Αρχική Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, την ενίσχυση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπές διατάξειςΆρθρο 35 Προϋποθέσεις αδειοδότησης και λειτουργίας των παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών που λειτουργούν εντός νομικών προσώπων των δήμων ή υπηρεσίας των δήμων – Τροποποίηση παρ. 1 και 4 άρθρου 2, παρ. Α άρθρου 3, παρ. Η άρθρου 4 και παρ. 1 άρθρου 6 π.δ. 99/2017Σχόλιο του χρήστη ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΑΚΩΝ ΔΗΜΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ | 16 Σεπτεμβρίου 2024, 13:34
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 35 ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ , ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΣΤΟΥΣ ΠΑΙΔΙΚΟΥΣ ΣΤΑΘΜΟΥΣ . Άρθρο 3 (ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔIΑΓΡΑΦΕΣ) Τα διαθέσιμα τετραγωνικά των υφιστάμενων παιδικών σταθμών δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια για να αναπτυχθούν οι απαιτούμενοι από το προεδρικό διάταγμα χώροι για τα βρέφη ή τα νήπια . Επίσης και τα οικόπεδα μέσα στον πυκνό αστικό ιστό των Μητροπολιτικών Κέντρων για την ανέγερση νέων κτιρίων, με χρήση παιδικού σταθμού, έχουν συνήθως μικρές διαστάσεις. Επομένως προτείνονται τα κάτωθι από χώρους : 1. ΧΩΡΟΣ ΕΙΣΟΔΟΥ-ΑΝΑΜΟΝΗΣ : Να μην απαιτούνται 12τ.μ. ως χώρος εισόδου αναμονής , αλλά ένας μικρότερος σε τετραγωνικά χώρος, ικανός για την υποδοχή των παιδιών . Συνήθως η προσέλευση και η αποχώρηση των παιδιών από ένα σταθμό δεν γίνεται μαζικά, αλλά σταδιακά, οπότε δεν απαιτείται ένας μεγάλος χώρος εισόδου-αναμονής , τουλάχιστον σε μικρούς παιδικούς σταθμούς ή σε υφιστάμενους που δεν μπορούν να προσαρμοστούν σε αυτή την απαίτηση του ΠΔ 99. Προτείνεται η μείωση τετραγωνικών του χώρου εισόδου για βρεφικούς με λιγότερα από 25 βρέφη ή για παιδικούς με λιγότερα από 35 νήπια . 2. ΧΩΡΟΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ: Να απαιτείται χώρος προσωπικού όταν εργάζονται πάνω από δέκα άτομα. Παράδειγμα: αν υπάρχουν δύο αίθουσες βρεφών απαιτούνται τρεις βρεφονηπιοκόμοι για το κάθε τμήμα, μια μαγείρισσα και μια καθαρίστρια αμέσως γίνεται απαιτητός ο χώρος προσωπικού σύμφωνα με το ΠΔ. Σε μικρούς σταθμούς οι εργαζόμενοι κάνουν διάλειμμα ή τρώνε σε ένα ξεχωριστό χώρο της κουζίνας εκ περιτροπής. 3. Τα lockers του προσωπικού προτείνεται να μπορούν να τοποθετηθούν και σε άλλο σημείο του σταθμού, που δεν θα επηρεάζει την λειτουργία του και την ασφάλεια των παιδιών , αλλά θα εξυπηρετεί τους εργαζόμενους , διότι σε μικρούς χώρους των w.c., που είναι και οι περισσότεροι, είναι αδύνατον να χωρέσουν τα lockers ή δε υγρασία του χώρου καταστρέφει το υλικό κατασκευής τους, είτε ξύλο , είτε μέταλλο. 4. ΧΩΡΟΣ WC /ΛΟΥΤΡΟΥ ΝΗΠΙΩΝ: Είναι σχεδόν αδύνατο, στους περισσότερους υφιστάμενους σταθμούς, να υπάρχουν 12 τ.μ. για ένα w.c. νηπίων που απαιτεί το ΠΔ . Προτείνεται κατ΄ εξαίρεση σε υφιστάμενα κτίρια ή και σε αυτά που θα κατασκευαστούν εξαρχής αν δεν υπάρχει μεγάλο οικόπεδο, η απαιτούμενη επιφάνεια να υπολογίζεται σύμφωνα με τον απαιτούμενο κάθε φορά αριθμό σε λεκανάκια - νιπτηράκια.-DS ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών. Επίσης να διευκρινισθεί στο ΠΔ, ότι θα μπορούν να διαμορφωθούν w.c. νηπίων και σε άλλο σημείο του χώρου, ανάλογα με την χωροθέτηση των αιθουσών, με τις οποίες εύλογα, θα πρέπει να είναι σε άμεση επαφή, ώστε να εξυπηρετούνται άμεσα τα νήπια . 5. ΠΛΥΝΤΗΡΙΟ - ΣΙΔΕΡΩΤΗΡΙΟ : Προτείνεται να μην είναι υποχρεωτικός ο χώρος σε μικρούς σταθμούς έως 25 παιδιά. Άρθρο 4 (ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ) 1. Σε περίπτωση ύπαρξης πυλωτής , να μπορεί ο σταθμός να έχει τα δύο επίπεδα τα οποία επιτρέπει το ΠΔ , χωρίς να προσμετράει σε αυτά η πυλωτή, στην οποία μπορεί να αναπτυχθεί υπαίθριος χώρος για τον αυλισμό των παιδιών και βοηθητικοί χώροι σε ένα μικρό υφιστάμενο οικόπεδο . 2. Κατ΄ εξαίρεση σε υφιστάμενους Β/Ν σταθμούς, να επιτρέπεται να αναπτυχθεί ο χώρος ύπνου , σε άλλο επίπεδο από αυτό στο οποίο βρίσκεται η αίθουσα απασχόλησης νηπίων. 3. Στην λειτουργική Ενότητα των βρεφών να υπάρχει εξαίρεση για τους υφιστάμενους σταθμούς , να μην υπάρχει οπτική επαφή του χώρου αλλαγής λουτρού και με το χώρο ύπνου και με το χώρο απασχόλησης , αλλά μόνο με τον χώρο ύπνου , διότι στους υφιστάμενους σταθμούς δεν είναι πάντα δυνατόν να υλοποιηθεί αυτή η απαίτηση . 4. Στα διατηρητέα κτίρια θα πρέπει να υπάρχει εξαίρεση όσον αφορά τα υπάρχοντα κουφώματα ώστε να προστατεύεται ο χαρακτήρας του κτιρίου. Δηλαδή να παραμένουν ως έχουν τα κουφώματα στις όψεις με άλλες δικλείδες ασφαλείας για τα παιδιά. 5. Το ύψος των κιγκλιδωμάτων ασφαλείας που προτείνεται για το σταθερό τμήμα των παραθύρων προτείνεται να είναι μικρότερο από 1,50μ. , διότι είναι αντιαισθητικό και όχι τόσο απαραίτητο, αν λάβουμε υπόψη ότι το μέσο ύψος των κοριτσιών τεσσάρων ετών είναι 100,30εκ. και των αγοριών 102,30εκ. Προτείνεται ένα ύψος 1,05-1,10μ. 6. Προτείνεται επίσης το ύψος της ποδιάς των παραθύρων να μειωθεί στο 1,10μ από 1,50μ που αναφέρει το ΠΔ , διότι τα κουφώματα θα είναι δύσχρηστα και επικίνδυνα., για το προσωπικό με την προϋπόθεση να απαγορευτεί η τοποθέτηση οποιουδήποτε αντικειμένου (έπιπλα κ.λ.π.) που μπορεί να δημιουργήσει σκαλοπάτι για τα παιδιά. 7. Αναφέρεται στο νέο άρθρο 35: « Ο Υπαίθριος χώρος των υφιστάμενων κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος βρεφονηπιακών σταθμών δύναται να χρησιμοποιείται εκ περιτροπής για τα βρέφη και τα νήπια , εφόσον ξεπερνά τα 3τ.μ. ανά παιδί» . Δεν διευκρινίζονται τα παρακάτω: Α. Εννοεί να βγαίνουν διάλειμμα τα παιδιά εκ περιτροπής ανά τμήμα σταθμού (είτε βρεφικού , είτε παιδικού, είτε βρεφονηπιακού ) . Δηλαδή τα τετραγωνικά του υπαίθριου χώρου του σταθμού θα υπολογίζονται από το μεγαλύτερο σε δυναμικότητα τμήμα? Ή θα βγαίνουν εκ περιτροπής σε περίπτωση μόνο βρεφονηπιακού σταθμού όλα τα βρέφη ξεχωριστά από όλα τα νήπια? Β. Αν για παράδειγμα , ένας σταθμός έχει 25 νήπια και 12 βρέφη, σύμφωνα με το εν λόγω άρθρο 35, απαιτούνται (25+12)*3=111τ.μ. αύλειου χώρου , αν έχουμε 111τ.μ. υπαίθριο χώρο τότε δεν μπορεί να χρησιμοποιείται εκ περιτροπής. Αν ο χώρος αυτός είναι 112 τ.μ. δηλαδή 3,02τμ. /παιδί , θα μπορούν να βγαίνουν διάλειμμα εκ περιτροπής ? ΣΧΟΛΙΟ: Σε τι εξυπηρετεί ο εκ περιτροπής αυλισμός των παιδιών αν ο υπαίθριος χώρος, πρέπει να έχει τόσα τετραγωνικά όσο η συνολική δυναμικότητα του σταθμού Χ 3τ.μ. /παιδί –βρέφος τουλάχιστον? Διότι το πρόβλημα στις μεγάλες πόλεις είναι ότι οι υφιστάμενοι σταθμοί δεν έχουν καθόλου υπαίθριο χώρο ή αν έχουν έχουν λίγα τετραγωνικά. Τελικά προτείνεται να υπάρχουν ευνοϊκότερες διατάξεις για τα υφιστάμενα κτίρια , χωρίς να γίνεται «έκπτωση» στην ασφάλεια των παιδιών και να δοθεί παράταση στο χρόνο προσαρμογής τους στο ΠΔ 99, τουλάχιστον για δύο έτη , διότι οι περισσότεροι σταθμοί είναι μισθωμένοι και δεν μπορούν σε αυτούς να γίνουν καθαιρέσεις για την απαιτούμενη προσαρμογή. Η πλήρης προσαρμογή στο ΠΔ 99 θα οδηγήσει σε παύση λειτουργίας τους περισσότερους σταθμούς του Δήμου μας ή σε σημαντική μείωση της δυναμικότητά τους.