Αρχική Ενίσχυση διαφάνειας και λογοδοσίας σε θεσμικούς φορείς της Πολιτείας, αποκατάσταση ακεραιότητας Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου ΕσωτερικώνΆρθρο 3 ΟρισμοίΣχόλιο του χρήστη Στέφανος Λουκόπουλος - Vouliwatch | 8 Ιουλίου 2021, 10:45
1. Ως προς τον ορισμό των δραστηριοτήτων άσκησης επιρροής: Κρίνουμε ότι ο ορισμός που επιλέχθηκε δεν ανταποκρίνεται πλήρως στις υφιστάμενες καλές πρακτικές και δημιουργεί ασάφεια καθώς και σημαντικούς αποκλεισμούς (δεν είναι δηλαδή αρκετά περιεκτικός). Ειδικότερα σχετικά με τις προβλέψεις: α. «…λαμβάνει χώρα με αμοιβή…» Αναγνωρίζοντας ως «δραστηριότητες επιρροής» μόνο όσες λαμβάνουν χώρα με αμοιβή, το νομοσχέδιο ουσιαστικά ρυθμίζει μονάχα το λεγόμενο «professional lobbying» και τα «consultancy firms», δηλαδή τους/τις επαγγελματίες lobbyists και τις αντίστοιχες εταιρίες που προσφέρουν αυτού του είδους τις υπηρεσίες επ’ αμοιβή. Παράλληλα, αποκλείει από τον ορισμό τους «in-house lobbyists», δηλαδή υπαλλήλους εταιριών η οποίοι/ες ασκούν «δραστηριότητες επιρροής» ad hoc για λογαριασμό των εργοδοτών/ριών τους χωρίς να λαμβάνουν ειδική αμοιβή για τις συγκεκριμένες ενέργειές τους. Επίσης, διατηρώντας την προτεινόμενη διατύπωση του ορισμού, αποκλείονται οι ΜΚΟ, το εθελοντικό lobbying καθώς και οι αντιπροσωπευτικοί φορείς όπως οι επαγγελματικοί/βιομηχανικοί σύνδεσμοι (όπως ο ΣΕΒ). Όπως είναι γνωστό το επαγγελματικό lobbying στην Ελλάδα δεν είναι τόσο ανεπτυγμένο όσο για παράδειγμα στις Βρυξέλλες ή την Ουάσιγκτον και οι «δραστηριότητες επιρροής» διεξάγονται κυρίως in-house ή από αντιπροσωπευτικούς φορείς. Διατηρώντας, λοιπόν, τον προτεινόμενο ορισμό αποκλείουμε από την ρύθμιση τον κύριο όγκο του lobbying που γίνεται στην Ελλάδα κάτι το οποίο δεν ευνοεί την προσαρμογή της ρύθμισης στην «ελληνική πραγματικότητα» και παράλληλα αποδυναμώνει τον σκοπό της. Για να έχει ουσιαστικό αποτέλεσμα η ρύθμιση των δραστηριοτήτων άσκησης επιρροής θα πρέπει να συμπεριληφθεί στον συγκεκριμένο ορισμός και η άσκηση επιρροής που λαμβάνει χώρα δίχως αμοιβή. β. «…είναι άμεση,…» Είναι σημαντικό να προβλεφθεί και η έμμεση «δραστηριότητα επιρροής», διαφορετικά ο νόμος δεν θα ρυθμίζει τις δραστηριότητες που εστιάζουν στο να επηρεαστεί πρόσωπο με αποφασιστικές αρμοδιότητες άσκησης δημόσιας εξουσίας μέσω κάποιου/ας υφιστάμενου/ής του. Για παράδειγμα, όταν ένας/μία εκπρόσωπος συμφερόντων συναντηθεί με δημόσιο υπάλληλο ή με μέλος του γραφείου υπουργού και ζητήσει να μεσολαβήσουν ώστε να προωθηθεί το αίτημά του/της, τότε ο/η εκπρόσωπος συμφερόντων έμμεσα ασκεί επιρροή και άρα θα πρέπει να καταγράφεται στο μητρώο. Επίσης ο ΟΟΣΑ αναγνωρίζει και ορίζει το έμμεσο lobbying ως «lobbying indirectly through industry associations or trade associations». Αναγνωρίζοντας μονάχα το άμεσο lobbying παραβλέπουμε περιπτώσεις «δραστηριοτήτων επιρροής» που ασκούνται από τρίτους (χωρίς αμοιβή) όπως για παράδειγμα εμπορικούς ή βιομηχανικούς συνδέσμους. 2. «Θεσμικοί φορείς» Κρίνουμε ότι ο συγκεκριμένος ορισμός δεν είναι αρκετά περιεκτικός και ότι είναι αρκετά γενικόλογος. Προτείνουμε την αντικατάσταση του με τον παρακάτω ορισμό: "Οι «Θεσμικοί φορείς» που θέτουν μονομερώς κανόνες δικαίου και ανήκουν στη δημόσια διοίκηση καθώς και το όργανο που εντάσσεται στη διοικητική ιεραρχία ή εποπτεία εντός ενός συστήματος αρχών στις οποίες έχει ανατεθεί η εκτελεστική λειτουργία/εξουσία. Δημόσιοι/ες λειτουργοί, αιρετοί/ες ή διορισμένοι/ες, υπάλληλοι, τεχνικοί, εμπειρογνώμονες και ανώτεροι/ες αξιωματούχοι της δημόσιας διοίκησης και οι σύμβουλοι αυτών, οι οποίοι/ες διαθέτουν εξουσία στη διαδικασία λήψης αποφάσεων και στην χάραξη δημόσιας πολιτικής, πρότασης νόμου και κανονισμού σε εθνικό, περιφερειακό ή υπερεθνικό επίπεδο. Συμπεριλαμβάνει άτομα που εργάζονται σε ιδιωτικούς φορείς που εκτελούν δημόσιο έργο και διεθνείς οργανισμούς με έδρα την Ελλάδα." 3. Ως προς τον ορισμό του εκπροσώπου συμφερόντων: Δείτε παρατήρηση 1 σχετικά με τον ορισμό των δραστηριοτήτων άσκησης επιρροής. Επιμένουμε στο ότι πρέπει να λαμβάνονται υπόψη και οι δραστηριότητες επιρροής που διεξάγονται χωρίς αμοιβή.