Αρχική Αναμόρφωση συστήματος προσλήψεων και καθολική υπαγωγή τους στον πλήρη έλεγχο του ΑΣΕΠΆρθρο 1 Έκταση εφαρμογήςΣχόλιο του χρήστη ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΒΟΥΤΣΙΝΑΚΗΣ | 18 Νοεμβρίου 2009, 19:29
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Κύριε Υπουργέ, Δύο από τα σημαντικότερα προβλήματα που παρουσιάζει σήμερα το σύστημα προσλήψεων σε θέσεις του δημοσίου μέσω Α.Σ.Ε.Π., εκτιμώ πως είναι, αφενός μεν οι χρονοβόρες διαδικασίες που απαιτούνται για την ολοκλήρωση των διαγωνισμών πρόσληψης κι αφετέρου η πληθώρα των διατάξεων που καθορίζουν το θεσμικό πλαίσιο των προσλήψεων. Είναι γεγονός, πως στη 15χρονη ισχύ του συστήματος προσλήψεων, που καθιερώθηκε το 1994 με τον ν. 2190 από τον τότε υπουργό Αναστάση Πεπονή, επήλθαν περισσότερες από εκατόν εξήντα έξι (166) τροποποιήσεις του νόμου αυτού, που αφορούσαν τόσο τις διατάξεις του συστήματος προσλήψεων, όσο και ρυθμίσεις που σχετίζονταν με το αρμόδιο όργανο για την πραγματοποίησή τους, το Α.Σ.Ε.Π. Υπό το φως αυτών των δεδομένων και συνυπολογίζοντας τον καθοριστικό κοινωνικό αντίκτυπο που έχουν οι σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις, εξαιτίας ασφαλώς της σημασίας που αποδίδεται από πολυάριθμους συμπολίτες μας στην κατάληψη μιας θέσης στο δημόσιο, δύο είναι οι –κατά την γνώμη μου πάντοτε– ρυθμιστικοί (και -γιατί όχι;- καθοριστικοί) παράγοντες: α) Να παρασχεθεί στο αρμόδιο, συνταγματικά κατοχυρωμένο, όργανο της Πολιτείας (Α.Σ.Ε.Π.) η μεγαλύτερη κατά το δυνατόν ευχέρεια, προκειμένου να διεκπεραιώνει με ταχύτητα, ασφάλεια, αποτελεσματικότητα και αξιοπιστία τις αρμοδιότητές του, και β) Να απλουστευτεί και ν’ αποσαφηνιστεί το ταχύτερο δυνατόν το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, ώστε ν’ αποκτήσει συνοχή, ευελιξία και ν’ ανταποκρίνεται με συνέπεια και σταθερότητα προς τις αρχές της ισότητας, της αξιοκρατίας και της διαφάνειας. Ως προς τους προαναφερόμενους παράγοντες, η προτεινόμενη νομοθετική πρωτοβουλία, εμφανίζει τις εξής αναντιστοιχίες: 1) Επιφορτίζει το Α.Σ.Ε.Π. νέες υποχρεώσεις, που θα επιβαρύνουν δυσβάσταχτα ενδεχομένως τις ήδη βεβαρυμμένες αρμοδιότητές του κι η επιβάρυνση αυτή δεν αφορά μόνο το γεγονός ότι διευρύνεται –και πολύ σωστά– το πεδίο εφαρμογής του συστήματος προσλήψεων μέσω Α.Σ.Ε.Π. στο σύνολο του δημόσιου τομέα (άρθρο 1), αλλά προ παντός: - Στην καθιέρωση διεξαγωγής πλέον του τεστ δεξιοτήτων «μία τουλάχιστον φορά κάθε δύο έτη» (άρθρο 6). - Στη συμμετοχή στη διαδικασία καθορισμού και εξειδίκευσης των εποχικών αναγκών και στη συνακόλουθη πρόσληψη του προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (άρθρο 7). - Στην έκδοση βεβαίωσης για τη γνησιότητα των συναπτομένων συμβάσεων έργου (άρθρο 8). - Στη σύνταξη προτάσεων μέχρι τις 31-12-2010 για εξαιρέσεις από το ρυθμιστικό πεδίο του προτεινόμενου σχεδίου νόμου για τις συμβάσεις έργου και ορισμένου χρόνου (άρθρο 11). 2) Επιβαρύνει με νέες τροποποιήσεις το ήδη βεβαρημένο νομοθετικό πλαίσιο των προσλήψεων, χωρίς να κατοχυρώνει ένα ριζικά ανανεωμένο και αντικειμενικά καθοριζόμενο σύστημα αξιολόγησης. Η διαπίστωση αυτή, δεν αφορά φυσικά την –αναγκαία ούτως ή άλλως– κατάργηση της μοριοδότησης της εμπειρίας (άρθρο 2) και της συνέντευξης (άρθρο 3), που με τόση φειδώ και προσοχή είχε εφαρμοστεί μέχρι σήμερα κι από το Α.Σ.Ε.Π., αλλά προπαντός: - Τις επαναρυθμίσεις για τη μοριοδότηση υποψηφίων (άρθρο 4). - - Το τεστ δεξιοτήτων (άρθρο 6). - Τις ρυθμίσεις μοριοδότησης του προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου (άρθρο 7). Με τον τρόπο αυτό, είναι πολύ πιθανόν, το Α.Σ.Ε.Π. να υποχρεωθεί να εμπλακεί εκ νέου σ’ έναν νέο φαύλο κύκλο ρυθμίσεων, αποφάσεων, γνωμοδοτήσεων και ενεργειών, που –υπό το φως των υφιστάμενων δεδομένων– θα προκαλέσει περαιτέρω επιβράδυνση διεκπεραίωσης των αρμοδιοτήτων του. Ταυτόχρονα, οι ενδιαφερόμενοι για διορισμό στο δημόσιο πολίτες, θα υποχρεωθούν να εντατικοποιήσουν τις προσπάθειές τους για παραπέρα απόκτηση τυπικών προσόντων ή θεωρητικών γνώσεων λόγω του τεστ. Όλα αυτά κατά τη γνώμη μου, σημαίνουν κόστος. Κόστος σε κονδύλια και εργατοώρες για το κράτος, προκειμένου να συντηρεί, να υποστηρίζει και να διενεργεί αυτές τις δαιδαλώδεις και χρονοβόρες διαδικασίες πρόσληψης. Κόστος σε χρήμα και χρόνο και για τους πολίτες προκειμένου να εμπλουτίζουν στο διηνεκές τις γραμματικές, εμπειρικές, εγκυκλοπαιδικές κ.ο.κ. γνώσεις τους. Η πρότασή μου είναι, εκτιμώ, απλή: 1) Προώθηση προς ψήφιση στο Κοινοβούλιο των ρυθμίσεων που αφορούν την επέκταση του πεδίου εφαρμογής του συστήματος προσλήψεων και των διατάξεων που αποκαθιστούν την κατά το δυνατόν με τα υφιστάμενα δεδομένα αξιοκρατική λειτουργία του (άρθρα 1, 2, 3, 5 και 8 – 12). 2) Έναρξη άμεσα διαδικασίας κωδικοποίησης της νομοθεσίας για τις προσλήψεις με την υποχρέωση, ότι εντός τακτής δεσμευτικής –κατ’ αρχήν για το Α.Σ.Ε.Π.– προθεσμίας θα προταθεί ολοκληρωμένο –αξιοποιώντας και τις ενδιαφέρουσες προτάσεις που έχουν διατυπωθεί στα σχόλια των επιμέρους διατάξεων– προς όλους τους φορείς και τους πολίτες, ένα νέο, σύγχρονο και ευέλικτο σύστημα για τις προσλήψεις στο δημόσιο. Ευχαριστώ για την υπομονή και την κατανόηση. Με εκτίμηση ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΒΟΥΤΣΙΝΑΚΗΣ Διευθυντής Εθνικού Τυπογραφείου