• Σχόλιο του χρήστη 'Κεσίδου Αφροδίτη' | 17 Σεπτεμβρίου 2023, 11:14

    Σύμφωνα με την παρ. 1 άρθρο 262 του Ν. 3463/2006 μια Δημοτική ή κοινοτική κοινωφελής επιχείρηση μπορεί να λυθεί πριν την πάροδο της διάρκειάς της με απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του και πράξη του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Με την ίδια διαδικασία λύεται η επιχείρηση υποχρεωτικά, εάν καταστεί ανενεργός για χρονικό διάστημα άνω των δύο (2) ετών. Από την έναρξη ισχύος του ν.4674/20 (ημερ. έναρξης 11.03.2020), για οποιαδήποτε σύσταση, λύση, συγχώνευση και μετατροπή κάθε είδους δημοτικού νομικού προσώπου, καθώς και για τη συμμετοχή σε νομικά πρόσωπα ή την αποχώρηση από αυτά, απαιτείται απόφαση δημοτικού συμβουλίου και σύμφωνη γνώμη του οικείου δημάρχου. (παρ.7 άρθρο 11 Ν.4674/20) Με το παρόν νομοσχέδιο «σκούπα» καταργούνται όλα τα ΝΠΔΔ και Κοινωφελής Επιχειρήσεις χωρίς καμία αξιολόγηση και συζήτηση. Βέβαια το 2013 υπήρξε η πρώτη νύξη για κατάργηση των ΝΠΔΔ και Κοινωφελών επιχειρήσεων και επιπροσθέτως αναφέρονταν και σε λύση των συμβάσεων των εργαζομένων, τότε οι δήμοι αντέδρασαν με αποτέλεσμα να μην πραγματοποιηθούν οι καταργήσεις των συγκεκριμένων ΝΠΔΔ και Κοινωφελών Επιχειρήσεων. Παραθέτω απόσπασμα από τη θέση της ΚΕΔΕ η οποία είχε δημοσιευθεί το 2013: «Την κάθετη αντίθεσή του εκφράζει το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ για την περαιτέρω κατάργηση ή συγχώνευση Νομικών Προσώπων Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου της πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης και της επαπειλούμενης απόλυσης των εργαζομένων σ΄ αυτά. Το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ τονίζει ότι μόλις πριν δύο εβδομάδες, το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης διαβεβαίωσε ότι οι ρυθμίσεις του πρόσφατα ψηφισθέντα νόμου του υπουργείου Οικονομικών, οι οποίες ορίζουν ότι με την κατάργηση νομικών προσώπων λύονται και οι συμβάσεις υπαλλήλων με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου, προς το παρόν, δεν αφορούν τους ΟΤΑ. Ωστόσο, με τις διατάξεις του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου αναιρούνται οι παραπάνω διαβεβαιώσεις και επιχειρείται πλήρης αποδιάρθρωση των υπηρεσιών και δομών των δήμων της χώρας. Η κεκτημένη δε, μετά τις συγχωνεύσεις που επέφερε ο Καλλικράτης, ισορροπία του συστήματος οδηγείται σε κατάρρευση. Στην ουσία, με τις προβλέψεις του νομοσχεδίου καταργείται ευθέως η συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτοτέλεια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η έννοια της αιρετότητας και η συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτονομία των αιρετών της οργάνων να διοικούν. .... Σε κάθε περίπτωση η ΚΕΔΕ υπενθυμίζει ότι στο πλαίσιο της δημοσιονομικής εξυγίανσης ο μόνος φορέας του Δημοσίου που προχώρησε σε συγχωνεύσεις και αναδιαρθρώσεις των δομών και των υπηρεσιών του ήταν η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ειδικότερα, σε ότι αφορά στα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, από 4.300 συγχωνεύτηκαν σε 520, ήτοι μείωση 88%, ενώ τα ΝΠΙΔ από 1.350 συγχωνεύτηκαν σε 492, ήτοι μείωση 64%! Γίνεται αντιληπτό ότι οι Δήμοι όχι μόνο προχώρησαν αποφασιστικά σʼ αυτές τις συγχωνεύσεις αλλά σήκωσαν και το τεράστιο βάρος της αναζήτησης λειτουργικών ισορροπιών για να ανταποκριθούν στις ανάγκες των πολιτών. Και όλα αυτά όταν οι Κυβερνήσεις δεν τόλμησαν μέχρι σήμερα να προχωρήσουν στις αναγκαίες συγχωνεύσεις των Οργανισμών της Δημόσιας Διοίκησης. .....» Μετά από 10 χρόνια έρχεται προς διαβούλευση ένα νομοσχέδιο με παρόμοια χαρακτηριστικά, εν μέσω προεκλογικής περιόδου και μετά από πρωτοφανή για την Ελλάδα καιρικά φαινόμενα με πολλούς δήμους της χώρας σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Αναφέρεστε σε κατάργηση ΝΠΔΔ και Κοινωφελών Επιχειρήσεων και ως επί το πλείστων ασκούν την κοινωνική και πολιτιστική πολιτική των δήμων. Λειτουργούν δομές όπως: παιδικοί σταθμοί, ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠ-ΜΕΑ, ΚΗΦΗ, προγράμματα Άθλησης για Όλους, απασχόληση ανέργων μέσω ΔΥΠΑ (μακροχρόνια ανέργων ηλικίας 55-67 ετών, προγράμματα απασχόλησης ΑμεΑ, προγράμματα προεργασίας), λειτουργία φιλαρμονικής, διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων, διανομές τροφίμων σε άπορα άτομα (ΤΕΒΑ) και πλήθος άλλων λειτουργιών. Αναφέρεστε για αυτοδίκαιη λύση των συγκεκριμένων Νομικών Προσώπων στις 31/12/2023 με μεταφορά των εργαζομένων και των προγραμμάτων στους δήμους αλλά η τροποποίηση των Ο.Ε.Υ. των δήμων θα πραγματοποιηθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο…. Στις 01/01/2024 αναλαμβάνει η καινούργια δημοτική αρχή στους δήμους, σε πολλούς δήμους αυτό σημαίνει και αλλαγή δημοτικής αρχής είτε λόγω μη επανεκλογής του δημάρχου είτε λόγω μη συμμετοχής του στις αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτώβρη. Αυτό στην πραγματικότητα σημαίνει απλήρωτοι εργαζόμενοι και αβεβαιότητα για τις θέσεις εργασίας, το οποίο θα έχει ως αποτέλεσμα το οποίο θα έχει ως αποτέλεσμα την υποβάθμιση της ποιότητα παροχής υπηρεσιών στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες που λαμβάνουν τις υπηρεσίες αυτών. Πολίτες που δεν θα ξέρουν ποιος είναι ο υπεύθυνος ώστε να απευθυνθούν για τα προβλήματά τους. Οποιοδήποτε κατάργηση οργανισμών θα πρέπει να γίνεται κατόπιν αξιολόγησης της λειτουργίας των οργανισμών αυτών. Τα τελευταία χρόνια έχει πραγματοποιηθεί πληθώρα ελέγχων στους οργανισμούς αυτούς (από το Ελεγκτικό Συνέδριο και από την Υπηρεσία Δημοσιονομικών Ελέγχων) θα μπορούσατε να αξιοποιήσετε τα πορίσματα των ελέγχων προκειμένου να ξεκαθαριστεί ποιοι οργανισμοί λειτουργούν και ποιοι υπολειτουργούν ή σπαταλούν δημόσιο χρήμα. Η τελική απόφαση κατάργησης ή όχι των ΝΠΔΔ και των Κοινωφελών Επιχειρήσεων θα πρέπει να λαμβάνεται με απόφαση των οικείων δημοτικών συμβουλίων και κατόπιν σωστού προγραμματισμού και σχεδιασμού (να προηγηθούν οι τροποποιήσεις Ο.Ε.Υ., η κατάρτιση προϋπολογισμών, η ένταξη των προγραμμάτων στους δήμους προκειμένου να μη χαθούν συγχρηματοδοτούμενα έργα).