Αρχική Δημοτική Αστυνομία, Φορείς Λαϊκών Αγορών, Απλούστευση διαδικασιών μεταξύ Ο.Τ.Α. και Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου ΕσωτερικώνΜΕΡΟΣ Δ’: ΛΟΙΠΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ (άρθρα 60-101)Σχόλιο του χρήστη ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΟΙ ΑΥΤΟΤΕΛΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΠΑΜ ΠΣΕΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ | 15 Νοεμβρίου 2022, 14:22
ΟΙ ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΟΙ ΑΥΤΟΤΕΛΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΠΑΜ ΠΣΕΑ 15 Νοεμβρίου 2022 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ & ΘΡΑΚΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΗΠΕΙΡΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΡΗΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΠΡΟΣ: 1. ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ Γραφείο κ. Βορίδη 2. ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ Γραφείο κ. Παναγιωτόπουλου 3. κ.κ. ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΕΣ ΧΩΡΑΣ 4. ΕΝ.ΠΕ. 5. Ο.Σ.Υ.Α.Π.Ε. 6. Α.Δ.Ε.Δ.Υ. 7. ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΟΜΜΑΤΑ ΕΛΛΑΔΑΣ Θέμα: Στελέχωση θέσεων Προϊσταμένων Αυτοτελών Τμημάτων Παλλαϊκής Άμυνας – Πολιτικής Σχεδίασης Εκτάκτου Ανάγκης (ΠΑΜ-ΠΣΕΑ) Περιφερειών. Σχετικά: α. Το Ν.Δ. 17/1974 με το τίτλο «Περί Πολιτικής Σχεδιάσεων Εκτάκτου Ανάγκης» όπως τροποποιήθηκε και ισχύει β. Το Ν.2641/1998 με τον τίτλο «Παλλαϊκή Άμυνα και άλλες διατάξεις» γ. Το Ν. 3852/07-06-2010 (ΦΕΚ Α’ 87) «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένη Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης» δ. (ΕΜΠ) Εθνικό Κανονισμό Ασφαλείας (ΕΚΑ)/2018 ε. Το με αρ. πρωτ. (ΕΜΠ) Φ.001/4/11-2-2021 έγγραφο του Αυτοτελούς Τμήματος ΠΑΜ-ΠΣΕΑ του Υπουργείου Εσωτερικών. στ. Το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τον τίτλο «Δημοτική Αστυνομία, Φορείς Λαϊκών Αγορών, Απλούστευση διαδικασιών μεταξύ Ο.Τ.Α. και Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών» προς Διαβούλευση: ΜΕΡΟΣ Δ’: ΛΟΙΠΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ (άρθρα 60-101) – Άρθρο 81. Με το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών (σχετ. στ), το οποίο έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και συγκεκριμένα στη διάταξη του άρθρου 81, προβλέπεται η στελέχωση των θέσεων Προϊσταμένων των Αυτοτελών Τμημάτων Π.ΑΜ. - Π.Σ.Ε.Α. των Περιφερειών από απόστρατους αξιωματικούς, που ανακαλούνται στην ενεργό υπηρεσία. Οι Προϊστάμενοι των υφιστάμενων Αυτοτελών Τμημάτων ΠΑΜ-ΠΣΕΑ των Περιφερειών της χώρας που συστάθηκαν βάσει του σχετ. (γ), που είμαστε αποκλειστικά πολιτικοί υπάλληλοι, εκφράζουμε την αντίθεσή μας, για τους εξής λόγους: 1. Τα Αυτοτελή Τμήματα ΠΑΜ-ΠΣΕΑ των Περιφερειών σχεδιάζουν και υλοποιούν τη δημόσια πολιτική ΠΑΜ-ΠΣΕΑ και αποτελούν βασικό «πυλώνα» του Πολιτικού Τομέα. Η Υπηρεσία ΠΑΜ–ΠΣΕΑ είναι αδιάρρηκτο κομμάτι της δημόσιας διοίκησης με σαφή παροχή καθαρά διοικητικών υπηρεσιών στο σύνολο των αρμοδιοτήτων της και άμεση συνεργασία και συντονισμό με όλες τις λοιπές Πολιτικές Δυνάμεις. 2. Το «πολυεπίπεδο» αντικείμενο της ΠΑΜ-ΠΣΕΑ. Το αντικείμενο των Τμημάτων είναι ευρύ και πολυσύνθετο και δυστυχώς, για λόγους που δεν είναι της παρούσης, με ελάχιστους πραγματικούς γνώστες αυτού. Κύρια αποστολή τους είναι ο συντονισμός όλων των Πολιτικών Δυνάμεων και φορέων με άμεσο στόχο την προστασία του πληθυσμού και των θεμελιωδών υποδομών της χώρας, τη συνέχιση της άσκησης της κρατικής εξουσίας, της οικονομικής και κοινωνικής ζωής και, εν τέλει, της υποστήριξης των μαχόμενων. Θα πρέπει να καταστεί σαφές, λοιπόν, ότι η εμπλοκή των απόστρατων αξιωματικών με αυτήν την ιδιότητα, στην Παλλαϊκή Άμυνα, στην Πολιτική Σχεδίαση και στην εφαρμογή των Σχεδίων προκαλεί τουλάχιστον σύγχυση ως προς τους διακριτούς ρόλους και σκοπούς της Παλλαϊκής Άμυνας σε μια κρίση, ένταση ή πόλεμο. 3. Παλλαϊκή Άμυνα - Πολιτική Σχεδίαση Εκτάκτου Ανάγκης της χώρας αποτελεί αποκλειστικά Στρατιωτικό αντικείμενο, και άρα συνιστά βάρος για τον Πολιτικό Τομέα και ιδιαίτερα για την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση Συνεπώς, η οποιαδήποτε επάνοδος συνταξιούχων στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων στο σύστημα δομών ΠΑΜ-ΠΣΕΑ, εσφαλμένα θα δημιουργήσει την αντίληψη ότι πρόκειται για στρατιωτικό αντικείμενο, ενώ στην πραγματικότητα η υπηρεσία μας ασχολείται καθαρά και μόνο με την ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΧΕΔΙΑΣΗ (παρόμοια με αυτή της Πολιτικής Προστασίας) και ουδόλως με τη Στρατιωτική, η οποία είναι αρμοδιότητα των Ενόπλων Δυνάμεων. Αναλυτικότερα όπως αναφέρεται στο ισχύον Ν.Δ. 17/1974 άρθρο 9: «Ο Νομάρχης δύναται νά συγκροτή Μικτάς Έπιτροπάς καί 'Ομάδας ’Εργασίας έξ υπαλλήλων τών υπηρεσιών του καί λοιπών έν παραγράφω 1 τοΰ άρθρου 2 τοΰ παρόν¬τος όριζομένων έν τή περιφερεία αύτοΰ 'Υπηρεσιών κλπ., αξιωματικών τών Σωμάτων ’Ασφαλείας, Λιμενικού καί Πυροσβεστικού, διά τήν μελέτην, είσήγησιν, προγραμματι¬σμόν καί σχεδίασιν έπί διαφόρων θεμάτων και μέτρων Πολιτικής Σχεδιάσεως ’Εκτάκτου ’Ανάγκης. Τών 'Ομά¬δων τούτων μετέχει, κατόπιν αΐτήσεως τοΰ Νομάρχου προς τήν Τοπικήν Στρατιωτικήν ’Αρχήν, εϊτε κατόπιν προτάσεως αύτής πρός τοϋτον, έφ’ όσον κρίνεται ότι απαιτείται, καί έκπρόσωπος τών Ένόπλων Δυνάμεων». 4. Στην ίδια, εσφαλμένη αντίληψη περί του ρόλου των πολιτικών τμημάτων ΠΑΜ-ΠΣΕΑ, κινείται και η αιτιολογική έκθεση, σύμφωνα με την οποία κρίνεται ότι «οι εν λόγω αξιωματικοί, που θα στελεχώσουν τις δομές αυτές διαθέτουν τα απαραίτητα προσόντα και την εμπειρία σε θέματα οργάνωσης σχεδίων, επιχειρησιακής σχεδίασης και εφαρμογής σχεδίων για την κινητοποίηση των πολιτικών δυνάμεων». Η αιτιολογική αυτή έκθεση απαξιώνει, κυριολεκτικά, αξιόλογα και ικανά άτομα που στελεχώνουν τα Αυτοτελή Τμήματα ΠΑΜ-ΠΣΕΑ των Περιφερειών, τα οποία επίσης έχουν συμμετάσχει σε αντίστοιχες εκπαιδεύσεις (σχολή ΠΣΕΑ κλπ.) και τα οποία έχουν αποκτήσει σημαντική πολυετή πείρα στα αντικείμενα της υπηρεσίας τους. Επίσης, δημιουργεί αστάθεια στη λειτουργία των φορέων σε μία κρίσιμη, για τη χώρα, περίοδο. 5. Οι Απόστρατοι Αξιωματικοί δεν ανήκουν οργανικά στο προσωπικό των Περιφερειών. Με την τοποθέτησή τους δημιουργούνται ασάφειες στους υφιστάμενους Οργανισμούς των Περιφερειών, οι οποίοι σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να τροποποιηθούν στο σύνολό τους και προκύπτει ξεκάθαρα πρόβλημα ιεραρχίας μέσα σε μία πολιτική διοικητική υπηρεσία, όπως αυτής των Περιφερειών. Οι οργανικές θέσεις των τακτικών αυτοδιοικητικών υπαλλήλων θα καλυφθούν από απόστρατους, δημιουργώντας ανισορροπίες στη λειτουργία του υφιστάμενου φορέα, καθώς και όσων φορέων δραστηριοποιούνται σε τοπικό επίπεδο. Αυτό το μέτρο δεν προάγει την υφιστάμενη πολιτικοστρατιωτική συνεργασία, αντίθετα την κατακερματίζει, καθώς περιπλέκει τους διακριτούς ρόλους όπως έχουν προβλεφθεί και λειτουργούν βάσει του Ν. 3852 από το 2010 έως και σήμερα. Επίσης η διοικητική πείρα έχει δείξει ότι η διοικητική κουλτούρα του στρατιωτικού προσωπικού το καθιστά εν πολλοίς δυσανεκτικό στην ένταξη σε πολιτικούς φορείς, ιδίως δε στην ανάγκη συντονισμού από το εποπτεύον Υπουργείο μας, το οποίο είναι το Υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, στελεχώνεται από πολιτικούς υπαλλήλους. 6. Τα συνταξιοδοτηθέντα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων δεν διαθέτουν, την εξουσιοδότηση ασφαλείας που προβλέπεται σύμφωνα με τον Εθνικό Κανονισμό Ασφαλείας (σχετ. δ), για την οποιαδήποτε πρόσβασή τους σε Εθνικές Διαβαθμισμένες Πληροφορίες και Υλικά (ΕΔΠΥ). Επομένως, πρακτικά οι τυχόν απόστρατοι που θα τοποθετηθούν σε δομές ΠΣΕΑ οφείλουν να λάβουν εξ υπαρχής την προβλεπόμενη εξουσιοδότηση ασφαλείας. Αναμφισβήτητα, λοιπόν, τα Αυτοτελή Τμήματα ΠΑΜ-ΠΣΕΑ των Περιφερειών στην παρούσα φάση: ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΑΝΑΓΚΗ από μια νομοθετική μεταρρύθμιση «βολέματος» 13 αποστράτων σε περιφερειακό επίπεδο, η οποία δε θα βοηθήσει πραγματικά στην Πολιτική Σχεδίαση Εκτάκτου Ανάγκης των Περιφερειών, μπαίνοντας «αθόρυβα» στο ίδιο «καλάθι» ως 81ο άρθρο ενός Σχέδιου Νόμου του Υπ. Εσωτερικών σχετικά με τη Δημοτική Αστυνομία, τους φορείς Λαϊκών αγορών κλπ. ΕΧΟΥΝ ΑΝΑΓΚΗ από: Περαιτέρω στελέχωση, μιας και είναι υποστελεχωμένα, με έργο ευρύ και επιβαρυμένο με την απραξία των αποστράτων αξιωματικών στις όμοιες θέσεις που προτάσσονται τώρα με το παρόν Σχέδιο Νόμου και καταλάμβαναν σε προγενέστερο χρόνο από το 1974 έως το 2010. Κατόπιν αυτού, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας με πρωτοβουλία του, (σχετ. γ), έπαυσε τη στελέχωση απόστρατων στις δομές ΠΑΜ-ΠΣΕΑ Περιφερειών. Δεν αμφισβητείται σε καμία περίπτωση, το βάθος γνώσεων των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων. Η βοήθειά τους θεωρείται πάντα πολύτιμη. Ωστόσο, η μεμονωμένη τοποθέτηση απόστρατων αξιωματικών σε επίπεδο ΟΤΑ Β΄ βαθμού, τη στιγμή που ο σχεδιασμός γίνεται σε κεντρικό επίπεδο, όπως εύκολα γίνεται κατανοητό, δεν εξυπηρετεί σε κανένα επίπεδο. Διοικητική αναβάθμιση, όχι μόνο σε περιφερειακό αλλά και σε κεντρικό επίπεδο, μιας και η αποστολή τους ως προς την οργάνωση – συντονισμό όλων των Πολιτικών Δυνάμεων είναι καθοριστικής σημασίας για τη χώρα μας. Αναθεώρηση του βασικού ΝΔ «Περί ΠΣΕΑ» (σχετ α), με νέο, ευέλικτο πλαίσιο, με ενσωμάτωση της Παλλαϊκής Άμυνας και Πολιτικής Σχεδίασης Εκτάκτου Ανάγκης στην ψηφιακή εποχή, με πλήρη αξιοποίηση δυνατοτήτων πληροφορικής και επικοινωνιών για μια ουσιαστική Πολιτική Σχεδίαση Εκτάκτου Ανάγκης με ολιστική αντιμετώπιση της Πολιτικής μας Άμυνας και ενίσχυση της ανθεκτικότητας, όχι μόνο των Περιφερειών, αλλά και ολόκληρης της χώρας. Συνοψίζοντας: Προτείνουμε, ως περισσότερο λειτουργικό το μοντέλο του θεσμού του Στρατιωτικού Συνδέσμου σε επίπεδο Σχηματισμού, με την αξιοποίηση ΕΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ αξιωματικών για την διαρκή διάδραση μεταξύ δομών ΠΣΕΑ (Υπουργείων, Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, Περιφερειών και Δήμων) και Σχηματισμών τόσο για τη σχεδίαση όσο και για τον επιχειρησιακό τομέα. Σε καιρούς όπου η Εθνική Ασφάλεια και κοινωνική συνοχή είναι πιο σημαντική από ποτέ, δεδομένων των έντονων γεωπολιτικών εξελίξεων στην ευρύτερη περιοχή, απαιτείται περισσότερο από ποτέ ένα συντονιστικό δίκτυο που θα μιλάει την ίδια γλώσσα και θα προάγει την αγαστή συνεργασία μεταξύ Πολιτείας και Ενόπλων Δυνάμεων, προκειμένου να εξυπηρετήσει τον υπέρτατο σκοπό προάσπισης της Εθνικής Ασφάλειας και Άμυνας της χώρας μας. Οι Προϊστάμενοι Αυτοτελών Τμημάτων ΠΑΜ-ΠΣΕΑ Περιφερειών της χώρας μας