Αρχική Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, την ενίσχυση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπές διατάξειςΆρθρο 35 Προϋποθέσεις αδειοδότησης και λειτουργίας των παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών που λειτουργούν εντός νομικών προσώπων των δήμων ή υπηρεσίας των δήμων – Τροποποίηση παρ. 1 και 4 άρθρου 2, παρ. Α άρθρου 3, παρ. Η άρθρου 4 και παρ. 1 άρθρου 6 π.δ. 99/2017Σχόλιο του χρήστη Δήμαρχος Νεάπολης - Συκεών Σίμος Δανιηλίδης | 16 Σεπτεμβρίου 2024, 11:49
Με το άρθρο 35 του σχεδίου Νόμου που τέθηκε σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση με τίτλο: «Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, την ενίσχυση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπές διατάξεις», προβλέπεται σειρά τροποποιήσεων στο π.δ. 99/2017 (Α΄ 141), περί καθορισμού προϋποθέσεων αδειοδότησης και λειτουργίας των παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών που λειτουργούν εντός νομικών προσώπων των δήμων ή υπηρεσίας των δήμων. Αναμφίβολα, η υποχρεωτική προσαρμογή των δημοτικών δομών προσχολικής αγωγής στο π.δ. 99/2017 αποτελεί βασική προτεραιότητα κάθε δημοτικής αρχής, με πρωταρχικό στόχο την ασφάλεια και την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών. Δυστυχώς όμως η έλλειψη πόρων και η λήξη της προθεσμίας προσαρμογής, οδηγεί την πλειοψηφία των ΟΤΑ Α βαθμού και των νομικών προσώπων αυτών σε αδιέξοδο. Με την έκδοση του π.δ. 99/2017, απαιτείται για τις κατηγορίες κτιρίων δημοτικών παιδικών, βρεφικών και βρεφονηπιακών σταθμών, συμμόρφωση σε κατασκευαστικές διατάξεις. Η προσαρμογή όμως στα νέα δεδομένα για τους δημοτικούς παιδικούς, βρεφικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς δημιουργεί προβλήματα στην λειτουργία και τη βιωσιμότητα τους και θα οδηγήσει στο κλείσιμό τους, είναι δε ιδιαιτέρως χρονοβόρα, και απαιτεί ιδιαίτερα μεγάλα κόστη. Κατά μέσο όρο υπολογίζεται πως απαιτείται το ποσό των 100.000,00€ για κάθε κτίριο. Συνακόλουθα, κάθε δήμος ή νομικό πρόσωπο, που διαθέτει εννέα έως δέκα δομές, θα πρέπει να δαπανήσει τουλάχιστον 1.000.000,00€ για την υποχρεωτική προσαρμογή στις διατάξεις των παραπάνω νομοθετημάτων. Εξάλλου, η συντριπτική πλειοψηφία των δομών αυτών, έχει μεταβιβασθεί υποχρεωτικά από το κράτος (πρώην κρατικούς παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς που μεταφέρθηκαν υποχρεωτικά και οριστικά το 2003 με το ν. 3106/2003), ως περιουσιακό στοιχείο στους Δήμους και συνακόλουθα είναι υποχρέωση της πολιτείας να καλύψει και το συνολικό κόστος των εργασιών αυτών, ενώ οι δήμοι αναγκάστηκαν να επενδύσουν ήδη τις προηγούμενες δεκαετίες, πολλά χρήματα προκειμένου να διαμορφώσουν κατάλληλα τις δομές αυτές, χωρίς ουδόλως να λάβουν αντίστοιχη χρηματοδότηση. Πέραν τούτου, οι όποιες εργασίες προσαρμογής θα πρέπει να λάβουν χώρα αποκλειστικά κατά το μήνα Αύγουστο, οπότε και οι δομές είναι κλειστές. Επιπλέον, καθώς τα σημαντικότερα ζητήματα ασφάλειας κατά τη λειτουργία δομών προσχολικής αγωγής, σχετίζονται με τα τηρούμενα μέτρα πυρασφάλειας, θεωρούμε αναγκαίο, δομές οι οποίες διαθέτουν σε ισχύ πιστοποιητικά πυρασφάλειας, να συνεχίσουν να λειτουργούν χωρίς να είναι άμεσα αναγκαία η προσαρμογή τους. Για το λόγο αυτό, ως προς προτεινόμενες τροποποιήσεις, και σύμφωνα με τις ομόφωνες αποφάσεις της ΚΕΔΕ, κρίνονται αναγκαίες οι κάτωθι προσθήκες: Ι. Προσθήκη στο πέμπτο εδάφιο της παρ. Η του άρθρου 4 και διαμόρφωσή της παραγράφου ως εξής: δ) Στην παρ. Η του άρθρου 4, περί κατασκευαστικών διατάξεων ως προς τους υπαίθριους και ημιυπαίθριους περιβάλλοντες χώρους, προστίθενται νέα εδάφια τέταρτο και πέμπτο, και η παρ. Η διαμορφώνεται ως εξής: «Η. Περιβάλλων χώρος – υπαίθριοι και ημιυπαίθριοι χώροι Κάθε σταθμός πρέπει να διαθέτει διαμορφωμένο υπαίθριο χώρο ανάλογα με το είδος και το μέγεθός του. Οι Βρεφικοί Σταθμοί: 3,50 τ.μ./βρέφος. Οι Παιδικοί και Βρεφονηπιακοί Σταθμοί: 4,50 τ.μ./ παιδί. Κατ΄ εξαίρεση, αποκλειστικά για τους δήμους μητροπολιτικών κέντρων της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 2Α του ν. 3852/2010 (Α’ 87), ο υπαίθριος χώρος των υφιστάμενων κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος δημοτικών παιδικών, βρεφικών και βρεφονηπιακών σταθμών ορίζεται σε τουλάχιστον 3 τ.μ. ανά παιδί (βρέφος ή νήπιο). Ο υπαίθριος χώρος των υφιστάμενων κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος βρεφονηπιακών σταθμών δύναται να χρησιμοποιείται εκ περιτροπής για τα βρέφη και τα νήπια, εφόσον ξεπερνά τα 3 τ.μ. ανά παιδί. Ο υπολογισμός των τμ του αύλειου χώρου για τον καθορισμό της δυναμικότητας των παιδιών της δομής, να γίνεται στο υποσύνολο των τμημάτων και όχι στο σύνολο της δυναμικότητας, με δεδομένο ό,τι θα αυλίζονται εκ περιτροπής. Τμήμα του υπαίθριου χώρου θα πρέπει να σκιάζεται τους ζεστούς μήνες. Μπορεί να είναι και ημιυπαίθριο. Ο υπαίθριος ή ημιυπαίθριος χώρος πρέπει να προστατεύεται από δυνατούς ανέμους ή δημιουργία ρευμάτων αέρα (π.χ. σε πυλωτή). Ο υπαίθριος ή ημιυπαίθριος χώρος θα μπορούσε να είναι διαμορφωμένος με γωνιά παιδικής χαράς και πράσινο. Η χρήση της παιδικής χαράς πρέπει να γίνεται με την επίβλεψη του προσωπικού. Ο εξοπλισμός της πρέπει να είναι ειδικά σχεδιασμένος για ατομικό ή ομαδικό παιχνίδι. Τα υλικά του εξοπλισμού πρέπει να έχουν ελεγχθεί, ώστε να ικανοποιούν τις απαιτήσεις της σειράς προτύπων ΕΛΟΤ ΕΝ 71. Τα όργανα και οι κατασκευές καθώς και οι επιφάνειες πτώσης θα πρέπει να πληρούν τις αντίστοιχες προδιαγραφές που προβλέπονται στη σειρά προτύπων ΕΛΟΤ. Η τήρηση των απαιτήσεων των προαναφερομένων προτύπων ή προδιαγραφών ασφαλείας πιστοποιείται από τους αναγνωρισμένους φορείς του άρθρου 11 της υπ` αριθμ. 28492/2009 (Φ.Ε.Κ.931/τ.Β`/2009) υπουργικής απόφασης. Στη διαμόρφωση του υπαίθριου/ημιυπαίθριου χώρου θα πρέπει να αποφεύγονται τα σκαλιά και να χρησιμοποιούνται κατά το δυνατόν ράμπες. Αν υπάρχουν σκαλιά ή μεγάλες ανισοσταθμίες θα πρέπει να λαμβάνονται τα κατάλληλα προστατευτικά μέτρα (παρ. Β του παρόντος). Ο εξοπλισμός του υπαίθριου χώρου θα πρέπει να είναι ασφαλής και κατάλληλος για την ηλικία των παιδιών. Ο διαχωρισμός των μικρών από τα μεγάλα παιδιά είναι απαραίτητος, αν ο σταθμός είναι Βρεφονηπιακός Σταθμός.». ΙΙ. Προσθήκη στην περ. α της παρ. 1 του άρθρου 6, περί μεταβατικών διατάξεων, σε σχέση με το πιστοποιητικό πυρασφάλειας ως εξής: ε) Στην περ. α της παρ. 1 του άρθρου 6, περί μεταβατικών διατάξεων, σε σχέση με το πιστοποιητικό πυρασφάλειας, προστίθενται οι λέξεις «σύμφωνα με τα οριζόμενα στο τρίτο, τέταρτο, πέμπτο και έκτο εδάφιο της παρ. Α του άρθρου 3» και η παρ. 1 του άρθρου 6 διαμορφώνεται ως εξής: «1. Στους ήδη λειτουργούντες Παιδικούς, Βρεφικούς και Βρεφονηπιακούς Σταθμούς των δήμων και των νομικών προσώπων αυτών, για τους οποίους θέση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας επείχε η συστατική πράξη του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου ή ο οργανισμός εσωτερικής υπηρεσίας του δήμου, και σε αυτούς που εξακολουθούν να λειτουργούν στο πλαίσιο επιχείρησης ΟΤΑ ή μεταφέρθηκαν στους Δήμους από επιχείρηση ΟΤΑ σύμφωνα με τον ν. 5056/2023, χορηγείται άδεια ίδρυσης και λειτουργίας, μετά από διενέργεια αυτοψίας και σύνταξη τεχνικής έκθεσης από διπλωματούχο Πολιτικό Μηχανικό ως προς την επικινδυνότητα του κτιρίου και την καταλληλότητα της χρήσης, και εφόσον, έως την 31-7-2018: α. διαθέτουν πιστοποιητικό πυρασφάλειας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο τρίτο, τέταρτο, πέμπτο και έκτο εδάφιο της παρ. Α του άρθρου 3. β. διαθέτουν οικοδομική άδεια ή άλλο πιστοποιητικό ή βεβαίωση νομιμοποίησης του κτιρίου, γ. διαθέτουν μισθωτήριο συμβόλαιο σε περίπτωση ενοικίασης του κτιρίου ή απόφαση παραχώρησης των χώρων σε περίπτωση παραχώρησης ή παραχωρητήριο, δ. ελεγχθούν και προσαρμοστούν ανάλογα στις διατάξεις των στοιχείων Γ2 και Δ του άρθρου 4, ε. περιφραχθούν οι χώροι κάτω από οικοδομικές προεξοχές ύψους κάτω των 2,20 μ., στ. ελεγχθεί η ασφάλεια του εξοπλισμού υπαίθριων χώρων, ζ. προσαρμοστεί ο αριθμός των φιλοξενούμενων παιδιών στη δυναμικότητα των υπαρχόντων κτιρίων.». Επιπλέον και σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, δεδομένου ό,τι με την προτεινόμενη ρύθμιση επιδιώκεται η διευκόλυνση των δήμων στην ολοκλήρωση των απαιτούμενων προσαρμογών προκειμένου να αδειοδοτήσουν τους δημοτικούς παιδικούς και βρεφικούς σταθμούς, θα πρέπει να υπάρξει, και πρόβλεψη παράτασης των προθεσμιών συμμόρφωσης στις λοιπές διατάξεις του π.δ. 99/2017. Σε διαφορετική περίπτωση, η ρύθμιση καθίσταται άνευ αξίας και ουδόλως διευκολύνει τους δήμους, καθώς σύμφωνα με την συνολική γραμματική διατύπωση του άρθρου 6, οι άδειες ίδρυσης και λειτουργίας δομών που διαθέτουν πιστοποιητικό πυρασφάλειας, καθώς και τα οριζόμενα στην παρ. 1 αλλά δεν έχουν συμμορφωθεί πλήρως στο περιεχόμενο του π.δ. 99/2017 έως την 31.03.2024 (ισχύουσα διάταξη), θα πρέπει να ανακληθούν. Συνακόλουθα, προτείνονται και οι εξής τροποποιήσεις των παραγράφων 2,3 και 4 του άρθρου 6, άλλως την πλήρη κατάργησή τους: I. Η προθεσμία των παραγράφων 2 και 3 του άρθρου 6 του π.δ. 99/2017 ως προς τη συμμόρφωση των σταθμών στις διατάξεις των στοιχείων Β1, Β2, Β3, Β5, Γ1 και Ζ του άρθρου 4 του π.δ. 99/2017 να παραταθεί έως 31.07.2028. II. Τροποποίηση της παρ. 4 του άρθρου 6, περί μεταβατικών διατάξεων, ως εξής: 4. Οι Παιδικοί, Βρεφικοί και Βρεφονηπιακοί Σταθμοί των δήμων και των νομικών προσώπων αυτών που ήδη λειτουργούν, πέραν των προσαρμογών εντός των προθεσμιών που προβλέπονται στις παραγράφους 1, 2 και 3 του παρόντος άρθρου, οφείλουν να συμμορφωθούν πλήρως στο περιεχόμενο του παρόντος διατάγματος έως 31.07.2028. Η μη συμμόρφωση με τις διατάξεις του παρόντος μετά το πέρας της ως άνω προθεσμίας, συνεπάγεται την ανάκληση της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας του σταθμού. Είναι επιτακτική λοιπόν η ανάγκη να υιοθετηθούν οι θέσεις μας στο σύνολό τους, προκειμένου να διασφαλισθεί η εύρυθμη και βιώσιμη λειτουργία των δημοτικών δομών προσχολικής αγωγής.