Αρχική Δημοτική Αστυνομία, Φορείς Λαϊκών Αγορών, Απλούστευση διαδικασιών μεταξύ Ο.Τ.Α. και Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου ΕσωτερικώνΜΕΡΟΣ Β’: Σύσταση Φορέα Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και Φορέα Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης (άρθρα 38-49)Σχόλιο του χρήστη Α.Δ | 18 Νοεμβρίου 2022, 11:34
Με το υπό διαβούλευση σχέδιο Νόμου επιχειρείται η σύσταση Φορέων Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών αρμοδιότητας Περιφέρειας Αττικής και Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, με σκοπό την εύρυθμη λειτουργία τους, την αποτελεσματικότερη και ταχύτερη λήψη αποφάσεων μέσω ευέλικτων δομών οργάνωσης και λειτουργίας τους για τη διαχείριση θεμάτων που τις αφορούν. Για την επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου και προκειμένου να συνεχιστεί απρόσκοπτα η διοικητική λειτουργία του νέου Φορέα χωρίς παύση ή έστω προσωρινή δυσλειτουργία, ως συνέχεια της ήδη μέχρι σήμερα διαχείρισης και διεκπεραίωσης των αρμοδιοτήτων που αφορούν στις Λαϊκές Αγορές από τις αντίστοιχες Διευθύνσεις των Περιφερειών Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας, κρίθηκε (προφανώς,ως αυτονόητο) και προτείνεται προς ψήφιση,η λειτουργία του νεοσύστατου φορέα με στελέχωσή του, καταρχήν, από το υπηρετούν σήμερα προσωπικό των αντίστοιχων Διευθύνσεων των Περιφερειών, μέσω αυτοδίκαιων αποσπάσεων(άρθρο 49 Μεταβατικών Διατάξεων)και κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων,, όπως αναφέρονται στις σχετικές διατάξεις του Ν. 4440/2016 και αφορούν στην ανάγκη κάλυψης υπηρεσιακών αναγκών, στη συναίνεση των υπαλλήλων με την εκδήλωση σχετικού ενδιαφέροντος, στη μέγιστη χρονική διάρκεια της απόσπασης , αρχικής και παρατεινόμενης και στην αυτοδίκαιη λήξη της, στη δυνατότητα καταβολής των αποδοχών τους από το Φορέα υποδοχής. Εφόσον κρίνεται αναγκαία και αποτελεσματικότερη η δημιουργία Φορέα Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών, ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ αυτός να ισχύσει και να λειτουργήσει μετά την παρέλευση ενός σταδίου απαραίτητου για τη στελέχωσή του, σύμφωνα με τις διατάξεις του θεσμικού πλαισίου που προβλέπεται στο άρθρο 46, ενώ παράλληλα για τη συνέχιση της διοικητικής ακολουθίας η άσκηση των αρμοδιοτήτων και διεκπεραίωσης των διοικητικών διαδικασιών που αφορούν στην οργάνωση και λειτουργία τους , στην εποπτεία και οικονομική διαχείριση του εισπραττομένου ημερησίου τέλους των πωλητών να συνεχίζουν να ασκούνται από τις Διευθύνσεις Λαϊκών Αγορών των Περιφερειών, οι οποίες κατά το μεταβατικό αυτό στάδιο θα λειτουργούν, ως ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΛΑΪΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ , και όχι για λογαριασμό του νεοσύστατου Φορέα Λειτουργίας, ασκώντας το σύνολο των αρμοδιοτήτων του , όπως αναφέρεται στις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 49. Διότι οι αρμοδιότητες που σήμερα ασκούνται από τις Διευθύνσεις Λαϊκών Αγορών δεν συμπίπτουν με το σύνολο των αρμοδιοτήτων του νέου Φορέα (όπως οικονομική διαχείριση, κατάρτιση προϋπολογισμού,εκκαθάριση και ενταλματοποίηση δαπανών,εκθέσεις οικονομικού απολογισμού, διενέργεια διαδικασιών σύναψης δημοσίων συμβάσεων,διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού, προκηρύξεις προσλήψεων προσωπικού, διαχείριση συστήματος κινητικότητας για στελέχωση του φορέα μέσω αποσπάσεων και μετατάξεων, ετήσιο προγραμματισμό προσλήψεων, θέματα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης), λειτουργίες οι οποίες ασκούνται και υποστηρίζονται από τις λοιπές αρμόδιες Διευθύνσεις των Περιφερειών (Ανθρώπινου Δυναμικού, Οικονομική , Διαφάνειας & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης)και όχι από τις Διευθύνσεις Λαϊκών Αγορών . Κατά συνέπεια είναι αντικειμενικά αδύνατο το σύνολο αυτών των λειτουργιών να ασκηθούν και να διεκπεραιώνονται από τις υπάρχουσες και με την όποια στελέχωση, ποσοτική και ποιοτική, Διευθύνσεις Λαϊκών Αγορών, και μάλιστα κατά τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 3 του άρθρου 49 εντός διαστήματος ενός μηνός, αφού οι αυτοδίκαιες αποσπάσεις κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων θα ολοκληρωθούν με Απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη εντός μηνός από τη συγκρότηση του Διοικητικού Συμβουλίου. Επιπλέον από τη διατύπωση της συγκεκριμένης διάταξης (49 παρ.3)δεν προκύπτει η νομιμοποίηση της άσκησης των αρμοδιοτήτων του Φορέα από τις Διευθύνσεις Λαϊκών Αγορών των Περιφερειών. Πώς θα λειτουργούν; Πώς θα αξιολογούν θα εγκρίνουν και θα υπογράφουν; Με ποιά εξουσιοδότηση και ιεραρχική σειρά; Με εντολή τίνος και με ποιές διαδικασίες; Σε κάθε περίπτωση, είτε λειτουργήσει άμεσα με την ψήφισή του ο νέος Φορέας, είτε προβλεφθεί η μεσολάβηση ενός χρονικού σταδίου για τη στελέχωσή του, οι οικείες Περιφέρειες θα πρέπει να συνεχίζουν να συνδράμουν με τη λειτουργική τους υποστήριξη σε θέματα διοικητικά, οικονομικά, ηλεκτρονικής οργάνωσης και διαχείρισης. Ως προς τις αυτοδίκαιες αποσπάσεις των σημερινών υπηρετούντων στις Διευθύνσεις Λαϊκών Αγορών υπαλλήλων,οι οποίοι βρέθηκαν να υπηρετούν σ' αυτές μετακινούμενοι με αποφάσεις των Διοικήσεων των Περιφερειών, προκειμένου να τις στελεχώσουν και να υποστηρίξουν τις νέες δύσκολες και απαιτητικές αρμοδιότητες τους, ώστε και οι Περιφέρειες να ανταποκριθούν στην μεταφερόμενη σ' αυτές αρμοδιότητα το 2015, δεν μπορεί παρά να χαρακτηρισθούν άδικες, άνισες, καταχρηστικές. Αποφασίζονται με μοναδικό κριτήριο την τεχνογνωσία των συγκεκριμένων υπαλλήλων και την ατυχία τους να υπηρετούν κατά τον επίμαχο χρόνο σύστασης των νέων Φορέων Λειτουργίας σ'αυτές, ΠΑΡΑΒΛΕΠΟΝΤΑΣ το επίσης αυτονόητο, ότι οι νέοι Φορείς θα έπρεπε κατά βάση να στελεχώνονται από το προσωπικό των κατηργημένων πρώην Οργανισμών Λαϊκών Αγορών που σήμερα υπηρετεί (κάποιοι από αυτούς ) σε διαφορετικές Υπηρεσίες της Περιφέρειας με Αποφάσεις της Διοίκησης και δεν ¨απειλείται¨ από την οποιαδήποτε ενδεχόμενη εργασιακή του εξέλιξη και την επισφάλεια καταβολής των αποδοχών του. Συμπερασματικά, εθελούσιες αποσπάσεις, μετατάξεις μέσω όποιας νόμιμης διαδικασίας προβλέπεται, προσλήψεις τακτικού ή και έκτακτου προσωπικού με διαδικασίες που θα διενεργηθούν από τις αντίστοιχες Διευθύνσεις Ανθρώπινου Δυναμικού των Περιφερειών. Ως προς τις αρμοδιότητες του Διοικητικού Συμβουλίου του Φορέα Λειτουργίας όπως περιγράφονται στις διατάξεις του άρθρου 42 και με κριτήριο την αμεσότερη, ταχύτερη και αποτελεσματικότερη διεκπεραίωση των υποθέσεων των πολιτών ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ: 1) Η κατάργηση της αρμοδιότητας που αφορά στην έγκριση των ανανεώσεων, μεταβιβάσεων , αμοιβαίας αλλαγής θέσεων εντός της ίδιας Λαϊκής Αγοράς, αναπλήρωσης , υποβοήθησης και πρόσληψης υπαλλήλου του πωλητή Λαϊκών Αγορών, όπως διατυπώνονται στις παραγράφους 1β, 1γ, 1ε, 1η, 1ι, του άρθρου 42, καθώς αυτές εξυπηρετούνται άμεσα με τον έλεγχο των κατατεθειμένων αντίστοιχων αιτήσεων με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που προσκομίζουν οι πωλητές και την έκδοση των αντίστοιχων ατομικών διοικητικών πράξεων από την αρμόδια οργανική μονάδα της Υπηρεσίας , χωρίς να απαιτείται περαιτέρω εισήγηση σε αρμόδιο συλλογικό όργανο για την έγκρισή τους.Έτσι επιτυγχάνεται η ταχύτερη διεκπεραίωσή τους. Θα μπορούσε ίσως να προβλεφθεί για τις περιπτώσεις των ανανεώσεων, μεταβιβάσεων και αναπληρώσεων των πωλητών, κατ΄εξαίρεση και για υποθέσεις που κρίνονται μείζονος σημασίας, η αρμοδιότητα να ασκείται από το Διοικητικό Συμβούλιο κατόπιν αιτιολογημένης παραπομπής της υπόθεσης από την Υπηρεσία. 2) Η κατάργηση της αρμοδιότητας της παρ. 1η "επιβάλλει κυρώσεις και πρόστιμα στους πωλητές Λ.Α σε περιπτώσεις παραβάσεων σύμφωνα με τα άρθρα 58-65 του Ν. 4849/2021" , καθώς η αρμοδιότητα αυτή περιγράφεται από το Νόμο και ασκείται από τους Ελεγκτικούς μηχανισμούς της Υπηρεσίας και δεν μπορεί να ασκείται από συλλογικό όργανο Διοίκησης στη σύνθεση του οποίου μετέχουν και ελεγχόμενοι πωλητές Λ.Α Επίσης στις αρρμοδιότητες του Δ.Σ ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ η προσθήκη: 1) Της έγκρισης της απαλλαγής του πωλητή από την καταβολή του ημερησίου τέλους λόγω ανωτέρας βίας και αδυναμίας ππροσέλευσής του στην εργασία, και για τον παραγωγό ειδικότερα και για τις περιπτώσεις εξάντλησης των προϊόντων και αποθεμάτων του , αλλά και της φυσικής καταστροφής της παραγωγής του 2) Της εισήγησης στην οικεία Περιφέρεια του τρόπου διακανονισμού οφειλών από τη μη καταβολή του ημερησίου τέλους των πωλητών με ρύθμιση και καταβολή δόσεων προς διευκόλυνσή τους και αύξησης της εισπραξιμότητας των εσόδων του Φορέα. Επίσης στο άρθρο 41 παρ. 3 αναφέρεται , ότι χρέη Γραμματέα του Δ.Σ ασκεί υπάλληλος του φορέα , κατηγορίας ΠΕ ή ΔΕ που ορίζεται από τον Πρόεδρο με τον αναπληρωτή του. ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ η άρση του περιορισμού , ως προς την κατηγορία των υπαλλήλων που θα οριστούν , δεδομένης της έλλειψης προσωπικού και της μη ευχέρειας επιλογής και η διατύπωση διαζευκτικής επιλογής των κατηγοριών των υπαλλήλων. Ως προς τα καθήκοντα του Προέδρου του Δ.Σ στο άρθρο 43 παρ. 1 ε : Να προστεθεί: "και την υπογραφή χρηματικών ενταλμάτων" ΑΡΘΡΟ 47 : ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ Λ.Α Στην παρ. 3 αναφέρεται:" Με Απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη συστήνεται Τριμελής Επιτροπή με αρμοδιότητα τη σύνταξη Έκθεσης καταγραφής και προσδιορισμού της κινητής και ακίνητης περιουσίας που περιέρχεται στην κυριότητα των ανωτέρω Φορέων. Η ως άνω Έκθεση εγκρίνεται με Απόφαση των οικείων Οικονομικών Επιτροπών. Και στην παρ. 4 αναφέρεται:"............Η ανωτέρω Απόφαση του Περιφερειάρχη αποτελεί τίτλο μεταγραφής και εγγράφεται στο αρμόδιο Κτηματολογικό Γραφείο. Θα πρέπει να διορθωθεί με αναφορά στο ορθό: "Η Απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής αποτελεί τίτλο μεταγραφής ..........." ΑΡΘΡΟ 48: ΠΟΡΟΙ ΤΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ Λ.Α Στην παρ. 1β "Πρόστιμα που επιβάλλονται με Αποφάσεις του Δ.Σ" Να ΠΡΟΣΤΕΘΕΊ: " και αφορούν σε κυρώσεις παραβάσεων του Κανονισμού Λειτουργίας των Λ.Α" Να προστεθεί εδάφιο στην παρ. 1: "Πρόστιμα που επιβάλλονται από τις Ελεγκτικές Υπηρεσίες του Φορέα σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 58-65 του ν. 4849/2021" Αρθρο 49: ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Παρ. 1 "Το προσωπικό που υπηρετεί κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος στη Δ/νση Λαϊκών Αγορών ..............αποσπάται αυτοδικαίως για χρονικό διάστημα μέχρι δύο (2) έτη με δυνατότητα ισόχρονης παράτασης......Οι αποδοχές των αποσπασμένων υπαλλήλων για τα δύο (2) πρώτα έτη καταβάλλονται από τον Φορέα προέλευσης ....." Για την ερμηνεία και εφαρμογή της παραπάνω διάταξης θα πρέπει περαιτέρω να διευκρινιστεί: Στην περίπτωση που για λόγους υπηρεσιακών αναγκών του Φορέα Λειτουργίας κριθεί απαραίτητη για τον αποσπασμένο υπάλληλο η παράταση της απόσπασής του μετά τη διετία, κατά το διάστημα αυτό πώς και από ποιές πιστώσεις θα καταβάλλεται η μισθοδοσία του; Από τους πόρους του Φορέα υποδοχής; δηλ. του Φορέα Λειτουργίας των Λαϊκών Αγορών; Αμφισβητείται η δυνατότητα οικονομικής αυτοτέλειας του Φορέα Λειτουργίας Λ.Α Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, η οποία κατά βάση προέρχεται από το καταβαλλόμενο ημερήσιο τέλος των πωλητών , υπό συνθήκες άλλοτε πρόσκαιρης, ή και συνεχούς ταμειακής δυσχέρειας κάποιων εξ' αυτών με τη δημιουργία ανεξόφλητων οφειλών,ή υπαγωγής τους σε ευνοϊκές ισχύουσες ρυθμίσεις σύμφωνα με τις οποίες απαλλάσσονται της καταβολής ή διαγράφουν μεγάλο μέρος της οφειλής τους με δικαστικές αποφάσεις. Επιπλέον η τρέχουσα λειτουργία του Φορέα απαιτεί ανάληψη και εκτέλεση λειτουργικών δαπανών κάλυψης καθημερινών αναγκών, διοικητικού κόστους, στέγης, υλικοτεχνικής υποδομής, μετακινήσεων, ανειλημμένων συμβατικών υποχρεώσεων. Με τα παραπάνω οικονομικά δεδομένα και τις πραγματικές ανάγκες και συνθήκες λειτουργίας του Φορέα Λειτουργίας , μετά το πέρας της διετίας και της καταβολής της μισθοδοσίας από την Περιφέρεια , ως φορέα προέλευσης των υπαλλήλων, η καταβολή των αποδοχών των αποσπασμένων υπαλλήλων της Διεύθυνσης Λαϊκών Αγορών καθίσταται επισφαλής και αβέβαιη.