Αρχική Δημοτική Αστυνομία, Φορείς Λαϊκών Αγορών, Απλούστευση διαδικασιών μεταξύ Ο.Τ.Α. και Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου ΕσωτερικώνΜΕΡΟΣ Β’: Σύσταση Φορέα Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και Φορέα Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης (άρθρα 38-49)Σχόλιο του χρήστη Χ.Κ. | 13 Νοεμβρίου 2022, 19:19
Το μοντέλο αυτό που επιχειρείται να ξαναδημιουργηθεί έχει ήδη δοκιμαστεί και έχει αποτύχει, ειδάλλως δεν θα είχαν καταργηθεί οι δύο Οργανισμοί Λαϊκών Αγορών και θα λειτουργούσαν έως και σήμερα. Στο άκουσμα και μόνο στα αυτιά ενός πολίτη ότι η αρμοδιότητα των Λ.Α. περνάει από Νομαρχίες σε ΝΠΔΔ και πάλι σε Περιφέρειες και πάλι σε ΝΠΔΔ, αντιλαμβάνεστε πως το εκλαμβάνει. Ολημερίς το χτίζαμε, το βράδυ εγκρεμιζόταν. Ο σκοπός που αναγράφεται στο άρθρο 38 για τη σύσταση των δύο αυτών φορέων λειτουργίας των Λαϊκών Αγορών είναι τόσο χιλιοειπωμένος(εύρυθμη λειτουργία-ευέλικτες δομές διοίκησης). Για ποιες ευέλικτες δομές διοίκησης ακριβώς μιλάμε; Τα δεκαπέντε(15) μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου(Δ.Σ) που είναι τα περισσότερα μέλη που απαντώνται και κυρίως σε περασμένους χαλεπούς καιρούς; Ή μήπως για τα μέλη των συνδικαλιστών πωλητών Λ.Α. που θα λαμβάνουν μέρος στη λήψη αποφάσεων (ο ελεγχόμενος και ελεγκτής); Γι αυτό και άλλαξε ο αριθμός των μελών του Δ.Σ. από 7μελές σε 15μελές, για χωρέσουν κι άλλοι συνδικαλιστές; Και γιατί να πρέπει να λαμβάνουν μέρος σε λήψη αποφάσεων; Θα μπορούσαν κάλλιστα να παρέχουν τις προτάσεις τους ή και ακόμη τη γνώμη τους, για θέματα που γνωρίζουν οι ίδιοι καλύτερα, εκ των έσω. Δεν πείθονται οι πολίτες-καταναλωτές που είναι αριθμητικά πολύ περισσότεροι από τους πωλητές Λ.Α. και δη συνδικαλιστές-πωλητές Λ.Α., για τους λόγους και το σκοπό σύστασης των δυο αυτών φορέων. Αφού όμως δεν μπορούν να ρωτηθούν γι αυτό, θα προτιμούσαν τουλάχιστον να αναφέρεται στον σκοπό της σύστασης των φορέων κάτι για: α)διασφάλιση των όρων και προϋποθέσεων, για την επωφελέστερη για τον καταναλωτή, λειτουργίας των Λ.Α., με έλεγχο της ποιότητας και κυρίως των τιμών των προϊόντων (οι οποίες-τιμές των αγροτικών προϊόντων, παρεμπιπτόντως είναι οι ίδιες και δεν διαφοροποιούνται, είτε πωλούνται άμεσα από παραγωγούς είτε έμμεσα από εμπόρους), β) η τήρηση και σωστή εφαρμογή των εκάστοτε λαμβανομένων μέτρων για την προστασία των αγροτικών προϊόντων των παραγωγών πρωτίστως, για τους οποίους και θα πρέπει να δοθούν περισσότερα κίνητρα για να λαμβάνουν μέρος στις Λ.Α. και να διακινούν τα προϊόντα και μόνο της παραγωγής τους με τιμές πώλησης σαφώς χαμηλότερες από αυτές των εμπόρων, γ) η εξασφάλιση επαρκούς ελέγχου των όρων λειτουργίας των Λ.Α. μέσα από εντατικούς ελέγχους και επιβολής κυρώσεων και προστίμων άμεσα όπως συμβαίνει σε όλους τους ελέγχους των άλλων ελεγκτικών μηχανισμών (άμεσα) και όχι κατόπιν εισήγησης για λήψη απόφασης από το 15μελές Διοικητικό Συμβούλιο(μέλη των οποίων είναι και οι ίδιοι οι συνδικαλιστές -πωλητές Λ.Α.) το οποίο θα έχει και την αρμοδιότητα για την επιβολή κυρώσεων και προστίμων[βλέπε άρθρο 42 παρ.1.η)]. Με όλα αυτά που βλέπουμε στο παρόν νομοσχέδιο καθώς και σε όσα είδαμε με την ψήφιση του νέου νόμου Ν.4849/2021, περί αναμόρφωσης και εκσυγχρονισμού του ρυθμιστικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας του υπαίθριου εμπορίου, που τέθηκε σε ισχύ τον Φεβρουάριο του 2022, πολύ φοβάμαι πως με την πάροδο του χρόνου θα καταλήξουν οι Λ.Α. να γίνουν supermarkets των ισχυρών μεταξύ των πωλητών Λ.Α, των οποίων οι πάγκοι θα καταλαμβάνουν όλο και περισσότερο μήκος (π.χ. συν ένα(1) μέτρο λόγω πολυποικιλίας προϊόντων, και συν ένα(1) μέτρο λόγω συμπλήρωσης νέων προϊόντων κ.ο.κ.) και τελικά θα αφανιστούν οι μικροκαλλιεργητές ή μικροέμποροι, οι οποίοι πολλές φορές παλεύουν για ένα μεροκάματο. Ας μην ξεχνάμε επίσης πως και οι μεταβιβάσεις των παραγωγικών και επαγγελματικών αδειών οι οποίες (άδειες) παύουν με το νέο νόμο να είναι προσωποπαγείς και αμεταβίβαστες και μπορούν να μεταβιβάζονται και να ξαναμεταβιβάζονται, θα εντείνει το φαινόμενο αυτό, δηλ. την επικράτηση οικογενειοκρατίας και βαρόνων των λ.α. Πείτε μου σας παρακαλώ πολύ, σε ποιόν άλλο επαγγελματικό χώρο ισχύει αυτό; Και μάλιστα τώρα που όλα, προσπαθούμε τουλάχιστον, να τα εντάσσουμε μέσα σε πλαίσια διαφάνειας και αξιοκρατίας, να είναι από τους ελάχιστους χώρους, για να μην πω ο μοναδικός, που ισχύει αυτό; Με αυτόν τον τρόπο πως θα προκύψουν νέοι χώροι για να προκηρυχθούν και να χορηγηθούν νέες άδειες σε ανθρώπους που είναι κυρίως άνεργοι και σε ευπαθή κατάσταση; Τέλος και βαρύνουσας σημασίας, στο άρθρο 49 παρ. 1 όπου αναγράφεται για την «αυτοδίκαιη απόσπαση» για χρονικό διάστημα δύο(2)+δύο(2)χρόνων. Γιατί τελικά έτσι θα καταλήξει, χωρίς να ερωτηθεί το υπηρετούν προσωπικό στις Διευθύνσεις Λ.Α. των δύο Περιφερειών. Γιατί θα πρέπει να είναι κατά παρέκκλιση του νόμου της Κινητικότητας (Ν.4440/16), ενός νόμου που αν μη τί άλλο δημιουργήθηκε για λόγους διαφάνειας, ισότητας και αξιοκρατίας και η κινητικότητα αυτή έχει εθελούσιο χαρακτήρα για τον υπάλληλο; (βλέπε ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ - Άρθρο 2 παρ.1 και 2). Γιατί θα πρέπει να είναι αυτοδίκαιη η απόσπαση κατά παρέκκλιση του Ν.4440/2016, ενώ τότε, κατά τη σύσταση του Οργανισμού Λαϊκών Αγορών Θεσσαλονίκης, ίσχυσε η απόσπαση με τη συναίνεση του υπαλλήλου και ρωτήθηκαν οι υπάλληλοι, παρόλο που δεν υπήρχε ο σημαντικός αυτός νόμος της διαφάνειας και της αξιοκρατίας; Αντί να ενισχύσετε τις ήδη υποστελεχωμένες υπηρεσίες των δύο Περιφερειών που ασχολούνται με θέματα Λ.Α. και οι οποίες έχουν αποδείξει την ικανότητα τους στη διεκπεραίωση των όλων αυτών θεμάτων, εντούτοις εσείς, ξαναδημιουργείτε δύο φορείς, στα πρότυπα των παλαιών, στους οποίους πρωταγωνιστικό και πάλι ρόλο θα έχουν, οι συνδικαλιστές-πωλητές Λ.Α. και στους οποίους δίνονται τόσες αρμοδιότητες, ώστε η διαφάνεια και η αξιοκρατία να αποτελούν όνειρο θερινής νυκτός.