται από τον Νόμο περί Α.Ε. (Ν.2190/20 όπως ισχύει) με ανώτατα όργανα διοίκησης την Γενική Συνέλευση (Γ.Σ.) των μετόχων και το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) β. Η δραστηριοποίησή τους, σε σχέση με τα Εθνικά και Κοινοτικά Προγράμματα που συμβάλλουν ουσιαστικά στην τοπική ανάπτυξη, επιβάλλει να έχουν ευελιξία στις ρυθμίσεις κύρια του προσωπικού τους, πράγμα που καθίσταται εντελώς ανέφικτο στα πλαίσια του υπόψη νομοσχεδίου, με συνέπεια να διαστρεβλώνεται ο λόγος και η ανάγκη σύστασής τους. γ. Δεν επιχορηγούνται από το κράτος για κάλυψη των λειτουργικών τους δαπανών, δεν έχουν φορολογικές απαλλαγές και επομένως δεν διαφέρουν στα βασικά τους χαρακτηριστικά λειτουργίας από τις κοινές Α.Ε. δ. Η ανάγκη πρόσληψης προσωπικού προκύπτει, αρχικά, με απόφαση του Δ.Σ. τους σύμφωνα με τις υπάρχουσες ανάγκες και το έργο που αναλαμβάνουν να εκτελέσουν, αφού η υποχρέωση αυτοδύναμης και βιώσιμης λειτουργίας δεν επιτρέπει διαφορετικό τρόπο δράσης. ε. Δεν επιχορηγούνται άμεσα ή έμμεσα από Ο.Τ.Α. (παράγρ. 3 του Άρθρου 265, Ν.3463/06). στ. Δεν υπάγονται στους φορείς του Δημόσιου Τομέα της παραγράφου 6 του άρθρου 1 του Ν 1256/1982. Για τους λόγους αυτούς, πιθανή ένταξή τους στο υπόψη νομοσχέδιο θα έχει τα παρακάτω αρνητικά αποτελέσματα : • Δυσχέρεια υλοποίησης του έργου τους μια και μεταξύ των λόγων σύστασης είναι η ευελιξία στη δράση τους. • Μη απορρόφηση σημαντικών για τη χώρα μας Κοινοτικών πόρων. • Μη υλοποίηση προγραμμάτων τα οποία βρίσκονται σε εξέλιξη. • Θίγεται η αυτοτέλεια και η αυτόνομη δράση και λειτουργία νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου δηλ. περιορίζεται η οικονομική ελευθερία που συνταγματικά προστατεύεται και περιλαμβάνει τη δυνατότητα δράσης με ίδια μέσα, άρα και προσωπικό που αποφασίζεται από τα αρμόδια όργανα των επιχειρήσεων και όχι από το Κράτος. Το γεγονός αυτό έλαβε υπόψη του, κατά τρόπο σαφή, ο Δημοτικός και Κοινοτικός Κώδικας (Ν. 3463/06) απηχώντας εξάλλου και την ομόθυμη άποψη της ΚΕΔΚΕ. Κων/νος Ευμοιρίδης Πρόεδρος Δ.Σ. Ελληνικής Ένωσης Αναπτυξιακών Εταιρειών (HEL.A.D.A.) Νομάρχης Δράμας Β’ Αντιπρόεδρος ΕΝΑΕ