Αρχική Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών "ΑΡΣΗ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ ΕΚΛΟΓΙΚΟΥΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΥΣ ΕΚΛΟΓΕΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ"Άρθρο 1 Άρση περιορισμών για την εγγραφή στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εκλογέων εξωτερικού– Τροποποίηση άρθρων 2 και 4 ν. 4648/2019Σχόλιο του χρήστη Ανδρέας Σταλίδης | 11 Ιουλίου 2023, 02:25
Ο ισχύων νόμος είναι καταφανώς αντισυνταγματικός για δύο λόγους. Πρώτον, διαχωρίζει τους Έλληνες σε όσους δικαιούνται διευκόλυνσης και σε όσους δεν δικαιούνται διευκόλυνσης. Και δεύτερον, υπονομεύει την ισότητα της ψήφου, διότι έστω και μετά την υποτιθέμενη διευκόλυνση, η ψήφος καταμετράται μόνο στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας. Ενώ αν ο διευκολυνόμενος πάρει το αεροπλάνο και ψηφίσει από την Ελλάδα, η ψήφος του θα μετράει και για το ψηφοδέλτιο Επικρατείας, αλλά και για την περιφέρειά του. Θα έχει δηλαδή μεγαλύτερη ισχύ. Δεν υπάρχει λόγος να αναλυθεί το ότι τα φίλτρα που επιτρέπουν ή αποκλείουν τους Έλληνες πολίτες (με δικαίωμα ψήφου) από την διευκόλυνση είναι απαράδεκτα. Η βέλτιστη λύση στις παρούσες πολιτικές συνθήκες όπου και η κυβέρνηση έχει δείξει διάθεση αλλαγής του νόμου, αλλά και αρκετά κόμματα της αντιπολίτευσης κινούνται θετικά προς την κατεύθυνση αυτή, είναι κατά τη γνώμη μου η θέσπιση της επιστολικής ψήφου και για το εξωτερικό, αλλά και για το εσωτερικό. Εάν _πραγματικά_ ενδιαφέρεται η πολιτική ηγεσία του τόπου στη μείωση της αποχής, δηλαδή στην αύξηση της συμμετοχής των Ελλήνω πολιτών στις εκλογές, τότε εκτός του, πράγματι πολύ ισχυρού, λόγου της αποδημίας στο εξωτερικό, υφίστανται και άλλοι λόγοι αποχής. Οι άνθρωποι οι οποίοι απέχουν ως ένδειξη πολιτικής πράξης είναι οι λιγότεροι. Εκτός αυτών, απέχουν οι εξής: Γηραιοί, ασθενείς, ετεροδημότες που είτε αμέλησαν την μεταδημότευση, είτε θέλουν να επιστρέφουν στον τόπο καταγωγής τους, δημόσιοι υπάλληλοι σε απόσπαση, στρατιωτικοί και άλλοι ένστολοι (εβρισκόμενοι σε μετάθεση σε κοντινό χρόνο με τις εκλογές, διότι οι περισσότεροι έχουν το δικαίωμα αυτό), τακτικοί ταξιδιώτες για λόγους εργασίας, επαγγελματικούς σε δύο ή περισσότερα μέρη, αναψυχής, ή οικογενειακούς, ναυτικοί. (και ασφαλώς, μία μερίδα απολίτικων που η ευκολία της επιστολικής ψήφου στον δικό τους χρόνο, σε σχέση με την αναμονή σε ουρές) Η επιστολική ψήφος είναι μία πολύ καλά δοκιμασμένη και αδιάβλητη μέθοδος όχι μόνο σχεδόν σε όλες τις χώρες της ΕΕ, αλλά σε κράτη που δεν θα το περίμενε κανείς (Μπαγκλαντές, Νησιά Φίτζι, Μπουτάν, Μαλαισία, Νησιά Μάρσαλ, Πακιστάν, Νησιά Παλάου, Παπούα - Νέα Γουινέα, Ζιμπάμπουε). Θλιβερή ουραγός η Ελλάδα, αλλά ας το κάνει έστω και τώρα. Τέλος, παρόλο που όπως έγραψα στην αρχή διαφαίνεται ήδη πανίσχυρη πλειοψηφία 200 εδρών στη Βουλή από κόμματα που το δήλωσαν αυτοβούλως στις Προγραμματικές Δηλώσεις (ή που δεν το απέρριψαν τις επόμενες ημέρες, όταν τέθηκε το ζήτημα), η επιστολική ψήφος θα μπορούσε να ψηφιστεί ως τμήμα του εκλογικού νόμου, δηλαδή _όχι_ κατ΄ ανάγκην σε νομοσχέδιο «σχετικά με τις ανάγκες των εκλογέων του εξωτερικού», άρα να μην απαιτεί ούτε καν την αυξημένη πλειοψηφία των δύο τρίτων των Βουλευτών. Βεβαίως, ακόμα καλύτερα να υπάρχει ευρεία συναίνεση, αλλά τουλάχιστον για την πρωτοβουλία, δεν υπάρχει τέτοιο εμπόδιο, ούτως ή άλλως. Τέλος, η επιστολική ψήφος θα διευκολύνει και οικονομικά την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, διότι αντί να στέλνονται όλα τα ψηφοδέλτια όλων των περιφερειών σε όλα τα προξενικά γραφεία όλων των χωρών του κόσμου, θα στέλνονται μόνο τα ψηφοδέλτια σε κάθε ψηφοφόρο ξεχωριστά χωρίς περιττές εκτυπώσεις. Εν πάση περιπτώσει, η οικονομική επιβάρυνση από την διαχείριση των επιστολών πιθανώς να είναι αντίστοιχη με την οικονομία μαζικών αποστολών ψηφοδελτίων. Άλλα εμπόδια που παρακάμπτοπνται με την επιστολική ψήφο σε σχέση με το ισχύον σύστημα (έστω και χωρίς τα φίλτρα) είναι η ανάγκη για μετάβαση στο προξενικό γραφείο στην χώρα διαμονής. Μην αμελείτε αυτήν την επιβάρυνση. Δεν διαμένουν όλοι σε πρωτεύουσες ή σε μεγάλες πόλεις χωρών, αλλά και σε πρωτεύουσες να μένουν, δεν είναι πάντα εύκολο να γίνει μία μετακίνηση αρκετών χιλιομέτρων εντός μίας τεράστιας μεγαλούπολης. Ελπίζω και εύχομαι αυτά να ληφθούν υπόψιν. Ευχαριστώ.