Αρχική Δημοτική Αστυνομία, Φορείς Λαϊκών Αγορών, Απλούστευση διαδικασιών μεταξύ Ο.Τ.Α. και Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου ΕσωτερικώνΜΕΡΟΣ Α’: ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ (άρθρα 1-37)Σχόλιο του χρήστη ΜΙΧΑΛΗΣ | 17 Νοεμβρίου 2022, 14:42
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ -Άρθρο 3: Η πληθώρα νέων τροχονομικών αρμοδιοτήτων με ποινικές προεκτάσεις που δίνεται στη Δημοτική Αστυνομία οδηγεί αυτόματα στην αδήριτη ανάγκη δημιουργίας νέων γραφείων που θα ασχολούνται αποκλειστικά με τη σύνταξη μηνύσεων και τη διεκπεραίωση ποινικών διαδικασιών κατά των παραβατών. Πολλές από αυτές τις ανωτέρω αρμοδιότητες δε, προκειμένου να εκτελεστούν, απαιτούν ακινητοποίηση οχημάτων και, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των παραβατών, καταδίωξη των οχημάτων. Προτείνουμε την αφαίρεση των εξής διατάξεων του Κ.Ο.Κ.: αρ.6 περί κίνησης οχημάτων με βάση τους σηματόδοτες, αρ.8 περί κίνησης οχημάτων σε σιδηροδρομικές διαβάσεις, Αρ.12 παρ.3,5 και 6 περί απόρριψης αντικειμένων από όχημα, υποχρέωση ζώνης και υποχρέωση κράνους στα δίκυκλα, αρ.13 περί απαγόρευσης χρήσης κινητών από οδηγούς, αρ.15 περί ρυπογόνων οχημάτων, αρ.16 περί παράνομης κίνησης οχημάτων, αρ.19 περί μείωσης ταχύτητας, αρ.39 περί κίνησης οχημάτων και παραχώρησης προτεραιότητας σε οδηγούς, αρ.86 περί ΚΤΕΟ, αρ.88 περί αδειών κυκλοφορίας, αρ.90 περί πινακίδων κυκλοφορίας, αρ. 94 περί διπλωμάτων, αρ. 100 περί λοιπών εγγράφων. Επίσης ζητάμε να αφαιρεθούν οι διατάξεις του ΠΔ 393/1995 περί κάρτας καυσαερίων και της ΥΑ ΄Β 1144/11-3-22 περί αντιολισθητικών αλυσίδων. Η τήρηση του αρ.7 του Ν.3181/2003 περί χρηματισμού για εξασφάλιση θέσης στάθμευσης σε δημόσιους χώρους, ενέχει ποινικές διαστάσεις επιφέροντας τις αντίστοιχες κυρώσεις, και ως εκ τούτου θα πρέπει να διαχειρίζεται αποκλειστικά από την ΕΛ.ΑΣ. 1.γ. Στο υπαίθριο εμπόριο και στις λαϊκές αγορές θα πρέπει να παρέχεται στη Δημοτική Αστυνομία η δυνατότητα αυτονομίας ελέγχων, σε συνδυασμό με την ενδεχόμενη συνεργασία σε μικτά κλιμάκια ελέγχου με τη ΔΙΜΕΑ, η οποία δεν έχει επαρκή στελέχωση με υπαλλήλους ανά την Επικράτεια. -Άρθρο 4: 2. Η γενική πρόβλεψη για τον απαραίτητο αριθμό των υπηρετούντων Δημοτικών Αστυνομικών ανά Δήμο, σύμφωνα με την παρ.4, ορίζεται από το πηλίκο που προκύπτει από τον πληθυσμό του Δήμου προς 2.000, με εξαίρεση μόνο τον Δήμο Αθηνών όπου εκεί ορίζεται με το πηλίκο του πληθυσμού του Δήμου προς 1000. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης δηλαδή σύμφωνα με την ως άνω πρόβλεψη θεωρείται ότι με μόλις 159 Δημοτικούς Αστυνομικούς μπορεί να ασκήσει το σύνολο των αρμοδιοτήτων καλύπτοντας και το σύνολο της εδαφικής του αρμοδιότητας. Ζητούμε ο Δήμος Θεσσαλονίκης ως ο δεύτερος μεγαλύτερος Δήμος της χώρας να συμπεριληφθεί στην ίδια αναλογία με την Αθήνα (πληθυσμός/1000) ,ώστε να έχει κατ’ ελάχιστο 318 Δημοτικούς Αστυνομικούς. Άλλωστε ο αριθμός αυτός προσεγγίζει τόσο τον αριθμό του Ο.Ε.Υ. (368), όσο και αυτόν που αναφέρεται στην υπ’ αριθμ. ΕΚΕΤΑ-ΙΜΕΤ-ΕΜ-Β-2012-10 έκθεση του ΙΜΕΤ, η οποία καταγράφει ρητά ότι η Δημοτική Αστυνομία Θεσσαλονίκης χρειάζεται, για τη διασφάλιση ομαλής και εύρυθμης λειτουργίας της, τριακόσιους εξήντα οκτώ (368) υπαλλήλους. Σε διαφορετική περίπτωση και σύμφωνα με την υπάρχουσα πρόβλεψη του σχεδίου νόμου, καθίσταται πρακτικά αδύνατον να ασκηθεί το σύνολο των προβλεπόμενων αρμοδιοτήτων, λόγω των υφιστάμενων ιδιαίτερων συνθηκών που υφίστανται στην πόλη, καθώς ο Δήμος Θεσσαλονίκης αφενός δέχεται καθημερινά έναν τεράστιο όγκο επισκεπτών από όμορους Δήμους και Νομούς, αφετέρου εξυπηρετεί τεράστιο αριθμό τουριστών σχεδόν καθ’ όλο το έτος. -Άρθρο 5: Οι προβλέψεις της παρ.1 περί ειδικού εξοπλισμού (αστυνομική ράβδο, χειροπέδες) και της παρ.6 περί δυνατότητας συλλήψεων, οδηγούν εκ προοιμίου στη δημιουργία και σύσταση ακόμη μίας Υπηρεσίας καταστολής. Η Δημοτική Αστυνομία δεν είναι Σώμα όπως η ΕΛ.ΑΣ., το Λιμενικό κ.α. Οι Δημοτικοί Αστυνομικοί είναι Δημοτικοί Υπάλληλοι και η σχέση τους με τους πολίτες έχει διαφορετική διάσταση. Οι συλλήψεις επιφέρουν μια σειρά διαδικασιών όπως δημιουργία κρατητηρίων, σχηματισμό ποινικών δικογραφιών, παροχή τροφείων, μεταγωγές, τις οποίες, εκτιμούμε αφενός ότι οι Δήμοι δεν προτίθενται να λειτουργήσουν, αφετέρου τελούν σε πλήρη αντιδιαστολή με την αποστολή της Δημοτικής Αστυνομίας, αλλοιώνοντας θεμελιωδώς το χαρακτήρα της. Ενόψει όλων των ανωτέρω ζητάμε την απόσυρση των συγκεκριμένων παραγράφων. -Άρθρο 6: Εφόσον ο νέος νόμος έχει την πρόθεση ουσιαστικής αναβάθμισης του θεσμού, θα πρέπει να προστεθεί στο άρθρο αυτό η υποχρέωση σύστασης Δημοτικής Αστυνομίας σε όλους τους Δήμους της χώρας όπως συστήνεται υποχρεωτικά υπηρεσία Ληξιαρχείου, Καθαριότητας, κ.λπ. Η διακριτική ευχέρεια σύστασης ή μη, υποβαθμίζει εμφανώς το θεσμό, εφόσον μπορεί να κριθεί ως μη απαραίτητος σε κάποιους Δήμους. Η δυνατότητα που παρέχεται για διαδημοτική συνεργασία, ναι μεν κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά δημιουργεί συνθήκες «διευκόλυνσης» σε Δήμους που δε θέλουν να συστήσουν Δημοτική Αστυνομία. -Άρθρο 7: Στις Οργανικές μονάδες Δημοτικής Αστυνομίας, που ορθώς συστήνονται στο Υπουργείο Εσωτερικών, θα πρέπει να προβλεφθεί η θέσπιση συνδέσμου ανά Περιφέρεια, ώστε να υπάρξει αντιπροσώπευση από όλη την επικράτεια, η οποία θα καθιστά εφικτή την ουσιαστικότερη και ευχερέστερη διαχείριση - επίλυση των ζητημάτων, αλλά και την αποτελεσματικότερη επιτήρηση λειτουργίας των υπηρεσιών. Επίσης, στις αρμοδιότητες των μονάδων αυτών θα μπορούσε να προστεθεί η διενέργεια διαγωνισμών προμήθειας στολών, εξοπλισμού και οχημάτων συγκεντρωτικά σε επίπεδο επικράτειας, ώστε να επιτυγχάνονται οικονομικότερες προσφορές για το ελληνικό δημόσιο. -Άρθρο 8: Στο εδάφιο 1 να αντικατασταθεί το «…μπορεί να συστήσει…», με «υποχρεούται να συστήσει». Ακολούθως στο εδάφιο 4 να αποσυρθεί η ακόλουθη διάταξη «…έχει ιδιαίτερη ιεραρχία..», καθώς ως δημοτικοί υπάλληλοι και υπαγόμενοι στους αντίστοιχους γενικότερους κανόνες και νομοθεσία του υπαλληλικού δικαίου, υπάρχει συγκεκριμένη ιεραρχία ήδη. -Άρθρο 9: Να προστεθεί πρόβλεψη για τακτικές προσλήψεις ένστολου προσωπικού. Στα πρότυπα της Ελληνικής Αστυνομίας, η οποία ανανεώνει ετησίως το δυναμικό της (μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων), θα πρέπει και οι ένστολοι της Δημοτικής Αστυνομίας να ανανεώνονται αντίστοιχα. Είναι ευλόγως διαπιστωμένο ότι, μετά την παρέλευση τόσων χρόνων λειτουργίας του θεσμού, ότι μετά την επέλευση ενός ηλικιακού ορίου (περί τα 55 έτη), μειώνεται δραστικά η απόδοση των υπαλλήλων που εκτελούν εξωτερική υπηρεσία. Η ανωτέρω κατάσταση αποτελεί φυσιολογική συνέπεια της γήρανσης και των προβλημάτων υγείας που ανακύπτουν. Το ανωτέρω προσωπικό, μετά την παρέλευση του ανωτέρω ηλικιακού ορίου, δύναται να απασχοληθεί, κατά κύριο λόγο, σε διοικητικά καθήκοντα, προσφέροντας επικουρικά την αποκομιζόμενη εμπειρία στη διαχείριση καταστάσεων στους εκτελούντες αμιγώς εξωτερική υπηρεσία. Επιπροσθέτως, τα ηλικιακά όρια, ως προϋπόθεση διορισμού, πρέπει να διατηρηθούν στα επίπεδα που υπήρχαν και κατά την επιλογή δημοτικών αστυνομικών στο παρελθόν. Η εμπέδωση και ο ενστερνισμός μιας ιδιόρρυθμης εργασιακής κουλτούρας επιτυγχάνεται ευκολότερα στις μικρότερες ηλικιακές ομάδες. Επιπλέον, σε συνδυασμό με την ανωτέρω πρόταση ηλικιακής ανανέωσης του ένστολου προσωπικού, κρίνεται απαραίτητο να παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα το ηλιακό όριο πρόσληψης. Έτσι θα επιτευχθεί διεύρυνση του χρόνου προσφοράς του Δημοτικού Αστυνομικού σε εξωτερική υπηρεσία και απόσβεση του κόστους εκπαίδευσης, στολών κ.λπ. Οπότε προτείνεται για τους κλάδους ΠΕ και ΤΕ το 30ο έτος της ηλικίας τους και για τον κλάδο ΔΕ, το 26° έτος της ηλικίας τους. -Άρθρο 10: Στα προσόντα διορισμού να προστεθούν οι ξένες γλώσσες και να μοριοδοτηθεί η κατοχή μεταπτυχιακών/διδακτορικών τίτλων σπουδών. -Άρθρο 12: Όσον αφορά την εισαγωγική εκπαίδευση του ειδικού ένστολου προσωπικού και δεδομένου ότι πλέον υπάρχουν σε λειτουργία αρκετές υπηρεσίες Δημοτικής Αστυνομίας, προτείνεται η θεωρητική εκπαίδευση να έχει 3μηνη διάρκεια. Επιπροσθέτως εισηγούμαστε να παρέχεται από το ΕΚΔΔΑ η δυνατότητα μηνιαίας πρακτικής εξάσκησης αποκλειστικά από τις Δημοτικές Αστυνομίες. Καθ’ αυτόν τον τρόπο η συνολική διάρκεια της εκπαίδευσης δεν θα υπερβαίνει τους τέσσερις (4) μήνες. Τοιουτοτρόπως, μειώνονται εμφανώς τα έξοδα και το συνολικό κόστος εκπαίδευσης, που βαρύνουν τους προϋπολογισμούς των οικείων ΟΤΑ, χωρίς να δημιουργούνται εκπαιδευτικά κενά. Επιπλέον εισηγούμαστε να προβλεφθεί η διενέργεια επιπλέον εκπαίδευσης, για την απόκτηση γνώσης και ειδικών δεξιοτήτων αναφορικά με τα νέα καθήκοντα/αρμοδιότητες. -Άρθρο 13: Εισηγούμαστε τη διατήρηση του υπάρχοντος βαθμολόγιού, μιας οι Δημοτικοί Αστυνομικοί είναι υπάλληλοι των ΟΤΑ εντασσόμενοι στο ενιαίο μισθολόγιο και λοιπό νομοθετικό πλαίσιο, που καλύπτει τους δημοτικούς υπαλλήλους. -Άρθρο 14: Εφόσον κρίνεται σκόπιμη η δημιουργία στην ιεραρχία της θέσης του Επόπτη, εισηγούμαστε να διασαφηνιστεί ο ρόλος του, τα καθήκοντα και οι ευθύνες του καθώς και το επίδομα ευθύνης που θα λαμβάνει. Η επιλογή των εποπτών, εφόσον διατηρηθεί η διάκριση αυτή στο προσωπικό θα πρέπει να λαμβάνει χώρα με απόφαση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου, κατ’ αντίστοιχο τρόπο με την επιλογή προϊσταμένων, ώστε να αποφευχθεί μια τυχόν πελατειακή σχέση υπαλλήλου – προϊσταμένου της Διεύθυνσης. -Άρθρο 15: Να παραμείνει η δυνατότητα επιλογής της θέσης του Διευθυντή και των Προϊσταμένων Τμημάτων μεταξύ ΠΕ ή ΤΕ και να μην προχωρήσει η προτεινόμενη στο άρθρο 15 του νομοσχεδίου διάταξη με την οποία δίνεται προβάδισμα στους ΠΕ έναντι των ΤΕ. Η διάκριση μεταξύ ΠΕ και ΤΕ δεν μπορεί να υφίσταται και να δίνεται προβάδισμα για τις θέσεις ευθύνης στους ΠΕ, από τη στιγμή που τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ έχουν ενοποιηθεί. Εάν παραμείνει αυτή η διάταξη περιορίζονται οι επιλογές για τις θέσεις ευθύνης στο ελάχιστο δημιουργώντας μια ανισότητα στη μεταχείριση των υπαλλήλων. Ενδεικτικά στον σχετικά πρόσφατο Ο.Ε.Υ. του Δήμου Θεσσαλονίκης (ΦΕΚ1299/Β’/02.04.2021) η Διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης έλυσε αυτό το ζήτημα δίνοντας την δυνατότητα σε υπαλλήλους κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ να κρίνονται ισότιμα για την πλήρωση θέσεων ευθύνης, πλην Διευθύνσεων που απαιτούν εξειδικευμένες γνώσεις. Άλλωστε η εξίσωση των ΠΕ/ΤΕ ορίζεται νομοθετικά σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο Προσόντων Ν.4763/2020 όπου αναφέρετε ρητά «τα πτυχία ΤΕΙ και ΑΕΙ αποτελούν κοινό προσόν στο επίπεδο 6 του πλαισίου». -Άρθρο 16: Σε συνέχεια των παρατηρήσεων επί του άρθρου 13 (βαθμοί προσωπικού δημοτικής αστυνομίας), προτείνουμε τη συνέχιση του υπάρχοντος νομοθετικού πλαισίου για τη βαθμολογική εξέλιξη (Δ’, Γ’, Β’, Α’ βαθμός). -Άρθρο 18: Ομοίως με άρθρο 16, προτείνουμε τη συνέχιση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου αναφορικά διαδικασία βαθμολογικών προαγωγών. -Άρθρα 12-18: Γενικότερα η αλλαγή των διαδικασιών και ρυθμίσεων, που περιγράφονται στα άρθρα αυτά, κατά την εκτίμηση μας θα είχαν αντίκρυσμα σε περίπτωση που η Δημοτική Αστυνομία αποκτούσε θεσμική ανεξαρτησία από τους ΟΤΑ, γεγονός που δεν αποτυπώνεται στην παρούσα βούληση του νομοθέτη. -Άρθρο 21: Στο εδάφιο 2, αντί για δεκαπενταετή προϋπηρεσία, προτείνουμε τη μείωση σε δεκαετή, ούτως ώστε να διευρυνθεί η δεξαμενή των υποψηφίων και να επιτευχθεί καλύτερη επιλογή. -Άρθρο 23: Στο εδάφιο 3, η επιλογή των προϊσταμένων τμήματος να διενεργείται από τα υπηρεσιακά συμβούλια με τη συμμετοχή των δυο (2) αιρετών εκπροσώπων των υπαλλήλων. Δεν αιτιολογείται η εξαίρεση τους, εκτός αν στόχος είναι ο απευθείας ορισμός τους. -Άρθρο 25: Να προβλεφθεί η συμμετοχή εκπροσώπων των σωματείων των εργαζομένων στα πειθαρχικά συμβούλια. -Άρθρο 26: Να προστεθεί η ρητή πρόβλεψη, που είχε ειδικά νομοθετηθεί, σε περιπτώσεις που υποβάλει μήνυση ο δημοτικός αστυνομικός κατά την άσκηση των καθηκόντων του για εξύβριση, απειλή, σωματικές βλάβες κ.λπ., της μη καταβολής του σχετικού παράβολου, καθώς και την παράλειψη κράτησης με τη διαδικασία του αυτοφώρου, στις περιπτώσεις που υποβάλλεται ταυτόχρονα μήνυση από τον ελεγχόμενο (συνήθης νομική πρακτική) . -Άρθρο 32: Να παραμείνει, ως έχει, η προϋπόθεση της συμπλήρωσης δέκα (10) ετών για τη διενέργεια μετάταξης σε άλλους κλάδους και ειδικότητες. Παράλληλα μετά τη συμπλήρωση του 50ου έτους της ηλικίας του υπαλλήλου, να του παρέχεται η δυνατότητα ένταξης στη διαδικασία του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας υπαλλήλων Δημοσίου Τομέα, χωρίς να απαιτείται η σύμφωνη γνώμη υπηρεσιακού συμβουλίου και οργάνου διορισμού. -Άρθρο 34: Στο εδάφιο 6 αναφέρεται σε ειδικό σύστημα αξιολόγησης. Δεν υφίσταται, κατά την εκτίμηση μας, ανάγκη διαφοροποίσης από αυτό που έχουν όλοι οι υπάλληλοι του δημόσιου τομέα. -Άρθρο 31: Στο εδάφιο 5 η φράση «Η μετάταξη διενεργείται με αίτηση που υποβάλλεται στον οικείο δήμο….», να αλλάξει σε «…στο δήμο διαμονής ή προτίμησης ή συμφερόντων…». Επίσης στο ίδιο εδάφιο να αφαιρεθεί η ανάγκη σύμφωνης γνώμης του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη για επιστροφή πρώην Δημοτικού Αστυνομικού, όπως ισχύει και για τους υπαλλήλους άλλων υπουργείων. -Άρθρο 36: Να προστεθεί η δυνατότητα, εντός αποκλειστικής προθεσμίας (1-3 μήνες) από την έναρξη ισχύς του παρόντος, στους ήδη υπηρετούντες μετάταξης σε άλλο κλάδο/ειδικότητα του οικείου δήμου σύμφωνα με τα τυπικά τους προσόντα, εφόσον το επιθυμούν, λόγω της ουσιαστικής μεταβολής του χαρακτήρα της δημοτικής αστυνομίας.