Αρχική Αναμόρφωση συστήματος προσλήψεων και καθολική υπαγωγή τους στον πλήρη έλεγχο του ΑΣΕΠΆρθρο 7 Ρυθμίσεις που αφορούν στην πρόσληψη προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνουΣχόλιο του χρήστη ΓΙΑΝΝΗΣ_ΦΕΤΦΑΤΣΙΔΗΣ_ΓΟΕΒΠΘ-Λ | 18 Νοεμβρίου 2009, 23:47
Υπηρετώ/εργάζομαι στο μεγαλύτερο Οργανισμό Εγγείων Βελτιώσεων (Ο.Ε.Β.). Οι ΟΕΒ είναι οργανισμοί κοινής ωφέλειας (άρ. 6§1 ν.414/1976, ΦΕΚ 212), Ν.Π.Ι.Δ. με δημόσιο χαρακτήρα (γνωμοδοτήσεις Ν.Σ.Κ. 588/1977 και 108/2001) καθώς εκτελούν έργο καθ’ υποκατάσταση και κατά παραχώρηση της Διοίκησης το οποίο ελλείψει αυτών θα εκτελούσε αυτή και ως σκοπό έχουν τη διοίκηση, λειτουργία και συντήρηση των εγγειοβελτιωτικών έργων της περιοχής αρμοδιότητάς τους. Διακρίνονται σε πρωτοβάθμιους Τοπικούς Ο.Ε.Β. και δευτεροβάθμιους Γενικούς Ο.Ε.Β. Ανήκουν όλοι στον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα και εξ αυτών οι Τ.Ο.Ε.Β. λειτουργούν ως αναγκαστικοί συνεταιρισμοί. Οι ΓΟΕΒ προσλαμβάνουν το πάσης φύσης προσωπικό (τακτικό-εποχικό) μέσω ΑΣΕΠ από το 1994. Οι ΤΟΕΒ εξαιρέθηκαν με το ν.2527/1997 (ΦΕΚ 206) για όλο το προσωπικό τους και με την προτεινόμενη ρύθμιση επανέρχονται στο σύστημα προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ. Ο κύριος σκόπελος που εισάγει η επανένταξη του εποχικού προσωπικού των ΤΟΕΒ και η παραμονή του εποχικού προσωπικού των ΓΟΕΒ στη διαδικασία πρόσληψης μέσω ΑΣΕΠ είναι ότι μολονότι ο προγραμματισμός πρόσληψης εποχικού προσωπικού κάθε χρόνο γίνεται αρκετά νωρίς (θα μπορούσε να γίνεται και πιο έγκαιρα), η διαδικασία έγκρισης του αιτήματος από την τριμελή επιτροπή της 33/2006 ΠΥΣ είναι εξαιρετικά χρονοβόρα και ολοκληρώνεται σε χρόνο αρκετά μεταγενέστερο της έναρξης της οικείας αρδευτικής περιόδου (αναρωτήθηκε κανένας υπεύθυνος πώς γίνεται η άρδευση μέχρι τότε;;;) και χωρίς να έχει προηγηθεί η τακτική συντήρηση των έργων λόγω έλλειψης προσωπικού, με όλα τα προβλήματα που αυτό συνεπάγεται στην εύρυθμη λειτουργία των Οργανισμών και την ομαλή πορεία της άρδευσης από την οποία προσδοκούν εισόδημα δεκάδες χιλιάδες αγρότες. Σήμερα, υδρονομείς μέσω ΑΣΕΠ προσλαμβάνουν μόνο οι ΓΟΕΒ. Έτσι, βρισκόμαστε μπροστά στο παράδοξο οι ΓΟΕΒ που διαχειρίζονται τα μεγάλα έργα (Α΄ τάξης) που είναι γενικότερου ενδιαφέροντος να προσλαμβάνουν υδρονομικό προσωπικό με κοινωνικά κριτήρια (μέσω ΑΣΕΠ) και όχι προκρίνοντας τις αυξημένες λειτουργικές ανάγκες και ιδιαιτερότητές τους, με κίνδυνο να σημειωθούν ανυπολόγιστες καταστροφές σε έργα, καλλιέργειες, ακόμα και πιθανές απώλειες σε ανθρώπινο δυναμικό σε περίπτωση κακού χειρισμού πράγμα που επιτείνεται και από την παλαιότητα των έργων, συγκριτικά με τις ζημιές που μπορεί να προκύψουν από τα έργα των υπόλοιπων φορέων άρδευσης. Οι ΤΟΕΒ, όπως προανέφερα, έχουν εξαιρεθεί από το ν. 2190/1994 με το ν.2527/1997 και οι υδρονομείς των ΟΤΑ με το άρ. 211 του ΚΔΚΥ (ν.3584/2007) και εφαρμογή του από 28-3/15-4-1957 β.δ. (ΦΕΚ 60) που προβλέπει τον υποχρεωτικό αναδιορισμό τους (άρ. 10). Ειδική νομοθεσία (ν.δ. 499/1975, ΦΕΚ 163) υπάρχει και για το υδρονομικό προσωπικό των ΟΕΒ στην οποία παραπέμπουν οι οικείοι Κανονισμοί Εσωτερικής Υπηρεσίας (ΚΕΥ), στην οποία όμως, κακώς, δε γίνεται αναφορά για αναδιορισμό καθώς στα εγγειοβελτιωτικά έργα λόγω παλαιότητας και εξαιτίας των τεράστιων ποσοτήτων που διακινούνται μέσω αυτών (:η άρδευση καταναλίσκει πάνω από το 80% των διαθέσιμων επιφανειακών υδάτων) οι υδρονομείς θα πρέπει να προσλαμβάνονται όχι πρωτίστως με τα κοινωνικά κριτήρια που υιοθετεί η διαδικασία μέσω ΑΣΕΠ αλλά με πρόκριση της εμπειρίας για τη διασφάλιση πετυχημένης αρδευτικής περιόδου υπό όρους ασφαλούς λειτουργίας των έργων για τις καλλιέργειες, τους όμορους οικισμούς και πάνω απ’ όλα τους ίδιους τους εργαζόμενους. Στις ιδιαιτερότητες της εργασίας εμπίπτουν η απασχόληση στο ύπαιθρο με έκθεση στις καιρικές συνθήκες, το άστατο ωράριο (εργάζονται με καθεστώς ετοιμότητας για την περίπτωση άμεσης επέμβασης προς αποτροπή πλημμυρικών φαινομένων γι’ αυτό και συνιστάται να διαμένουν πλησίον της θέσης εργασίας τους), ο τακτικός έλεγχος περισσότερες της στάθμης των διωρύγων με επαναλαμβανόμενες διελεύσεις στα έργα της περιοχής ευθύνης τους, η απροθυμία, γενικά, νέων υποψηφίων στο χώρο (συχνά οι υποψήφιοι είναι όσοι και οι θέσεις εργασίας) κ.ά. Αρκετοί προσληφθησόμενοι για πρώτη φορά που δεν γνωρίζουν τις πραγματικές συνθήκες εργασίας αποποιούνται την πρόσληψη ή παραιτούνται στη συνέχεια γιατί δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της θέσης ή το βρίσκουν οικονομικά ασύμφορο (οι αποδοχές τους ορίζονται από την Ε.Γ.Σ.Ε.Ε.) και αυτό δημιουργεί έναν επιπλέον πονοκέφαλο (:είναι δεδομένοι οι ασφυκτικοί περιορισμοί από το π.δ. 164/2004, ΦΕΚ 134, για το 24μηνο) για τους διοικούντες, αναφορικά με την αριθμητική και υπηρεσιακή επάρκεια του υπό πρόσληψη προσωπικού. Αρκετές φορές χρειάζεται η ανάληψη πρωτοβουλίας η οποία απαιτεί υψηλό επίπεδο εξειδικευμένης εμπειρίας π.χ. οι υδρευτικές ανάγκες για το μείζον πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης ανέρχονται σε 5 κυβικά μέτρα το δευτερόλεπτο ενώ κάποιος υδρονομέας στο ΓΟΕΒ διαχειρίζεται κατά μέσο όρο 20 κυβικά μέτρα το δευτερόλεπτο. Σε περίπτωση απώλειας του ελέγχου ο κίνδυνος πλημμύρας στις καλλιέργειες και τους οικισμούς είναι μεγάλος όπως και ο κίνδυνος για την ίδια τους τη ζωή από κάποιο λανθασμένο ή αδέξιο χειρισμό. Η σχεδιαζόμενη κατάληψη ανεξαιρέτως όλων των φορέων του Δημόσιου τομέα από το σύστημα προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ ενέχει εγγενείς αδυναμίες σε τομείς κρίσιμους για την άρτια λειτουργία της Διοίκησης όπως είναι η δημόσια ασφάλεια, τουλάχιστον στην περίπτωση που ως κρίσιμο προσόν πρόσληψης δεν είναι το τυπικό προσόν (π.χ. απολυτήριος τίτλος) αλλά το ουσιαστικό της εμπειρίας. Π.χ. οι ΟΕΒ (ΓΟΕΒ-ΤΟΕΒ) προσλαμβάνουν υδρονομείς (κατηγορίας ΥΕ χωρίς αναγνωρισμένα επαγγελματικά δικαιώματα, οι οποίοι -κυρίως- είναι αγρότες που γνωρίζουν τη διαδικασία της άρδευσης, κατοικούν πλησίον των έργων και εργάζονται στους ΟΕΒ για συμπληρωματικό εισόδημα) για τις ανάγκες της αρδευτικής περιόδου και εργατοτεχνικό προσωπικό για τις ανάγκες συντήρησης των έργων. Η προσωπική και δημόσια ασφάλεια παίζει καθοριστικό ρόλο και για το προσωπικό (ηλεκτρολόγοι και χειριστές αντλιοστασίων) που λειτουργεί και συντηρεί τα αρδευτικά και στραγγιστικά αντλιοστάσια των Οργανισμών. Οι ειδικότητες αυτές δεν περιλαμβάνονται, επί το πλείστον, στην σύνθεση των οργανικών θέσεων των Ο.Ε.Β. γιατί δεν καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες (αλλά αυστηρά εποχικής φύσης για τις ανάγκες λειτουργίας και συντήρησης των έργων) γι’ αυτό και δεν τίθεται θέμα μετατροπής των συμβάσεών τους σε αορίστου χρόνου. Σκόπιμο είναι ωστόσο να μπορεί να θεσπιστεί διάταξη στη νομοθεσία περί Ο.Ε.Β., στην οποία θα προσαρμοστούν οι Κ.Ε.Υ., ώστε οι Οργανισμοί να μπορούν να προσλαμβάνουν εποχικό προσωπικό (πρωτίστως για τις ειδικότητες που δεν υπάρχουν αντίστοιχες στο τακτικό προσωπικό) με την διαδικασία που προσλαμβάνονται οι εποχικοί πυροσβέστες (Π.Δ. 121/2007, ΦΕΚ 155, λόγω και της συνάφειας της αρδευτικής περιόδου με αυτήν της αντιπυρικής) ή με την πρόβλεψη στη σύνθεση του τακτικού προσωπικού και καθεστώτος απασχόλησης με συμβάσεις αορίστου χρόνου μερικής απασχόλησης, ως τέτοιας νοουμένης αυτής που καλύπτει τη διάρκεια της αρδευτικής περιόδου, ώστε εφόσον δεν υπάρχει κάποιος αποχρών λόγος να είναι δυνατή η επαναπρόσληψη την επόμενη αρδευτική περίοδο. Αντίστοιχη ρύθμιση ισχύει για τους υδρονομείς των Ο.Τ.Α. όπως προανέφερα. Τέλος, θα πρέπει να ληφθεί πρόνοια ώστε αν δεν εξαιρεθεί το υδρονομικό προσωπικό και γενικότερα το εποχικό προσωπικό των ΟΕΒ από τον έλεγχο του ΑΣΕΠ, να αυξηθεί το ποσοστό πρόσληψης των ατόμων με εμπειρία (στο νομοσχέδιο προτείνεται το 50% των θέσεων ανά ειδικότητα να προσλαμβάνεται με το προσόν της εμπειρίας) ώστε να μη διακυβεύεται η ασφαλής λειτουργία των έργων κατά τη διάρκεια της αρδευτικής περιόδου. Εύχομαι να διαφώτισα κάποια σκοτεινά σημεία στην επεξεργασία του συγκεκριμένου ν/σ και αναμένω με ενδιαφέρον τη διαβούλευση για την τροποποίηση του «διατάγματος Παυλόπουλου», το οποίο πολλοί βουλευτές της Κυβέρνησης επέκριναν από τη θέση της μείζονος αντιπολίτευσης.