Αρχική Ανάρτηση Αποφάσεων και Πράξεων στο ΔιαδίκτυοΆρθρο 3 Υποχρεώσεις ανάρτησης στο ΔιαδίκτυοΣχόλιο του χρήστη EIETEA | 19 Δεκεμβρίου 2009, 21:48
Υπουργείο Εσωτερικών Σταδίου 27, Αθήνα 10183 Τηλ.:2131364000, Email: info@ypes.gr email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@ypes.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Παρέμβαση της Ενωσης Ιδιωκτητών Εκδοτών Τοπικών Εφημερίδων Αττικής στην διαβούλευση για την πρόταση της Κυβέρνησης για την υποχρεωτική ανάρτηση των αποφάσεων στο διαδίκτυο. Εχοντας μια μεγάλη και συσσωρευμένη εμπειρία στον τομέα της δημοσιότητας των λειτουργιών της Δημόσιας Διοίκησης και κυρίως της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η Ενωση Ιδιοκτητών Εκδοτών Τοπικών Εφημερίδων Αττικής, θεώρησε αναγκαίο να παρέμβει στον δημόσιο διάλογο για την υποχρεωτική ανάρτηση των αποφάσεων του δημόσιου τομέα στο διαδίκτυο. Και αυτό, όχι μόνο διότι οι δημοσιογράφοι των τοπικών εφημερίδων θα αποτελέσουν τους βασικούς και καθημερινούς χρήστες αυτού του νέου νομοθετικού πλαισίου, αλλά και διότι η εξασφάλιση της ακέραιης εφαρμογής του πνεύματος του συγκεκριμένου νόμου, έχει άμεση επίπτωση στην ποιότητα των Τοπικών Μέσω Μαζικής Ενημέρωσης, στην αξιοπιστία τους και στο ενδιαφέρον που μπορεί να επιδείξει το κοινό για αυτά. Κατ’ αρχήν λοιπόν θεωρούμε την πρόταση πραγματική επανάσταση για την Ελλάδα, και πιστεύουμε ότι μπορεί να εξαλείψει πολλά από τα παθολογικά χαρακτηριστικά της Δημόσιας Διοίκησης, μειώνοντας την διαφθορά και ενισχύοντας την συμμετοχή των πολιτών στην διαδικασία των αποφάσεων. Αρκεί όμως να θωρακιστεί σωστά. Η μέχρι τώρα εμπειρία δείχνει ότι ακόμη και οι νόμοι που σήμερα προβλέπουν υποχρεωτική δημοσίευση αποφάσεων, αγνοούνται παντελώς από τους αρμόδιους φορείς. Είτε γιατί δεν προβλέπουν κυρώσεις, είτε γιατί η διαδικασία των κυρώσεων είναι τρομερά χρονοβόρα και όταν αυτές επιβάλλονται, αν επιβληθούν, δεν έχουν κανένα νόημα για το δημόσιο συμφέρον, είτε γιατί υπάρχουν μηχανισμοί και δικλίδες ασφαλείας, που έχουν την δυνατότητα και την τάση να καλύπτουν τις όποιες ευθύνες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η υποχρέωση δημοσίευσης προϋπολογισμών, των Δήμων και των Νομικών τους προσώπων που απορρέει από το άρθρο 159 του Νόμου.3548/2007 «Καταχώρηση δημοσιεύσεων των φορέων του Δημοσίου στο νομαρχιακό και τοπικό Τύπο και άλλες διατάξεις» Παρ. 5. Συνοπτική κατάσταση του προϋπολογισμού, όπως τελικώς ψηφίσθηκε από το συμβούλιο δημοσιεύεται και σε μία τουλάχιστον ημερήσια ή εβδομαδιαία τοπική εφημερίδα ή, εάν τέτοια δεν υπάρχει, σε εφημερίδα που εκδίδεται στα όρια του νομού που εδρεύει ο Δήμος ή η Κοινότητα». Η διάταξη του νόμου δεν εφαρμόστηκε ποτέ από την συντριπτική πλειοψηφία των δήμων. Όπως δεν εφαρμόζεται και συνολικά ο νόμος 3548/2007 από τους περισσότερους δήμους. Επίσης θυμίζουμε τη διάταξη του άρθρου 66 του Β.Δ. της 24.9/20-10-1958 ΦΕΚ (Α΄171) όπως τροποποιήθηκε µε τα διαλαµβανόµενα στο στοιχ. β) της παρ. 1 του άρθρου 8, σε συνδυασµό µε τα οριζόµενα της παρ. 2 του άρθρου 25 του ν. 3469/2006 (ΦΕΚ Α΄ 131), «οι αποφάσεις των Δηµοτικών και Κοινοτικών Συµβουλίων περί επιβολής φόρων, τελών, δικαιωµάτων και εισφορών, εφ΄ όσον δεν ρυθµίζεται διαφορετικά ο τρόπος δηµοσίευσής τους δηµοσιεύονται εντός πέντε ηµερών από την ηµέρα που λαµβάνονται Περίληψη των πράξεων αυτών δηµοσιεύεται σε µία ηµερήσια ή εβδοµαδιαία τοπική εφηµερίδα, αν εκδίδεται, άλλως σε εφηµερίδα που εκδίδεται στην ευρύτερη νοµαρχιακή αυτοδιοίκηση ή περιφέρεια και περιλαµβάνει τα κύρια και ουσιώδη στοιχεία της κανονιστικής πράξης». Σας καλούμε λοιπόν να κάνετε μια μικρή έρευνα αφού αυτήν την εποχή το 99% των δήμων ορίζουν το ύψος των δημοτικών τελών του 2010. Να ερευνήσετε πόσες από αυτές δημοσιεύτηκαν. Αν είναι πάνω από 5 στους 111 δήμους της Αττικής, θα αναγνωρίσουμε το λάθος μας. Θεωρούμε λοιπόν απαραίτητο να υπάρχει ευθύνη των διοικητικών υπαλλήλων που καλούνται να υλοποιήσουν ή να υπογράψουν την απόφαση. Επίσης να υπάρχουν χρηματικές κυρώσεις στους υπαλλήλους τις οποίες θα δικαιούται να εισπράξει άμεσα κάθε θιγόμενος από την απόφαση με απλή γνωμοδότηση του Συνήγορου του Πολίτη. Επίσης η ανάρτηση στο διαδίκτυο να συνοδεύεται από περιοδική δημοσίευση της λίστας των αναρτήσεων στον τύπο με την αρχή της ισοκατανομής. Στο ιστότοπο κάθε φορέα θα πρέπει υποχρεωτικά να κοινοποιείται το Μέσο Μαζικής Ενημέρωσης και το τεύχος όπου έγινε η δημοσίευση για κάθε περίοδο. Από την πρόταση νόμου λείπει το χρονικό περιθώριο δημοσίευσης. Πολλές από τις αποφάσεις, είτε δεν ελέγχονται καθόλου και θεωρούνται νόμιμες μετά από την παρέλευση κάποιου χρονικού διαστήματος, είτε όταν φτάσουν στην διαδικασία ελέγχου έχει παρέλθει ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα όπου κάθε παρέμβαση έχει χάσει εντελώς το νόημά της. Θυμίζουμε το άρθρο 149 του Νόμου 3463/2006 «Ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας ελέγχει τη νομιμότητά τους, εντός αποκλειστικής προθεσμίας είκοσι (20) ημερών από την περιέλευσή τους και εκδίδει σχετική πράξη». Μετά την παρέλευση των είκοσι ημερών η απόφαση θεωρείται εκτελεστή. Ετσι μια δημοσίευση μπορεί να σταλεί για έλεγχο μετά την ημερομηνία παρέλευσης του δικαιώματος ενστάσεων. Προτείνουμε την υποχρεωτική δημοσίευση στην εφημερίδα, των τίτλων των αποφάσεων και της ηλεκτρονικής διεύθυνσης στην οποία υπάρχει. Αν δεν υπάρξει δημοσίευση, σε συγκεκριμένη ημερομηνία, τότε η απόφαση είναι άκυρη. Επίσης θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι η λογική της μηχανής αναζήτησης είναι αναποτελεσματική. Το σωστό είναι η ανάρτηση πίνακα αποφάσεων. Με πιοό τρόπο θα ανακαλύπτουν οι πολίτες ότι έγινε δημοσίευση απόφασης για αύξηση συντελεστή ή απαλλοτρίωση οικοπέδου ή αλλαγή χρήσης γης; Ώστε να την αναζητήσουν; Θα μπαίνει κάθε μέρα ο πολίτης στον ιστοτόπο του Δήμου για να δει μήπως υπάρχει κάτι τέτοιο σε όλα τα οικόπέδα με τα οποία γειτνιάζει; Το ίδιο συμβαίνει και με τις μελετοκατασκευές ή τις απ’ ευθείας αναθέσεις. Η αναζήτηση συγκεκριμένης απόφασης αποτελεί λανθασμένο σημείο αναφοράς. Επίσης προτείνουμε να είναι υποχρεωτική και η εισήγηση ή η επαρκής αιτιολόγηση της απόφασης. Με τιμή το Δ.Σ. της ΕΙΕΤΕΑ