1. Η παρ. 3 του άρθρου 2 του ν. 4648/2019 (Α΄ 205) αντικαθίσταται ως εξής:
«3. Οι εκλογείς που επιθυμούν να διευκολυνθούν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, εγγράφονται με δική τους μέριμνα στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού. Η εγγραφή στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού γίνεται οποτεδήποτε με αίτηση του ενδιαφερομένου σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 4. Αντιστοίχως, η τροποποίηση όσον αφορά τη διεύθυνση κατοικίας και η αναστολή ή η ακύρωση της αίτησης εγγραφής στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού γίνονται με τη διαδικασία του άρθρου 4. Η αποδοχή ή η απόρριψη της αίτησης γίνονται με απόφαση της Διεύθυνσης Εκλογών του Υπουργείου Εσωτερικών.».
2. Η παρ. 4 του άρθρου 4 του ν. 4648/2019 αντικαθίσταται ως εξής:
«4. Κατά την αίτησή του, ο εκλογέας συμπληρώνει τα στοιχεία του και προσδιορίζει την εκτός Επικρατείας περιφέρεια δικαιοδοσίας διπλωματικής ή προξενικής αρχής, στην οποία επιθυμεί να ασκήσει το εκλογικό του δικαίωμα.».
3. Το πρώτο εδάφιο της παρ. 8 του άρθρου 4 του ν. 4648/2019 αντικαθίσταται και η παρ. 8 διαμορφώνεται ως εξής:
«8. Η αίτηση εγγραφής οριστικοποιείται με απόφαση της Διεύθυνσης Εκλογών του Υπουργείου Εσωτερικών σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 2. Η αίτηση μεταβολής και αναστολής ή διαγραφής γίνεται αμέσως οριστική.».
4. Οι παρ. 2 περί προϋποθέσεων εγγραφής στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους ψηφοφόρων εξωτερικού, 6 περί συγκρότησης Διακομματικής Επιτροπής εξέτασης ενστάσεων κατά απορριπτικών αποφάσεων εγγραφής στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους, 7 περί διαδικασίας εγγραφής στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους και 10 περί της εφαρμογής των περιορισμών εγγραφής στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους στις εκλογές για την ανάδειξη μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, του άρθρου 2 του ν. 4648/2019 καταργούνται.
5. Η παρ. 5 του άρθρου 4 του ν. 4648/2019 περί εξουσιοδότησης του Υπουργείου Εσωτερικών για την αυτεπάγγελτη αναζήτηση δικαιολογητικών ή την άντληση των απαιτούμενων πληροφοριών από τις βάσεις δεδομένων του Ελληνικού Δημοσίου καταργείται.
Μόλις στην προηγούμενη κοινοβουλευτική περίοδο 2019-2023 υπήρξε διακομματική συμφωνία για αυτό το ζήτημα, με βάση την οποία θεσπίστηκαν συγκεκριμένοι περιορισμοί που στόχο είχαν να αποδεικνύεται μια στοιχειώδης επαφή του εκλογέα με τη χώρα (παραμονή διάρκειας 2 ετών στην Ελλάδα τα τελευταία 35 χρόνια και κατοχή ΑΦΜ με φορολογική δήλωση κατά το τρέχον ή το προηγούμενο φορολογικό έτος). Η ξαφνική πρωτοβουλία της κυβέρνησης για την εξάλειψη οποιουδήποτε κριτηρίου έρχεται καταρχάς σε αντίθεση με την προηγούμενη ευρύτατη συμφωνία όλων των πολιτικών δυνάμεων και επίσης δίνει τη δυνατότητα ψήφου σε άτομα που πιθανώς έλκουν το δικαίωμα ψήφου τους από μια σχέση αίματος που χάνεται στους αιώνες και ίσως ποτέ δεν έχουν ζήσει στην Ελλάδα, μη έχοντας ουδεμία πρακτική σύνδεση με τη χώρα. Ως Έλληνας που ζει αυτήν την περίοδο στο εξωτερικό δηλώνω αντίθετος σε αυτό το νομοσχέδιο και στον προφανή πολιτικό σχεδιασμό που επιχειρείται.
Δηλαδή η θεία μου από το Σικάγο που μετανάστευσε τη δεκαετία του ’60 και έρχεται ανά 10ετία το καλοκαίρι για μπάνια, θα αποφασίσει με την σύνταξη που παίρνει από τις ΗΠΑ, τις παροχές που έχει εκεί, για το ποιος είναι καλύτερος για την δικιά μου σύνταξη και τις παροχές που θέλω να έχω.
Για να το κάνω πιο λιανά… εάν κάποιος υποσχεθεί μείωση συντάξεων και «κλείσιμο» όλων των ηλικιωμένων σε ιδρύματα, θα αποφασίσει και η θεία μου. Πολλά τα εάν…
Τί είναι αυτό που χάνω δεν μπορώ να το δω…
Βάλτε κριτήρια: υπηκοότητας μόνο Ελληνικής (όχι διπλής -σαν τη θεία μου), φορολόγησης στην Ελλάδα (περιουσία, όχι εισοδήματα) και στράτευσης για τους άνδρες.
Στην θετική κατεύθυνση η άρση των περιορισμών. Υπάρχει ακόμα ο περιορισμός για το πότε μπορεί κανείς να εγγραφεί στους καταλόγους. Ο περιορισμός αυτός αφορά κυρίως αυτούς που κατά την ημέρα των εκλογών ταξιδεύουν εκτός Ελλάδος.
Για τον λόγο αυτό θα πρέπει οι πολίτες να έχουν κάποιο εύλογο περιθώριο (πχ. μία βδομάδα) μετά την προκήρυξη των εκλογών να υποβάλουν το αίτημα τους.
Στη σωστή κατεύθυνση η νομοθετική πρωτοβουλία:
Επισήμανση: (ΕΥΕΛΙΞΙΑ εγγραφής στους ΕΙΔΙΚΟΥΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΥΣ)
============================================================
Η πρόβλεψη για έγκαιρη εγγραφή συνάδει προφανώς με την ανάγκη προετοιμασίας ώστε να αποφασισθεί που θα συσταθούν εκλογικά κέντρα, πλήν όμως θα πρέπει να υπάρχει και πρόβλεψη ώστε οι ψηφοφόροι έως και 1 εβδομάδα προηγουμένως να εκδηλώσουν την βούληση τους να συμμετάσχει σε ένα από τα συσταθέντα εκλογικά κέντρα.
Από πρακτικής πλευράς, οι ψηφοφόροι να μπορούν με τους κωδικούς TAXINET να εκδηλώσουν διαδικυακά μία τέτοια προτίμηση στο Υπουργείο Εσωτερικών ώστε με την εγγραφή τους σε ένα κατάλογο του Εξωτερικού αυτομάτως να διαγράφονται από τον αντίστοιχο κατάλογο του εκλογικού τμήματος στο εσωτερικό της χώρας.
Εδώ καί 40 χρόνια πού διαμένω στή Γλασκώβη (Σκωτία) έχω εξασκήσει τις περισσότερες φορές το δικαίωμα ψήφου στίς εθνικές καί δημοτικές εκλογές, επιβαρυνόμενος καθε φορά τό κόστος τών αεροπορικών εισιτηρίων. Δέν μπορώ λοιπόν, παρά νά είμαι ένθερμος υποστηρικτής τού νέου νομοσχεδίου.
Μερικές διαδικαστικές παρατηρήσεις, όμως:
1. επιστολική ψήφος; Τό κόστος καί χρόνος μετάβασης Γλασκώβη-Πρεσβεία Λονδίνου, είναι κατά τι λιγότερο τού κόστους Γλασκώβη-Αθήνα.
2. εάν επιτραπή η ψηφοφορία από τοπικά άμμισθα/υποπροξενεία, αυτά θα πρέπει νά στελεχωθούν κατάλληλα λόγω τού μεγάλου αριθμού συμπατριωτών στίς πόλεις Γλασκώβης, Εδιμβούργου, Aberdeen, Inverness κλπ.
3. εάν γίνει μεταφορά από τούς τοπικούς στούς καταλόγους εξωτερικού, θα μπορούμε να έξασκούμε το δικαίωμά μας στίς δημοτικές εκλογές;
Ευχαριστώ γιἀ τήν ευκαιρία.
Το καλύτερο είναι η επιστολική ψήφος όπως τόσες χώρες την έχουν εφαρμόσει.
ΕΙΝΑΙ ΑΔΙΑΝΟΗΤΟ ΠΟΛΙΤΕΣ ΜΙΑ ΑΛΛΗΣ ΧΩΡΑΣ (ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΤΗΤΑΣ Ή ΥΠΗΚΟΟΤΗΤΑΣ) ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΕΝΟΥΝ ΜΟΝΙΜΑ ΟΥΤΕ ΚΑΝ ΠΕΡΙΣΤΑΣΙΑΚΑ ΣΤΗ ΧΩΡΑ, ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΨΗΦΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΟΥΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΕΚΛΟΓΩΝ, ΣΥΝΕΠΩΣ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΥ ΣΧΗΜΑΤΟΣ, ΠΟΥ ΣΕ ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΑΦΟΡΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΕΠΙΡΡΕΑΖΕΙ ΑΜΕΣΑ.
Πολύ θετική εξέλιξη. Χώρος για βελτιώσεις:
1. ηλεκτρονική ή/και επιστολική ψήφος. Πχ. προπληρωμένοι φάκελοι με barcodes που αποστέλλονται με ορισμένο χρονοδιάγραμμα.
2. Δημιουργία περιφερειών εξωτερικού αντί για το Επικρατείας.
Ισχύει ήδη σε πάρα πολλές χώρες. Δικαίωμα όλων των κατοίκων εξωτερικού που διατηρούν δεσμούς με την Ελλάδα.
Οι ψηφοφόροι εξωτερικού σύμφωνα με τον υφιστάμενο νόμο ανεξαρτήτως του αριθμού τους εκλέγουν 3 βουλευτές επικρατείας, συνεπώς όσοι και να εγγραφούν (είτε 30,000 είτε 300.000) πάλι τρεις βουλευτές εξωτερικού θα εκλέξουν…
Θεωρώ ότι για λόγους αρχής και ουσίας πρέπει τουλάχιστον
να εισαχθεί ρήτρα για τη στρατιωτική θητεία, δηλαδή δικαίωμα ψήφου να έχουν όσοι άνδρες έχουν εκπληρώσει τη στρατιωτική τους θητεία στην Ελλάδα ή εναλλακτικά έχουν υποβάλει έστω μία φορολογική δήλωση (ως κάτοικοι εξωτερικού) τα 10 τελευταία έτη.
Χωρίς καθιέρωση της επιστολικής ψήφου είναι επίσης μισό βήμα, γιατί πέρα από τους τυπικούς περιορισμούς υπάρχουν κι άλλοι περιορισμοί λόγω περιβάλλοντος, πχ ναυτικοί, κάτοικοι απομονομένων κοινοτήτων, αναπηρίες κλπ.
Η Περιφέρεια Αττικής διαθέτει νησιά, τα οποία η μετακίνηση των δημοτών για τις εκλογές κοστίζει σε χρόνο και χρήμα. Τα δε διαθέσιμα πλωτά μέσα μεταφοράς επιβατών, δεν επαρκούν για την αυθημερόν μεταφορά τους. ΖΗΤΟΥΜΕ να δημιουργούντε και στην Αττική Εκλογικά κέντρα αποδήμων από τα νησιά της Αττικής, όπως ισχύει και σε άλλες περιοχές της πατρίδας μας.
ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι το κόστος ενός εισιτηρίου από Πειραιά προς Σπέτσες και επιστροφή κοστίζει περισσότερο από την Διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη. ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΚΕΧΑΓΙΟΓΛΟΥ
Μπράβο στην κυβέρνηση που προωθεί αυτό το σχέδιο νόμου. Επιτέλους οι Έλληνες πολίτες που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους θα μπορούν να ψηφίσουν από τον τόπο διαμονής τους χωρίς περιορισμόυς. Ήταν φοβερή αδικία αυτό που συνέβαινε για χρόνια και ακόμα πιο άδικο οι περιορισμοί που έθεσαν κάποια κόμματα. Ο τρόπος είμαι σίγουρη ότι θα βρεθεί ο καλύτερος, επιστολικός είναι μια λύση. Το ίδιο φυσικά να γίνει και για τους ετεροδημότες.
Έλληνες δεύτερης, τρίτης και τέταρτης γενιάς αμφιβάλλω αν είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους ή αν έχουν καν ελληνική ταυτότητα ή διαβατήριο για να μπορούν να ψηφίσουν. Οπότε αυτό το σχέδιο νόμου δεν τους αφορά. Αφορά αυτούς που έχουν δικαιώματα στην Ελλάδα και μπορούν να το αποδείξουν, για αυτό πρόκεται.
Ερώτηση = θα μπορούμε να ψηφίζουμε βουλευτές της περιοχής μας ή μόνο επικρατείας?
Μία υπερχρεωμένη χώρα θα έπρεπε να λύσει πρώτα τα σημαντικότερα προβλήματα καταρχήν των κατοίκων που ζούν, εργάζονται και φορολογούνται στην ΕΛΛΑΔΑ και όχι να αυξάνει τον αριθμό των υπουργείων ή να δημιουργεί επιπλέον δαπάνες στον προυπολογισμό (όπως με το παρόν νομοσχέδιο, του οποίου το κόστος υλοποίησης είναι άγνωστο).
Στις πρόσφατες εκλογές το ποσοστό συμμετοχής ήταν εξαιρετικά χαμηλό -σχεδόν μόνο οι μισοί συμμετείχαν στις εκλογές.
Είναι προφανές ότι οι προτεραιότητες που λαμβάνονται (με το ξεκίνημα της κυβέρνησης) είναι στην ΛΑΘΟΣ κατεύθυνση και αμφίβολης σκοπιμότητας.
Θεωρώ αντιδημοκρατικο να έχει ισότιμο δικαίωμα ψήφου κάποιος ο οποίος δεν έχει καμία συνέπεια για την επιλογή του, αλλά επηρεάζει τις ζωές των άλλων πολιτών, όταν μάλιστα δεν έχει καμία σχέση με την Ελληνική πολιτική πραγματικότητα, με μοναδικό κριτήριο ότι κάποιος μακρινός πρόγονος έχει ελληνική καταγωγή. Θα μπορούσαν να μην υπάρχουν περιορισμοί εφόσον υπήρχε περιορισμένος αριθμός βουλευτών που δεν θα αλοιωνε την ψήφο των πολιτών που ζουν στην Ελλάδα.
Ευχαριστώ
Η ΑΝΕΥ ΟΡΩΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΙΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΙΤΕΣ (ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΙ) ΤΗΣ ΚΑΘΕΥΑΤΟΥ ΧΩΡΑΣ- ΚΡΑΤΟΥΣ-ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ, ΕΧΕΙ ΜΙΑ ΠΟΛΥ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ. ΚΑΙ ΣΙΓΟΥΡΑ ΕΙΝΑΙ ΕΙΣ ΒΑΡΟΣ ΣΤΟΥΣ ΕΧΟΝΤΕΣ ΚΑΙ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΕΝΤΟΣ ΤΩΝ ΣΥΝΟΡΩΝ.
Η ΑΠΟΨΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΠΟΥ ΔΙΑΜΕΝΟΥΝ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΚΑΙ Η ΠΑΤΡΙΔΑ ΕΙΝΑΙ Η ΚΑΤΑΛΥΣΗ ΣΤΙΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΤΟΥΣ , ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΕΙΚΟΝΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΑΝΑΓΚΕΣ , ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΠΟΥ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΟΥΝ ΟΙ ΕΚΑΣΤΟΤΕ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΚΛΑΔΟΥΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ – ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ ΖΩΗΣ.
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΚΑΤ΄ΕΛΑΧΙΣΤΟΝ ΣΥΖΕΥΞΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΠΟΥ ΨΗΦΙΖΟΥΝ ΜΕ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΕΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ. ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΩΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΙ ΚΡΙΤΕΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΩΣ ΧΡΗΣΙΜΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΑΥΤΟΥ.
Θα ήταν εύλογο, αφού αλλάζει η διαδικασία και δεν τιθεται ζήτημα ελέγχου δικαιολογητικών και τυχον ενστάσεων, να μεταβληθούν και οι διορίες εγγραφής του άρθρου 5 παράγραφος 4.
Δεν χρειάζεται πια η διορία εγγραφής να είναι 12 ημέρες πριν την προκήρυξη των εκλογών, και η διαγραφή αναστολή να είναι ομοίως 3 ημέρες πριν.
Προτείνεται η διορία εγγραφής/διαγραφής/αναστολής να μεταφερθεί 48 ώρες μετά την προκήρυξη των εκλογών ώστε να διευκολυνθούν και οι κάτοικοι εξωτερικού αλλά και οι ταξιδιώτες.
Συνεπώς:
2. Η παρ. 4 του άρθρου 5 του ν. 4648/2019 όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 101 του ν. 5003/2022 αντικαθίσταται ως εξής:
Εγγραφές, μεταβολές, αναστολές ή διαγραφές αιτήσεων που λαμβάνουν χώρα σε χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των δύο (2) ημερών μετά από την προκήρυξη των εκλογών, καταχωρίζονται στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού μετά τη διενέργεια των εκλογών.
Η καθιέρωση της επιστολικής ψήφου είναι επιβεβλημένη με σημεία συλλογής τους τα τοπικά προξενεία ή πρεσβείες.
Τη στιγμή που οι έλληνες βουλευτές έχουν τη δυνατότητα να ψηφίζουν με επιστολική ψήφο το ίδιο θα πρέπει να γίνεται και για τους Έλληνες του εξωτερικού.
Επιτέλους με 200 ψήφους στην Βουλή θα πργατοποιηθεί το μακροχρόνιο
αίτημα των Ελλήνων μεταναστών. Το αίτημα αυτό πηγάζει απο το
ενδιαφέρον αυτών για την Πατρίδα τους. Έχουν καθημερινή σχέση από
εκεί που βρίσκονται, διότι έχουν δικούς τους ανθρώπους, συγγενείς
και δικές τους περιουσίες. Πληρώνουν τους γνωστούς φόρους όπως
κάθε Έλληνας πολίτης. Το σπουδαιότερο είναι ότι σαν Έλληνες υπήκοοι
εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους έχουν την Συνταγματική
υποχρέωση να ψηφίσουν στις βουλευτικές εκλογές. Στις εκλογές για την
Ευρωβουλη ψηφίζουν εδω και πολλά χρόνια ελληνικά κόμματα απο τον
τόπο κατοικίας τους. Οποσδήποτε οι μετανάστες που ζουν σε άλλες
κοινωνίες θα επηραστούν απο αυτές -οχι πως αυτές είναι τέλεις, αλλά
ποι’ο ανθρώπινες και λειτουργικές- και θα έχουν άλλα κριτήρια και
απαιτήσεις απο τα ελληνικά κόμματα. Είμαι υπέρ της διευκόλυνσης που
καθορίζει το νομοσχέδιο, ευχόμενος να έχει μεγαλύτερη πλειοψηφία απο
τους 200 ψήφους.
Κανείς, μα κανείς ο οποίος δεν ζει μόνιμα και δεν επηρεάζεται άμεσα από πολιτικές ενός κράτους δεν πρέπει να έχει λόγο για την εκλογή κυβερνήσεων σε αυτές τις χώρες.
Η διευκόλυνση στη συμμετοχή στις εκλογές όλων των Ελλήνων είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Επίσης, το να μη δίνεται η δυνατότητα επιστολικής ή ηλεκτρονικής ψήφου θεωρώ πως είναι στη σωστή κατεύθυνση και απαραίτητο για τη διασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας.
Αυτό που δεν είναι στη σωστή κατεύθυνση είναι πως πλέον, είναι πολύ πιο εύκολο (και ως διαδικασία και ως χρονικός περιορισμός) να εγγραφτεί και να ψηφίσει κανείς στους εκλογικους καταλόγους εξωτερικού παρά στους εκλογικούς καταλόγους ετεροδημοτών. Θεωρώ πως το ζήτημα εξυπηρέτησης της συμμετοχής στις εκλογές των πολιτών που βρίσκονται εντός της Ελληνικής επικράτειας θα πρέπει να έχει περισσότερη προτεραιότητα και βαρύτητα. Η διαδικασία εγγραφής και συμμετοχής στις εκλογές μέσω καταλόγων ετεροδημοτών θα πρέπει να είναι τουλάχιστον όσο εύκολη είναι και η εγγραφή στους καταλόγους εξωτερικού (που δεν είναι αυτή τη στιγμή).
Νομίζω ότι έτσι θα υπάρξει μεγάλη αλλοίωση της βούλησης του Ελληνικού λαού. Γιατί να ψηφίζει κάποιος π.χ. που γεννήθηκε στην Αυστραλία και ζει μόνιμα εκεί, επειδή απλά ένας πρόγονός του είναι Έλληνας; Γιατί να επηρεάζει αυτός με την ψήφο του την ελληνική καθημερινότητα; Τι ιδέα και άποψη θα έχει αυτός για την κατάσταση στην Ελλάδα, αφού δε ζει ούτε έζησε εδώ; Θα κρίνει από αυτά που ακούει στα Μ.Μ.Ε. ή από τους συγγενείς;;
Προφανώς με το παρόν σχέδιο νόμου επιχειρείται η αλλοίωση του εκλογικού σώματος προς όφελος της κυβερνώσας παράταξης με ερντογανικές μεθόδους. Άτομο που δε συμμετέχει ισότιμα στα δημόσια βάρη μέσω της φορολογίας δε δικαιούται να ψηφίζει. Δύο είναι οι βασικές λειτουργίες των κυβερνήσεων: να κατανέμουν τους πόρους του Κρατικού Προϋπολογισμού ασκώντας τις διάφορες πολιτικές στο εσωτερικό της χώρας και να διαμορφώνουν/ασκούν εξωτερική πολιτική. Στο πρώτο σκέλος δεν έχουν κανένα λόγο όσοι ζουν και φορολογούνται στο εξωτερικό. Στο δεύτερο σκέλος έχουν κάθε λόγο, οπότε θα μπορούσαν οι ομογενείς και οι Ελλαδίτες να εκλέγουν ένα Ανώτατο Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής από όπου θα περνάνε, πριν την κατάθεση στη Βουλή, όλα τα νομοσχέδια και οι συμφωνίες που αφορούν την εξωτερική πολιτική. Κατά τα λοιπά, κανείς δεν στερεί στους ομογενείς το δικαίωμα, αφού επιστρέψουν και φορολογηθούν στην Ελλάδα, να ψηφίζουν ισότιμα με τους λοιπούς Έλληνες πολίτες από την πρώτη μέρα. Ως εκ τούτου, το νομοσχέδιο πρέπει να αποσυρθεί πάραυτα ως απαράδεκτο.
1. Ο Νόμος είναι σωστός αφού αναιρεί αδικίες του προηγούμενου που χώριζε τους απόδημους με δικαίωμα ψήφου, σε κατηγορίες. Δεν θα μπορούσα να φανταστώ να γινόταν κάτι αντίστοιχο σε Έλληνες εντός Ελλάδας.
2. Οι Έλληνες του εξωτερικού είναι ίσως διπλά Έλληνες και πολλές φορές τόσο ατομικά όσο και σε ομογενειακές οργανώσεις, έχουν προσφέρει προς το συμφέρον της Ελλάδας σε επίπεδο που δεν μπορεί να γίνει από το εσωτερικό. (π.χ. ΗΠΑ)
3. Η επιστολική-ηλεκτρονική ψήφος μπορεί να εξεταστεί σε τεχνολογικό επίπεδο κυρίως για την αξιοπιστία της και να εφαρμοστεί σε επόμενη φάση. Για παράδειγμα θα μπορούσαν χώρες και πόλεις που δεν συμπληρώνουν 40 εγγεγραμμένους να κατευθυνθούν στην ηλεκτρονική ψήφο παρά να πάνε σε άλλη πόλη ή χώρα κάτι που δεν γίνεται στην πραγματικότητα.
4. Τα εκλογικά κέντρα πάντως λόγω της λογικά πολύ μεγαλύτερης συμμετοχής, θα είναι αντίστοιχα πολύ περισσότερα και σε περισσότερες πόλεις και χώρες, άρα θα καλύπτουν πιο κοντινές αποστάσεις.
5. Δεν πρέπει να είναι απαραίτητο τα κέντρα να βρίσκονται σε πρεσβείες ή προξενεία, αλλά και σε αίθουσες ελληνικών κοινοτήτων, ελληνικών σχολείων, μητροπολιτικές αίθουσες κλπ.
6. Η χωρίς προϋποθέσεις διευκόλυνση στην ψήφο «στο μέρος που κατοικούν» θα κινητοποιήσει στο μέγιστο βαθμό τις ομογενειακές οργανώσεις, που στον προηγούμενο νόμο ήταν -δικαίως- σχεδόν αδιάφορες αν όχι αρνητικές.
7. Το να μπορουν να ψηφιζουν όλοι οι ομογενείς και όσοι έχουν αποκοπεί από τα δημοτολόγια, είναι κάτι διαφορετικό που δεν εξετάζει ο νόμος. Αυτό ειναι δικαίωμα ψηφου ενώ εδω μιλάμε για διευκόλυνση. Θα μπορούσε όμως η ψηφιση αυτού του νόμου να ενεργοποιήσει εθνικά αισθητήρια και να θελήσουν να συνδεθούν-επανασυνδεθύν κι άλλοι με τον παλιό δήμο τους στο χωριό ή στην ελληνική πόλη. Αλλωστε πολλοί αυτής της κατηγορίας έρχονται τα καλοκαίρια για διακοπές.
8. Το ότι γίνεται άμεσα η ψηφιση του νόμου, σημαίνει ότι μπορεί να οργανωθεί καλύτερα η προετοιμασία για τις ευρωεκλογές και να συγκεντρωθούν τα 40 άτομα τουλάχιστον για τη συγκρότηση εκλογικού κέντρου τη στιγμή που δεν υπάρχουν προϋποθέσεις και η διαδικασία εγγραφής ειναι πιο εύκολη.
9. Μόνο για τη χαρά που αισθάνονται οι απόδημοι όταν πάνε στο κέντρο και ψηφίζουν σε ελληνικές εκλογές και το διακριτικό δάκρυ συγκίνησης για την τιμή που τους γίνεται, αξίζει τον κόπο όλο αυτό.
10. Η Ελλάδα ειναι παντού και όχι μόνο εντός χώρας. Αν τους δοθεί η διευκόλυνση, θα αισθανθούμε κάπου ενωμένοι σαν λαός στο ύψιστο δικαίωμα. Δεν ξέρω αν φτάνουν τους 800.000 οι απόδημοι με δικαίωμα ψήφου, όπως λέγεται, αλλά αν φτάσει να εγγραφεί ένας εξαψήφιος αριθμός θα ειναι η φυσική επιτυχία του Νόμου.
αν δεν υπάρχουν πραγματικοί οικονομικοί και κοινωνικοί δεσμοί των ομογενών με την Ελλάδα, ελάχιστος χρόνος παρουσίας στη χώρα και φυσική παρουσία στη διαδικασία ψηφοφορίας στα εκλογικά τμήματα μπορεί να επέλθει αλλοίωση του εκλογικού σώματος».
Δηλαδή η ξαδέρφη μου που είναι 40 χρονών έχει έρθει δύο φορές μόνο στην Ελλάδα τη μία όταν βαφτίστηκε και την άλλη όταν ήταν δεκαέξι χρόνων, θα αποφασίζει για τη ζωή μου και θα καθορίζει την καθημερινότητα μου εδώ στην Ελλάδα ενώ αυτή θα βρίσκεται στις ΗΠΑ και η ψήφος της δεν θα επηρεάσει καθόλου τη ζωή της;Όχι ευχαριστώ
Όψιμος ο πόνος για τους ομογενείς. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις πρόσφατες εκλογές η κυβέρνηση δεν έκανε τίποτα για να εξασφαλίσει την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος για τους εργαζόμενους στον τουρισμό ή τους φοιτητές. Τα πιο απλά όπως φαίνεται δεν γίνονται και πάμε στα «μεγάλα και δύσκολα».
Στη πρόβλεψη του νομοσχεδίου να ψηφίζουν όλοι οι Έλληνες του εξωτερικού από το τόπο κατοικίας χωρίς κανένα απολύτως κριτήριο, θα πρέπει να συνυπολογιστεί και ότι το ελληνικό δίκαιο ιθαγένειας βασίζεται στο «δίκαιο του αίματος», δηλαδή στη δυνατότητα απόκτησης της ελληνικής ιθαγένειας από κάποιον ή κάποια που έχει έστω κι έναν μακρινό πρόγονο ελληνικής καταγωγής.
Με δυο λόγια το νομοσχέδιο οδηγεί δυνητικά στη διαμόρφωση ενός τεράστιου εκλογικού σώματος που θα καθορίζει τις πολιτικές εξελίξεις και που πιθανότατα δε θα υφίσταται τις συνέπειες της όποιας επιλογής. Είναι δεδομένο ότι μέσα σ’ αυτό το απροσδιόριστο εκλογικό σώμα θα υπάρχουν χιλιάδες άνθρωποι που, αν κι αγαπούν την Ελλάδα, δεν έχουν κανένα κοινωνικό ή οικονομικό δεσμό μ’ αυτήν. Μπορεί να μην την έχουν καν επισκεφτεί, ενώ η ζωή τους εξαρτάται και διαμορφώνεται στις κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες μια άλλης χώρας.
Ως είναι αυτονόητο και ηθικά δίκαιο θα πρέπει να τεθούν όροι και να συμπεριληφθούν στο νομοσχέδιο.
Ο πρώτος είναι η ύπαρξη πραγματικών οικονομικών και κοινωνικών δεσμών με την Ελλάδα.
Ο δεύτερος άξονας είναι η ύπαρξη ενός ανώτατου χρόνου απουσίας από τη χώρα, ή ενός ελάχιστου χρόνου παρουσίας στη χώρα.
Ο τρίτος άξονας είναι η αυτοπρόσωπη παρουσία σε εκλογικά τμήματα του εξωτερικού, που εγγυάται τη μυστικότητα και την εγκυρότητα της ψήφου.
Οι προτάσεις αυτές του ΚΑΛΎΠΤΟΥΝ και με το παραπάνω όσους έφυγαν ειδικά τα χρόνια της κρίσης, αλλά και πιο πίσω, διαμορφώνοντας ένα εκλογικό σώμα που προσομοιάζει με τις συνθήκες ζωής του ελληνικού λαού στο εσωτερικό, αλλά και με τις ειδικές συνθήκες της μετανάστευσης.
Επιπλέον τα κριτήρια αυτά συνιστούν και διεθνή πρακτική που επιδεικτικά αγνοούν διάφοροι. Γερμανία, Ιταλία, Μεγάλη Βρετανία, ΗΠΑ κλπ, για την ψήφο των δικών τους αποδήμων, βάζουν αντίστοιχα κριτήρια, τα οποία σε ορισμένες περιπτώσεις είναι και πιο αυστηρά, πέρα από το γεγονός ότι υπάρχουν χώρες όπως είναι το Ισραήλ, και η Ιρλανδία που για ευνόητους λόγους απαγορεύουν εντελώς την ψήφο των δικών τους αποδήμων στις χώρες διαμονής.
Το θέμα είναι πάρα πολύ σοβαρό, γιατί είναι από αυτά που αποδεικνύουν στην πράξη και όχι στα λόγια ποια χώρα είναι αληθινά δημοκρατική και ποια κατ’ επίφαση. Όοσι είναι εγγεραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους, όπου κι αν διαβιούν, είναι Έλληνες πολίτες με αναπαλλοτρίωτα πολιτικά δικαιώματα. Επομένως είναι ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ της Πολιτείας να τους διευκολύνει στην άσκηση του δικαιώματος ψήφου για το καλό του έθνους συνολικά, της πατρίδας και της δημοκρατίας. Αρκετά με τις θλιβερές και μίζερες ιδεοληψίες των μαρξιστών που βλέπουν -όσο κι αν διστάζουν να το ομολογήσουν δημοσίως- την πατρίδα ως χώρο και τους Έλληνες πολίτες ως πληθυσμό χωρίς ταυτότητα. Επί της ουσίας, η συμμετοχή όλου του έθνους στην εκλογική διαδικασία θα αναζωογονήσει την πολιτική ατμόσφαιρα και θα αφαιρέσει κι έναν επαρχιωτισμό που δημιούργησε όλα αυτά τα χρόνια αυτή η ιδιότυπη περιχαράκωση στο εγχώριο εκλογικό σώμα. Τέλος, δεν μπορεί αυτό να το κάνουν χώρες, όπως η Τουρκία, και να μην το κάνει ακόμα η Ελλάδα. Επιτέλους, καθαρός πολιτικός αέρας και για μας!
Οι Εσθονοι ψηφίζουν ηλεκτρονικά (με ασφάλεια λόγω του PKI – Private Key Infrastructure – στις ταυτότητες τους) πάνω από δεκαετία.
Από τη στιγμή που θα έχουμε κι εμείς (επιτέλους) τις νέες ταυτότητες με τις ίδιες τεχνικές δυνατότητες, θεωρώ ότι θα έπρεπε να μπορούμε να ψηφίζουμε με τον ίδιο τρόπο.
Για όσους δεν γνωρίζουν: οι νέες ταυτότητες που θα πάρουμε σύντομα έχουν ένα προσωπικό κλειδί (private key) μέσα στην ταυτότητα. Αυτό κατέχει τη δυνατότητα της κρυπτογράφησης αλλά και της ψηφιακής υπογραφής ώστε να γνωρίζει ο παραλήπτης ότι το μήνυμα / ψήφος είναι από τον κάτοχο της ταυτότητας. Η διαδικασία είναι εντελώς αξιόπιστη τεχνικά.
Θα ήταν τεράστιο λάθος να μην έχουμε την δυνατότητα ηλεκτρονικής ψήφου με τους νέες ταυτότητες. Ας πάμε μπροστά ως χώρα, με τις επιλογές που μας δίνει η τεχνολογία.
Ο φίλος μου ο Mati από την Εσθονία ψήφιζε έτσι το 2011 όταν δουλεύαμε μαζί στην Ολλανδία…
Τα βασικότερα επιχειρήματα των Ελλήνων του εξωτερικού είναι τα εξής: φορολογούνται για την περιουσία που έχουν στην Ελλάδα, άρα πρέπει να έχουν λόγο για τα τεκταινόμενα στη χώρα. Δηλαδή, θα ήθελαν να έχουν περιουσία στη Ελλάδα αλλά να μη φορολογούνται; Για ποιο λόγο να εξαιρούνται; Αν εξαιρεθούν δε θα θέλουν να ψηφίζουν; Επίσης,ισχυρίζονται πως θέλουν να φτιάξουν τη χώρα και να φροντίσουν την οικογένεια που τυχόν άφησαν. Όποιος θέλει να φτιάξει τη χώρα μένει στη χώρα, ώστε να γνωρίζει άμεσα τα προβλήματα της καθημερινότητας. Τέλος, εφόσον οι περισσότεροι Έλληνες του εξωτερικού φαίνονται ευτυχείς με το εκλογικό αποτέλεσμα και δεν έχω λόγο να αμφισβητήσω αυτό το συναίσθημα, αυτό σημαίνει ότι επιστρέφουν στη χώρα, σωστά; Δεν καταλαβαίνω γιατί δε θέλουν να γυρίσουν άμεσα αφού όλα πηγαίνουν επιτέλους κατ’ ευχήν. Τους περιμένουμε να επαναπατρισθούν.
Αν και θα ψηφιστεί το νομοσχέδιο, αισθάνομαι ότι το ελληνικό κράτος με απαξιώνει και με μειώνει, διότι δίνει το δικαίωμα σε ανθρώπους που δε γνωρίζουν από πρώτο χέρι τι συμβαίνει στην Ελλάδα, να καθορίζουν τη δική μου ζωή. Φαίνεται ότι εγώ τελικά που ζω εδώ είμαι πολίτης β κατηγορίας, αφού δεν είναι αρκετή η δική μου ψήφος. Ωστόσο, τα κόμματα δε θα μπαίνουν σε έξοδα να τους κλείνουν εισιτήρια για να τους φέρνουν να ψηφίζουν. Κοινώς, δε θα τους πληρώνω και το εισιτήριο. Κάτι είναι και αυτό.
Οι μόνιμοι κάτοικοι της Ελλάδας, θα πρέπει και οι ίδιοι να μπορούν να ψηφίσουν από τον τόπο διαμονής τους σαν ετεροδημότες χωρίς τον περιορισμό των 40 ατόμων.
Ο ισχύων νόμος είναι καταφανώς αντισυνταγματικός για δύο λόγους.
Πρώτον, διαχωρίζει τους Έλληνες σε όσους δικαιούνται διευκόλυνσης και σε όσους δεν δικαιούνται διευκόλυνσης.
Και δεύτερον, υπονομεύει την ισότητα της ψήφου, διότι έστω και μετά την υποτιθέμενη διευκόλυνση, η ψήφος καταμετράται μόνο στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας. Ενώ αν ο διευκολυνόμενος πάρει το αεροπλάνο και ψηφίσει από την Ελλάδα, η ψήφος του θα μετράει και για το ψηφοδέλτιο Επικρατείας, αλλά και για την περιφέρειά του. Θα έχει δηλαδή μεγαλύτερη ισχύ.
Δεν υπάρχει λόγος να αναλυθεί το ότι τα φίλτρα που επιτρέπουν ή αποκλείουν τους Έλληνες πολίτες (με δικαίωμα ψήφου) από την διευκόλυνση είναι απαράδεκτα.
Η βέλτιστη λύση στις παρούσες πολιτικές συνθήκες όπου και η κυβέρνηση έχει δείξει διάθεση αλλαγής του νόμου, αλλά και αρκετά κόμματα της αντιπολίτευσης κινούνται θετικά προς την κατεύθυνση αυτή, είναι κατά τη γνώμη μου η θέσπιση της επιστολικής ψήφου και για το εξωτερικό, αλλά και για το εσωτερικό.
Εάν _πραγματικά_ ενδιαφέρεται η πολιτική ηγεσία του τόπου στη μείωση της αποχής, δηλαδή στην αύξηση της συμμετοχής των Ελλήνω πολιτών στις εκλογές, τότε εκτός του, πράγματι πολύ ισχυρού, λόγου της αποδημίας στο εξωτερικό, υφίστανται και άλλοι λόγοι αποχής. Οι άνθρωποι οι οποίοι απέχουν ως ένδειξη πολιτικής πράξης είναι οι λιγότεροι. Εκτός αυτών, απέχουν οι εξής:
Γηραιοί,
ασθενείς,
ετεροδημότες που είτε αμέλησαν την μεταδημότευση, είτε θέλουν να επιστρέφουν στον τόπο καταγωγής τους,
δημόσιοι υπάλληλοι σε απόσπαση,
στρατιωτικοί και άλλοι ένστολοι (εβρισκόμενοι σε μετάθεση σε κοντινό χρόνο με τις εκλογές, διότι οι περισσότεροι έχουν το δικαίωμα αυτό),
τακτικοί ταξιδιώτες για λόγους εργασίας, επαγγελματικούς σε δύο ή περισσότερα μέρη, αναψυχής, ή οικογενειακούς,
ναυτικοί.
(και ασφαλώς, μία μερίδα απολίτικων που η ευκολία της επιστολικής ψήφου στον δικό τους χρόνο, σε σχέση με την αναμονή σε ουρές)
Η επιστολική ψήφος είναι μία πολύ καλά δοκιμασμένη και αδιάβλητη μέθοδος όχι μόνο σχεδόν σε όλες τις χώρες της ΕΕ, αλλά σε κράτη που δεν θα το περίμενε κανείς (Μπαγκλαντές, Νησιά Φίτζι, Μπουτάν, Μαλαισία, Νησιά Μάρσαλ, Πακιστάν, Νησιά Παλάου, Παπούα – Νέα Γουινέα, Ζιμπάμπουε).
Θλιβερή ουραγός η Ελλάδα, αλλά ας το κάνει έστω και τώρα.
Τέλος, παρόλο που όπως έγραψα στην αρχή διαφαίνεται ήδη πανίσχυρη πλειοψηφία 200 εδρών στη Βουλή από κόμματα που το δήλωσαν αυτοβούλως στις Προγραμματικές Δηλώσεις (ή που δεν το απέρριψαν τις επόμενες ημέρες, όταν τέθηκε το ζήτημα), η επιστολική ψήφος θα μπορούσε να ψηφιστεί ως τμήμα του εκλογικού νόμου, δηλαδή _όχι_ κατ΄ ανάγκην σε νομοσχέδιο «σχετικά με τις ανάγκες των εκλογέων του εξωτερικού», άρα να μην απαιτεί ούτε καν την αυξημένη πλειοψηφία των δύο τρίτων των Βουλευτών.
Βεβαίως, ακόμα καλύτερα να υπάρχει ευρεία συναίνεση, αλλά τουλάχιστον για την πρωτοβουλία, δεν υπάρχει τέτοιο εμπόδιο, ούτως ή άλλως.
Τέλος, η επιστολική ψήφος θα διευκολύνει και οικονομικά την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, διότι αντί να στέλνονται όλα τα ψηφοδέλτια όλων των περιφερειών σε όλα τα προξενικά γραφεία όλων των χωρών του κόσμου, θα στέλνονται μόνο τα ψηφοδέλτια σε κάθε ψηφοφόρο ξεχωριστά χωρίς περιττές εκτυπώσεις. Εν πάση περιπτώσει, η οικονομική επιβάρυνση από την διαχείριση των επιστολών πιθανώς να είναι αντίστοιχη με την οικονομία μαζικών αποστολών ψηφοδελτίων.
Άλλα εμπόδια που παρακάμπτοπνται με την επιστολική ψήφο σε σχέση με το ισχύον σύστημα (έστω και χωρίς τα φίλτρα) είναι η ανάγκη για μετάβαση στο προξενικό γραφείο στην χώρα διαμονής. Μην αμελείτε αυτήν την επιβάρυνση. Δεν διαμένουν όλοι σε πρωτεύουσες ή σε μεγάλες πόλεις χωρών, αλλά και σε πρωτεύουσες να μένουν, δεν είναι πάντα εύκολο να γίνει μία μετακίνηση αρκετών χιλιομέτρων εντός μίας τεράστιας μεγαλούπολης.
Ελπίζω και εύχομαι αυτά να ληφθούν υπόψιν.
Ευχαριστώ.
Επιτελους κοινη λογικη! Θα πρεπει ομως ο νομος να περιλαμβανει και την επιστολικη ψηφο
Χωρίς επιστολική ψήφο και αυτή η μεταρρύθμιση θα αποτύχει και ο αριθμός εκλογέων εξωτερικού που θα ψηφίζει θα παραμείνει πολύ μικρός και μη αντιπροσωπευτικός. Τα εκλογικά κέντρα είναι λίγα και πολύ μακριά από τους περισσότερους εκλογείς εξωτερικού.
Δηλαδή ο Τζεφ Λαλάκης ο οποίος ζει στο όποιος δε μιλάει ελληνικά, δεν έχει επισκεφτεί ποτέ την Ελλάδα και έχει ελληνική ιθαγένεια επειδή ο παππούς του ήταν Έλληνας μετανάστης πριν 60 χρόνια θα έχει δικαίωμα ψήφου; Δηλαδή θα έχει δικαίωμα να ψηφίζει για το τι θα γίνεται σε μια χώρα ενώ οι συνέπειες της ψήφου του δε θα επηρεάζουν τη ζωή του αφού ο ίδιος ζει στις ΗΠΑ, εργάζεται στις ΗΠΑ και θα πεθάνει στις ΗΠΑ. Θεωρώ το νομοσχέδιο είναι εντελώς αντιδημοκρατικό και αλλοιώνει τη βούληση του λαού που ζει και εργάζεται στην Ελλάδα.
1) Ο ψηφοφόρος ενημερώνει εγκαίρως το ΥΠΕΣ ότι πληροί τις προϋποθέσεις για να ψηφίσει και ζητάει να συμπεριληφθεί στους εκλογικούς καταλόγους.
2) Το ΥΠΕΣ βεβαιώνει ότι ο ψηφοφόρος μπορεί να ψηφίσει και ενημερώνεται με email, για την εκλογική του ταυτότητα (που υπάγεται και ότι άλλο).
3) Πριν τις Εκλογές ο ψηφοφόρος ενημερώνεται για εγγύτερά του Εκλογικά τμήματα.
4) Ο ψηφοφόρος πρέπει να έχει την δυνατότητα να ψηφίσει με φυσική παρουσία, είτε ηλεκτρονικά.
5) Η εγκυρότητα και το απαραβίαστο της ηλεκτρονικής ψήφου όπως και γενικότερα, θα πρέπει να διασφαλίζονται από την Πολιτεία.
6) Η ψήφος καθενός πρέπει να προσμετράται στην Εκλογική Περιφέρεια όπου θα ψήφιζε αν ζούσε στην Ελλάδα, της περιοχής από όπου κατάγεται μάλλον.
7) Ο αριθμός των αποδήμων που ψηφίζουν, θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψη για τον καθορισμό του αριθμού των Βουλευτών κάθε Εκλογικής Περιφέρειας.
8) Η δυνατότητα της ηλεκτρονικής ψήφου θα πρέπει να δοθεί και στους ευρισκόμενους στην Ελλάδα.
9) Θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα να ψηφίζουν και όσοι την μέρα των Εκλογών βρίσκονται εκτός της Εκλογικής τους Περιφέρειας, (α) ηλεκτρονικά, (β) με φυσική παρουσία.
Καθώς η ψήφος τους πρόκειται να επηρεάσει την ζωή των Ελλήνων πολιτών που διαμένουν στην Ελλάδα, θα πρέπει όσοι ψηφίζουν από το εξωτερικό να έχουν αποδεδειγμένα διαμονή στην Ελλάδα για κάποιο διάστημα π.χ. προηγούμενη 4ετια,ώστε να μπορούν να έχουν άποψη για τις συνθήκες διαβίωσης και τις συνέπειες της ψήφου τους στην Ελλάδα.
Θα ήταν ευχής έργον να βρεθούν επιτέλους δυνατότητες, έτσι ώστε οι κάτοικοι εξωτερικού να μπορούν να ψηφίζουν και με επιστολική ψήφο στη χώρα που ζούν. Όπως εξάλλου γίνεται σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές χώρες.
Για λόγους ισονομίας λοιπόν οι προβλέψεις αυτές πρέπει να ισχύουν και για όσους Έλληνες πολίτες βρίσκονται προσωρινά εκτός μόνιμης κατοικίας και στο εσωτερικό της χώρας. Κάθε αντίθετη περίπτωση αποτελεί διάκριση και ξεκάθαρη παραβίαση της αρχής της ισότητας έναντι στο νόμο.
Στο ίδιο νομοσχέδιο καλό θα ήταν να συμπεριληφθεί η δυνατότητα να ψηφίζουν όλοι οι μόνιμοι κάτοικοι της Ελλάδας στον τόπο που βρίσκονται κατά την ημέρα των εκλογών αφού υποβάλλουν αίτηση για ενημέρωση των εκλογικών καταλόγων.
Το δικαίωμα αυτό δίνεται σήμερα μόνο στους ένστολους πράγμα που δεν είναι συνταγματικό.
Κάτι που ισχύει για ένα σωρό χώρες, γιατί να μην ισχύει και στην Ελλάδα.
Πολύ αργήσαμε .
Νομίζω ότι απόδημοι έλληνες είναι παραπάνω από τις 800.000 που αναφέρονται στο νομοσχέδιο σύμφωνα με δημοσιεύματα θα πρέπει λοιπόν όλοι οι έχοντες την εθνική ελληνική ιθαγένεια να έχουν δικαίωμα ψήφου και θα μπορούν να ψηφίσουν από οποιοδήποτε μέρος της υφηλίου πρέπει να καθαριστούν οι εκλογικοί κατάλογοι
Διότι στο χωριό μου υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που θα ήταν σήμερα 130 ετών δεν είναι δυνατόν να πηγαίνουμε στις εκλογές με καταλόγους του 1900.
Κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να αφαιρεθεί το δικαίωμα ψήφου σε όσους δεν έχουν ελληνική ιθαγένεια δεν είναι δυνατόν να λέει όρους ο ΣυΡιζΑ επειδή έχει δώσει ψήφο σε κάθε κάτοικο της χώρας χωρίς ελληνική ιθαγένεια είναι οξύμωρο να μην μπορούν να ψηφίσουν Έλληνες τους εξωτερικού !!
Κάντε το όπως τον gov Να μπαίνουν με μοναδικούς κωδικούς και να ψηφίζουν μετά από έλεγχο των στοιχείο τους !!
Δε βλέπω στο κείμενος της διαβουλευσης τη ρητή. δυνατότητα για επιστολική ψήφο.
Το σύστημα που θα μπορούσατε να εφαρμόζεται είναι αυτό της Νορβηγία που δίνει αυτή τη δυνατότητα.
Δικαίωμα ψήφου που θα αναγκάζει κάποιον να ταξεδεψη από τη μια άκρη της Νορβηγίας σε κάποιο εκλογικό τμήμα στο Οσλο η στη Σκανδιναβία είναι απαγορευτικο.
Επιτέλους
Μικρη η προοδος! Η επιστολικη ψηφος παραμενει συνταγματικο απωθημενο
Οι αποστάσεις μεταξύ των προξενικών αρχών στο εξωτερικό είναι συχνά τεράστιες ενώ υπάρχουν πολλές χώρες που δεν φιλοξενούν ελληνική προξενική αρχή, αλλά εξυπηρετούνται από προξενικές αρχές άλλων χωρών, χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά. Είναι απολύτως απαραίτητο να δοθεί η δυνατότητα επιστολικής ψήφου με ηλεκτρονικά μέσα κι έτσι θα διευκολυνθούν κι άλλες κατηγορίες ελλήνων, όπως οι ΑΜΕΑ, οι ταξιδεύοντες ναυτικοί κλπ. Αν ψηφίζουν μόνο στα Προξενεία, δεν ξέρω πόσοι θα μπουν στον κόπο και τα έξοδα να διανύσουν τεράστιες αποστάσεις ή να χρησιμοποιήσουν δυο αεροπλάνα ή τρένα για να ψηφίσουν.
Θα πρέπει επίσης να εξεταστεί η δυνατότητα άσκησης εκλογικού δικαιώματος στα άμμισθα προξενεία ή τα υποπροξενεία.
Δωστε δικαιωμα επιστολικης ψηφου απο τον τοπο κατοικιας του καθε ψηφοφορου και οχι μονο με φυσικη παρουσια στα εκλογικα κεντρα.
Μετα την ολοκληρωση των εγγραφων αμεση εκκαθαριση των εκλογικων καταλογων,ωστε να εξορθολογιστει και το φαινομενο της τεραστιας αποχης σε νομους οπως π.χ Φλωρινα.
Να μειωθούν οι περιορισμοί αλλά να μην καταργηθούν διότι δεν είναι δίκαιο μόνιμοι κάτοικοι του εξωτερικού, για πολλά χρόνια, να αποφασίζουν για τις κυβερνήσεις όσων κατοικούν στην Ελλάδα και υπόκεινται όλα τα δεινά πολιτικών που δεν έχουν σχεδόν καμιά ιδέα οι περισσότεροι βολεμένοι και καλοζωισμένοι μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού. Η ψήφος δεν είναι παιχνίδι ή τζόγος!
Κάποιος Έλληνας που βρίσκεται στο εξωτερικό προσωρινά, για σπουδές, για επαγγελματικό ταξίδι, για επιστημονική συνεργασία κλπ. να έχει το δικαίωμα ψήφου.
Κατά την γνώμη μου κάθε Έλληνας που έχει διπλή υπηκοότητα, διατηρώντας την Ελληνική δηλαδή και αποκτώντας και την υπηκοότητα της χώρας όπου ζει για αρκετά χρόνια, να μην έχει δικαίωμα ψήφου στις Ελληνικές εκλογές.
Δηλαδή, κάποιος περίπου άσχετος με την πολιτική και κοινωνική κατάσταση της χώρας μας να αποφασίζει για την τύχη της.
Εφ’όσον θα δοθεί η δυνατότητα, αν βρεθούν οι απαιτούμενοι 200 ψήφοι για να εφαρμοστή , σε οποιονδήποτε Έλληνα πολίτη εγγεγραμμένο στους εκλογικούς καταλόγους, να ψηφίσουν σε οποιοδήποτε σημείο του κόσμου, χωρίς κανέναν περιορισμό , πρέπει το ίδιο να ισχύσει και στην Ελληνική επικράτεια, ώστε να δοθεί ένα επιπλέον κίνητρο να ψηφιστεί ο νόμος.
Δηλαδή εκτός της δυνατότητας του ετεροδημότη, που θέτει περιορισμό εβδομάδων και μηνών από την αίτηση μέχρι την εκλογική διαδικασία, πρέπει να ισχύσει μία ηλεκτρονική αίτηση που θα μπορεί να γίνει μέχρι και 1 εβδομάδα, από την εκλογική διαδικασία , όπου ο πολίτης θα δηλώνει την περιοχή που επιθυμεί να ψηφίσει και εκεί, είτε θα ψηφίζει ως ετεροδημότης , είτε ως δημότης, ανάλογα τη είναι πιο γρήγορο.
Επίσης ήρθε η ώρα και τις επιστολικής ψήφου, που προβλέπει και το Σύνταγμα και που μπορεί να εφαρμοστεί σε όσους δεν μπορούν να μετακινηθούν.
Έτσι τα ποσοστά αποχής , που κινούνται στα επίπεδα του 40 με 50 % , σίγουρα θα μειωθούν αισθητά, γιατί η πολιτεία θα δώσει εκείνα τα εργαλεία στον πολίτη , για να ψηφίσει, όπως μπορεί εκείνος.
Προφανώς στη σωστή κατεύθυνση. Να μπορούν να ψηφίζουν όλοι οι Έλληνες που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους. Γιατί ωστόσο δεν επιλέγεται η επιστολική ψήφος ? Το εφαρμόζουν πολλές χώρες. Και δεν θα χρειάζεται να μετακινείται ο ψηφοφόρος σε άλλη πόλη όπου θα υπάρχει εκλογικό κέντρο, όπως έγινε πρόσφατα.