• Σχόλιο του χρήστη 'Σύλλογος Υπαλλήλων Υπουργείου Εργασίας' | 15 Σεπτεμβρίου 2024, 18:27

    Τοποθέτηση του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Υπαλλήλων του Υπουργείου Εργασίας στη Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο: «Επιτάχυνση προσλήψεων μέσω Α.Σ.Ε.Π., σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής δημοσίων υπαλλήλων και λοιπές διατάξεις για τη βελτίωση της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης» Γενικότερες Παρατηρήσεις Η υποστελέχωση των δημοσίων υπηρεσιών αποτελεί μία από τις βασικές αιτίες της αποτυχημένης και ανεπαρκούς λειτουργίας του επιτελικού κράτους. Ταυτόχρονα αποδεικνύει την υλοποίηση μίας στρατηγικής απαξίωσης του δημοσίου τομέα που έχει ως τελικό στόχο την ιδιωτικοποίηση κρίσιμων δομών και υπηρεσιών του κράτους. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν θεραπεύει καμία από τις διαχρονικές παθογένειες της δημόσιας διοίκησης. Στον πυρήνα του αποτελεί μία σειρά από επιφανειακές και ήσσονος σημασίας ρυθμίσεις χωρίς τις δομικές αλλαγές που απαιτούνται για την αξιοποίηση των δημοσίων υπαλλήλων, τον περιορισμό της γραφειοκρατίας και την αποδυνάμωση του παράλληλου συστήματος διοίκησης που συνθέτουν οι μετακλητοί και οι εταιρείες παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών. Περιλαμβάνεται σε αυτό το νομοσχέδιο και η ρύθμιση θεμάτων που αφορούν τον πρόσφατο γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ (2Γ 2022) . Υπερασπιζόμαστε χωρίς αστερίσκους και υποσημειώσεις το αίτημα να απορροφηθούν άμεσα όλοι οι επιτυχόντες από τον συγκεκριμένο διαγωνισμό. Η υποστελέχωση των υπηρεσιών αποδεικνύει την αναγκαιότητα αυτών των προσλήψεων. Ταυτόχρονα μέχρι να ολοκληρωθεί η απορρόφηση τους να μην διεξαχθεί νέος διαγωνισμός με εξαίρεση διαγωνισμούς σε ειδικότητες και κλάδους που δεν συμπεριλαμβάνονται στην δεξαμενή των επιτυχόντων. Άρθρο 4 Ενίσχυση μοριοδότησης βάσει κριτηρίου εντοπιότητας – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 12 ν. 4765/2021 Η μοριοδότηση της εντοπιότητας στρεβλώνει την αρχή της αξιοκρατίας καθώς δε συνιστά ουσιαστικό ή τυπικό προσόν που αφορά το περιεχόμενο και την αποστολή της εργασίας στο δημόσιο τομέα. Από την άλλη πλευρά δεν μπορεί να αγνοηθεί ότι στην περιφέρεια το πρόβλημα της υποστελέχωσης των υπηρεσιών είναι εντονότερο σε σχέση με την Αθήνα. Προκειμένου αυτές οι θέσεις εργασίας να είναι πιο ελκυστικές θα πρέπει να εξεταστεί η παροχή οικονομικού κινήτρου για όσους θα απαιτηθεί η αλλαγή του τόπου κατοικίας. Επίσης για να επιλυθεί αυτό το πρόβλημα απαιτείται η ανάπτυξη στην περιφέρεια βασικών υποδομών όπως σχολεία, νοσοκομεία, οδικοί άξονες, μέσα μαζικής μεταφοράς . Τέλος, άμεσα πρέπει να αντιμετωπιστεί το έλλειμμα φτηνής και προσιτής αξιοπρεπούς στέγης ιδιαίτερα σε τουριστικές περιοχές. Το κράτος θα πρέπει αφενός να θέσει δραστικούς περιορισμούς στη βραχυπρόθεσμη αγορά ενοικίων και αφετέρου σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση να εξασφαλίσει κατοικία στους δημοσίους υπαλλήλους. Άρθρο 5 Συνέντευξη Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 14 ν. 4765/2021 Η συνέντευξη ως διαδικασία έχει υποκειμενικά και αδιαφανή χαρακτηριστικά . Για αυτό το λόγο προτείνουμε την κατάργηση της συνέντευξης . Όμως σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να είναι υποχρεωτική η μαγνητοφώνησή της για λόγους διαφάνειας. Άρθρο 7 Συμμετοχή τακτικού προσωπικού σε διαδικασία πλήρωσης θέσεων μετά από δεκαετία – Τροποποίηση παρ. 2 και 3 άρθρου 17 ν. 4765/2021 Η αύξηση του χρονικού διαστήματος , συγκεκριμένα ο διπλασιασμός, έπειτα από το οποίο ο δημόσιος υπάλληλος έχει δικαίωμα συμμετοχής σε νέες διαδικασίες στελέχωσης από τα πέντε στα δέκα έτη αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα για όσους ενδιαφέρονται να εργαστούν στο δημόσιο τομέα. Η διάταξη αυτή εγκλωβίζει τους υπαλλήλους σε μία κατάσταση ομηρίας που υπονομεύει την προσωπική και υπηρεσιακή τους εξέλιξη, λαμβάνοντας πρόσθετα υπόψη ότι μεγάλη μερίδα δημοσίων υπαλλήλων δεν μπορούν να συμμετάσχουν στην κινητικότητα εξαιτίας των υφιστάμενων περιορισμών και εξαιρέσεων. Η συγκεκριμένη πρόβλεψη σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να έχει αναδρομική ισχύ αλλά να αφορά μόνο νέες προκηρύξεις. Η αναδρομικότητα παραβιάζει την αρχή της ασφάλειας του δικαίου καθώς μεταβάλλει μία βασική παράμετρο για την εργασιακή εξέλιξη του δημοσίου υπαλλήλου χωρίς αυτό να είναι γνωστό κατά τη στιγμή που έκανε την αίτησή του για την σχετική προκήρυξη. Άρθρο 17 Πλήρωση θέσεων ετών 2024 – 2025 από τους επιτυχόντες της πρόσκλησης/προκήρυξης 2Γ/2022 Θεωρούμε απαράδεκτο να αλλάζουν οι όροι του διαγωνισμού στο ενδιάμεσο της διαδικασίας. Συγκεκριμένα με αυτή τη διάταξη καταργείται η προσαύξηση της μοριοδότησης λόγω των τυπικών προσόντων όπως προέβλεπαν οι προκηρύξεις. Πρόκειται για μία πρακτική που υπονομεύει την αδιαφάνεια και την αντικειμενικότητα της διαδικασίας και επιπλέον παραβιάζει την αρχή της ασφάλειας του δικαίου, δηλαδή την προβλεψιμότητα και την σαφήνεια των νόμων. Επίσης δεν προκύπτει κανένα λογικό επιχείρημα για την εισαγωγή του περιορισμού των δύο αναπληρώσεων μίας κενής θέσης όπως προβλέπει η παράγραφος 3. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να μειωθούν σημαντικά οι πιθανότητες πλήρωσης μίας θέσης και να οδηγεί στην επαναπροκήρυξη της. Άρθρο 19 Προθεσμία δημοσίευσης και τρόπος κοινοποίησης πράξης διορισμού – Τροποποίηση άρθρου 17 Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων ν.π.δ.δ. Η διάταξη θέτει ασφυκτικά περιθώρια, δύο μηνών, για την ορκωμοσία των δημοσίων υπαλλήλων και την ανάληψη υπηρεσίας. Θα πρέπει να διατηρηθεί το υφιστάμενο χρονικό περιθώριο 6 μηνών, ώστε να διασφαλίζονται τα δικαιώματα του προσληφθέντα για ομαλή μετάβαση/προσρμογή σε πιθανές αλλαγές στην οικογενειακή/προσωπική ζωή του. Άρθρα 31-37 Σύστημα Κινήτρων και Ανταμοιβής Η χορήγηση ενός χρηματικού ποσού, ως επιβράβευσης της παραγωγικότητας, όπου κριτήριο θα είναι η επίτευξη στόχων που τίθενται από την ιεραρχία, αποτελεί μία διαδικασία, όπου οι υπάλληλοι θα καλούνται να υλοποιούν στόχους, στους οποίους οι ίδιοι δεν θα έχουν νωρίτερα καμία δυνατότητα παρέμβασης. Το bonus παραγωγικότητας είναι εξαιρετικά προβληματικό, γιατί δημιουργεί εργαζόμενους πολλών ταχυτήτων οδηγώντας στη διαίρεση και στην αυθαίρετη μισθολογική διάκριση υπαλλήλων που ασκούν όμοια καθήκοντα. Παράλληλα, αποτελεί μηχανισμό πειθάρχησης και υποταγής στους ανωτέρους, καθώς αυτοί θα κρίνουν το ποιοι υπάλληλοι είναι δικαιούχοι και τί ποσό «ανταμοιβής» τους αναλογεί! Κατά συνέπεια, δεν αποτελεί σύστημα επιβράβευσης, αλλά εργαλείο εντατικοποίησης της εργασίας και κατακερματισμού της συλλογικής συνείδησης των δημοσίων υπαλλήλων. Επιπλέον, το bonus παραγωγικότητας προσδιορίζεται με ποσοτικούς στόχους και όχι, π.χ. λαμβάνοντας υπόψη την περιπλοκότητα μιας υπόθεσης: αν μία υπόθεση απονομής σύνταξης είναι εξαιρετικά περίπλοκη και απαιτεί, για παράδειγμα, δύο εβδομάδες εργασίας, ο υπάλληλος αυτός θα πάρει ή όχι πριμ παραγωγικότητας, σε αντίθεση με έναν άλλον υπάλληλο που θα έχει πέντε, σχετικά πιο εύκολες, υποθέσεις; Ποιος και με ποια μεθοδολογικά εργαλεία κρίνει τη σημαντικότητα ή τη δυσκολία μιας προς διεκπεραίωση υπόθεσης; Ποιος και με ποια κριτήρια θέτει τους «στόχους» και πώς γίνεται αυτή η μέτρηση; Τα ερωτήματα αυτά μένουν αναπάντητα στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο και εγείρουν σοβαρούς προβληματισμούς γύρω από τη σκοπιμότητα και την εφαρμογή του «κινήτρου παραγωγικότητας». Τέλος θεωρούμε απαράδεκτο να τίθεται ως προϋπόθεση η συμμετοχή στην αξιολόγηση και στη στοχοθεσία. Πρόκειται αναμφισβήτητα για επιλογή τιμωρίας και εκδίκησης της συνδικαλιστικής δράσης, καθώς τιμωρείται η συμμετοχή σε απεργιακό μέτρο που έχει προκηρυχθεί νόμιμα. Η σημερινή συνθήκη με την έντονη πληθωριστική τάση και ως εκ τούτου τη ραγδαία αύξηση του κόστους ζωής, βρίσκει τους δημόσιους υπαλλήλους ενώπιον μιας δραστικής μείωσης του πραγματικού τους εισοδήματος και εντέλει σηματοδοτεί μια προσπάθεια απαξίωσής τους. Ταυτόχρονα τo εξαιρετικά χαμηλό επίπεδο αμοιβών αποτελεί αντικίνητρο παραγωγικότητας και προσέλκυσης νέων επιστημόνων. Η κατάσταση δεν βελτιώνεται με μέτρα όπως το bonus παραγωγικότητας. Για αυτό το λόγο προτείνουμε ουσιαστικές αυξήσεις στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων, την επαναφορά του 13 και 14 μισθού, όπως ισχύει και στον ιδιωτικό τομέα, την κατάργηση του μισθολογικού παγώματος της διετίας 2016 – 17 καθώς και της εισφοράς 2% υπέρ της ανεργίας. Άρθρο 54 Απόσπαση στο πλαίσιο συνυπηρέτησης – Τροποποίηση άρθρου 21 ν. 2946/2001 Η παρούσα διαδικασία συνυπηρέτησης είναι πολύπλοκη, γραφειοκρατική και δεν αντιμετωπίζει με ενιαίο τρόπο τους δημοσίους υπαλλήλους. Απαιτείται η απλούστευση και επιτάχυνση της διαδικασίας καθώς και η κατάργηση των εξαιρέσεων . Η συνυπηρέτηση συμβάλει καθοριστικά στην ομαλή εξέλιξη της οικογενειακής ζωής και στη μείωση του κόστους ιδιαίτερα όσον αφορά την κατοικία . Προτείνουμε το δικαίωμα της συνυπηρέτησης να κατοχυρωθεί για όλους και όλες ανεξαρτήτως κλάδου και φορέα είτε είναι γονείς είτε όχι. Επίσης πρέπει να καταργηθεί το χρονικό όριο των 2+2 ετών. Το Διοικητικό Συμβούλιου του Συλλόγου Υπαλλήλων του Υπουργείου Εργασίας