Αρχική Σύστημα στοχοθεσίας, αξιολόγησης και ανταμοιβής για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησηςTMHMA A’ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Ένωση Αποφοίτων Ε.Σ.Δ.Δ.Α. | 24 Μαΐου 2022, 14:44
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Τοποθέτηση Ένωσης Αποφοίτων Ε.Σ.Δ.Δ.Α. σχετικά με το νομοσχέδιο «Σύστημα στοχοθεσίας, αξιολόγησης και ανταμοιβής για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης και άλλες διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημόσιου τομέα». 1. Με τα άρθρα 24, 25 και 26 θεσπίζονται κίνητρα για συγκεκριμένες κατηγορίες υπαλλήλων. Με αυτές τις διατάξεις καταστρατηγείται ακόμα μία φορά το ενιαίο μισθολόγιο δημιουργώντας δημοσίους υπαλλήλους πολλών ταχυτήτων. Ταυτόχρονα, σε μία συγκυρία πολύ υψηλού πληθωρισμού περίπου πάνω από 10 %, οι μισθοί των Δ.Υ. , μετά από τις συνεχείς μειώσεις κατά τα πρώτα χρόνια εφαρμογής των προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής παραμένουν καθηλωμένοι για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αναπόφευκτα τίθεται το ζήτημα της αύξησης των μισθών των Δ.Υ. σε επίπεδα που να εξασφαλίζουν αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης. 2. Το σχέδιο νόμου επικεντρώνεται στην διαδικασία της αξιολόγησης την ίδια στιγμή που απουσιάζει οποιαδήποτε ρύθμιση για το ζήτημα της επιλογής προϊσταμένων η οποία γίνεται κατά κύριο λόγο με με ανάθεση και όχι με κρίσεις αποτελώντας μία διαχρονική παθογένεια της ελληνικής δημόσιας διοίκησης. 3. Εισάγονται με τα άρθρα 4 και 11 ως κριτήρια αξιολόγησης ασαφείς και αόριστες έννοιες όπως η πολιτοκεντρικότητα, η προσαρμοστικότητα, ο προσανατολισμός στο αποτέλεσμα και ο σφυγμός της ομάδας καθιστώντας τη διαδικασία ευάλωτη στην αδιαφάνεια και την υποκειμενικότητα. Εν γένει, υπάρχει ο κίνδυνος το σύστημα των κινήτρων και των ανταμοιβών να μετατραπεί σε μηχανισμό αναπαραγωγής πελατειακών σχέσεων. 4.Με το άρθρο 17 καθιερώνονται οι Σύμβουλοι Ανθρώπινου Δυναμικού. Δεν τεκμηριώνεται επαρκώς η ανάγκη δημιουργίας της εν λόγω θέσης, εκτός της Δ/νσης Ανθρώπινου Δυναμικού του κάθε φορέα, την στιγμή μάλιστα που αρκετοί φορείς έχουν και Δ/νση εκπαίδευσης του Ανθρώπινου Δυναμικού. Αυτό αφενός θα οδηγήσει σε περαιτέρω γραφειοκρατικοποίηση με τη δημιουργία μίας επιπλέον δομής αφετέρου σε αποδυνάμωση των υφιστάμενων Δ/νσεων ανθρώπινου δυναμικού λόγω σύγκρουσης και αλληλοεπικάλυψης αρμοδιοτήτων. Η άποψη μας είναι ότι εφόσον κάποιες από τις αρμοδιότητες που περιγράφονται στο ν/σ είναι αναγκαίες και χρήσιμες για την Δημόσια Διοίκηση αυτές θα έπρεπε να απορροφηθούν από τις υπάρχουσες Δ/νσεις Ανθρώπινου Δυναμικού, όπου υπηρετούν αρκετοί αξιόλογοι συνάδελφοι μας. 5. Το ειδικό πρόγραμμα πιστοποίησης για τη θέση του Συμβούλου Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού που προβλέπεται στο άρθρο 20 να ενσωματωθεί στο πρόγραμμα σπουδών της Ε.Σ.Δ.Δ.Α.. 6. Το άρθρο 41 επιβεβαιώνει την πρόθεση που διατυπώθηκε με την παρ. 6 του άρθρου 9 του ν.4795/2021 να μεταφερθεί σε φορείς του ιδιωτικού τομέα ο εσωτερικός έλεγχος ειδικά για τους ΟΤΑ Α βαθμού. Ωστόσο η συγκεκριμένη ρύθμιση εγείρει σοβαρά ζητήματα καθώς πρόκειται για μία λειτουργία που ανήκει στο σκληρό πυρήνα της δημόσιας διοίκησης και προκαλεί εύλογο προβληματισμό η εκχώρησή της στον ιδιωτικό τομέα. 7. Για το άρθρο 48 που αφορά το ΕΚΔΔΑ επισημαίνουμε ότι με την προτεινόμενη ρύθμιση επεκτείνεται η δυνατότητα κατάληψης θέσεων ευθύνης από προσωπικό που υπηρετεί με απόσπαση στο Ε.Κ.Δ.Δ.Α. και σε άλλες οργανικές μονάδες του νομικού προσώπου, πέραν δηλαδή της Ε.Σ.Δ.Δ.Α. και του ΙΝ.ΕΠ., κατά παρέκκλιση του Υπαλληλικού Κώδικα που επιτάσσει την πλήρωση των θέσεων ευθύνης, πλην εκείνων των Γενικών Διευθυντών, από προσωπικό που ανήκει οργανικά στους οικείους φορείς. Η παραπάνω ρύθμιση κρίνεται προβληματική, έστω και εάν εφαρμόζονται - κατά τα λοιπά - οι διαδικασίες επιλογής προϊσταμένων οργανικών μονάδων που προδιαγράφονται στον Υπαλληλικό Κώδικα, κατά το μέτρο που η πλήρωση των θέσεων ειδικού επιστημονικού προσωπικού με αποσπάσεις εξακολουθεί να διενεργείται εκτός του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας, με απόφαση μόνο του εποπτεύοντος Υπουργού Εσωτερικών και χωρίς να απαιτείται κατά νόμο η προηγούμενη έκδοση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος (βλ. άρθρο 12 παρ. 2 του π.δ. 57/2007, σε συνδυασμό με άρθρο 19 παρ. 1 περ. ιγ΄ του ν. 4440/2016). Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι, στους κύκλους κινητικότητας του 2020, του 2021 και του 2022 ουδεμία θέση ειδικού επιστημονικού προσωπικού του Ε.Κ.Δ.Δ.Α. συμπεριλήφθηκε προς πλήρωση με απόσπαση. Είναι δε τουλάχιστον οξύμωρο το γεγονός ότι, επί 40 συναπτά έτη λειτουργίας, δεν κατέστη εφικτή, μέσω αξιοκρατικών διαδικασιών (βλ. Α.Σ.Ε.Π. – Ε.Σ.Δ.Δ.Α.), η στελέχωση του Ε.Κ.Δ.Δ.Α. με μόνιμο προσωπικό, αυξημένων τυπικών και ουσιαστικών προσόντων και υψηλότατης επιστημονικής και επαγγελματικής κατάρτισης, την έλλειψη του οποίου επικαλείται ο νομοθέτης στην Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης ως αιτιολογικό έρεισμα για τη θέσπιση της προτεινόμενης εξαιρετικής ρύθμισης. Σημειώνεται, δε, ότι ο ισχύων Οργανισμός του Ε.Κ.Δ.Δ.Α. (π.δ. 105/2018, άρθρο 20) προβλέπει τη σταδιακή, αυτοδίκαιη κατάργηση των θέσεων Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού με απόσπαση με την πλήρωση ισάριθμων θέσεων Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, κατόπιν προκήρυξης μέσω Α.Σ.Ε.Π. Τέλος, ειδικά στο Ε.Κ.Δ.Δ.Α., ως εκ του ρόλου και της αποστολής του, είναι κρίσιμης σημασίας η εφαρμογή των αρχών της διαφάνειας και της αξιοκρατίας και η διασφάλιση της θεσμικής μνήμης και συνέχειας, ανεξάρτητα από τις όποιες κυβερνητικές μεταβολές - αρχές που, σε σημαντικό βαθμό, υπηρετούν ο Υπαλληλικός Κώδικας και το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας. 8. Διαπιστώνουμε ότι με το άρθρο 50 μία σειρά από πολύ σημαντικά ζητήματα θα ρυθμίζονται με υπουργικές και κοινές υπουργικές αποφάσεις παρακάμπτοντας με αυτό τρόπο τη κοινοβουλευτική διαδικασία και τη δημόσια διαβούλευση. Αυτή η πρακτική αντιτίθεται σε δύο από τις βασικές αρχές της καλής νομοθέτησης που είναι η διαφάνεια και η δημοκρατική νομιμοποίηση. Στη συγκεκριμένη περίπτωση κρίσιμα θέματα όπως οι υπηρεσίες, τα συλλογικά όργανα, οι φορείς υλοποίησης στους οποίους εφαρμόζεται το σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής, η μέθοδος, τα κριτήρια και το σύστημα στοχοθεσίας, το ύψος της επιπλέον ανταμοιβής, ο χρόνος και ο τρόπος καταβολής της θα καθορίζονται με υπουργικές αποφάσεις. Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Αποφοίτων Ε.Σ.Δ.Δ.Α.