Αρχική «Εκλογή ευρωβουλευτών, διευκόλυνση εκλογέων μέσω επιστολικής ψήφου, εκκαθάριση εκλογικών καταλόγων και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Εσωτερικών»ΜΕΡΟΣ Α’ ΕΚΛΟΓΗ ΕΥΡΩΒΟΥΛΕΥΤΩΝ, ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗ ΨΗΦΟΥ ΕΚΛΟΓΕΩΝ ΚΑΙ ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΗ ΕΚΛΟΓΙΚΩΝ ΚΑΤΑΛΟΓΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΡΑΠΗΣ | 8 Ιανουαρίου 2024, 23:17
ΕΠΙΣΤΟΛΙΚΗ ΨΗΦΟΣ 1)Το νομοσχέδιο αυτό θα φέρει επιτέλους την πατρίδα μας στο ίδιο επίπεδο δημοκρατικής τάξης που βρίσκονται επί δεκαετίες προηγμένες χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και το Ηνωμένο Βασίλειο. Το 2024 για πρώτη φορά θα μπορούμε να κάνουμε χρήση της επιστολικής ψήφου. 2) Είναι αυτονόητο ότι τα Συνταγματικώς κατοχυρωμένα δικαιώματα των Ελληνίδων και των Ελλήνων που ζουν στο εξωτερικό είναι αδιαπραγμάτευτα. Ξεκαθαρίζεται ότι το παρόν νομοσχέδιο δεν δίνει κανένα περαιτέρω δικαίωμα σε Έλληνες πολίτες. Το μόνο που κάνει το νομοσχέδιο προς διαβούλευση είναι ότι διευκολύνει την εφαρμογή του ιερότερου και σημαντικότερου δημοκρατικού δικαιώματος που απολαμβάνει κάθε πολίτης της Ελληνικής Δημοκρατίας αλλά και κάθε ευνομούμενης πολιτείας, το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι. 3) Το νομοσχέδιο αφορά μόνο Έλληνες πολίτες που είναι εγγεγραμμένοι σε εκλογικούς καταλόγους. Συμπατριώτες μας δηλαδή που αν την ημέρα των εκλογών βρίσκονταν στην Ελλάδα, θα ψήφιζαν κανονικά. Αυτοί οι άνθρωποι και μόνο θα διευκολύνονται με το νομοσχέδιο. 4) Το νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα σε όλες τις Ελληνίδες και όλους τους Έλληνες είτε βρίσκονται εντός ή εκτός Ελλάδας να συμμετέχουν στην υψίστη δημοκρατική διαδικασία μέσω της επιστολικής ψήφου! 5) Το νομοσχέδιο αντιμετωπίζει και τον ξεκάθαρα ταξικό χαρακτήρα του ζητήματος σε ότι αφορά τους πολίτες που ζουν στο εξωτερικό ή βρίσκονται στο εσωτερικό αλλά εργάζονται ή είναι ασθενείς κτλ. Σε ότι αφορά το εξωτερικό, ως τώρα δικαίωμα συμμετοχής στις εκλογές είχαν μόνο οι προνομιούχοι, εύποροι συμπολίτες μας που μπορούσαν να διαθέσουν πολύ χρόνο και χρήματα, κοινώς οι «έχοντες», ώστε να ταξιδέψουν στην Ελλάδα. Επομένως η συμμετοχή πλέον θα μπορεί να γίνεται και από τους σκληρά εργαζόμενους συμπατριώτες μας που ζουν υπό αντίξοες συνθήκες και παλεύουν καθημερινά για να βιοποριστούν, δηλαδή τους «μη έχοντες» που αποκλείονταν λόγω ταξικών/κοινωνικών/οικονομικών κριτηρίων. Αυτό αποτελεί τεράστιο βήμα εναντίον των κοινωνικών/ταξικών διακρίσεων στη χώρα μας. Άρα τώρα πλέον, πολλές και πολλοί θα μπορούν να ψηφίσουν από τον τόπο κατοικίας τους, αντί να πρέπει να υποστούν μεγάλη ταλαιπωρία και αρκετά έξοδα για να ταξιδέψουν αεροπορικώς στην Ελλάδα ώστε να ψηφίσουν εκεί. Το ίδιο θα ισχύει και για τους νέους μας στο εσωτερικό που είναι φοιτητές ή κατά την περίοδο των εκλογών εργάζονται σκληρά στον τουρισμό ή αλλού και έως τώρα αποκλείονταν από τη διαδικασία. 6) Προστασία του περιβάλλοντος - σημειώνεται ότι η μείωση των ταξιδιών για εκλογικούς λόγους μειώνει τους ρύπους και προστατεύει και το περιβάλλον. ΕΠΟΜΕΝΟ ΒΗΜΑ - ΕΘΝΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ 7) Παρότι το νομοσχέδιο είναι ένα τεράστιο βήμα για τη Δημοκρατία και είναι προς τη σωστή κατεύθυνση τονίζεται ότι αφορά μόνο τις Ευρωεκλογές! Επομένως, όλα τα κόμματα οφείλουν να υπερψηφίσουν και μελλοντικό νομοσχέδιο που θα επιτρέπει την χρήση επιστολικής ψήφου σε Ελληνίδες και Έλληνες εντός και εκτός επικρατείας και στις Εθνικές εκλογές! Ειδάλλως ένα μεγάλο τμήμα των Ελλήνων πολιτών πάλι δεν θα μπορεί να διευκολυνθεί. Άρα, ο μόνος τρόπος για να εξασφαλιστεί πλήρως η απρόσκοπτη διευκόλυνση ψήφου των Ελλήνων της Διασποράς και στις Εθνικές εκλογές είναι αν μέσω νέου νόμου υπάρχει η δυνατότητα εφαρμογής επιστολικής ψήφου. ΕΠΙΣΤΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ/ΨΗΦΙΑΚΗ ΨΗΦΟΣ 8)Διαχρονική μου πρόταση σε πλειάδα άρθρων και συνεντεύξεων από το 2018 για αυτό το θέμα αποτελεί η θέσπιση επιστολικής και ηλεκτρονικής/ψηφιακής ψήφου σε Εθνικές εκλογές και Ευρωεκλογές. Σε ότι αφορά τις Εθνικές εκλογές, τονίζεται ότι και η επιστολική και η ηλεκτρονική/ψηφιακή ψηφοφορία είναι Συνταγματικώς κατοχυρωμένα δικαιώματα σύμφωνα με το Άρθρο 51.4 του Συντάγματος. Συγκεκριμένα, το νομικό πλαίσιο υφίσταται ήδη από την Συνταγματική Αναθεώρηση που έγινε με το Ψήφισμα της 6ης Απριλίου 2001 (της Ζ’ Αναθεωρητικής Βουλής των Ελλήνων). Εκεί σύμφωνα με το Άρθρο 51.4, σημειώνεται ότι: «…ως προς τους εκλογείς αυτούς η αρχή της ταυτόχρονης διενέργειας των εκλογών δεν κωλύει την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος με επιστολική ψήφο ή άλλο πρόσφορο μέσο…». Επομένως είναι δεδομένο ότι η δυνατότητα εφαρμογής επιστολικής αλλά και ψηφιακής/ηλεκτρονικής ψήφου (εμπίπτει στην κατηγορία «άλλο πρόσφορο μέσο») αποτελούν αμφότερα Συνταγματικώς κατοχυρωμένα δικαιώματα. 9) Τα δυο μεγαλύτερα κόμματα της χώρας, η Νέα Δημοκρατία και ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α, έχουν εφαρμόσει για τις εσωτερικές τους διαδικασίες την ηλεκτρονική/ψηφιακή ψηφοφορία, γεγονός που αποδεικνύει ότι διαθέτουν τη σχετική τεχνογνωσία. Χαρακτηριστικά, το πρώτο ελληνικό κόμμα που καινοτομώντας παρείχε τη δυνατότητα ηλεκτρονικής/ψηφιακής ψηφοφορίας σε εκλογικές διαδικασίες για την ανάδειξη εσωκομματικών οργάνων σε όλα τα μέλη του κόμματος, είτε βρίσκονταν στην Ελλάδα, είτε στο εξωτερικό είναι η Νέα Δημοκρατία στις 24/10/2021. Ακολούθησε ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. που είναι το μόνο άλλο κόμμα, ως τώρα, που έχει δώσει τη δυνατότητα ηλεκτρονικής/ψηφιακής ψήφου στα μέλη του (που βρίσκονταν στο εξωτερικό) να εξασκήσουν το δημοκρατικό τους δικαίωμα και ως μέλη να συμμετέχουν στην ανάδειξη Προέδρου και νέας Κεντρικής Επιτροπής. Αυτό συνέβη για πρώτη φορά κατά την αμέσως προηγούμενη εσωκομματική διαδικασία του κόμματος, στις 15/05/2022. Ακολούθως συνέβη δυο φορές κατά την πρόσφατη εσωκομματική διαδικασία για την ανάδειξη του σημερινού Προέδρου του κόμματος, στις 17 και 24 Σεπτεμβρίου 2023. 10) Επομένως, αφού το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης εφαρμόζει ηλεκτρονική/ψηφιακή ψηφοφορία στις εσωτερικές διαδικασίες για τα μέλη του που ζουν στο εξωτερικό τεκμαίρεται ότι δεν θα πρόβαλε την παραμικρή αντίρρηση ή ενδοιασμό ως προς το να δοθεί το ίδιο δικαίωμα στα ίδια άτομα σε άλλη μεν εκλογική διαδικασία που θα διεξάγεται όμως με τον ίδιο τρόπο. Δηλαδή κοινώς στα μέλη του που ζουν στο εξωτερικό, ώστε να ψηφίζουν ηλεκτρονικά/ψηφιακά από το εξωτερικό. Κατ’ επέκταση, στα πλαίσια της ισότητας, της ισονομίας, της ισοπολιτείας, της δικαιοσύνης και της συμπεριληπτικότητας όλων των Ελλήνων πολιτών, δεν θα μπορούσε να δικαιολογηθεί (από τον ΣΥ.ΡΙΖ.Α) τυχόν απόφαση στέρησης εξάσκησης (μέσω της ηλεκτρονικής/ψηφιακής ψήφου) των Συνταγματικώς κατοχυρωμένων δημοκρατικών δικαιωμάτων όλων των Ελληνίδων και όλων των Ελλήνων που ζουν στο εξωτερικό μολονότι δεν είναι μέλη του κόμματος. 11) Συνοψίζοντας, το γεγονός ότι τα δυο μεγαλύτερα κόμματα ασπάζονται και εφαρμόζουν για τις εσωτερικές τους διαδικασίες την ηλεκτρονική/ψηφιακή ψηφοφορία σημαίνει ότι διαθέτουν το τεχνικό υπόβαθρο, αποδέχονται ότι η διαδικασία είναι αδιάβλητη και εμπράκτως την εμπιστεύονται. Η εφαρμογή της ηλεκτρονικής/ψηφιακής διαδικασίας μειώνει την περιττή χρήση χαρτιού για ψηφοδέλτια και τονώνει και την οικολογική συνείδηση των πολιτών. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ 12) Εν κατακλείδι, η εισαγωγή της επιστολικής ψήφου στις Ευρωεκλογές είναι ένα σπουδαίο βήμα για τη δημοκρατία μας και είναι μοναδική ευκαιρία για όλα τα κόμματα να συναινέσουν και να βρεθούν στην σωστή πλευρά της ιστορίας ψηφίζοντας το παρόν νομοσχέδιο. Το ίδιο πρέπει να συμβεί αργότερα με νέο νομοσχέδιο εισαγωγής της επιστολικής ψήφου στις Εθνικές εκλογές. Μετέπειτα, πρέπει να εισαχθεί σε Εθνικές Εκλογές και Ευρωεκλογές και η δυνατότητα χρήσης της ηλεκτρονικής/ψηφιακής ψήφου. Μιχάλης Αράπης – LLB, LLM, MA Νομικός, Πρόεδρος – Ε.Κ.Ο. Επιστημόνων Ηνωμένου Βασιλείου (Η.Β). Αντιπρόεδρος της Ελληνορθοδόξου Κοινότητας Κάρντιφ και Νοτίου Ουαλίας στο Ηνωμένο Βασίλειο