Αρχική Σχέδιο νόμου του Υπουργείου ΕσωτερικώνΜΕΡΟΣ ΣΤ’ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Άρθρο 40 Οριοθέτηση και άλλες πολεοδομικές ρυθμίσεις οικισμών – Αντικατάσταση άρθρου 12 και παρ. 2 άρθρου 16 του ν. 4759/2020, κατάργηση άρθρου 19 του ν. 2508/1997Σχόλιο του χρήστη Κωνσταντίνος Μιλλεούνης | 3 Μαρτίου 2022, 20:55
Η νέα τροπολογία του νόμου που βρίσκεται σε διαβούλευση αυτές τις ημέρες κινείται προς την σωστή κατεύθυνση για την επίλυση των προβλημάτων που άπτονται της ρύθμισης σοβαρών οικιστικών θεμάτων στη χώρα που βρίσκονται σε εκκρεμότητα επί δεκαετίες. Η υφιστάμενη διατύπωση των νόμων έως τώρα δεν επικαλείται τα σωστά άρθρα του Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας που αφορούν τους οικισμούς που προϋπάρχουν του 1923. Για παράδειγμα, στο βιβλίο "Δίκαιο Χωροταξίας και Πολεοδομίας" (εκδόσεις Νομική Βιβλιοθήκη, 2019) η κ. Γιαννακούρου αναφέρεται σε ένα σημείο στο ΠΔ της 24.4./3.5.1985 που αφορά τους οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων. Στην σελίδα 237 γράφει τα εξής περιγράφοντας το πρόβλημα που προσπαθούμε να επιλύσουμε: «Εξάλλου, από την ίδια εξουσιοδοτική διάταξη, όπως αυτή έχει ερμηνευθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας, συνάγεται ότι στις ρυθμίσεις του πιο πάνω διατάγματος δεν υπάγονται οι προϋφιστάμενοι του έτους 1923 οικισμοί, έστω και αν έχουν πληθυσμό κάτω των 2.000 κατοίκων, καθώς αποτελούν ιδιαίτερη κατηγορία οικισμών, για την οποία έχουν, μάλιστα, θεσπιστεί ειδικές πολεοδομικές ρυθμίσεις [Σημ. στο σημείο αυτό παραπέμπει στην υποσημείωση 119]. Οι ρυθμίσεις, επομένως, του ΠΔ/τος της 24.4.1985, όπως ισχύουν, με τις οποίες καθορίζεται ο τρόπος οριοθέτησης, όροι και περιορισμοί δομήσεως και χρήσεις γης για όλους αδιακρίτως, τους οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων, ‘είναι ανίσχυρες καθ' ο μέρος αφορούν οικισμούς προ του 1923 έστω και αν αυτοί είναι κάτω των 2.000 κατοίκων'» [Σημ. στο σημείο αυτό παραπέμπει στην υποσημείωση 120]. [Υποσημείωση 119. Βλ. και ΣτΕ 3603/2007, 2169/2006, 4445/2005 κ.ά. / Υποσημείωση 120. ΣτΕ 51/2018 (σκ. 8).] Μεταξύ άλλων γίνεται φανερό ότι η παράγραφος 3 του άρθρου 40 του σχεδίου νόμου χρήζει επαναδιατύπωσης καθώς σήμερα έχουμε μια συγκρουσιακή νομική πραγματικότητα η οποία τελικά διαιωνίζει το καθεστώς αδικίας ανάμεσα σε πολίτες α’ και β’ κατηγορίας. Χρειάζεται μεγάλη προσοχή να διαχωριστούν οι περιπτώσεις μεταξύ των οικισμών και διαφορετικών προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί. Ειδικά αυτό ισχύει για τους οικισμούς που δεν διαθέτουν τελεσίδικη έγκριση της οριοθέτησης τους από την Διοίκηση αν και έχουν τηρηθεί οι προβλεπόμενες διαδικασίες για την οριοθέτηση τους και παραμένουν σε μια εκκρεμεί κατάσταση με την έμεση απειλή ότι εάν αναρτηθούν οι δασικοί χάρτες θα κηρυχθούν δάση! Σε αυτές τις περιπτώσεις έχουμε ένα ιδιότυπο καθεστώς ομηρίας και έμεσης απειλής όπου οι ιδιοκτησίες “είναι και δεν είναι” οι ιδιοκτήτες “έχουν και δεν έχουν”, και όπου οι ΟΤΑ στο τέλος της ημέρας δεν ξέρουν τι έχουν να διαχειριστούν και όπου η Δημόσια Διοίκηση χάνεται μέσα στον δαίδαλο της γραφειοκρατίας και των αντικρουόμενων αποφάσεων. Κύριοι, εάν δεν δημιουργήσετε ξεχωριστή πρόβλεψη, και δεν δώσετε χρόνο προετοιμασίας, για τις περιπτώσεις αυτές, οι νόμοι που έχετε ψηφίσει δεν θα εφαρμοστούν ομοιόμορφα. Θα δημιουργηθούν εξαιρέσεις και πολίτες α΄ και β΄ κατηγορίας. Είναι άλλο το πρόβλημα με τους οικισμούς προ του 1923 με εγκεκριμένα όρια και άλλο με τους οικισμούς με αναγνωρισμένους οικισμούς προ του ’23 - χωρίς εγκεκριμένα όρια - εντός άτυπων δασικών χαρτών - με αποφάσεις του εφετείου και του ΣΤΕ που επικαλούνται την ευθύνη της διοίκησης να εγκρίνει τα όρια των οικισμών πριν την εφαρμογή άλλων διατάξεων / ρυθμίσεων. Για να υπάρξει οποιαδήποτε ουσιαστική πρόοδος στο θέμα πρέπει απαραιτήτος η Δημόσια Διοίκηση να προβεί στις κατάλληλες ενέργειες προκειμένού να οριοθετηθούν οι οικισμοί προ του ’23 που βρίσκονται σε εκκρεμότητα λόγω διοικητικής κωλυσιεργίας. Πώς θα γίνει η ανάρτηση των δασικών χαρτών χωρίς να έχουν ληφθεί υπόψη τα όρια των νόμιμων αυτών οικισμών, θεωρείτε ότι κάτι τέτοιο είναι δίκαιο και σύννομο; Εάν το θέμα δεν λυθεί, η όλη διαδικασία θα αποδειχτεί προβληματική πράγμα το οποίο θα παρατείνει στο διηνεκές το πρόβλημα για άλλη μια φορά. Η τροποποίηση του άρθρου 12 του νόμου 4759/2020 για να είναι εφαρμόσιμη χρειάζεται να λάβει υπ΄ όψη της και τα άρθρα 100-105 του Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας / 1999 τα οποία και πρέπει να συμπληρωθούν στην τροπολογία αυτή: Αρθρον-101 ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΥ ΟΡΙΩΝ ΟΙΚΙΣΜΟΥ Αρθρον-102 ΑΡΤΙΟΤΗΤΑ Αρθρον-103 ΜΕΓΙΣΤΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΚΑΛΥΨΗΣ - ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΔΟΜΗΣΗΣ Αρθρον-104 ΜΕΓΙΣΤΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΟΡΟΦΩΝ ΚΑΙ ΜΕΓΙΣΤΟ ΥΨΟΣ ΚΤΙΡΙΩΝ Αρθρον-105 ΓΡΑΜΜΗ ΔΟΜΗΣΗΣ Εύχομαι καλή επιτυχία στην επίλυση των δύσκολων προβλημάτων που καλείστε να αντιμετωπίσετε.