Αρχική Δημοτική Αστυνομία, Φορείς Λαϊκών Αγορών, Απλούστευση διαδικασιών μεταξύ Ο.Τ.Α. και Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου ΕσωτερικώνΜΕΡΟΣ Α’: ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ (άρθρα 1-37)Σχόλιο του χρήστη Βασίλης | 17 Νοεμβρίου 2022, 10:10
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ -Στο Άρθρο 3 υπάρχει πληθώρα νέων τροχονομικών αρμοδιοτήτων οι οποίες έχουν ποινικές προεκτάσεις και δημιουργεί πολλές νέες ανάγκες δύσκολο να καλυφθούν. Πολλές από αυτές τις ανωτέρω αρμοδιότητες δε, προκειμένου να εκτελεστούν, απαιτούν ακινητοποίηση οχημάτων και, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των παραβατών, καταδίωξη των οχημάτων. Προτείνω να παραμείνουν ως έχουν οι αρμοδιότητες σχετικά με τον Κ.Ο.Κ. Να αφαιρεθεί η τήρηση του αρ.7 του Ν.3181/2003 γιατί ενέχει ποινικές διαστάσεις. 1.γ. Στο υπαίθριο εμπόριο και στις λαϊκές αγορές θα πρέπει να παρέχεται στη Δημοτική Αστυνομία η δυνατότητα αυτονομίας ελέγχων, σε συνδυασμό με την ενδεχόμενη συνεργασία σε μικτά κλιμάκια ελέγχου με τη ΔΙΜΕΑ, η οποία δεν έχει επαρκή στελέχωση με υπαλλήλους ανά την Επικράτεια. -Στο Άρθρο 4, η γενική πρόβλεψη για τον απαραίτητο αριθμό των υπηρετούντων Δημοτικών Αστυνομικών ανά Δήμο, σύμφωνα με την παρ.4, ορίζεται από το πηλίκο που προκύπτει από τον πληθυσμό του Δήμου προς 2.000, με εξαίρεση μόνο τον Δήμο Αθηνών όπου εκεί ορίζεται με το πηλίκο του πληθυσμού του Δήμου προς 1000. Οι υπολογισμοί αυτοί δεν στοιχειοθετούνται από κάποια συγκεκριμένη μελέτη και πιθανών στηρίζετε απλά σε εκτιμήσεις. Προτείνω να υπάρχει η ίδια αναλογία με την Αθήνα (πληθυσμός/1000), σε όλους τους Δήμους όπως αναφέρεται στην υπ’ αριθμ. ΕΚΕΤΑ-ΙΜΕΤ-ΕΜ-Β-2012-10 έκθεση του ΙΜΕΤ. -Στο Άρθρο 5, προτείνω να αφαιρεθούν οι προβλέψεις της παρ.1 περί ειδικού εξοπλισμού και της παρ.6 περί δυνατότητας συλλήψεων, μιας και αλλάζουν εντελώς το χαρακτήρα της υπηρεσίας και το εργασιακό καθεστώς των υπαλλήλων αυτής. Όσοι συμμετείχαμε σε διαγωνισμούς για πρόσληψη στη Δημοτική Αστυνομία, το κάναμε υπό άλλες συνθήκες και προϋποθέσεις. Οι Δημοτικοί Αστυνομικοί είναι Δημοτικοί Υπάλληλοι και η σχέση τους με τους πολίτες έχει διαφορετική διάσταση και γι’ αυτό πολλοί από εμάς αποφασίσαμε να εργαστούμε σε αυτή. Οι συλλήψεις και η ποινικοποίηση της Υπηρεσίας είναι σε πλήρη αντιδιαστολή με την τωρινή αποστολή της Δημοτικής Αστυνομίας, αλλοιώνοντας θεμελιωδώς το χαρακτήρα της. -Στο Άρθρο 6, πρέπει να προστεθεί η υποχρέωση σύστασης Δημοτικής Αστυνομίας σε όλους τους Δήμους της χώρας για την ουσιαστική της αναβάθμιση. -Στο Άρθρο 7, όσον αφορά τις Οργανικές μονάδες Δημοτικής Αστυνομίας, που ορθώς συστήνονται στο Υπουργείο Εσωτερικών, θα πρέπει να υπάρχει αντιπροσώπευση τουλάχιστον ανά Περιφέρεια, η οποία μπορεί να γίνετε και με ηλεκτρονικά μέσα (τηλεδιασκέψεις). Επίσης, οι μονάδες αυτές θα μπορούσαν να διενεργούν διαδικασίες διαγωνισμών προμήθειας στολών, εξοπλισμού και οχημάτων συγκεντρωτικά για όλες τις Δημοτικές Αστυνομίες. -Στο Άρθρο 8, στο εδάφιο 1 να αντικατασταθεί το «…μπορεί να συστήσει…», με «υποχρεούται να συστήσει» και στο εδάφιο 4 να αποσυρθεί η διάταξη «…έχει ιδιαίτερη ιεραρχία..», καθώς ως δημοτικοί υπάλληλοι υπαγόμαστε ήδη στους γενικότερους κανόνες και νομοθεσία του υπαλληλικού δικαίου. -Στο Άρθρο 9, να προστεθεί πρόβλεψη για τακτικές προσλήψεις ένστολου προσωπικού. Στα πρότυπα της Ελληνικής Αστυνομίας, η οποία ανανεώνει ετησίως το δυναμικό της (μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων), θα πρέπει και οι ένστολοι της Δημοτικής Αστυνομίας να ανανεώνονται αντίστοιχα. Είναι ευλόγως διαπιστωμένο ότι, μετά την παρέλευση τόσων χρόνων λειτουργίας του θεσμού, ότι μετά την επέλευση ενός ηλικιακού ορίου (περί τα 55 έτη), μειώνεται δραστικά η απόδοση των υπαλλήλων που εκτελούν εξωτερική υπηρεσία. Η ανωτέρω κατάσταση αποτελεί φυσιολογική συνέπεια της γήρανσης και των προβλημάτων υγείας που ανακύπτουν. Το ανωτέρω προσωπικό, μετά την παρέλευση του ανωτέρω ηλικιακού ορίου, δύναται να απασχοληθεί, κατά κύριο λόγο, σε διοικητικά καθήκοντα, προσφέροντας επικουρικά την αποκομιζόμενη εμπειρία στη διαχείριση καταστάσεων στους εκτελούντες αμιγώς εξωτερική υπηρεσία. Επιπροσθέτως, τα ηλικιακά όρια, ως προϋπόθεση διορισμού, πρέπει να διατηρηθούν στα επίπεδα που υπήρχαν και κατά την επιλογή δημοτικών αστυνομικών στο παρελθόν. Η εμπέδωση και ο ενστερνισμός μιας ιδιόρρυθμης εργασιακής κουλτούρας επιτυγχάνεται ευκολότερα στις μικρότερες ηλικιακές ομάδες. Επιπλέον, σε συνδυασμό με την ανωτέρω πρόταση ηλικιακής ανανέωσης του ένστολου προσωπικού, κρίνεται απαραίτητο να παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα το ηλιακό όριο πρόσληψης. Έτσι θα επιτευχθεί διεύρυνση του χρόνου προσφοράς του Δημοτικού Αστυνομικού σε εξωτερική υπηρεσία και απόσβεση του κόστους εκπαίδευσης, στολών κ.λπ. Οπότε προτείνεται για τους κλάδους ΠΕ και ΤΕ το 30ο έτος της ηλικίας τους και για τον κλάδο ΔΕ, το 26° έτος της ηλικίας τους. -Στο Άρθρο 10, να προστεθεί στα προσόντα διορισμού οι ξένες γλώσσες και να μοριοδοτηθεί η κατοχή μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών. -Γενικότερα στα Άρθρα 12 έως 18, η αλλαγή των διαδικασιών και ρυθμίσεων, που περιγράφονται στα άρθρα αυτά, κατά την εκτίμηση μου θα είχε αντίκρισμα σε περίπτωση που η Δημοτική Αστυνομία αποκτούσε θεσμική ανεξαρτησία από τους ΟΤΑ, γεγονός που δεν αποτυπώνεται στην παρούσα βούληση του νομοθέτη. -Στο Άρθρο 23, και συγκεκριμένα στο εδάφιο 3, η επιλογή των προϊσταμένων τμήματος να διενεργείται από τα υπηρεσιακά συμβούλια με τη συμμετοχή των δυο (2) αιρετών εκπροσώπων των υπαλλήλων. Δεν αιτιολογείται η εξαίρεση τους, εκτός αν στόχος είναι ο απευθείας ορισμός τους. -Στο Άρθρο 25, πρέπει να προβλεφθεί η συμμετοχή εκπροσώπων των σωματείων των εργαζομένων στα πειθαρχικά συμβούλια. -Στο Άρθρο 26, να προστεθεί η ρητή πρόβλεψη, που είχε ειδικά νομοθετηθεί, σε περιπτώσεις που υποβάλει μήνυση ο δημοτικός αστυνομικός κατά την άσκηση των καθηκόντων του για εξύβριση, απειλή, σωματικές βλάβες κ.λπ., της μη καταβολής του σχετικού παράβολου, καθώς και την παράλειψη κράτησης με τη διαδικασία του αυτοφώρου, στις περιπτώσεις που υποβάλλεται ταυτόχρονα μήνυση από τον ελεγχόμενο (συνήθης νομική πρακτική) . -Στο Άρθρο 32, πρέπει να παραμείνει, ως έχει, η προϋπόθεση της συμπλήρωσης δέκα (10) ετών για τη διενέργεια μετάταξης σε άλλους κλάδους και ειδικότητες. Παράλληλα μετά τη συμπλήρωση του 50ου έτους της ηλικίας του υπαλλήλου, να του παρέχεται η δυνατότητα ένταξης στη διαδικασία του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας υπαλλήλων Δημοσίου Τομέα, χωρίς να απαιτείται η σύμφωνη γνώμη υπηρεσιακού συμβουλίου και οργάνου διορισμού. -Στο Άρθρο 34, δε θεωρώ ότι χρειάζεται διαφοροποίηση από αυτό που έχουν όλοι οι υπάλληλοι του δημόσιου τομέα. -Στο Άρθρο 31, στο εδάφιο 5 η φράση «Η μετάταξη διενεργείται με αίτηση που υποβάλλεται στον οικείο δήμο….», να αλλάξει σε «…στο δήμο διαμονής ή προτίμησης ή συμφερόντων…». Επίσης στο ίδιο εδάφιο να αφαιρεθεί η ανάγκη σύμφωνης γνώμης του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη για επιστροφή πρώην Δημοτικού Αστυνομικού, όπως ισχύει και για τους υπαλλήλους άλλων υπουργείων. -Στο Άρθρο 36, να προστεθεί η δυνατότητα, εντός αποκλειστικής προθεσμίας (1-3 μήνες) από την έναρξη ισχύς του παρόντος, στους ήδη υπηρετούντες να μπορούν να μεταταχθούν σε άλλο κλάδο/ειδικότητα του οικείου δήμου σύμφωνα με τα τυπικά τους προσόντα, εφόσον το επιθυμούν, λόγω της ουσιαστικής μεταβολής του χαρακτήρα της δημοτικής αστυνομίας χωρίς να απαιτείται σύμφωνη γνώμη Υπηρεσιακού Συμβουλίου και Απόφαση Δημάρχου.