Άρθρο 1

1. Το άρθρο 1 του Κώδικα της Ελληνικής Ιθαγένειας, όπως αυτός κυρώθηκε με τον Ν. 3284/2004 και ισχύει (ΦΕΚ Α’ 217), αντικαθίσταται ως εξής:
«Ι. Με τη γέννηση από Έλληνα ή Ελληνίδα
Άρθρο 1
Το τέκνο Έλληνα ή Ελληνίδας αποκτά από τη γέννησή του την Ελληνική Ιθαγένεια.

2. Μετά το άρθρο 1 του Κώδικα της Ελληνικής Ιθαγένειας, όπως αυτός κυρώθηκε με τον Ν. 3284/2004, παρεμβάλλεται νέο άρθρο 1Α ως εξής:

«Ια. Με τη γέννηση στην Ελλάδα και δήλωση
Άρθρο 1Α
1. Τέκνο αλλοδαπών που γεννιέται στην Ελλάδα και ένας από τους γονείς του κατοικεί μόνιμα και νόμιμα στη χώρα επί πέντε συνεχή έτη, αποκτά από τη γέννησή του την ελληνική ιθαγένεια εφόσον οι γονείς του υποβάλουν κοινή σχετική δήλωση και αίτηση εγγραφής του τέκνου στο δημοτολόγιο του δήμου της μόνιμης κατοικίας του. Αν το τέκνο γεννήθηκε πριν τη συμπλήρωση της πενταετίας νόμιμης διαμονής του γονέα στη χώρα, η παραπάνω κοινή δήλωση και αίτηση εγγραφής υποβάλλεται με την παρέλευση της πενταετίας συνεχούς νόμιμης και μόνιμης διαμονής του γονέα στη χώρα.
2. Τέκνο αλλοδαπών που έχει παρακολουθήσει τις τρεις πρώτες τάξεις υποχρεωτικής εκπαίδευσης σε ελληνικό σχολείο στην Ελλάδα και κατοικεί μόνιμα στη χώρα αποκτά την ελληνική ιθαγένεια με την ενηλικίωσή του εφόσον υποβάλλει σχετική δήλωση και αίτηση εγγραφής στο δημοτολόγιο του δήμου της μόνιμης κατοικίας του το αργότερο εντός τριετίας από την συμπλήρωση του 18ου έτους της ηλικίας του. Την ελληνική ιθαγένεια αποκτά με κοινή δήλωση των γονέων του και αίτηση εγγραφής στο δημοτολόγιο του Δήμου μόνιμης κατοικίας του και το τέκνο αλλοδαπών που έχει ολοκληρώσει την παρακολούθηση έξι τουλάχιστον τάξεων ελληνικού σχολείου στην Ελλάδα.
3. Εφόσον η δήλωση και αίτηση εγγραφής στο δημοτολόγιο, που προβλέπεται στις προηγούμενες παραγράφους 1 και 2, δεν υποβλήθηκε από κοινού από τους γονείς μέχρι την ενηλικίωσή του, το τέκνο αποκτά την ελληνική ιθαγένεια με δήλωση και αίτηση εγγραφής στο δημοτολόγιο που το ίδιο δικαιούται να υποβάλει στον Δήμο της μόνιμης κατοικίας του το αργότερο εντός τριών ετών από την συμπλήρωση του 18ου έτους της ηλικίας του.
4. Την Ελληνική Ιθαγένεια αποκτά από τη γέννησή του, χωρίς να απαιτείται δήλωση και αίτηση των γονέων ή του ιδίου, όποιος γεννιέται σε ελληνικό έδαφος, εφόσον:
α. ούτε αποκτά αλλοδαπή ιθαγένεια με τη γέννησή του ούτε μπορεί να αποκτήσει τέτοια με σχετική δήλωση των γονέων του στις οικείες αλλοδαπές αρχές όταν το δίκαιο της ιθαγένειας των γονέων του απαιτεί την υποβολή παρόμοιας δήλωσης ή
β. είναι άγνωστης ιθαγένειας ή
γ. ένας από τους γονείς του έχει γεννηθεί στην Ελλάδα και κατοικεί μόνιμα στη χώρα από τη γέννησή του.

  • 7 Ιανουαρίου 2010, 23:59 | Δίσκος Γεώργιος

    Το νομοσχέδιο είναι απαράδεκτο, είναι μία «στο πόδι», δηλαδή δίχως όρους και μέτρα ευνομούμενης πολιτείας, προκλητική νομιμοποίηση της αλλοίωσης της ταυτότητας του λαού μας, με την απονομή της ελληνικής ιθαγένειας σε μετανάστες που εποικίζουν χωρίς φραγμό και χωρίς κανείς να τους ζητήσει, την πατρίδα μας. Καλούμαστε σε πολυμέτωπο αγώνα ενάντια σε ένα απαξιωμένο κατεστημένο, που υπονομεύει και (όχι δεν αναδομεί !) αποδομεί τα θεμέλια και τα του Ελληνικού Έθνους, με απώτερο σκοπό να μη μπορεί να αντιδράσει στην κάθε εσωτερική αποσύνθεση και την κάθε εξωτερική απειλή (κάποιοι ίσως υπερβολικοί ομιλούν και για «Πέμπτη φάλαγγα» εντός των τειχών).

    Έχουμε Δημοκρατία;
    Ποιοι αποφασίζουν για το μέλλον του Ελληνισμού αν όχι οι Έλληνες; Το μέλλον θεμελιώνεται στο παρόν!

    ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ ΤΩΡΑ!

  • 7 Ιανουαρίου 2010, 23:27 | Βυρωνας

    Νομιζω κινειται προς την σωστη κατευθυνση,αλλα πρεπει να ενισχυθουν παραλληλα και οι κοινωνικες υποδομες και υπηρεσιες για την ομαλη ενταξη των ανθρωπων που ερχονται απο αλλες χωρες.

  • 7 Ιανουαρίου 2010, 23:30 | E.T.

    Οι προβλέψεις του νέου άρθρου για τα τέκνα αλλοδαπών που γεννιούνται στην Ελλάδα αποτελούν αναγκαίο συμπλήρωμα ενός σύγχρονου Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας που έχει ήδη κυρωθεί με τον Ν. 3284/2004 και απέφυγε τότε να ρυθμίσει τα θέματα αυτά.

  • 7 Ιανουαρίου 2010, 23:18 | Stelios

    Μέχρι και τις μέρες μας η μεταναστευτική πολιτική και πολιτική ασύλου στη χώρα ήταν πρακτικά ανύπαρκτη και στην καλύτερη περίπτωση έτρεχε πίσω από τις εξελίξεις.

    Δεν είναι θαρραλέο, είναι απαραίτητο μια κυβέρνηση να καταπιαστεί με το θέμα και να προτείνει νομοσχέδιο το οποίο μάλιστα να τίθεται σε δημόσια διαβούλευση. Παρόμοια τακτική ακολουθεί το Γαλλικό Υπουργείο Μετανάστευσης Ένταξης Εθνικής Ταυτότητας και Κοινωνικής Ανάπτυξης με την ερώτηση του τι σημαίνει να είσαι Γάλλος, ενώ στην Ολλανδία είναι τακτική η δημόσια διαβούλεση κι αναζήτηση συμβουλών από το κοινό (inspraak) επί πολτικών θεμάτων.

    Η εισαγωγή νόμου επιτέλους φέρνει τη συζήτηση στο κέντρο της πολιτικής, απομακρύνοντας την από κέντρα λαϊκισμού και ημιμάθειας. Με πίστη στις αρχές της Δημοκρατίας, της προσταίας των αδυνάτων και της πολυσυλλεκτικότητας, με σεβασμό στις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας και με όραμα για μια ισχυρή Ελλάδα που δεν θα κρύβεται από το μέλλον, έχει έρθει η ώρα πια να κάνουμε το νομοθετικό αυτό βήμα μπροστά. Οι άνθρωποι που περιλαμβάνονται στις προβλέψεις του νομοσχεδίου αυτού και ιδαίτερα τα παιδιά πρέπει να πάψουν να είναι απάτριδες και να τους αποδεχτεί ο τόπος που επέλεξαν ή επιλέχτηκε για αυτούς νόμιμα ως νέα ζωογόνος πατρίδα. Οι προβλέψεις για απόδοση ιθαγένειας και δημοκρατική συμμετοχή στα κοινά είναι ένα βήμα στη σωστή κατέυθυνση ώστε να βρεθούμε κοντά στις προοδευτικές δημοκρατικές χώρες της Δύσης, που χαράζουν πορεία προς το μέλλον με την ανανεωτική δύναμη της νόμιμης κι οργανωμένης μετανάστευσης.

  • 7 Ιανουαρίου 2010, 23:42 | Γιαννης

    ΝΑΙ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ.ΚΑΝΕΝΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΛΑΘΡΑΙΟΣ.ΟΛΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ ΟΛΟΙ ΙΣΟΙ!

  • 7 Ιανουαρίου 2010, 23:48 | giorgoskar

    Η ανάγκη συστηματοποίησης και κωδικοποίησης του ελληνικού δικαίου ιθαγένειας οδήγησαν στην υιοθέτηση του νέου Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας το Νοέμβριο του 2004 (ν.3284/2004), ο οποίος πράγματι συνιστά ένα συνεκτικό νομικό κείμενο. Πέραν αυτού, όμως, ο νέος ΚΕΙ δεν πραγματοποιεί κάποιο ουσιαστικό άνοιγμα προς την κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού του κανονιστικού περιεχομένου των διατάξεων διατηρώντας παρωχημένες και μάλλον ασύμβατες στο πλαίσιο ενός σύγχρονου κράτους δικαίου ρυθμίσεις όπως λ.χ. το αναιτιολόγητο των απορριπτικών αποφάσεων πολιτογράφησης ή η απουσία οποιασδήποτε προθεσμίας για τη διεκπεραίωση των υποθέσεων ιθαγένειας. Περαιτέρω, ο Κ.Ε.Ι. του 2004 εμμένει αυστηρά στην αρχή του αίματος όχι μόνο ως θεμελιώδη αλλά και επί της ουσίας ως μοναδική αρχή για την απόδοση της ελληνικής ιθαγένειας, παραγνωρίζοντας έτσι τις προκλήσεις που θέτει το φαινόμενο της μετανάστευσης για το κράτος δικαίου και τη συνοχή της ελληνικής κοινωνίας στον 21ο αιώνα. Υπ` αυτή την έννοια, η αλλαγή του 2004 συνιστά, κατά την άποψή μας, μια προφανώς εσωστρεφή και άτολμη νομοθετική παρέμβαση, μια χαμένη ευκαιρία στην κατεύθυνση χάραξης ενός διορατικού και μακροχρόνιου σχεδιασμού απαγκιστρωμένου από τις λογικές που διέπουν το παρελθόν.
    Ως απάντηση στη μη μεταρρύθμιση του ελληνικού δικαίου ιθαγένειας το 2004 συχνά διατυπώνονται προτάσεις για την εισαγωγή στον υφιστάμενο Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας ρυθμίσεων για την απόδοση της ελληνικής ιθαγένειας σε ορισμένες κατηγορίες αλλοδαπών, ιδίως σε όσους έχουν γεννηθεί και ενηλικιώνονται στην Ελλάδα ή όσους έχουν παρακολουθήσει και ολοκληρώσει σπουδές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε ελληνικά σχολεία στην Ελλάδα. Πρέπει, όμως, να επισημανθεί ότι οι προτάσεις αυτές, παρά τις καλές προθέσεις και τον κατ` αρχήν θετικό τους προσανατολισμό, είναι περισσότερο προϊόν μιας διάθεσης αντιμετώπισης πολύ συγκεκριμένων επί μέρους προβλημάτων και όχι μιας ευρύτερης επεξεργασίας των κρίσιμων ζητημάτων που αφορούν τον θεσμό της ιθαγένειας στο πλαίσιο ενός σύγχρονου κράτους δικαίου στην εποχή της μετανάστευσης. Μια επεξεργασία που είναι αναγκαία καθώς το δίκαιο της ιθαγένειας έχει τη δική του εσωτερική συνοχή, με ρυθμίσεις που αλληλεπιδρούν και αλληλοεξαρτώνται.
    Επιδιώκοντας να αποφύγει μια αποσπασματική προσέγγιση στα ζητήματα ιθαγένειας η Ένωση θεωρεί ότι επιβάλλεται πλέον η συνολικότερη αναθεώρηση του συστήματος της ελληνικής ιθαγένειας. Για το λόγο αυτό και παρουσιάζει την πρότασή της για την υιοθέτηση ενός νέου σύγχρονου Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένεια, ο οποίος διαμορφώνει ένα σαφές και συνεκτικό πλαίσιο δικαίου ιθαγένειας και περιέχει ρυθμίσεις που θεωρούμε κοινωνικά επιβεβλημένες, δίκαιες και πολιτικά εφικτές.

    Τα δέκα βασικά σημεία του Κώδικα παρουσιάζονται ακολούθως, ενώ το σώμα των διατάξεων με την αιτιολογική έκθεση θα παρουσιαστεί επισήμως σε δημόσια εκδήλωση της Ένωσης στην οποία θα τοποθετηθούν εκπρόσωποι των κοινοβουλευτικών κομμάτων. Εν τω μεταξύ, η Ένωση έχει ήδη ξεκινήσει μια άτυπη καμπάνια ενημέρωσης και προώθησης της ρύθμισης σε αρμοδίους φορείς και πολιτικά κόμματα.

  • 7 Ιανουαρίου 2010, 23:10 | Ανδρεας

    Το νομοσχεδιο ειναι σωστο.Μακρια απο ρατσιστικες προληψεις και ιδεοληψιες.Εξισωση των δικαιωματων των νομιμων μεταναστων.Αυτο οφειλει να κανει καθε προοδευτικη κυβερνηση.

  • 7 Ιανουαρίου 2010, 23:00 | Τασος

    Αμεση νομιμοποιηση και μονιμοποιηση.Να αρχισουν να παιρνουν ονοματα.Ολοι να λεγονατι Γιωργος Παπανδρεου και Κων. Καραμανλης για να ξεχωριζουν,δε μπορουν να λεγονται π.χ. Αντι και Αλια .Να τους φτιαξει η πολιτεια σπιτια στην Κηφισια και στην Εκαλη διοτι το κεντρο και τα δυτικα προαστια ειναι ηδη γεματα.Να τελειωνουμε με τις συμβασεις και ας αρχισουν οι αλλοδαποι να στελεχωνουν το Ελληνικο δημοσιο.Ειναι αβεβαιο το μελλον τους χρειαζονται ενα αισθημα σιγουριας.Μονιμοι ολοι τους στο δημοσιο.Και ναι ,να χουν το δικαιωμα της υποψηφιοτητας.Ειναι ρατσιστικο αυτο.Γιατι να φιμωνουμε τους 2 εκατομμυρια λαθρομεταναστες.Ας μιλησουν αυτοι.Ας ψηφισουν ελευθερα για Αλβανο προθυπουργο.Και τα ΜΜΕ πρεπει να αρχισουν να τους ενσωματωνουν ως παρουσιαστες.Απο κει ξεκινα ο ρατσισμος.
    Ε????????