Αρχική Ενίσχυση διαφάνειας και λογοδοσίας σε θεσμικούς φορείς της Πολιτείας, αποκατάσταση ακεραιότητας Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου ΕσωτερικώνΜΕΡΟΣ Γ΄ ΛΟΙΠΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ Άρθρο 20 Κατάργηση παρεκκλίσεων από το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας – Μεταβατική διάταξηΣχόλιο του χρήστη ΖΩΗ ΜΥΛΩΝΟΠΟΥΛΟΥ | 16 Ιουλίου 2021, 10:06
Προτείνω να επιτραπεί και στους ήδη αποσπασμένους υπαλλήλους λόγω συνυπηρέτησης συζύγου να υποβάλλουν αίτηση για μετάταξη στον φορέα που αποσπάστηκαν. Η απόσπαση 2 +2 έτη δεν λύνει το πρόβλημα της μόνιμης συνένωσης της οικογένειας, καθώς μετά την ολοκλήρωσή της ο υπάλληλος επιστρέφει στον φορέα στον οποίον ανήκει οργανικά και ο σύζυγος συνεχίζει να εργάζεται σε άλλη περιοχή, καθώς εκεί βρίσκεται η μόνιμη εργασία του. Το γεγονός αυτό επιφέρει τεράστια οικονομική (και κοινωνική) επιβάρυνση στην οικογένεια, ειδικά στις δύσκολες εποχές που διανύουμε. Τόσο ο χωρισμός της οικογένειας, όσο και η οικονομική της επιβάρυνση λόγω των συνεχών μετακινήσεων υποβαθμίζουν σοβαρά το επίπεδο της καθημερινής ζωής των οικογενειών τους, ειδικά αν ο φορέας προέλευσης βρίσκεται σε μεγάλη απόσταση από τον φορέα υποδοχής. Πρόκειται για προφανή αδικία σε σχέση με όλους τους υπαλλήλους που κατά παρέκκλιση είχαν λάβει απόσπαση και τώρα τούς δίνεται η δυνατότητα υποβολής αιτήματος μετάταξης. Συν τοις άλλοις, η ίδια λογική που ισχύει για τους αποσπασμένους κατά παρέκκλιση, ισχύει και για τους αποσπασμένους για συνυπηρέτηση: και αυτοί οι υπάλληλοι έχουν ήδη αποκτήσει γνώση στο αντικείμενο της εργασίας τους στην θέση που είναι αποσπασμένοι. Η εκπαίδευση, η γνώση αυτών των ανθρώπων δεν πρέπει να πάει χαμένη και πρέπει, εφόσον το επιθυμούν, να μπορούν και αυτοί να αιτηθούν μετάταξη κατ’ αναλογία με την ευκαιρία που δίνεται στους υπαλλήλων με κατά παρέκκλιση αποσπάσεις. Μάλιστα, στην περίπτωση των αποσπάσεων λόγω συνυπηρέτησης υπηρετείται και ένας επιπρόσθετος κοινωνικός σκοπός, αυτός της συνένωσης της οικογένειας, πέρα από τη διευθέτηση χρόνιων υπηρεσιακών εκκρεμοτήτων. Επίσης, κατά τον ίδιο τρόπο, η υπηρεσία της οργανική τους θέσης λειτουργεί και αυτή χωρίς την παρουσία τους για αρκετά χρόνια. Τέλος, και αυτοί οι υπάλληλοι είναι εγκλωβιζμένοι σε μια οργανική θέση, στην οποία δεν μπορούν να αφοσιωθούν. Επομένως, για λόγους ισονομίας, δηλαδή ίδιες ευκαιρίες για ανάλογες περιπτώσεις, θα πρέπει να δοθεί η ευκαιρία σε όσους έχουν ήδη αποσπαστεί και για λόγους συνυπηρέτησης συζύγου να συνεχίσουν να υπηρετούν στον φορέα υποδοχής: με υποβολή αίτησης μετάταξης στον φορέα στον οποίο αποσπάστηκαν. Επιπρόσθετα, προτείνω την τροποποίηση του άρθρου 11 του Ν. 4440/2016 ως προς τη χρονική διάρκεια της απόσπασης λόγω συνυπηρέτησης συζύγου, η οποία θα πρέπει να παρατείνεται αυτοδίκαια, ή και να δίνεται η δυνατότητα μετάταξης, εφόσον δεν έχουν μεταβληθεί οι αρχικοί λόγοι χορήγησης απόσπασης για λόγους συνυπηρέτησης συζύγων και εφόσον ο φορέας υποδοχής τους τούς χρειάζεται μόνιμα. Οι παραπάνω ρυθμίσεις προτείνονται και για κοινωνικούς λόγους, δηλαδή στήριξη της οικογενειακής ζωής, αλλά για λόγους χρηστής διοίκησης, δηλαδή ισονομία και εξορθολογισμός της λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών και εξάλειψη περιττών γραφειοκρατικών διαδικασιών. Τέλος, με την ευκαιρία θα ήθελα να επισημάνω την επανεξέταση της θέσπισης της κάλυψης του ποσοστού 65% των οργανικών θέσεων του Φορέα προέλευσης ως προϋπόθεση για τη δυνατότητα μετάταξης ενός υπαλλήλου, όχι γιατί πιστεύω ότι δεν πρέπει να διασφαλίζεται κατά προτεραιότητα η δυνατότητα λειτουργίας μιας υπηρεσίας, όσο κυρίως γιατί σε πολλές περιπτώσεις ο καθορισμός των οργανικών θέσεων ενός φορέα δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές υπηρεσιακές του ανάγκες ή σε πραγματική πρόθεση πρόσληψης προσωπικού στο άμεσο μέλλον είτε μέσω νέων προσλήψεων. είτε μέσω κινητικότητας. Ιδιαίτερα αναφέρομαι στους ΟΤΑ, στους οποίους ο καθορισμός των κενών οργανικών θέσεων μπορεί να μην ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες, αλλά να λειτουργεί ως μέσω εγκλωβισμού των υπαλλήλων, και κυρίως να μην έχουν την πραγματική οικονομική δυνατότητα πρόσληψης τόσων υπαλλήλων, όσων έχουν προβλέψει στον Οργανισμό τους. Γι΄ αυτό το λόγο και προκειμένου να διατηρηθεί το ποσοστό του 65% ως προϋπόθεση, θα πρέπει όχι να δοθεί περισσότερη εξουσία στους Δημάρχου, διευρύνοντας το καθεστώς της σύμφωνης γνώμης (ένα καθεστώς αναχρονιστικό, αντιδημοκρατικό και αναποτελεσματικό), αλλά θα πρέπει να προβλεφθούν αντικειμενικά κριτήρια αύξησης των οργανικών θέσεων, τα οποία θα ελέγχονται και με ποιοτικά κριτήρια, αλλά θα πρέπει να προβλεφθεί και σοβαρότερος και εγκυρότερος έλεγχος των οικονομικών παραμέτρων της αύξησης των οργανικών θέσεων (πχ έχει ένας Δήμος άμεσα-πραγματικά και όχι εικονικά διαθέσιμο το ποσό της πρόσληψης αυτού του επιπλέον προσωπικού πχ στα προσεχή τρία χρόνια και όχι σε ένα αόριστο μελλοντικό χρονικό διάστημα; Έχει υποχρέωση να υποβάλει αιτήματα στο σύστημα της κινητικότητας ή μόνον θα επικαλείται τις εικονικές κενές θέσεις για εγκλωβισμό του προσωπικού του;).