Αρχική Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών "ΑΡΣΗ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ ΕΚΛΟΓΙΚΟΥΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΥΣ ΕΚΛΟΓΕΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ"Άρθρο 1 Άρση περιορισμών για την εγγραφή στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εκλογέων εξωτερικού– Τροποποίηση άρθρων 2 και 4 ν. 4648/2019Σχόλιο του χρήστη Μιχάλης Αράπης | 14 Ιουλίου 2023, 03:44
1) Είναι αυτονόητο ότι τα Συνταγματικώς κατοχυρωμένα δικαιώματα των Ελληνίδων και των Ελλήνων που ζουν στο εξωτερικό είναι αδιαπραγμάτευτα. Ξεκαθαρίζεται ότι το παρόν νομοσχέδιο δεν δίνει κανένα περαιτέρω δικαίωμα σε Έλληνες πολίτες. Το μόνο που κάνει το νομοσχέδιο προς διαβούλευση είναι ότι διευκολύνει την εφαρμογή του ιερότερου και σημαντικότερου δημοκρατικού δικαιώματος που απολαμβάνει κάθε πολίτης της Ελληνικής Δημοκρατίας αλλά και κάθε ευνομούμενης πολιτείας, το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι. 2) Το νομοσχέδιο αφορά μόνο Έλληνες πολίτες που είναι εγγεγραμμένοι σε εκλογικούς καταλόγους. Συμπατριώτες μας δηλαδή που αν την ημέρα των εκλογών βρίσκονταν στην Ελλάδα, θα ψήφιζαν κανονικά. Αυτοί οι άνθρωποι και μόνο θα διευκολύνονται με το νομοσχέδιο. Παρακαλώ πολύ να μην γίνεται σύγχυση με την λέξη «ομογένεια» που έχει ευρύτερη έννοια και σημαίνει κυρίως άτομα ελληνικής καταγωγής που επί το πλείστον δεν είναι πολίτες της Ελληνικής Δημοκρατίας. Ακολούθως, η έννοια αυτή δεν έχει καμία σχέση με το παρόν νομοσχέδιο. 3) Το νομοσχέδιο αντιμετωπίζει και τον ξεκάθαρα ταξικό χαρακτήρα του ζητήματος. Αυτό διότι ως τώρα δικαίωμα συμμετοχής στις εκλογές είχαν μόνο οι προνομιούχοι, εύποροι συμπολίτες μας που μπορούσαν να διαθέσουν πολύ χρόνο και χρήματα, κοινώς οι «έχοντες», ώστε να ταξιδέψουν στην Ελλάδα. Επομένως η συμμετοχή πλέον θα μπορεί να γίνεται και από τους σκληρά εργαζόμενους συμπατριώτες μας που ζουν υπό αντίξοες συνθήκες και παλεύουν καθημερινά για να βιοποριστούν, δηλαδή τους «μη έχοντες» που αποκλείονταν λόγω ταξικών/κοινωνικών/οικονομικών κριτηρίων. Άρα τώρα πλέον, πολλές και πολλοί θα μπορούν να ψηφίσουν από τον τόπο κατοικίας τους, αντί να πρέπει να υποστούν μεγάλη ταλαιπωρία και αρκετά έξοδα για να ταξιδέψουν αεροπορικώς στην Ελλάδα ώστε να ψηφίσουν εκεί. Επιπλέον σημειώνεται ότι η μείωση των ταξιδιών για εκλογικούς λόγους μειώνει τους ρύπους και προστατεύει και το περιβάλλον. 4) Παρότι το νομοσχέδιο είναι ένα τεράστιο βήμα για τη Δημοκρατία και είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, ένα μεγάλο τμήμα των Ελλήνων πολιτών πάλι δεν θα μπορούν να διευκολυνθούν. Επομένως, ο μόνος τρόπος για να εξασφαλιστεί πλήρως η απρόσκοπτη διευκόλυνση ψήφου των Ελλήνων της Διασποράς είναι αν μέσω του νέου νόμου υπάρχει η δυνατότητα εφαρμογής επιστολικής αλλά και ηλεκτρονικής ψήφου. Τονίζεται ότι και η επιστολική και η ηλεκτρονική ψηφοφορία είναι Συνταγματικώς κατοχυρωμένα δικαιώματα σύμφωνα με το Άρθρο 51.4 του Συντάγματος. Συγκεκριμένα το νομικό πλαίσιο υφίσταται ήδη από την Συνταγματική Αναθεώρηση που έγινε με το Ψήφισμα της 6ης Απριλίου 2001 (της Ζ’ Αναθεωρητικής Βουλής των Ελλήνων). Εκεί σύμφωνα με το Άρθρο 51.4, σημειώνεται ότι: «…ως προς τους εκλογείς αυτούς η αρχή της ταυτόχρονης διενέργειας των εκλογών δεν κωλύει την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος με επιστολική ψήφο ή άλλο πρόσφορο μέσο…». Επομένως είναι δεδομένο ότι η δυνατότητα εφαρμογής επιστολικής αλλά και ηλεκτρονικής ψήφου (εμπίπτει στην κατηγορία «άλλο πρόσφορο μέσο») αποτελούν αμφότερα Συνταγματικώς κατοχυρωμένα δικαιώματα. 5) Τα δυο μεγαλύτερα κόμματα της χώρας, η Νέα Δημοκρατία και ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α, έχουν εφαρμόσει για τις εσωτερικές τους διαδικασίες την ηλεκτρονική ψηφοφορία, γεγονός που αποδεικνύει ότι διαθέτουν τη σχετική τεχνογνωσία. Χαρακτηριστικά, το πρώτο ελληνικό κόμμα που καινοτομώντας παρείχε τη δυνατότητα ηλεκτρονικής ψηφοφορίας σε εκλογικές διαδικασίες για την ανάδειξη εσωκομματικών οργάνων σε όλα τα μέλη του κόμματος, είτε βρίσκονταν στην Ελλάδα, είτε στο εξωτερικό είναι η Νέα Δημοκρατία στις 24/10/2021. Ακολούθησε ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. που είναι το μόνο άλλο κόμμα, ως τώρα, που έχει δώσει τη δυνατότητα ηλεκτρονικής ψήφου στα μέλη του (που βρίσκονταν στο εξωτερικό) να εξασκήσουν το δημοκρατικό τους δικαίωμα και ως μέλη να συμμετέχουν στην ανάδειξη Προέδρου και νέας Κεντρικής Επιτροπής. Αυτό συνέβη για πρώτη φορά κατά την αμέσως προηγούμενη εσωκομματική διαδικασία του κόμματος, στις 15/05/2022. Επομένως, αφού το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης εφαρμόζει ηλεκτρονική ψηφοφορία στις εσωτερικές διαδικασίες για τα μέλη του που ζουν στο εξωτερικό τεκμαίρεται ότι δεν θα προέβαλε την παραμικρή αντίρρηση ή ενδοιασμό ως προς το να δοθεί το ίδιο δικαίωμα στα ίδια άτομα σε άλλη μεν εκλογική διαδικασία που θα διεξάγεται όμως με τον ίδιο τρόπο. Δηλαδή κοινώς στα μέλη του που ζουν στο εξωτερικό, ώστε να ψηφίζουν ηλεκτρονικά από το εξωτερικό. Κατ’ επέκταση, στα πλαίσια της ισότητας, της ισονομίας, της ισοπολιτείας, της δικαιοσύνης και της συμπεριληπτικότητας όλων των Ελλήνων πολιτών, δεν θα μπορούσε να δικαιολογηθεί (από τον ΣΥ.ΡΙΖ.Α) τυχόν απόφαση στέρησης εξάσκησης (μέσω της ηλεκτρονικής ψήφου) των Συνταγματικώς κατοχυρωμένων δημοκρατικών δικαιωμάτων όλων των Ελληνίδων και όλων των Ελλήνων που ζουν στο εξωτερικό μολονότι δεν είναι μέλη του κόμματος. 6) Συνοψίζοντας, το γεγονός ότι τα δυο μεγαλύτερα κόμματα ασπάζονται και εφαρμόζουν για τις εσωτερικές τους διαδικασίες την ηλεκτρονική ψηφοφορία σημαίνει ότι διαθέτουν το τεχνικό υπόβαθρο, αποδέχονται ότι η διαδικασία είναι αδιάβλητη και εμπράκτως την εμπιστεύονται. Η εφαρμογή της διαδικασίας μειώνει την περιττή χρήση χαρτιού για ψηφοδέλτια και τονώνει και την οικολογική συνείδηση των πολιτών. Εν κατακλείδι, είναι μοναδική ευκαιρία για όλα τα κόμματα να συναινέσουν και να βρεθούν μαζί με τα τρία κόμματα (που στήριξαν την πρόταση το 2021) στην σωστή πλευρά της ιστορίας ψηφίζοντας ένα νέο νόμο που να διορθώνει όλα τα προβλήματα του ισχύοντος νόμου, που αποτελεί προϊόν συμβιβασμού. Μιχάλης Αράπης - LLB, LLM, MA Νομικός, Πρόεδρος – Ε.Κ.Ο. Επιστημόνων Ηνωμένου Βασιλείου (Η.Β). Αντιπρόεδρος της Ελληνορθοδόξου Κοινότητας Κάρντιφ και Νοτίου Ουαλίας στο Ηνωμένο Βασίλειο