Αρχική Αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού...ΜΕΡΟΣ Γ’ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΦΕΛΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΔΗΜΩΝ Άρθρο 24 Κατάργηση Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ βαθμού και μεταφορά ως συνόλου αρμοδιοτήτων, οργανικών μονάδων, θέσεων προσωπικού στους Ο.Τ.Α. α’ βαθμούΣχόλιο του χρήστη Γιώργος | 17 Σεπτεμβρίου 2023, 19:13
Έχω 24 χρόνια εργασίας, εκ των οποίων τα 12 τελευταία σε ΝΠΔΔ (αμιγώς) Κοινωνικής Πολιτικής (με προϋπολογισμό 12 εκ ευρώ, εκ των οποίων περίπου το 50% από επιχορήγηση του Δήμου και περίπου το 50% από προγράμματα). Θα παραθέσω την άποψή μου για το σχέδιο νόμου με βάση την πολύχρονη εμπειρία λειτουργίας ενός μεγάλου λοιπόν ΝΠΔΔ, που καθημερινά παρέχει υπηρεσίες σε χιλιάδες ωφελούμενους μέσα από δεκάδες δομές (Παιδικοί Σταθμοί, ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠ ΜΕΑ, ΚΑΠΗ, Δομή Αστέγων, Συσσίτια, Παντοπωλείο κλπ): 1) αβάσιμη, αναξιοκρατική κι αντιτεχνοκρατική η οριζόντια κατάργηση όλων των ΝΠΔΔ. Το ισοπεδωτικό «τσουβάλιασμα» μικρών, μεγάλων (βάση προϋπολογισμών κι από ποιους πόρους) ΝΠΔΔ δεν εξυπηρετεί την αιτιολογία της νομοθετικής παρέμβασης. 2) τα μεγάλα ΝΠΔΔ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ στις μεγάλες πόλεις μ΄ έμπειρα στελέχη στο πεδίο παρέχουν υπηρεσίες στην καθημερινότητα σε πολίτες με αμεσότητα χωρίς τη γραφειοκρατία των κεντρικών δήμων. Στη δεκαετή κοινωνικοοικονομική κρίση στη χώρα μας σε συνδυασμό με την πρωτόγνωρη πανδημία, χιλιάδες ευάλωτοι πολίτες βρήκαν βοήθεια από αυτά τα ΝΠΔΔ κι όχι από κρατικές, απρόσωπες με δαιδαλώδεις διαδικασίες δομές 3) χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι σε μία συνάντηση εργασίας (δεν κάνω λάθος μόνο μία χρειαστήκαμε) με τη διοίκηση του ΝΠΔΔ (που υπηρετώ) και τρεις υπηρεσιακοί παράγοντες στήθηκε το Μάρτιο του 2020 (α΄ lock down) η παρέμβαση σε όλο τον πληθυσμό ΚΑΤ΄ΟΙΚΟΝ με χιλιάδες αποδέκτες (παροχή φαρμάκων, τροφίμων, συσσιτίων, ειδών καθαριότητας κι αντισηψίας, ψυχολογική και συμβουλευτική υποστήριξη, ενημέρωση). Αυτό είναι απόρροια εμπειρίας, τεχνογνωσίας, ενσυναίσθησης του λειτουργήματος των εργαζομένων σε τέτοια ΝΠΔΔ και μόνο. 4) σ΄ αντιδιαστολή τα συγκεκριμένα διαστήματα της ΤΗΛΕΡΓΑΣΙΑΣ, που οι περισσότεροι κεντρικοί δήμοι ακολούθησαν, δεν προχώρησαν και δεν έγιναν ούτε μελέτες (πχ οχημάτων, τροφίμων, υγειονομικού υλικού) από τα αρμόδια Τμήματά, που για τέτοιες μελέτες δεν χρειάζεται φυσική παρουσία. Παρεμπιπτόντως για τα οχήματα του ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ, που είχε το κεντρικό κράτος (ΥΠ ΕΣ, ΕΕΤΑΑ κλπ) τον πρώτο λόγο: γιατί δεν αντικατάστησε τα εδώ και 20 χρόνια παμπάλαια, κοστοβόρα κι επικίνδυνα (κάποιες περιπτώσεις) οχήματα με νέα, οικονομικά, φιλικά στο περιβάλλον; Η Μακροοικονομία εδώ που είναι; 5) η διαφορά νοοτροπίας αποδεικνύεται καθημερινά στους πολίτες πχ στάση εργασίας της ΠΟΕ ΟΤΑ: το Ληξιαρχείο ή το ΚΕΠ κλείνει σε χρόνο dt, οι Παιδικού Σταθμοί, συσσίτια, ΚΔΑΠ ΜΕΑ κλπ δουλεύουν κανονικά. Η μεταφορά υπηρεσιών (πχ Πολεοδομία, Πρόνοια κλπ) από τις παλιές Νομαρχίες ενίσχυσαν αυτή τη «στενή δημοσιοϋπαλληλική» νοοτροπία στους κεντρικούς δήμους και το πιο σημαντικό: αύξησαν την ταλαιπωρία των πολιτών. 6) Δύο άλλα πεδία, που τέτοια ΝΠΔΔ διαχειρίζονται άμεσα κι αποτελεσματικά : Ομάδα Προστασίας Ανηλίκων και Κακοποίηση- Παραμέληση Ηλικιωμένων. Η προστασία των παιδιών, που πέρασε πριν από 10 χρόνια περίπου στους δήμους, αντιμετωπίζεται με απόφαση δημάρχων με παράλληλα καθήκοντα Κοινωνικών Λειτουργών για 1 ή 2 μέρες την εβδομάδα, ενώ ασκούν και τα καθήκοντα σε άλλη δομή (πχ ΚΑΠΗ, ΚΔΑΠ ΜΕΑ κλπ). Ένα τόσο σοβαρό θέμα με δραματικά αυξανόμενα περιστατικά και δυσοίωνες προβλέψεις, τυγχάνει τέτοιας διαχείρισης! Σε κάθε απευκταία εξέλιξη τέτοιων περιστατικών, η υποκριτική παρουσία λαλίστατων υπεύθυνων στα τηλε-παράθυρα προκαλεί μόνο οργή! Στο άλλο πεδίο (με συνεχώς αυξανόμενη και λόγω της δημογραφικής κρίσης) της εκμετάλλευσης, παραμέλησης και κακοποίησης ηλικιωμένων, μπορώ να παραθέσω στοιχεία από δεκάδες αυθημερόν παρεμβάσεις μετά από εισαγγελική εντολή διενέργεια κοινωνικής έρευνας και φροντίδας τους. Στα γραφειοκρατικά γρανάζια των δήμων, τέτοιες περιπτώσεις μπορεί και να αντιμετωπιστούν μετά από 15 μέρες. Ας ελπίσουμε ότι η γιαγιά ή ο παππούς θ΄ «αντέξει» τον κακοποιητή φροντιστή του στο μεσοδιάστημα. 7) κλείνοντας και για να μην κουράζω άλλο, παραθέτω κάτι που είχα διαπιστώσει από τα πρώτα χρόνια αυτής της δουλειάς στο πεδίο: οι ντιρεκτίβες που έρχονται από πάνω προς κάτω, (φοβάμαι από ανθρώπους που δεν έχουν δουλέψει ποτέ εκτός γραφείου, δεν έχουν κάνει μια ΚΑΤ΄ΟΙΚΟΝ ΕΡΕΥΝΑ), αποδεικνύονται μετά από το «πείραμα» αναποτελεσματικές! Η κοινωνική πολιτική δεν ασκείται έτσι, όπως έχει καταγραφεί στην παγκόσμια βιβλιογραφία. Ασκείται από κάτω προς τα πάνω, με την διερεύνηση και καταγραφή των αναγκών των ευάλωτων πληθυσμών, με σχεδιασμό και προτάσεις ανθρώπων του πεδίου συνεπικουρούμενες από επιστημονικά τεκμηριωμένες προτάσεις συναφών κλάδων, εισαγωγή πετυχημένων μοντέλων παρεμβάσεων από το εξωτερικό και με κινητοποίηση όλων των κοινωνικών συνιστωσών. Αυτά προϋποθέτουν γνώση, ευελιξία, αποφυγή γραφειοκρατίας, αμεσότητα, προσωπική επαφή, ενσυναίσθηση και πολύ ΨΥΧΗ! 8) ΠΡΟΤΑΣΗ: ΆΜΕΣΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΟΛΩΝ…. Και Δήμων, ΝΠΔΔ και ΔΕΥΑ! είναι πολύ εύκολο τη σημερινή εποχή …ερωτηματολόγια από το Υπουργείο, από την ΕΕΤΑΑ και τους άλλους συναρμόδιους φορείς στους ωφελούμενους όλων αυτών των υπηρεσιών. Αν γίνει άκριτα η εφαρμογή αυτού του νομοσχεδίου ως έχει, θα είναι η ταφόπλακα της κοινωνικής πολιτικής στη χώρα μας.