Αρχική Αναμόρφωση συστήματος προσλήψεων και καθολική υπαγωγή τους στον πλήρη έλεγχο του ΑΣΕΠΆρθρο 8 Συμβάσεις έργουΣχόλιο του χρήστη ΜΑΡΩ ΒΑΣΣΑΡΑ | 18 Νοεμβρίου 2009, 18:33
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΜΑΡΩ ΒΑΣΣΑΡΑ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΥ ΣΥΚΕΩΝ ΝΟΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΜΙΣΘΩΣΗΣ ΕΡΓΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΛΥΨΗ ΕΙΔΙΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ ΤΩΝ ΟΤΑ Κοινωνικές Υπηρεσίες ΟΤΑ και δομές απασχόλησης H υλοποίηση εγκεκριμένων ευρωπαϊκών προγραμμάτων από τους ΟΤΑ είναι πλέον μία πάγια πρακτική με διπλό στόχο :α) την όσο το δυνατό πιο ολοκληρωμένη και εκσυγχρονισμένη λειτουργία των ΟΤΑ με γνώμονα πάντα την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και β) την εξασφάλιση πολύτιμων Ευρωπαϊκών πόρων. Οι περισσότεροι ΟΤΑ έχουν συστήσει σχετικές υπηρεσιακές δομές, οι οποίες πολλές φορές δεν προβλέπονταν από το αρχικό εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας των Δήμων, όπως γραφεία εργασίας και επιχειρηματικότητας και ολοκληρωμένες δομές υλοποίησης προγραμμάτων κοινωνικής πρόνοιας. Η υλοποίηση των ευρωπαϊκών προγραμμάτων απαιτεί την απασχόληση πρόσθετου ανθρώπινου δυναμικού, πέραν του βασικού και συνήθως ελάχιστου, διαφόρων ειδικοτήτων το οποίο φυσικά δεν καλύπτει πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Η ιδιαιτερότητα των ευρωπαϊκών προγραμμάτων είναι ότι: α) η προκήρυξή τους χρονικά προσδιορίζεται από τις αντίστοιχες διαχειριστικές αρχές, χωρίς αυτό να είναι έγκαιρα γνωστό στους ΟΤΑ και β) δεν είναι γνωστή η έκβαση των αιτήσεων χρηματοδότησης που υποβάλλουν οι ΟΤΑ. Παρόλα αυτά, κατά την υποβολή των προτάσεων για τη χρηματοδότηση των παραπάνω προγραμμάτων απαιτείται η υποβολή και βιογραφικών των στελεχών που πρόκειται να υλοποιήσουν το πρόγραμμα, τα οποία αξιολογούνται και δεσμεύουν την πρόταση σε περίπτωση έγκρισης. Άλλωστε, στα εγκεκριμένα προγράμματα ο χρόνος έναρξης της εφαρμογής είναι άμεσος και πιεστικός και ως εκ τούτου δεν μπορούν να κινηθούν οι διαδικασίες πρόσληψης σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 2190/94, όπως αυτός ισχύει. Επομένως για τα ευρωπαϊκά προγράμματα οι συμβάσεις μίσθωσης έργου είναι ο πλέον ενδεδειγμένος τρόπος απασχόλησης του απαραίτητου προσωπικού. Εξάλλου, σύμφωνα με τις σχετικές Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις που ορίζουν το σύστημα διαχείρισης των προγραμμάτων, οι δαπάνες για τις συμβάσεις μίσθωσης έργου είναι επιλέξιμες. Επιπρόσθετα, οι κοινωνικές υπηρεσίες των δήμων, μετά και τον πρώτο Καποδίστρια, απευθύνονται σε πολύ μεγαλύτερο αριθμό κατοίκων, των οποίων τις ανάγκες για ψυχολογική στήριξη, κοινωνική περίθαλψη ή προώθηση στην απασχόληση με δυσκολία καλύπτει το ήδη υπάρχον ανθρώπινο δυναμικό. Η υλοποίηση επιπρόσθετων ευρωπαϊκών προγραμμάτων έχει σαν αποτέλεσμα την απότομη εισροή επωφελούμενων στις κοινωνικές υπηρεσίες, οι οποίοι πρέπει να εξυπηρετηθούν άμεσα μεν, αλλά για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (όσο διαρκεί η υλοποίηση και αξιολόγηση των προγραμμάτων). Για το διάστημα αυτό λοιπόν πρέπει οπωσδήποτε να προσληφθεί επιπρόσθετο προσωπικό, το οποίο όμως μετά την πάροδο του διαστήματος αυτού δεν θα έχει αντικείμενο απασχόλησης. Επομένως, ο πλέον ενδεδειγμένος τρόπος απασχόλησης προσωπικού στο πλαίσιο κοινωνικών ευρωπαϊκών προγραμμάτων είναι οι συμβάσεις μίσθωσης έργου. Στο πλαίσιο του Γ’ ΚΠΣ πληθώρα δήμων υλοποίησε με επιτυχία «Τοπικές πρωτοβουλίες Απασχόλησης» για την υποστήριξη της Απασχόλησης σε τοπικό επίπεδο και «Σχέδια Παροχής Συνοδευτικών Υποστηρικτικών Υπηρεσιών» για την προώθηση στην απασχόληση και την ένταξη κοινωνικά ευπαθών ομάδων (ΑΜΕΑ, μονογονεϊκές οικογένειες, μετανάστες, τσιγγάνοι κλπ). Τα προγράμματα αυτά κινήθηκαν στα υψηλά ευρωπαϊκά standards σε σχέση με τον τρόπο λειτουργίας των κοινωνικών δομών. Οι επωφελούμενοι των προγραμμάτων έγιναν δέκτες ολοκληρωμένων παρεμβάσεων συμβουλευτικής στην απασχόληση αλλά και πολυεπίπεδης κοινωνικο- ψυχολογικής στήριξης από εξειδικευμένους επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων, όπως ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, νομικοί σύμβουλοι, σύμβουλοι απασχόλησης. Κάθε άνεργος πολίτης, εντασσόμενος στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα λαμβάνει πλήρη στήριξη στην προσπάθειά του να βρει δουλειά ή να εξασφαλίσει επιδότηση για την έναρξη νέας επιχείρησης, συνοδεία σε υπηρεσίες για τη διευκόλυνση στη διεκπεραίωση γραφειοκρατικών διαδικασιών, βοήθεια στην εξασφάλιση ιατροφαρμακευτικής κάλυψης, νομική στήριξη, ψυχολογική ενδυνάμωση για την αντιμετώπιση δυσχερών κοινωνικών καταστάσεων. Η υλοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων απ’ τους ΟΤΑ φέρνει πιο κοντά σε εμάς τα δεδομένα λειτουργίας των βορειοευρωπαϊκών χωρών (Δανία, Σουηδία κλπ) και ενισχύει το ρόλο των ΟΤΑ σε επίπεδο προνομιακών δομών. Η προώθηση στην απασχόληση και η κοινωνική μέριμνα γίνεται πλέον υπόθεση των δήμων, οι γραφειοκρατικές χαοτικές δομές της κεντρικής εξουσίας παρακάμπτονται και οι ΟΤΑ αποκτούν τον αναβαθμισμένο ρόλο που θα έπρεπε προ πολλού να έχουν στο χώρο της παρέμβασης στην κοινότητα. Από όλα αυτά προκύπτει η αναγκαιότητα ύπαρξης ολοκληρωμένων κοινωνικοπρονοιακών δομών στους ΟΤΑ και υλοποίησης ευρωπαϊκών προγραμμάτων, που όπως αναλύθηκε υλοποιούνται άρτια μόνο μέσω της σύναψης συμβάσεων μίσθωσης έργου. Αναρωτιέμαι, λοιπόν, πώς θα μπορούν να εξυπηρετηθούν όλοι αυτοί οι άνθρωποι των λεγόμενων «ευπαθών κοινωνικών ομάδων» αν και εφόσον πάψουν να προσφέρονται οι κοινωνικοπρονοιακές υπηρεσίες από τους ΟΤΑ. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι που έως σήμερα μπορούσαν άμεσα και ολοκληρωμένα να λαμβάνουν υπηρεσίες ψυχολογικής στήριξης, κοινωνικής περίθαλψης, προώθησης στην απασχόληση, νομικής συμβουλευτικής, θα αναγκαστούν με την κατάργηση των συμβάσεων μίσθωσης έργου στους ΟΤΑ να επιστρέψουν στις χαώδεις, απρόσωπες υπηρεσίες της κεντρικής εξουσίας και να αντιμετωπίζονται πλέον ως αριθμοί, ως απρόσωπα περιστατικά και όχι ως μοναδικοί άνθρωποι με μοναδικές και συγκεκριμένες ανάγκες. Οι ειδικότητες που χρησιμοποιούνται με συμβάσεις μίσθωσης έργου είναι ενδεικτικά αυτές των ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, κοινωνιολόγων, οικονομολόγων, κοινωνικών φροντιστών και άλλων κοινωνικών επιστημόνων, καθώς και στελέχη διαχειριστικής- διοικητικής υποστήριξης των προγραμμάτων.