Αρχική Σύστημα Καινοτομίας στον δημόσιο τομέα-Ρυθμίσεις Γενικής Γραμματείας Ανθρωπίνου Δυναμικού Δημοσίου Τομέα–Ρυθμίσεις για τη λειτουργία των Ο.Τ.Α.ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ Ο.Τ.Α. Α΄ ΚΑΙ Β’ ΒΑΘΜΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΕΩΝ Άρθρο 26 Βεβαίωση και είσπραξη εσόδων δήμων – Προσθήκη άρθρου 166Α στον ν. 3463/2006Σχόλιο του χρήστη ΒΣ | 14 Φεβρουαρίου 2023, 12:21
Προτείνουμε ο χρόνος παραγραφής των αξιώσεων των ΟΤΑ να επανέλθει νομοθετικά στην πενταετία, όπως ισχύει σήμερα πλέον και για τις φορολογικές αξιώσεις του Δημοσίου, ώστε οι πολίτες να μπορούν να ανταποκρίνονται στην πληρωμή τους. Ειδικότερα: Με τη διάταξη του άρθρου 32 Ν.4304/2014 προβλέφθηκε για τους ΟΤΑ η επαύξηση της πενταετούς παραγραφής των αξιώσεών τους σε εικοσαετή, όταν πρόκειται περί φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών προς τους ΟΤΑ που προκύπτουν «εξαιτίας μη υποβολής από τους υπόχρεους των αναγκαίων στοιχείων για τη βεβαίωση τους ή υποβολής ανακριβών ή ελλιπών στοιχείων ή λανθασμένα βεβαιωμένων οφειλών», προσαυξημένα με τα πρόστιμα επί των οφειλών της τελευταίας πενταετίας. Ήδη όμως με τη νεότερη νομοθεσία και νομολογία του ΣτΕ, ο χρόνος παραγραφής των αξιώσεων του Δημοσίου έχει περιοριστεί γενικά στην πενταετία. Συνεπώς η διατήρηση μακρότερης προθεσμίας παραγραφής για τις αξιώσεις των Ο.Τ.Α., συνιστά μεγίστη νομοθετική ανωμαλία, η οποία αντίκειται πλήρως στη φιλοσοφία και τις αρχές του Κράτους Δικαίου, εξ αιτίας της οποίας θα αυξηθούν τα μη εισπράξιμα χρέη, γεγονός που θα έχει ως αποτέλεσμα μαζικές κατασχέσεις και πλειστηριασμούς ακινήτων από τους ΟΤΑ. Επιπλέον, προτείνουμε να εισαχθεί ερμηνευτική διάταξη για την εφαρμογή του αρ. 51 παρ. 2 ν. 4647/2019, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει σήμερα, και ειδικότερα να διευκρινιστεί ότι οι ευεργετικές διατάξεις του εν λόγω άρθρου, περί απαλλαγής από τους αναλογούντες φόρους, τέλη και εισφορές, ισχύουν τόσο για τα πρόσωπα που υπέβαλαν αρχική και για πρώτη φορά δήλωση των στοιχείων των ακινήτων τους όσο και για εκείνους που υπέβαλαν διορθωτικές δηλώσεις, προκειμένου να επιλυθεί άπαξ και οριστικά το μείζον ζήτημα ερμηνείας της διάταξης που έχει ανακύψει. Τέλος, προτείνουμε την εισαγωγή νέας διάταξης με την οποία να προβλέπεται χωρίς χρονικούς περιορισμούς δικαίωμα υποβολής δηλώσεων ή δηλώσεων ορθών στοιχείων για τον καθορισμό επιφάνειας ή και της χρήσης ακινήτου δημοτών (ηλεκτροδοτούμενων και μη) με διαγραφή του συνόλου των προστίμων που προκύπτουν από τις διαφορές τετραγωνικών μέτρων και με την υποχρέωση των δηλούντων να καταβάλουν τα τέλη που αντιστοιχούν στα ορθά τετραγωνικά μέτρα, σε είκοσι τέσσερις (24) μηνιαίες δόσεις, υπολογιζόμενα από 1.1.2020 μέχρι και την ημερομηνία της δήλωσης. Η εν λόγω ρύθμιση θα ικανοποιήσει τόσο τους ιδιοκτήτες ακινήτων όσο και τους ΟΤΑ, αφού θα δίνεται η ευκαιρία σε όλους τους ιδιοκτήτες που καθυστέρησαν ή δεν μπόρεσαν να αξιοποιήσουν τις προηγούμενες ευνοϊκές ρυθμίσεις του ΥΠΕΣ και της Κ.Ε.Δ.Ε. να δηλώσουν τα ορθά στοιχεία για τον καθορισμό επιφάνειας ή και χρήσης των ακινήτων τους στους δήμους.