• Σχόλιο του χρήστη 'Ένωση Αποφοίτων ΕΣΔΔΑ' | 15 Σεπτεμβρίου 2024, 18:37

    Τοποθέτηση του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Αποφοίτων Ε.Σ.Δ.Δ.Α. στη Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο: «Επιτάχυνση προσλήψεων μέσω Α.Σ.Ε.Π., σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής δημοσίων υπαλλήλων και λοιπές διατάξεις για τη βελτίωση της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης» Άρθρο 4 Ενίσχυση μοριοδότησης βάσει κριτηρίου εντοπιότητας – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 12 ν. 4765/2021 Επί της αρχής, η ευνοϊκή μοριοδότηση της εντοπιότητας στρεβλώνει την αρχή της αξιοκρατίας, καθώς δε συνιστά ουσιαστικό ή τυπικό προσόν που αφορά το περιεχόμενο και την αποστολή της εργασίας στο δημόσιο τομέα. Από την άλλη πλευρά ωστόσο, δεν μπορεί να αγνοηθεί το γεγονός ότι στην περιφέρεια, και ιδιαίτερα σε ακριτικές, νησιωτικές ή σε ορεινές περιοχές το πρόβλημα υποστελέχωσης των υπηρεσιών είναι εντονότερο σε σχέση με την Αθήνα. Η αντιμετώπιση της υποστελέχωσης των υπηρεσιών, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με επιμέρους μέτρα, αλλά απαιτείται ένας συνολικός σχεδιασμός, σχετικά με την αποκέντρωση των υπηρεσιών από τη μια και από την άλλη, την ενίσχυση υποδομών στην επαρχεία (όπως σχολεία, νοσοκομεία, οδικοί άξονες, μέσα μαζικής μεταφοράς) ώστε να αποτελούν επί της ουσίας ελκυστικές και βιώσιμες επιλογές. Επιπλέον, και ειδικά στις τουριστικές περιοχές, ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα είναι η εύρεση φτηνής και προσιτής αξιοπρεπούς στέγης, αποτελώντας ανασταλτικό παράγοντα για τη στελέχωση των υπηρεσιών στις περιοχές αυτές. Για τους παραπάνω λόγους, το μέτρο της μοριοδότησης της εντοπιότητας, πρέπει να υιοθετείται με φειδώ, προκειμένου να αντιμετωπιστεί από τη μια η υποστελέχωση των υπηρεσιών στις παραπάνω περιοχές, σεβόμενοι ωστόσο τις αρχές της ισότητας των ευκαιριών και της αξιοκρατίας. Είμαστε ενάντια στην οριζόντια αύξηση της μοριοδότησης, και συγκεκριμένα με την παράγραφο στα) με εξαίρεση των δήμων Σκύρου και Γαύδου, καθώς και των παραγράφων στ) και ζ) του άρθρου.Η στελέχωση των Δημοσίων Υπηρεσιών, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται αποσπασματικά, αλλά απαιτούνται δομικές αλλαγές και οικονομικός εξ ορθολογισμός των αμοιβών, ώστε το Δημόσιο να αποτελεί μια βιώσιμη και ελκυστική επιλογή. Άρθρο 5 Συνέντευξη Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 14 ν. 4765/2021 Η συνέντευξη ως τέτοια ενέχει τον κίνδυνο ύπαρξης υποκειμενικών κριτηρίων, ενώ η υιοθετούμενη διαδικασία μπορεί να έχει και αδιαφανή χαρακτηριστικά. Για τους παραπάνω λόγους, υποστηρίζουμε την υποχρεωτική μαγνητοφώνηση της, με παράλληλη μείωση της μοριοδότησή της. Επιπλέον, τόσο η απομαγνητοφώνηση όσο και η αιτιολόγηση, πρέπει να είναι άμεσα στη διάθεση του κάθε ενδιαφερόμενου. Άρθρο 7 Συμμετοχή τακτικού προσωπικού σε διαδικασία πλήρωσης θέσεων μετά από δεκαετία – Τροποποίηση παρ. 2 και 3 άρθρου 17 ν. 4765/2021 Η αύξηση του χρονικού διαστήματος , συγκεκριμένα ο διπλασιασμός, έπειτα από το οποίο ο δημόσιος υπάλληλος έχει δικαίωμα συμμετοχής σε νέες διαδικασίες στελέχωσης από τα πέντε στα δέκα έτη αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα για όσους ενδιαφέρονται να εργαστούν στο δημόσιο τομέα. Η στελέχωση του Δημοσίου, δεν μπορεί να γίνει με τιμωρητικές λογικές, αλλά με πολιτικές ενίσχυσης του εισοδήματος, επιμορφωτικά προγράμματα, εισαγωγή κινήτρων, ώστε η εργασία στο Δημόσιο Τομέα να αποτελεί μια ασφαλή και ελκυστική εργασιακή επιλογή . Επίσης σε αυτή την κατεύθυνση θα συνέβαλε καθοριστικά η στελέχωση όλων των θέσεων ευθύνης με την διαδικασία των κρίσεων και όχι την πάγια πρακτική της ανάθεσης. Άρθρο 17 Πλήρωση θέσεων ετών 2024 – 2025 από τους επιτυχόντες της πρόσκλησης/προκήρυξης 2Γ/2022 Θεωρούμε απαράδεκτο να αλλάζουν οι όροι του διαγωνισμού στο ενδιάμεσο της διαδικασίας . Συγκεκριμένα με αυτή τη διάταξη καταργήθηκε η προσαύξηση της μοριοδότησης λόγω των τυπικών προσόντων όπως προέβλεπαν οι προκηρύξεις. Πρόκειται για μία πρακτική που υπονομεύει την αδιαφάνεια και την αντικειμενικότητα της διαδικασίας και επιπλέον παραβιάζει αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου και την αρχή της ασφάλειας του δικαίου , δηλαδή την προβλεψιμότητα και την σαφήνεια των νόμων. Είμαστε αντίθετοι με την παράγραφο 2, όσον αφορά τη διενέργεια οποιασδήποτε νέας διαγωνιστικής διαδικασίας, προτού απορροφηθεί το σύνολο των επιτυχόντων της προκήρυξης 2Γ/2022. Σε περίπτωση διενέργειας νέου διαγωνισμού, δεν πρέπει να καταργούνται οι πίνακες επιτυχόντων, αλλά να αποτελούν κατά προτεραιότητα εν δυνάμει διοριστέους. Επίσης, δεν προκύπτει κανένα λογικό επιχείρημα για την εισαγωγή του περιορισμού των δύο αναπληρώσεων μίας κενής θέσης όπως προβλέπεται στην παράγραφο 3. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να μειωθούν σημαντικά οι πιθανότητες πλήρωσης μίας θέσης και να οδηγεί στην επαναπροκήρυξη της, προσθέτοντας αχρείαστες χρονικές και γραφειοκρατικές καθυστερήσεις. Υπερασπιζόμαστε χωρίς αστερίσκους και υποσημειώσεις το αίτημα να απορροφηθούν άμεσα όλοι οι επιτυχόντες από τον συγκεκριμένο διαγωνισμό. Η υποστελέχωση των υπηρεσιών αποδεικνύει την αναγκαιότητα αυτών των προσλήψεων. Ταυτόχρονα μέχρι να ολοκληρωθεί η απορρόφηση τους να μην διεξαχθεί νέος διαγωνισμός με εξαίρεση διαγωνισμούς σε ειδικότητες και κλάδους που δεν συμπεριλαμβάνονται στην δεξαμενή των επιτυχόντων. Άρθρο 19 Προθεσμία δημοσίευσης και τρόπος κοινοποίησης πράξης διορισμού – Τροποποίηση άρθρου 17 Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων ν.π.δ.δ. Η διάταξη θέτει ασφυκτικά περιθώρια, δύο μηνών, για την ορκωμοσία των δημοσίων υπαλλήλων και την ανάληψη υπηρεσίας. Ως χρυσή τομή ανάμεσα στο μεγάλο χρονικό διάστημα των έξι μηνών που προέβλεπε η προηγούμενη ρύθμιση και στο εξαιρετικά σύντομο των δύο μηνών που εισάγει το νομοσχέδιο προτείνουμε η προθεσμία να μπορεί να παραταθεί μέχρι τέσσερις μήνες Άρθρα 31-37 Σύστημα Κινήτρων και Ανταμοιβής Γενικά επί των άρθρων: Στόχος των προτεινόμενων άρθρων, σύμφωνα με την τεκμηρίωση είναι η αύξηση της παραγωγικότητας, της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας των δημοσίων υπαλλήλων και η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες. Ωστόσο, η θεσμοθέτηση του μπόνους παραγωγικότητας, κρίνεται ως αποσπασματικό και αναποτελεσματικό μέτρο για την εκπλήρωση των παραπάνω στόχων. Η σημερινή συνθήκη με την έντονη πληθωριστική τάση και ως εκ τούτου τη ραγδαία αύξηση του κόστους ζωής, βρίσκει τους δημόσιους υπαλλήλους αντιμέτωπους με δραστικές μειώσεις του πραγματικού τους εισοδήματος. Συνδυαστικά με τo εξαιρετικά χαμηλό επίπεδο αμοιβών αποτελεί αντικίνητρο παραγωγικότητας και προσέλκυσης νέων επιστημόνων. Παράλληλα, η υποστελέχωση των υπηρεσιών, η απαξίωση των υποδομών, η εκχώρηση ολοένα και περισσότερων αρμοδιοτήτων στον ιδιωτικό τομέα, η ανάληψη θέσεων ευθύνης από μετακλητούς υπαλλήλους μ και σειρά άλλων ενεργειών, οδηγεί σε αποδυνάμωση το Δημόσιο Τομέα και σηματοδοτεί μια προσπάθεια απαξίωσής του. Η κατάσταση δεν μπορεί να αντιμετωπισθεί με αποσπασματικά και επιμέρους μέτρα, όπως το bonus παραγωγικότητας, που αφορά σε ένα μικρό ποσοστό των υπαλλήλων αλλά σε οριζόντιες ρυθμίσεις ενίσχυσης του εισοδήματος, επαρκούς στελέχωσης των Υπηρεσιών, αναβάθμισης των Υποδομών κτλ.. Θεωρούμε αναγκαία ως κίνητρο για τη στελέχωση των υπηρεσιών αλλά και για την κινητροδότηση, την επαναφορά του 13 και 14 μισθού, όπως ισχύει και στον ιδιωτικό τομέα, την κατάργηση του μισθολογικού παγώματος της διετίας 2016 – 17 καθώς και της εισφοράς 2% υπέρ της ανεργίας . Επιπλέον, ακόμα και σε αυτή την περίπτωση, ο όλος σχεδιασμός του τρόπου καθορισμού της στοχοθεσίας αλλά και της απόδοσης στους εκάστοτε εμπλεκόμενους υπαλλήλους, αφήνει έντονους προβληματισμούς. Η μη συμμετοχή των υπαλλήλων στη διαμόρφωση στόχων , τα μη προκαθορισμένα κριτήρια, η αποκλειστική αρμοδιότητα της ιεραρχίας στον καθορισμό και διαμοιρασμό, αφήνουν εύλογα ερωτήματα για την αντικειμενικότητα και ουδετερότητα της όλης διαδικασίας. Επίσης, με τον ορισμό πλαφόν στόχων ανα φορέα περιορίζεται δραστικά ο αριθμός των εργαζομένων που θα έχουν τη δυνατότητα να λαμβάνουν το σχετικό bonus. Εφιστούμε την προσοχή, ότι οι συγκεκριμένες διατάξεις δύναται να οδηγήσουν σε φαινόμενα ευνοιοκρατίας, πελατειακών σχέσεων και εξάρτησης των υπαλλήλων, ενώ ταυτόχρονα θα δημιουργήσουν έντονα ανταγωνιστικό κλίμα που αντίκειται στο πνεύμα συνεργατικότητας, που είναι απαραίτητο για την εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών. Επιπλέον, εκφράζουμε τον προβληματισμό μας, κατά πόσο μπορεί η στοχοθεσία να λάβει υπόψη της μη ποσοτικούς στόχους π.χ. λαμβάνοντας υπόψη την σπουδαιότητα και περιπλοκότητα μιας υπόθεσης. Ποιος και με ποια μεθοδολογικά εργαλεία κρίνει τη σημαντικότητα ή τη δυσκολία μιας προς διεκπεραίωση υπόθεσης; Ποιος και με ποια κριτήρια θέτει τους «στόχους» και πώς γίνεται αυτή η μέτρηση; Τα ερωτήματα αυτά μένουν αναπάντητα στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο και εγείρουν σοβαρούς προβληματισμούς γύρω από τη σκοπιμότητα και την εφαρμογή του «κινήτρου παραγωγικότητας». Αναλυτικότερα επί των άρθρων: Άρθρο 31: Ασάφεια στον ορισμό του κινήτρου Άρθρο 33: Η προϋπόθεση συμμετοχής στη διαδικασία στοχοθεσίας και αξιολόγησης σύμφωνα με το Μέρος Β΄ του ν. 4940/2022, για να μπορεί ένας υπάλληλος να λαμβάνει μέρος στη διαδικασία, αποτελεί εκβιαστική και τιμωρητική λογική, ενώ διώκεται εμμέσως η συνδικαλιστική δράση. Άρθρο 34: Το ανώτατο όριο στόχων, ο συγκεκριμένος προϋπολογισμός κτλ δείχνει ότι δεν υπάρχει σχεδιασμός ανάλογα με τις ανάγκες αλλά ένας εκ των προτέρων διαμοιρασμός, με αμφίβολα κίνητρα και στόχους. Ο όλος σχεδιασμός σε καμία περίπτωση δεν καλύπτει οριζόντιες ανάγκες του Δημοσίου, αφορά μικρό ποσοστό Υπηρεσιών και ακόμα μικρότερο ποσοστό Δημοσίων Υπαλλήλων με αποτέλεσμα σε καμία περίπτωση να μην μπορεί να θεωρηθεί ως υγιής κινητροδότηση για ενίσχυση της παραγωγικότητας. Άρθρο 35: Δεν θεσπίζονται αντικειμενικοί και ανεξάρτητοι δείκτες για το ποιοι υπάλληλοι συμμετέχουν και κατά πόσο στην επίτευξη στόχων. Η απόλυτη δικαιοδοσία για τον καθορισμό των υπαλλήλων στη διοικητική ιεραρχία, ενέχει κινδύνους μη αντικειμενικότητας και ευνοιοκρατίας. Άρθρο 36: Στην επιτροπή δεν μετέχουν εκπρόσωποι των εργαζομένων, οι οποίοι είναι και αυτοί που επιφορτίζονται με την επίτευξη των στόχων. Θεωρούμε σημαντική την εκπροσώπηση των εργαζομένων από τα αρχικά στάδια της διαδικασίας. Άρθρα 37 & 38: Τόσο η έκδοση του ΠΔ όσο και η ανάπτυξη της Πλατφόρμας αποτελούν χρονοβόρες διαδικασίες που θέτουν εν αμφιβόλω την άμεση λειτουργία της διαδικασίας Άρθρο 54 Απόσπαση στο πλαίσιο συνυπηρέτησης – Τροποποίηση άρθρου 21 ν. 2946/2001 Η παρούσα διαδικασία συνυπηρέτησης είναι πολύπλοκη, γραφειοκρατική και δεν αντιμετωπίζει με ενιαίο τρόπο τους δημοσίους υπαλλήλους. Απαιτείται η απλούστευση και επιτάχυνση της διαδικασίας καθώς και η κατάργηση των εξαιρέσεων . Η συνυπηρέτηση συμβάλει καθοριστικά στην ομαλή εξέλιξη της οικογενειακής ζωής και στη μείωση του κόστους ιδιαίτερα όσον αφορά την κατοικία . Προτείνουμε το δικαίωμα της συνυπηρέτησης να κατοχυρωθεί για όλους και όλες ανεξαρτήτως κλάδου και φορέα είτε είναι γονείς είτε όχι. Επίσης πρέπει να καταργηθεί το χρονικό όριο των 2+2 ετών. Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Αποφοίτων Ε.Σ.Δ.Δ.Α.