Αρχική Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών "ΑΡΣΗ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ ΕΚΛΟΓΙΚΟΥΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΥΣ ΕΚΛΟΓΕΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ"Άρθρο 1 Άρση περιορισμών για την εγγραφή στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εκλογέων εξωτερικού– Τροποποίηση άρθρων 2 και 4 ν. 4648/2019Σχόλιο του χρήστη Σάββας Τσιτουρίδης | 16 Ιουλίου 2023, 12:06
ΟΙ ΑΠΟΔΗΜΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΝΑ ΨΗΦΙΖΟΥΝ ΑΠΟΔΗΜΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΟΥΛΗ -ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΠΡΟΤΑΣΗ- Του Σάββα Τσιτουρίδη, πρώην υπουργού Το πρώτο νομοσχέδιο της νέας κυβερνητικής θητείας της ΝΔ που αναρτήθηκε σε δημόσια διαβούλευση τη Δευτέρα 10 Ιουλίου παρουσιάζεται να έχει στόχο την κατάργηση όλων των εμποδίων για την ψήφο των εκλογέων εξωτερικού και έρχεται να αλλάξει το νόμο που είχε ψηφιστεί με ευρεία πλειοψηφία το 2019 (Ν.4648/2019). Το νομοσχέδιο θα παραμείνει ανοιχτό για σχόλια έως το πρωί της Δευτέρας 17 Ιουλίου με στόχο να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή ως τα τέλη του μήνα. Με τη νομοθετική πρωτοβουλία της η κυβέρνηση σπεύδει να βγάλει από τη μέση τις όποιες δικλείδες υπήρχαν στο πλαίσιο της μέχρι τώρα ισχύουσας νομοθεσίας, προκειμένου όλοι οι απόδημοι να μπορούν να ψηφίσουν στον τόπο της διαμονής τους. Προβλέπεται ακόμη ότι θα μπορούν να ψηφίσουν όσοι είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους, αλλά τις ημέρες των εκλογών βρίσκονται στο εξωτερικό. Μια σχετική απόπειρα αλλαγής του νόμου του 2019 έγινε το 2021, ωστόσο τα τρία κόμματα που την υπερψήφισαν (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, Ελληνική Λύση) συγκέντρωσαν 190 ψήφους και όχι την πλειοψηφία των 200 βουλευτών που απαιτείται. Το νομοσχέδιο καταργεί τους δύο περιορισμούς που είχε θεσπίσει ο Ν.4648/2019, δηλαδή δύο προϋποθέσεις που πρέπει να πληροί κάποιος που είναι εγγεγραμμένος στους εκλογικούς καταλόγους, προκειμένου να ασκήσει το εκλογικό δικαίωμά του στον τόπο διαμονής του στο εξωτερικό. Η πρώτη προϋπόθεση ήταν να έχει μείνει συνολικά δύο χρόνια στην Ελλάδα σε χρονικό βάθος 35 ετών. Η δεύτερη προϋπόθεση ήταν να έχει υποβάλει φορολογική δήλωση στην Ελλάδα το τρέχον ή το προηγούμενο φορολογικό έτος. Τα αποτελέσματα της εφαρμογής της σχετικής νομοθεσίας κατά τις δύο εκλογικές αναμετρήσεις (Μάιος και Ιούνιος 2023) ήταν μάλλον απογοητευτικά, αφού ένας πολύ μικρός αριθμός αποδήμων Ελλήνων παρουσιάστηκε στις κάλπες που στήθηκαν στο εξωτερικό. Έτσι η κυβέρνηση επανέρχεται στην πρόταση τροποποίησης του σχετικού νόμου που παρουσίασε το 2021. Είναι βέβαιο πως ο πρωθυπουργός με τη σχετική αναφορά του κατά τη δευτερολογία του στη συζήτηση των προγραμματικών δηλώσεων του θέλησε να αξιοποιήσει την πολιτική συγκυρία και τα δεδομένα της πρόσφατης λαϊκής ετυμηγορίας, αφού τα τρία κόμματα που ψήφισαν την τροπολογία του 2021 μετρούν σήμερα 210 βουλευτές που δυνητικά θα υπερψήφιζαν το νομοσχέδιο. Ένας αντικειμενικός παρατηρητής θα μπορούσε να πιστώσει και να χρεώσει στην κυβέρνηση κάποια πράγματα. Να της πιστώσει πως πολύ νωρίς, από την αρχή της θητείας της, έρχεται η κυβέρνηση να ψηφίσει ένα νόμο που αφορά την εκλογική διαδικασία, χωρίς να περιμένει ως τα τέλη της θητείας της, αιφνιδιάζοντας τους πολιτικούς της αντιπάλους. Αυτό που θα μπορούσε να χρεώσει κανείς στην κυβέρνηση είναι η διαφαινόμενη στάση της να «στριμώξει» μέσα από μία μη ωφέλιμη τώρα πολιτική αντιπαράθεση όσους ενδεχομένως θα διαφωνούσαν, για βάσιμους κατ’ αυτούς λόγους με την χρονική συγκυρία ή το περιεχόμενο της πρωτοβουλίας της. Θα μείνω στην ουσία του θέματος, επισημαίνοντας ότι οι απόδημοι Έλληνες και η ισότιμη μεταχείριση του συνόλου των μελών του εκλογικού σώματος είναι μία πολύ σημαντική και σύνθετη υπόθεση που πρέπει να αντιμετωπίσουμε με ιδιαίτερη ευθύνη, μακριά από κομματικούς ανταγωνισμούς ή από απόπειρες δημιουργίας ευκαιριακών εντυπώσεων. Πρέπει με άλλα λόγια να γίνει κατανοητό σε όλους το αυτονόητο. Οι απόδημοι Έλληνες είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια γαλάζια, πράσινη, ροζ ή κόκκινη εκλογική δεξαμενή εν δυνάμει εκλογέων. Ένα ακόμη θέμα προβληματισμού θα έπρεπε να είναι το εύρος του εν δυνάμει εκλογικού σώματος των αποδήμων. Ο κώδικας ελληνικής ιθαγένειας αναγνωρίζει ιθαγένεια, άρα και εγγραφή σε εκλογικούς καταλόγους σε όποιον αποδείξει σε απεριόριστο γενεαλογικό βάθος την καταγωγή του από Έλληνα ή Ελληνίδα πολίτη μέσω του δικαίου του αίματος (jus sanguinis). Έτσι θα μπορούσαν να υπάρξουν μαζικές εγγραφές από ομογενείς πέμπτης, έκτης ή και περαιτέρω γενιάς χωρίς βιοτικούς, κοινωνικούς, οικονομικούς ή πολιτιστικούς δεσμούς με την χώρα καταγωγής τους. Οι εκτιμήσεις μιλούν για ένα πλήθος που θα μπορούσε να ξεπεράσει κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες ψηφοφόρους - και να φτάσει μέχρι έναν αριθμό τριών εκατομμυρίων – των οποίων η ψήφος θα είχε την ίδια βαρύτητα με όσους βιώνουν στην χώρα και «υφίστανται» τα αποτελέσματα των πολιτικών της εκάστοτε κυβέρνησης. Με βάση τα παραπάνω και με αφορμή τη συζήτηση που άνοιξε και πάλι για την ψήφο των αποδήμων, εκτιμώ πως πρέπει να αφήσουμε πίσω μια σειρά δυσεπίλυτων ουσιαστικών και τεχνικών προβλημάτων ή και σκοπιμοτήτων που θα συνδεόταν με την κυβερνητική πρωτοβουλία και να προχωρήσουμε σε μια ουσιαστική και ριζοσπαστική αλλαγή, ανοίγοντας με την μεγαλύτερη δυνατή ευρύτητα την εικόνα «ψήφος των αποδήμων». Προτείνουμε οι απόδημοι Έλληνες να ψηφίζουν και να εκπροσωπούνται στην εθνική μας βουλή από απόδημους Έλληνες. Για το σκοπό αυτό η επόμενη συνταγματική αναθεώρηση πρέπει να προβλέπει την εκπροσώπηση των αποδήμων Ελλήνων στο εθνικό μας κοινοβούλιο. Θα ενισχυθεί η σχέση με την πατρίδα αν οι απόδημοι Έλληνες ψηφίζουν απόδημους Έλληνες, που θα τους εκπροσωπούν στην ελληνική βουλή. Άλλες χώρες με χαμηλότερα ποσοστά αποδήμων σε σχέση με τον πληθυσμό του κέντρου τους το έχουν ήδη προβλέψει. Αναφερόμαστε ενδεικτικά στην Ιταλία στην οποίαν μετά από συνταγματική αναθεώρηση του 2001 εκλέγονται 12 βουλευτές σε βουλή των 630 εδρών και στη Γαλλία όπου μετά από συνταγματική αναθεώρηση του 2008 εκλέγονται 11 βουλευτές σε βουλή των 577 εδρών καθώς και 12 γερουσιαστές. Για την χώρα μας οι εκλογικές περιφέρειες, ο αριθμός των εκλεγομένων και ο τρόπος διεξαγωγής ψηφοφορίας, πρέπει να είναι αντικείμενο διαβούλευσης με όλους που θα πρέπει να έχουν άποψη για το θέμα αυτό. Η δική μας πρόταση είναι για εκλογικές περιφέρειες Ευρώπης (με 4 έδρες), Βορείου Αμερικής (με 4 έδρες), Νοτίου Αμερικής (με 1 έδρα), Ασίας (με 2 έδρες), Αφρικής (με 2 έδρες) και Ωκεανίας (με 2 έδρες). Ο αριθμός αυτών των εδρών να προστίθεται στον όποιον αριθμό εδρών προβλέψει η Συνταγματική Αναθεώρηση. Με τη δυνατότητα αυτή, και χωρίς ουσιαστική αλλοίωση του σώματος των βουλευτών που κατά πολύ μεγάλη πλειοψηφία θα εκλέγονται απ’ όσους ζουν στην χώρα, θα υπάρξει ουσιαστική κοινοβουλευτική εκπροσώπηση του απανταχού ελληνισμού, ο «ορίζοντας» του εθνικού κέντρου ανοίγει και οι απόδημοι Έλληνες «έρχονται» πιο κοντά στο εθνικό κέντρο. Κι αυτό θα είναι εξαιρετικά θετικό για όλους. Υ.Γ. Η πρόταση αυτή κατατέθηκε χθες, Σάββατο 15 Ιουλίου 2023, στην ανοιχτή διαβούλευση σχετικά με το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών «ΑΡΣΗ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ ΕΚΛΟΓΙΚΟΥΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΥΣ ΕΚΛΟΓΕΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ»