• Σχόλιο του χρήστη 'Γιώργος' | 21 Σεπτεμβρίου 2023, 23:37

    Παρακολουθώντας τη συνεδρίαση της ΚΕΔΕ στις 20/9/2023 για το προσχέδιο νόμου του ΥΠ ΕΣ βγήκαν κάποιες διαπιστώσεις, αλλά κι ερωτηματικά. Από τα διαμειφθέντα στην συγκεκριμένη συζήτηση μπορούν και να τεθούν κάποιες προτάσεις. Αναλυτικότερα: Α) έγιναν πολλές αναφορές για τη δυσκίνητη διάρθρωση των δήμων κι ότι δεν θα μπορούν να τρέξουν οι κοινωνικές δομές με την ίδια αποτελεσματικότητα, όσο τ΄ αντίστοιχα ΝΠΔΔ. Άρα υπάρχει δημόσια ομολογία δυσλειτουργίες στους κεντρικούς δήμους και ταυτόχρονα παραδοχή για αμεσότητα υπηρεσιών από τα ΝΠΔΔ (ειδικά της κοινωνικής πολιτικής). Έρχεται λοιπόν αυτό το νομοσχέδιο να «κλείσει» αυτό που λειτουργεί σωστά (μεγάλα ΝΠΔΔ Κοινωνικής Πολιτικής) και να το «μεταφέρει» εκεί (κεντρικοί δήμοι) που υπάρχουν προβλήματα δυσλειτουργίας… Αντιφατικό; Β) υπάρχει προσπάθεια άμβλυνσης των αντιδράσεων με κάποια bonus (πχ αύξηση αντιδημάρχων, κατάργηση άρθρου 50 του Ν 5027). Προκαλεί απορία βέβαια, ότι ο συγκεκριμένος νόμος (5027) και το άρθρο (50) ψηφίστηκε το Μάρτιο του 2023 από την ίδια κυβέρνηση, διαφορετικό υπουργό. Μέσα σε λιγότερο από 6 μήνες κρίθηκε αναποτελεσματικό το άρθρο αυτό και καταργείται; Γ) με όλο τον απαιτούμενο σεβασμό στο θεσμικό ρόλο και στο πρόσωπο του κ. Υπουργού κι ορμώμενος από την απορία του «δεν καταλαβαίνω γιατί ένα ΚΑΠΗ δεν μπορεί να λειτουργήσει σε μια διεύθυνση σε Δήμο;», θ΄ απαντούσα με το παράδειγμα του ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ. Πιο συγκεκριμένα τα δείγματα (μετά τη μονιμοποίηση και την υποχρεωτική λειτουργία από τους κεντρικούς δήμους εδώ και κάποιους μήνες) δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. Οι γραφειοκρατικές διαδικασίες έχουν «πνίξει» τους μόνιμους πια εργαζόμενους, που δεν είναι εύκολο να μπουν μετά από 15-20 χρόνια στο «στενό δημόσιο» τρόπο λειτουργίας, οι εισαγγελικές παραγγελίες «περιμένουν» για 10-20 μέρες με αβέβαια εξέλιξη και τελικά η καθημερινότητα υπηρεσιών περιορίζεται στα «άκρως απαραίτητα». Αυτή είναι μια εντελώς διαφορετική εικόνα από την ως τώρα λειτουργία του ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ σε ΝΠΔΔ, η οποία χαρακτηριζόταν από την αμεσότητα της λειτουργίας πέρα από ωράρια και γραφειοκρατία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι στελέχη δήμων ενημερώνουν, ότι από εδώ και πέρα οι ωφελούμενοι του ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ θα πρέπει να καταθέτουν αυτοπροσώπως αίτημα στο πρωτόκολλο του δήμου και μετά από την προβλεπόμενη ηλεκτρονική διαδικασία θα «χρεώνεται» η υπόθεση και θα γίνεται η κοινωνική έρευνα ΚΑΤ΄ΟΙΚΟΝ. Υπενθυμίζεται ότι οι ωφελούμενοι είναι ηλικιωμένοι ή υπέργηροι, μοναχικοί, με προβλήματα υγείας, κινητικές δυσκολίες, ελλειμματικό περιβάλλον ή καθολική απουσία του, οικονομικές δυσκολίες. Το συγκεκριμένο παράδειγμα αναφέρεται ως ένδειξη νοοτροπίας κι απόστασης από το «γίγνεσθαι» των κεντρικών δήμων, την καθημερινή λειτουργία και διαχείριση σε κοινωνικές δομές. Δ) σε αντιδιαστολή μπορεί να παρατεθεί παράδειγμα με εργαζόμενους σε ΝΠΔΔ (μόνιμοι, ΙΔΑΧ, ΙΔΟΧ, συμβασιούχοι έργου με πολλά χρόνια στη διαχείριση έργων της ΕΕΤΑΑ), που κάθισαν 6 μέρες από το πρωί μέχρι 10 το βράδυ στα γραφεία τους για να βγουν τα πρόσφατα (τέλη Αυγούστου με πρώτη μέρα Σεπτέμβρη 2023) αποτελέσματα της ΕΕΤΑΑ για βρεφονηπιακούς σταθμούς και ΚΔΑΠΜΕΑ, ΚΔΑΠ και να ενημερώσουν μια μια εκατοντάδες οικογένειες τηλεφωνικά για το κάθε VOUCHER, για να υπάρχει ομαλή λειτουργία στις αντίστοιχες δομές από την πρώτη μέρα λειτουργίας. Δ) πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση του κ. Υπουργού και η πίστη του για τα ηλεκτρονικά δημοψηφίσματα. Στις μέρες μας είναι τεχνικά δυνατό και ίσως κοινωνικά απαιτητό (και στα πλαίσια λογοδοσίας) να γίνονται τέτοιες διαδικασίες. Θα μπορούν δηλαδή οι ωφελούμενοι των υπηρεσιών των μεγάλων (πχ προϋπολογισμός 5 εκατ κι άνω) ΝΠΔΔ, που ασκούν κοινωνική πολιτική, να συμμετέχουν σε τέτοια δημοψηφίσματα για την ποιότητα των υπηρεσιών τους. Κάτι ανάλογο θα μπορούσε να γίνει και για τις υπόλοιπες δημοτικές κεντρικές υπηρεσίες και το βαθμό ικανοποίησης συγκριτικά. Θα ήταν μια πολύ χρήσιμη κι ουσιαστική αποτύπωση real time με ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά των υπηρεσιών πολλών δομών. Η εποχή μας επιτρέπει με τ’ αντίστοιχα εργαλεία (έρευνες ακόμα και μέσω Google forms, στατιστική ανάλυση κλπ), που ο κος Υπουργός ξέρει πολύ καλά, να καταγράφονται απόψεις και τάσεις (ικανοποίησης ή μη). Τέτοιες επιστημονικά τεκμηριωμένες καινοτόμες προσπάθειες θ΄ αποτελούσαν πολύ χρήσιμα εργαλεία για σημαντικές και στοχευμένες παρεμβάσεις βάση δεδομένων και σύγχρονων μοντέλων εργασίας κι επιτυχημένων νομοθετικών προτάσεων χωρίς πειραματισμούς.