Άρθρο 5 Υποχρεώσεις ιδιοκτήτη δεσποζόμενου ζώου συντροφιάς

1. Ο ιδιοκτήτης δεσποζόμενου ζώου συντροφιάς υποχρεούται:
(α) Με την επιφύλαξη της παρ. 2 του άρθρου 6, να στειρώσει το δεσποζόμενο ζώο συντροφιάς του, εφόσον είναι σκύλος ή γάτα, εντός έξι (6) μηνών από την απόκτησή του εφόσον το ζώο είναι άνω του ενός (1) έτους. Σε περίπτωση απόκτησης ζώου κάτω του ενός (1) έτους, η στείρωση λαμβάνει χώρα μέσα στους έξι (6) πρώτους μήνες από τη συμπλήρωση του πρώτου (1ου) έτους. H προθεσμία των προηγούμενων εδαφίων μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με τη φυλή του ζώου και άλλα ειδικά χαρακτηριστικά του, μετά από εμπεριστατωμένη γνωμάτευση κτηνιάτρου. Κατ’ εξαίρεση, η στείρωση δεν είναι υποχρεωτική για υπερήλικα και ασθενή ζώα μετά από εμπεριστατωμένη γνωμάτευση κτηνιάτρου.
Σε περίπτωση που ο ιδιοκτήτης ζώου δεν στειρώσει το ζώο συντροφιάς του, επιβάλλεται το πρόστιμο του άρθρου 22 και χορηγείται στον ιδιοκτήτη τρίμηνη προθεσμία για να προβεί στη στείρωση. Σε περίπτωση που και αυτή η προθεσμία παρέλθει άπρακτη, επιβάλλεται εκ νέου το πρόστιμο.
Η υποχρέωση του ιδιοκτήτη για στείρωση του δεσποζόμενου ζώου συντροφιάς άρχεται από την 1η.9.2023. Τα πρόστιμα του άρθρου 22 για την παράβαση της ως άνω υποχρέωσης επιβάλλονται από την 1η.9.2024.
(β) Να σημάνει και να καταγράψει το ζώο του στο Εθνικό Μητρώο Ζώων Συντροφιάς, εφόσον αυτό είναι σκύλος ή γάτα, πριν το ζώο εγκαταλείψει τον τόπο γέννησής του και οπωσδήποτε εντός προθεσμίας δύο (2) μηνών από τη γέννηση αυτού και σε κάθε άλλη περίπτωση απόκτησης, εντός της προθεσμίας της παρ. 12 του άρθρου 4.
(γ) Να τηρεί τις προθεσμίες της παρ. 12 του άρθρου 4 για την ενημέρωση του Εθνικού Μητρώου Ζώων Συντροφιάς σε κάθε περίπτωση που υπάρχει ανάγκη καταχώρισης ή μεταβολής στοιχείων που αφορούν τον ίδιο ή το ζώο συντροφιάς του, εφόσον αυτό είναι σκύλος ή γάτα.
(δ) Να τηρεί τους κανόνες ευζωίας του ζώου και να μεριμνά για τον ετήσιο εμβολιασμό του ζώου, εφόσον αυτός προβλέπεται, και την κτηνιατρική εξέτασή του, η οποία αποδεικνύεται από το βιβλιάριο υγείας και το διαβατήριο του ζώου, εφόσον διαθέτει.
(ε) Να μεριμνά για την αναγκαία κτηνιατρική περίθαλψη του ζώου συντροφιάς, την εξασφάλιση άνετου, υγιεινού και κατάλληλου καταλύματος, προσαρμοσμένου στον φυσικό τρόπο διαβίωσης του ζώου, το οποίο να του επιτρέπει να βρίσκεται στη φυσική του στάση, χωρίς να εμποδίζονται οι φυσικές του κινήσεις και η δυνατότητα για πραγματοποίηση της απαραίτητης για την υγεία και την ευζωία του άσκησης.
(στ) Να εφοδιάζεται με το διαβατήριο του ζώου του εάν πρόκειται να ταξιδέψει με αυτό στο εξωτερικό και να μεριμνά για την ενημέρωσή του σε περίπτωση μεταβολής των στοιχείων του ιδιοκτήτη ή του ζώου.
(ζ) Να μην εγκαταλείπει το ζώο συντροφιάς του. Ειδικά για τους σκύλους και τις γάτες, σε περίπτωση που επιθυμεί να τα αποχωριστεί, υποχρεούται να γνωστοποιεί την πρόθεσή του αυτή στην αρμόδια υπηρεσία του δήμου του τόπου της μόνιμης κατοικίας του προκειμένου, με μέριμνα του δήμου, να αναρτηθεί προς υιοθεσία στην Πανελλήνια Πλατφόρμα Υιοθεσίας Αδέσποτων Ζώων Συντροφιάς για χρονικό διάστημα τουλάχιστον τριάντα (30) ημερών. Ακολούθως, και εφόσον δεν βρεθεί νέος ιδιοκτήτης, το παραδίδει αποκλειστικά στην αρμόδια υπηρεσία του δήμου αυτού με την υπογραφή σχετικής υπεύθυνης δήλωσης και καταβολή ποσού τριακόσιων (300) ευρώ για την παράδοση, εφόσον είναι σκύλος, ή εκατό (100) ευρώ, εφόσον είναι γάτα. Ο πιστοποιημένος υπάλληλος του δήμου μεριμνά άμεσα για την ενημέρωση του Εθνικού Μητρώου Ζώων Συντροφιάς ως προς τη μεταβολή αυτή και την καταγραφή του ζώου ως αδέσποτου με προσωρινό ιδιοκτήτη τον δήμο. Ιδιόκτητης που εγκαταλείπει το ζώο συντροφιάς του στερείται της δυνατότητας απόκτησης άλλου ζώου συντροφιάς για χρονικό διάστημα τριών (3) ετών.
(η) Να μεριμνά για τον άμεσο καθαρισμό του περιβάλλοντος από τα περιττώματα του ζώου συντροφιάς εκτός αν πρόκειται για σκύλο βοήθειας, έρευνας και διάσωσης κατά τη διάρκεια άσκησης των καθηκόντων του, σκύλο στη διάρκεια του κυνηγιού ή σκύλο φύλαξης ποιμνίων κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των καθηκόντων τους.
(θ) Να μεριμνά ώστε να καλύπτονται οι ελάχιστες ανάγκες του ζώου και το ζώο να έχει επαρκή επαφή με τον ίδιο ή άλλο άνθρωπο, ώστε να μην ζει σε κατάσταση μοναξιάς και να διατηρείται η ψυχική του υγεία, καθώς και για την εκπαίδευσή του, όταν απαιτείται.
(ι) Να μην κόβει τα αυτιά ή την ουρά του ζώου, εκτός αν συντρέχει ιατρικός λόγος. Επιτρέπεται η πρακτική κοπής μικρού τμήματος του ενός αυτιού γάτας από κτηνίατρο μετά από επέμβαση στείρωσης.
(ια) Σε κάθε περίπτωση να διασφαλίζει ότι το ζώο συντροφιάς απολαμβάνει τις πέντε ελευθερίες του που ορίζονται στην παρ. 2 του άρθρου 2.
2. Ο ιδιοκτήτης δεσποζόμενου ζώου συντροφιάς ευθύνεται για οποιαδήποτε βλάβη ή ζημιά, προκαλείται από το ζώο, σύμφωνα με το άρθρο 924 του Αστικού Κώδικα (π.δ. 456/1984 Α’ 164). Για τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς, η αντίστοιχη αστική και ποινική ευθύνη βαρύνει τον οικείο δήμο, εφόσον αυτός δεν έχει συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις του από τον παρόντα νόμο και ιδίως αν δεν έχει σημάνει και στειρώσει τα ζώα αυτά ή τον προσωρινό ιδιοκτήτη, εκτός εάν καταβληθεί αστική αποζημίωση για την προκληθείσα βλάβη ή ζημία από άλλο φορέα, όπως ασφαλιστική εταιρεία.
3. Εκτός από τις υποχρεώσεις των παρ. 1 και 2, ο ιδιοκτήτης σκύλου επιπλέον:
(α) Μεριμνά να γίνεται ο περίπατος του σκύλου πάντα με συνοδό.
(β) Οφείλει να λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα, ώστε να μην εξέρχεται ελεύθερα ο σκύλος του από τον χώρο της ιδιοκτησίας του και εισέρχεται σε χώρους άλλων ιδιοκτησιών ή σε κοινόχρηστους χώρους.
(γ) Για την αποφυγή ατυχημάτων, υποχρεούται κατά τη διάρκεια του περιπάτου να κρατάει τον σκύλο του δεμένο με λουρί και να βρίσκεται σε μικρή απόσταση από αυτόν. Η ίδια υποχρέωση ισχύει και για οποιονδήποτε συνοδό του ζώου, πέραν του ιδιοκτήτη του. Η υποχρέωση αυτή δεν ισχύει για την κίνηση του σκύλου εντός πάρκων ζώων.
(δ) Οφείλει να φροντίζει να μη μένει μόνιμα δεμένος ο σκύλος του εντός της ιδιοκτησίας του, ακόμα και αν η αλυσίδα ή το σκοινί είναι μακρύ. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις και εφόσον η ιδιοκτησία δεν έχει περίφραξη, επιτρέπεται η χρήση υπόγειου ηλεκτρονικού φράχτη.
(ε) Εφόσον ο σκύλος διαμένει μόνιμα στην αυλή ή σε άλλο εξωτερικό χώρο, οφείλει να παρέχει κατάλυμα για ανάπαυση το οποίο να είναι δροσερό και σκιασμένο το καλοκαίρι και επαρκώς προστατευμένο από το κρύο και τον αέρα το χειμώνα. Το κατάλυμα για ανάπαυση πρέπει να προστατεύεται από τη βροχή, το χιόνι και τα λιμνάζοντα ύδατα. Εφόσον ο σκύλος διαμένει σε εξωτερικό χώρο, ο χώρος αυτός πρέπει να καθαρίζεται τακτικά.
(στ) Οφείλει να μεριμνά ώστε ο σκύλος να έχει ικανή πρόσβαση σε χώρο της αυλής ή σε άλλο εξωτερικό χώρο τέτοιο ώστε ο σκύλος να έχει τη δυνατότητα κίνησης και άσκησης ανάλογης με τη φυλή και την ηλικία του.
4. Εκτός από τις υποχρεώσεις των παρ. 1 και 2, ο ιδιοκτήτης γάτας οφείλει επιπλέον να μεριμνά, ώστε αυτή να μην διαβιεί σε κλουβί.
5. Απαγορεύεται η αφαίρεση του μέσου ηλεκτρονικής σήμανσης από τον ιδιοκτήτη του ζώου συντροφιάς ή από άλλο πρόσωπο ή από κτηνίατρο, χωρίς κτηνιατρική γνωμάτευση που βεβαιώνει την αναγκαιότητα της αφαίρεσης και εντολή αρμόδιου εισαγγελέα. Σε κάθε επίσκεψη επαναληπτικού εμβολιασμού στον κτηνίατρο, ελέγχεται η λειτουργία του μέσου ηλεκτρονικής σήμανσης και, εφόσον έχει παύσει να λειτουργεί, τοποθετείται νέο.
6. Ο ιδιοκτήτης κυνηγετικού σκύλου, κατά τη διάρκεια του κυνηγιού ή σε κάθε άλλη μετακίνησή του μαζί με τον σκύλο του για τον σκοπό αυτό, υποχρεούται να φέρει μαζί του το διαβατήριο του σκύλου του. Οι υποχρεώσεις των περ. α’, β’ και γ’ της παρ. 3 δεν ισχύουν για τους σκύλους βοηθείας, καθώς και για τους σκύλους φύλαξης ποιμνίων, τους κυνηγετικούς σκύλους και τους σκύλους έρευνας και διάσωσης κατά τη διάρκεια της φύλαξης του ποιμνίου, του κυνηγιού, της εκπαίδευσης και της έρευνας και διάσωσης, αντίστοιχα.
7. Αφαιρείται η άδεια κυνηγιού από κυνηγό, του οποίου ο σκύλος που χρησιμοποιείται στο κυνήγι δεν έχει σημανθεί και καταχωρηθεί στο Εθνικό Μητρώο Ζώων Συντροφιάς. Ομοίως, η άδεια κυνηγιού αφαιρείται αν ο κυνηγός έχει εγκαταλείψει ζώα που βρίσκονται στην κατοχή του ή στην ιδιοκτησία του ή άμεσους απογόνους αυτών. Τα μέσα μεταφοράς του κυνηγετικού σκύλου πρέπει να είναι κατάλληλα, με επαρκή χώρο, φωτισμό και αερισμό και να ικανοποιούν τις φυσιολογικές ανάγκες του ζώου.
8. Πέραν των περιοχών που καθορίζονται με τη διαδικασία του άρθρου 57 του ν. 2637/1998 (Α` 200) ως ελεγχόμενες κυνηγετικές περιοχές, επιτρέπεται να καθορίζονται και λοιποί περιορισμένοι χώροι εκγύμνασης σκύλων, καθώς και να διεξάγονται αγώνες κυνηγετικών ικανοτήτων σκύλων δεικτών σε αυτούς.

  • 9 Μαΐου 2021, 12:37 | Γιώργος

    Η υποχρεωτική στείρωση είναι αντισυνταγματικη και αφύσικη. Η μόνη λύση για τα αδέσποτα είναι το υποχρεωτικό τσιπαρισμα .Με έντονους ελέγχους από την πολιτεία θα επέλθει και το σωστό αποτέλεσμα.

  • 9 Μαΐου 2021, 12:01 | ΠιοτογιαννακηςΒασιλης

    ΟΧΙ στην υποχρεωτική “οριζόντια στείρωση” όλων των δεσποζόμενων σκύλων η οποία είναι αντισυνταγματική και ιατρικά και βιοηθικά ανεπίτρεπτη, δείχνοντας σεβασμό στα δικαιώματα των σκύλων και των υπεύθυνων ιδιοκτητών τους !!!
    Στηρίζουμε την θέση του Κυνολογικού Ομίλου Ελλάδος (ΚΟΕ) για εξαίρεση των Καθαρόαιμων Σκύλων με Pedigree FCI και των αυτόχθονων Ελληνικών Φυλών Σκύλων.

  • 9 Μαΐου 2021, 12:06 | ΜΑΡΙΑ ΠΑΛΙΟΥ

    ΟΧΙ ΣΤΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΣΚΥΛΩΝ
    ΟΧΙ ΣΤ ΚΑΛΙΣΤΕΙΑ ΣΚΥΛΩΝ
    ΟΧΙ ΣΤΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΣΚΥΛΩΝ ΟΧΙ ΣΤΟ ΚΥΝΗΓΙ ΤΩΝ ΖΟΩΝ ΓΕΝΙΚΑ
    ΝΑΙ ΣΕ ΟΤΙ ΜΑΣ ΒΟΗΘΑΕΙ ΝΑ ΔΙΧΝΟΥΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΖΟΩΩΝ
    ΟΙ ΠΡΙΣΟΤΕΡΟΙ ΠΕΡΝΟΥΝ ΕΝΑ ΖΩΟ ΚΙ ΟΤΑΝ ΔΕΝ ΕΞΥΠΗΡΕΤΕΊ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΦΑΝΑΤΣΙΩΣΕΙΣ ΤΟΥΣ, Π.Χ.ΣΩΣΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΚΥΝΗΓΙ ‘Η ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΟ ΚΗΠΟΥ
    ΤΟΤΕ ΤΟ ΠΕΤΑΝΕ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΑ ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΤΑ ΑΔΕΣΠΟΤΑ.
    ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΖΟΩΝ!!
    ΟΧΙ ΑΛΛΑ ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ!!!!
    ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΕΚΜΕΤΑΛΕΥΣΗ ΤΩΝ ΖΟΩΝ!!!!!!!
    ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ !!

  • 9 Μαΐου 2021, 12:32 | Μαγδα

    Ναι στην στείρωση. Αυτά περί εξαφάνισης είναι για γέλια

  • 9 Μαΐου 2021, 12:54 | ΔΗΜΉΤΡΗΣ

    Καλημέρα σάς..Δεν στειρωνω μέλος της οικογένειας μού..Δεν μπορώ δεν είναι ανθρώπινο, λυπάμαι πραγματικά για το άτομο που το σκέφτηκε..Αίσχος

  • 9 Μαΐου 2021, 12:02 | ΕΡΣΕΝ ΚΟΥΡΤ

    Όχι στην υποχρεωτική στείρωση των δεσποζωμενων ζωων

  • 9 Μαΐου 2021, 12:47 | Λασκαρίδης Γιάννης

    Η υποχρεωτική στείρωση ενός υγειούς υπεύθυνα δεσποζόμενου και ηλεκτρονικά ταυτοποιημένου σκύλου έρχεται αρχικά σε πλήρη αντίφαση με τις βασικές αρχές που τίθενται στο Αρθρο2. Και συγκεκριμένα με:

    Α)’’Τη φυσική και τη ψυχική κατάσταση του ζώου’’, οι οποίες επηρεάζονται άμεσα και αρνητικά
    Β)’’Δεν Υποφέρει από καμία δυσάρεστη κατάσταση’’. Για την διαδικασία της στείρωσης το ζώο υποβάλλεται αναίτια σε διαδικασία στρες , ολικής νάρκωσης και χειρουργείου με ότι αυτό συνεπάγεται.
    Γ) ‘’Ελευθερία από άσκοπη ταλαιπωρία και καταπόνηση’’. Το ζώο Καταπονείται, ταλαιπωρείται και κινδυνεύει άμεσα και μακροπρόθεσμα από σειρά επιπτώσεων με βάση επίσημες κτηνιατρικές μελέτες.
    Δ)’’Είναι ικανό να εκφράζει συμπεριφορές, οι οποίες είναι σημαντικές για την καλή φυσική και ψυχική του κατάσταση’’. Μετά από την στείρωση το ζώο δεν είναι πλέον ικανό να εκφράσει βασικές βιολογικές, φυσικές συμπεριφορές όπως να έρθει σε οίστρο να αναπαραχθεί και να δώσει απογόνους όπως του υπαγορεύει η φύση του

    Η διαδικασία της στείρωσης έρχεται επίσης σε πλήρη αντίθεση με τις παρακάτω προτάσεις του Άρθρου 2.:

    iii. Ελευθερία από πόνο, τραυματισμό και ασθένεια
    iv. Ελευθερία από φόβο και αγωνία
    v. Ελευθερία έκφρασης μιας φυσιολογικής συμπεριφοράς

    Επίσης στους ορισμούς αναφέρεται ρητά ο όρος ιδιοκτήτης:
    ‘‘Ιδιοκτήτης ζώου συντροφιάς: το φυσικό πρόσωπο που αναφέρεται ως ιδιοκτήτης στο έγγραφο ταυτοποίησης του ζώου’’

    Με την υποχρεωτική στείρωση παρά την θέληση του ιδιοκτήτη, δημιουργείται μία αναίτια ‘‘φθορά’’ του ζώου ιδιοκτησίας του, υποβάθμιση και αλλοίωση της φύσης , των προσόντων και των ικανοτήτων του και μάλιστα χωρίς να προβλέπεται καμία αποζημίωση όπως ορίζεται συνταγματικά σε περιπτώσεις φθοράς ιδιοκτησίας πολιτών από το κράτος. Καταπατείται κατάφορα το δικαίωμα των πολιτών να συντηρούν αρτιμελή και να αναπαράγουν τα δικά τους ζώα που προορίζονται για βασικές ανάγκες εργασίας ή συντροφιάς χωρίς να υπάρχει καμία απολύτως πρόβλεψη για την δυνατότητα νόμιμης αναπαραγωγής τους ερασιτεχνικά.

    Με την υποχρεωτική στείρωση τίθεται σε σοβαρό κίνδυνο η διαιώνιση και διάσωση των γηγενών Ελληνικών φυλών αναγνωρισμένων και μη όπως περιγράφονται στις παρατηρήσεις μας επί του Άρθρου 2. Άμεσος κίνδυνος ενίσχυσης της παράνομης κατοχής μη καταγεγραμμένων ζώων , συρρίκνωση της ήδη μικρής γενετικής δεξαμενής με σοβαρά προβλήματα υγείας στο άμεσο μέλλον. (Η συρρίκνωση της γονιδιακής δεξαμενής και περιορισμού του αριθμού των γεννητόρων έχει άμεσες αρνητικές επιπτώσεις για τον πληθυσμό κάθε φυλής).

    Με βάση τους κανονισμούς της Διεθνούς Κυνολογικής Ομοσπονδίας απαγορεύεται η συμμετοχή στειρωμένου ζώου σε οποιαδήποτε έκθεση, αναγνώριση, πιστοποίηση, αγώνα, αξιολόγηση κλπ. Με αυτό τον τρόπο καταρρέει η ελληνική κυνοφιλία καθώς και κάθε προσπάθεια αξιολόγησης , και ορθής αναπαραγωγής των ζώων. Οι όμιλοι φυλών και κυνοφιλικών σωματείων παύουν να έχουν λόγο ύπαρξης, διακόπτεται βίαια η τήρηση των γενεαλογικών μητρώων και της εφαρμογής των κανονισμών που διέπουν την διαδικασία αυτή καθώς και η καταγραφή, σήμανση και πιστοποίηση των ελληνικών ζώων.

    Η υποχρεωτική στείρωση δεν συνάδει με κανένα τρόπο με τους όρους ‘‘πολιτισμός’’ , ‘‘φιλοζωία’’ και ‘‘ευζωία’’ των ζώων. Έρχεται δε σε πλήρη αντίθεση με τα δικαιώματα και τις βασικές ελευθερίες των ιδιοκτητών.

    Επίσης αδυνατούμε να κατανοήσουμε το λόγο που ο ιδιοκτήτης κυνηγετικού σκύλου θα πρέπει να φέρει διαβατήριο σκύλου αν κινείται εντός της χώρας και όχι το βιβλιάριο και τα σχετικά έγγραφα ηλεκτρονικής σήμανσης

    Αναφορικά με την παράγραφο 8:
    ‘‘Πέραν των περιοχών που καθορίζονται με τη διαδικασία του άρθρου 57 του ν. 2637/1998 (Α` 200) ως ελεγχόμενες κυνηγετικές περιοχές, επιτρέπεται να καθορίζονται και λοιποί περιορισμένοι χώροι εκγύμνασης σκύλων, καθώς και να διεξάγονται αγώνες κυνηγετικών ικανοτήτων σκύλων δεικτών σε αυτούς.’’
    Εκτός των σκύλων δεικτών θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη και για τις υπόλοιπες κυνηγετικές φυλές οι οποίες χρειάζονται εκγύμναση και υποβάλλονται σε αγώνες κυνηγετικών ικανοτήτων όπως ορίζει και ο ισχύον νόμος. Συγκεκριμένα θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για τους σκύλους ιχνηλάτες καθώς και για τις Ελληνικές φυλές λαγωνικών (Κρητικός Λαγωνικός), επαναφοράς, όπως επίσης και για κάθε άλλη περίπτωση σκύλου εργασίας .

  • 9 Μαΐου 2021, 12:10 | Μαρία Γκινάλα

    Εκ Μέρους της Ομάδας Μελέτης & Μέριμνας για την Αλωπεκίδα, αυτόχθονης ελληνικής φυλής σκύλων με ιστορία χιλιάδων ετών:

    Το Σύνταγμα της Ελλάδας ορίζει:
    ‘Αρθρο 4: (Ισότητα των Ελλήνων)
    Oι Έλληνες είναι ίσοι ενώπιον του νόμου.

    ‘Αρθρο 5: (Ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας, προσωπική ελευθερία)
    Kαθένας έχει δικαίωμα να αναπτύσσει ελεύθερα την προσωπικότητά του και να συμμετέχει στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Xώρας, εφόσον δεν προσβάλλει τα δικαιώματα των άλλων και δεν παραβιάζει το Σύνταγμα ή τα χρηστά ήθη.

    ‘Αρθρο 9: (‘Ασυλο της κατοικίας)
    H κατοικία του καθενός είναι άσυλο. H ιδιωτική και οικογενειακή ζωή του ατόμου είναι απαραβίαστη. Kαμία έρευνα δεν γίνεται σε κατοικία, παρά μόνο όταν και όπως ορίζει ο νόμος και πάντοτε με την παρουσία εκπροσώπων της δικαστικής εξουσίας.

    ‘Αρθρο 17: (Προστασία της ιδιοκτησίας)
    H ιδιοκτησία τελεί υπό την προστασία του Kράτους.
    Kανένας δεν στερείται την ιδιοκτησία του, παρά μόνο για δημόσια ωφέλεια που έχει αποδειχθεί με τον προσήκοντα τρόπο, όταν και όπως ο νόμος ορίζει, και πάντοτε αφού προηγηθεί πλήρης αποζημίωση.

    ‘Αρθρο 24: (Προστασία του περιβάλλοντος)
    Η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος αποτελεί υποχρέωση του Κράτους και δικαίωμα του καθενός.

    Oι διατάξεις του προτεινόμενου σχεδίου νόμου πού θίγουν τις παραπάνω ελευθερίες είναι αντισυνταγματικότατες και επονείδιστες.

    Α. Κατ’ αρχήν το περιεχόμενο του νομοσχεδίου είναι αντίθετο προς την θεμελιώδη αρχή της ισότητας μεταξύ των πολιτών: όλοι οι πολίτες έχουν δικαίωμα να διατηρούν και να αναπαραγάγουν τα κατοικίδια ζώα τους, εφόσον τηρούν τις διατάξεις περί ευζωίας, προστασίας, στοργής, φροντίδας και μη εγκατάλειψής τους.

    Το δικαίωμα διατήρησης και εκτροφής ισχύει συνταγματικά για την κατοχή και αναπαραγωγή κάθε είδους ήμερου οικόσιτου ζώου, αγροτικά, κατοικίδια συντροφιάς και ανήκοντα σε ειδικές κατηγορίες όπως τα άλογα, τα οποία θεωρούνται όπως και οι σκύλοι και οι γάτες κατοικίδια, ζώα άθλησης, αναψυχής, συντροφιάς αλλά και εργασίας.

    Β. Είναι σε αντίθεση επίσης το περιεχόμενο του προτεινομένου νόμου με το συνταγματικό δικαίωμα του πολίτη της χώρας στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητάς του, την προσωπική του ελευθερία και δημιουργικότητα (επιπλέον δε και αφού οι σκύλοι είναι ωφέλιμοι για το κοινωνικό σύνολο, προσβάλλει και το δικαίωμα του πολίτη να συμμετέχει στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της χώρας μέσα από την ασχολία που επιλέγει ελεύθερα και να παράγει κοινωνικό έργο εκτρέφοντας ωφέλιμα ζώα συντροφιάς, εργασίας και υπηρεσιών – όπως σκύλους οδηγούς τυφλών, υποστήριξης ατόμων με ειδικές ανάγκες, ή σκύλους φύλακες για την προστασία της οικογένειας και των ζώων του σπιτιού ή του αγροκτήματός του).

    Γ. Θίγει το δικαίωμα του πολίτη να συμβιώνει με κατοικίδια ζώα και να τα αναπαραγάγει στην κατοικία του, επομένως υπεισέρχεται στην ιδιωτική και οικογενειακή ζωή του ατόμου στον ιδιωτικό του χώρο, ο οποίος αποτελεί άσυλο. Επιπλέον επεμβαίνει στο δικαίωμα του ατόμου, των γονιών και της οικογένειας να συναναστρέφονται τα παιδιά τους με σκύλους, η παρουσία των οποίων είναι επιστημονικά αποδεδειγμένη ως πολλαπλά ωφέλιμη για την ψυχολογία των παιδιών: παρεμβαίνει στο δικαίωμα των γονέων να διδάσκουν και να παρέχουν στα παιδιά τους πολύτιμα μαθήματα υπευθυνότητας, βιολογίας και φιλοζωίας μέσω της από κοινού φροντίδας για τον θηλυκό σκύλο της οικογένειας και τα νεογνά του.

    Δ. Ουδείς νόμος μπορεί να προσβάλλει προληπτικά το δικαίωμα του ατόμου να αναπαραγάγει το ζώο του όπως οι συμπολίτες του χωρίς να έχει ο πολίτης αυτός εκ των προτέρων παραβεί το νόμο. Εκ των προτέρων τιμωρία για αδίκημα που δεν έχει διαπραχθεί είναι αδιανόητη. Τα «αδέσποτα» δεν προέρχονται από την σωματική ακεραιότητα των ζώων αλλά από την εγκατάλειψή τους. Το πρόβλημα αντιμετωπίζεται σωστά με σήμανση, καταγραφή και ποινές για τους παραβάτες. Επομένως ο προληπτικός ακρωτηριασμός των ζώων, που είναι κακοποίηση, κατάχρηση, βαναυσότητα και βασανισμός, είναι άχρηστος και περιττός.

    Ε. Εφόσον το ζώο θεωρείται από το νόμο ζωική περιουσία ατομικής ιδιοκτησίας του κάθε πολίτη ο οποίος είναι καταχωρημένος σύννομα ως κηδεμόνας του, την οποία ουδείς δικαιούται να βλάψει, οι διατάξεις του σχεδίου νόμου αντίκεινται και στο σχετικό άρθρο του συντάγματος που προστατεύει την κατοικία, την ιδιοκτησία και την ατομική περιουσία. Η υποχρεωτική στείρωση αποτελεί βλάβη του ζώου, επομένως προξενεί ζημία στην ζωική περιουσία και τα δικαιώματα του πολίτη και μάλιστα χωρίς την προβλεπόμενη από το Σύνταγμα αποζημίωση.

    ΣΤ’. Στο φυσικό περιβάλλον περιλαμβάνεται βεβαίως και ο ζωικός πλούτος της χώρας, που το Σύνταγμα ρητά ορίζει ως υποχρέωση του Κράτους και δικαίωμα του καθενός την προστασία του. Οι μοναδικές, αναντικατάστατες και αυθύπαρκτες οντότητες των ελληνικών αυτοχθόνων φυλών ζώων και σκύλων επομένως, οι οποίες αποτελούν έμβιο τμήμα της βιοποικιλότητας και της ιστορίας του τόπου, γενετική δεξαμενή του είδους τους, ζωντανή πολιτιστική κληρονομιά όλων των κατοίκων της Ελλάδας, παρόντων και μελλοντικών γενεών, προστατεύονται σαφώς από το άρθρο 24 του συντάγματος και αποτελούν προστατευόμενο δικαίωμα όλων των πολιτών να τις διατηρούν και να τις αναπαραγάγουν.

    Ζ’. Η αφαίρεση υγιών οργάνων από ζώα (επέμβαση που στην ιατρική ονομάζεται ακρωτηριασμός) αντιβαίνει στο ιπποκρατικό αξίωμα «ὠφελέειν ἢ μὴ βλάπτειν». Οι μαζικές στειρώσεις και μάλιστα κηδεμονευόμενων ζώων χωρίς ιατρικό λόγο είναι παράνομη και εγκληματική πράξη (βασανισμός) που αντιβαίνει στις ελευθερίες των ζώων, βλάπτει την υγεία, την προσωπικότητα, την σωματική τους ακεραιότητα, την αξιοπρέπεια, την αυταξία, την ποιότητα ζωής τους και την φυσιολογική τους συμπεριφορά.

    Για την
    Ομάδα Μελέτης & Έρευνας για την Αλωπεκίδα (Ο.Μ.Μ.Α)

    Μαρία Γκινάλα

  • 9 Μαΐου 2021, 11:38 | Ανδρεας Γεωργακης

    Η υποχρεωτική στείρωση υγιών δεσποζόμενων σκύλων είναι βαρβαρότητα, κακοποίηση και ακρωτηριασμός! Δεν έχει να προσφέρει τίποτα στην μείωση του πληθυσμού των αδέσποτων τα οποία σε καμιά περίπτωση δεν προέρχονται από δεσποζόμενα ζώα. Άλλωστε δεκάδες ειδικοί επιστήμονες όπως και οι Κτηνιατρικοί Σύλλογοι έχουν ταχθεί κατά της οριζόντιας υποχρεωτικής στείρωσης.
    Εφαρμογή της υποχρεωτικής στείρωσης πρέπει να επιβληθεί μόνο για τα αδέσποτα ζώα πάντα με την σύμφωνη γνώμη κτηνιάτρου.
    Είμαστε αντίθετοι στην επαγγελματική εκτροφή σκύλων

  • 9 Μαΐου 2021, 11:01 | Πάνος Κεφ

    ΌΧΙ ΣΤΗΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΉ ΣΤΕΊΡΩΣΗ ΤΩΝ ΔΕΣΠΟΖΟΜΕΝΩΝ..

  • 9 Μαΐου 2021, 11:56 | Πάνος Κεφ

    Πρέπει να στειρώσω τον σκύλο μου? Σε ποια ηλικία είναι καλύτερα να στειρώσω τον σκύλο μου? Ποια τα οφέλη της στείρωσης του σκύλου μου? Ποιες οι επιπτώσεις της στείρωσης του σκύλου μου για την υγεία του? Η στείρωση μειώνει την επιθετικότητα του σκύλου μου? Τι δείχνουν οι μελέτες για την στείρωση των σκύλων? Στείρωση ή αποστείρωση σκύλου? Στείρωση σκύλου και ορμόνες. Στείρωση σκύλου και θυροειδής. Στείρωση σκύλου και επιβάρυνση επινεφριδίων. Στείρωση σκύλου και πυομήτρα. Στείρωση σκύλου και καρκίνος του προστάτη. Μέθοδοι στείρωσης σκύλου. Καίρια ερωτήματα που λίγο πολύ μας απασχολούν όλους! Χάρη στην καταξιωμένη Dr Karen Becker θα σας λυθεί κάθε απορία και θα μάθετε όλη την αλήθεια για την στείρωση του σκύλου σας!

    Κάποτε ένας τεράστιος υποστηρικτής της στείρωσης των σκύλων νωρίς στη ζωή τους, αφού έμεινε σε ιδιωτική πρακτική για μερικά χρόνια, η Dr. Karen Becker παρατήρησε ότι πολλοί από τους σκύλους της είχαν αναπτύξει διαταραχές που σχετίζονται με το ενδοκρινικό σύστημα. Μετά από μια συνομιλία με έναν εμπειρογνώμονα στον τομέα της κτηνιατρικής ενδοκρινολογίας, η Dr Becker συνειδητοποίησε ότι η πρακτική της να επιμείνει σε πρώιμες στειρώσεις για κάθε σκύλο είχε αφήσει πολλούς από αυτούς με σοβαρά προβλήματα υγείας.

    Η Dr Becker άλλαξε γρήγορα τη σύστασή της για την στείρωση των σκύλων, όσο νεότεροι τόσο καλύτερα, σε μια πιο ολιστική προσέγγιση στην οποία οι χειρουργικές επεμβάσεις, συμπεριλαμβανομένης της στείρωσης, θα πρέπει να πραγματοποιούνται μόνο όταν υπάρχει ιατρική ανάγκη. Πιστεύει επίσης ότι τα κατοικίδια ζώα καταφυγίου πρέπει να αποστειρώνονται και όχι να στειρώνονται προκειμένου να διατηρηθούν οι ορμόνες του φύλου τους.

    Υπάρχουν επιστημονικά στοιχεία ότι η αφαίρεση των γονάδων (σπερματικοί αδένες, ωάρια) μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες για τη μελλοντική υγεία ενός σκύλου. Μεταξύ αυτών των συνεπειών: μειωμένη διάρκεια ζωής, άτυπη νόσος του Cushing, καρδιακοί όγκοι, καρκίνος των οστών, ανώμαλη ανάπτυξη και ανάπτυξη των οστών, ρήξεις CCL και δυσπλασία του ισχίου.

    ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΉ ΣΤΕΊΡΩΣΗ ΤΩΝ ΔΕΣΠΟΖΟΜΕΝΩΝ

  • 9 Μαΐου 2021, 11:52 | Μπαλτας Χρηστος

    Για αλλη μια φορα το κρατος, προκειμενου να καλυψει την ανικανοτητα του να εφαρμοσει τους ηδη υφισταμενους νομους, ερχεται νε νομοθετησειμε εναν νεο απαραδεκτο και ρατσιστικο νομο.
    Νομος για το τσιπαρισμα των σκυλων υπαρχει ηδη μονο που εφαρμοζετε απο λιγες ομάδεσ , κυριως κυνηγοι, το κρατος ως συνηθως αδυνατει να ελεγξει. Στο σημειο 7) ειναι ξεκαθαρη ρατσιστικη διακριση εναντια των κυνηγων, σε νομο που θεωρητικα υπαρχει για να εφαρμοζετε με τον ιδιο τροπο για ολους τους πολιτες γινετε μια διακριση οσον αφορα την ποινη.

    Αισχος και ΝΤΡΟΠΗ

  • 9 Μαΐου 2021, 11:40 | Σταματίνα Σταματάκου

    Έχετε πάει ποτέ σε κυνοκομείο; Έχετε δει σκυλιά στοιβαγμένα το ένα πάνω στο άλλο, νεκρά και ζωντανά, άρρωστα και σκελετωμένα να σε κοιτάζουν πίσω από τα πλέγματα και να σε παρακαλάνε για τη σωτηρία τους; Έχετε δει ποτέ νεκρά σκυλιά σε προχωρημένη σήψη μέσα στα κλουβιά; Έχετε μπει ποτέ σε κάδο σκουπιδιών κυνοκομείου να βγάζετε από μέσα τα πτώματα των ζώων ενώ οι αστυνομικοί σφυράνε αδιάφορα; Έχετε κάνει δολιοφθορά με κίνδυνο σύλληψης και αυτοφώρου διαδικασίας για να κάνετε αυτοψία σε ένα τέτοιο κολαστήριο; Έχετε περπατήσει στους -20 βαθμούς Κελσίου 1 χιλιόμετρο σε βουνό με χιόνι που είναι σκουπιδότοπος και στην κορυφή βρίσκεται το παράνομο κυνοκομείο; Έχετε μυρίσει ποτέ τόσο πολύ θάνατο που να κάνετε εμετό ξανά και ξανά όχι τόσο από την μυρωδιά, όσο από τον αποτροπιασμό; 

    Έχετε κοιτάξει στα μάτια τα χιλιάδες σκυλιά των κυνοκομείων; Έχετε δει τα κουτάβια να σπαρταράνε και να ξεψυχάνε; Έχετε βρει γατάκια με ομφάλιο λώρο κλεισμένα σε σακούλα μέσα στον κάδο σκουπιδιών; Έχετε χάσει αναρίθμητα βράδια τον ύπνο σας για να αναστήσετε νεογέννητα των σκουπιδιών, ξέρετε αυτά που γέννησε η σκύλα ή γάτα του ασυνείδητου γείτονα που θεωρεί τη στείρωση ακρωτηριασμό και το πέταγμα των νεογέννητων στον κάδο κανονικότητα; Έχετε νιώσει να γίνεται χίλια κομμάτια η συνείδησή σας όταν πηγαίνετε στον κτηνίατρό σας και βλέπετε κυνηγούς και τσοπάνηδες να τραβάνε με σκοινιά ταλαίπωρα κυνηγόσκυλα και τσοπανόσκυλα (τους ελληνικούς ποιμενικούς ντε, τις δήθεν αυτόχθονες φυλές που φοβούνται μη και εκλείψουν), να τους φοράνε κολάρα με καρφιά, να είναι άρρωστα, να είναι σκελετωμένα, να είναι πληγιασμένα, να κοιτάζουν έχοντας χάσει κάθε ελπίδα για σωτηρία και να έχουν δίκιο γιατί εσείς τα αφήσατε στον ιδιοκτήτη τους να συνεχίζει να τα βασανίζει; 

    Έχετε νιώσει να γίνεται χίλια κομμάτια η καρδιά σας για τα ζώα που ξεχάσατε, που δεν προλάβατε, που είδατε πατημένα στην Εθνική Οδό, που τα παρατήσατε στη μοίρα τους, στη μοίρα που τους όρισαν άλλοι συνάνθρωποί μας, σε μια μοίρα απάνθρωπη; Έχετε νιώσει ντροπή γιατί δεν τολμήσατε να ξεσκεπάσετε έναν παράνομο εκτροφέα της πίσω αυλής επειδή δεν υπήρχε πια άλλος χώρος στο σπίτι σας; Έχετε δει γάτες να πεθαίνουν μόνες κι αβοήθητες, αόρατες από όλους ακόμη και χωρίς πρόσωπο έξω από εκκλησία σε χωριό; Έχετε μείνει ποτέ 10 ευρώ για όλο το μήνα, αν και δουλεύετε τρεις δουλειές για να πληρώνετε τροφές, φάρμακα και γιατρούς; Έχετε φροντίσει ποτέ ανάπηρα ζώα με ακράτεια; Έχετε μαζέψει ποτέ με φαράσι ακαθαρσίες κι έχετε κυκλοφορήσει με τρίχες στα ρούχα και γατομωρά στα κλουβιά μεταφοράς για να τα ταΐζετε με μπιμπερό; Έχετε κλάψει όταν σας δάγκωσε σκυλί γιατί πονούσατε πιο πολύ γι’ αυτό παρά για το τραύμα σας; Έχετε νιώσει απόγνωση που ζείτε σε μια χώρα με κυριολεκτικά εκατομμύρια αδέσποτα και ζώα σε τραγικές συνθήκες κι εσείς αδειάζετε μια θάλασσα με το κουτάλι; 

    Αν δεν έχετε κάνει ποτέ τίποτα από αυτά, αν δεν έχετε νιώσει τίποτα από αυτά, δεν έχετε ζήσει τον πόνο των ζώων, δεν έχετε νιώσει την απελπισία τους, δεν έχετε καταλάβει την ουσία και το τι σημαίνει φιλοζωία, τι σημαίνει προσφορά γι’ αυτά τα πλάσματα κι όχι εγωιστική κάλυψη των κενών σας και των προσωπικών αναγκών σας. Όσο εσείς αποκαλείτε τη στείρωση ακρωτηριασμό, τόσο οι φόλες θα γίνονται μονόδρομος, τόσο η ευθανασία θα γίνεται η λύση. 

    Όσο λέτε ότι οι κυνηγοί έχουν τα αλυσοδεμένα σε κλουβιά κυνηγόσκυλα σαν παιδιά τους, τόσο θα τα βρίσκουμε αποστεωμένα και εγκαταλειμμένα στα βουνά. Όσο μιλάτε για ζώα εργασίας, τόσο θα αφήνουν τα τσοπανόσκυλα να γεννάνε 24 κουτάβια το χρόνο το καθένα και να τα πετάνε μετά σε τσουβάλια ή να τα πυροβολούν εξ επαφής. Όσο νομίζετε ότι θα διασώσετε το ελληνικό «κοκκόνι» (με νόμιμους εκτροφείς να εκτρέφουν κανονικά, ερασιτέχνες να εκτρέφουν 2 φορές και ιδιώτες να εκτρέφουν μία φορά απορίας άξιον πώς θα εξαφανιστεί αυτή η «σπάνια» ελληνική φυλή) τόσο θα γεμίζουμε μικρόσωμα αδέσποτα στην επαρχία. Όσο προβάλετε τον εαυτό σας στα καθαρόαιμα ζώα σας, τόσο θα βρίσκουμε κάθε λογής καθαρόαιμα αδέσποτα. Όσο νομίζετε ότι όσοι έχουν οικονομικό όφελος από τα ζώα μπορούν να μάχονται για την προστασία τους, τόσο τα συμφέροντα θα κάνουν κουμάντο.

    Τα ζώα έχουν φωνή, μας μιλάνε, δείτε όσα μας λένε τα μάτια τους πίσω από τα κλουβιά, δίπλα στις αλυσίδες, πάνω στους δρόμους, κάτω από τα αυτοκίνητα. Γιατί όσο ακούμε τι θέλουν οι κυνηγοί, τι λένε κάποιοι κτηνίατροι που δεν τιμούν τον κλάδο τους, τι ζητάνε οι παράνομοι εκτροφείς, τι αποπειρώνται να επιβάλουν κάποιοι γραφικοί εμμονικοί, τι φοβούνται οι δήμαρχοι κι οι αντιδήμαρχοι των παράνομων κυνοκομείων, τα πλάσματα αυτά βασανίζονται μαρτυρικά.Κι αν έχουμε μια ελπίδα να σταματήσει αυτή η κτηνωδία είναι το νέο νομοσχέδιοπου μήνες τώρα περιμένουμε όσοι έχουμε δώσει τη ζωή μας για τα ζώα. Αυτή η ελπίδα δεν είναι για μας τους φιλόζωους, είναι γι’ αυτά τα πλάσματα που τόσα χρόνια ζουν και πεθαίνουν στη σκιά όσων τα έχουν μετατρέψει σε κατά συνθήκη εργαλεία τους. Κι αυτή την ελπίδα δεν πρέπει να την χάσουμε, τους τη χρωστάμε. 

  • 9 Μαΐου 2021, 11:58 | Δημήτρης

    ΑΡΘΡΟ 5
    Η κατοχύρωση των διεθνώς αναγνωρισμένων ελευθεριών των ζώων, που τίθεται ως προμετωπίδα του νομοσχεδίου, καταρρέει και καταλήγει κενό γράμμα, όταν στις διατάξεις του παρεισφρέει η παρωχημένη, αντιμεταρρυθμιστική και κάθε άλλο παρά φιλελεύθερη επιλογή επίλυσης του προβλήματος του υπερπληθυσμού των αδέσποτων με την υιοθέτηση της υποχρεωτικής στείρωσης όλων των σκύλων, δεσποζόμενων και αδέσποτων! Για να αντιμετωπιστούν οι χρόνιες δυσλειτουργίες (υποστελεχώσεις, υποχρηματοδοτήσεις, νοοτροπία) των ΟΤΑ και για να ικανοποιηθεί μερίδα ζηλωτών του «φιλοζωικού» κινήματος, προκρίθηκε μια λύση ξεκάθαρα αντισυνταγματική (διότι προσβάλλει τον πυρήνα του συνταγματικού δικαιώματος της ιδιοκτησίας και της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας του ιδιοκτήτη του δεσποζόμενου) δυσανάλογα επαχθής, μη αναγκαία και αλυσιτελής (άρα παραβιάζουσα και την αρχή της αναλογικότητας), ταυτόχρονα, δε και ιατρικά και βιοηθικά ανεπίτρεπτη, καθώς η στείρωση είναι χειρουργική ιατρική πράξη, με αντενδείξεις και πιθανές σοβαρές επιπλοκές, διενεργούμενη με γενική αναισθησία, δηλαδή ιατρική πράξη που συνεπάγεται διακινδύνευση της ζωής, της υγείας και της ευζωίας του σκύλου και πάντως αντενδεικνυόμενη ενέργεια γενικής εφαρμογής σε ένα ολόκληρο είδος επί σκοπώ μείωσης του αριθμού του.
    Έχοντας ήδη διακηρύξει την αντίθεσή μας στον κανόνα της γενικής και καθολικής στείρωσης των σκύλων, επικουρικά αξιώνουμε την πλήρη και ρητή εξαίρεση από την υποχρεωτική στείρωση των καθαρόαιμων σκύλων και των αυτόχθονων ελληνικών φυλών. Ειδικά για τους δεσποζόμενους καθαρόαιμους, η υποχρεωτική στείρωση είναι απολύτως αδικαιολόγητη και από πλευράς σκοπιμότητας, αφού πρόκειται για σκύλους ηλεκτρονικά σημασμένους (με microchip) που ως εκ τούτου κατέχονται από άτομο κατά τεκμήριο υπεύθυνο, που τους έχει ως μέλη της οικογένειάς του και με βάση την κοινή λογική δεν προτίθεται να τους εγκαταλείψει στο δρόμο, αλλά και αν ακόμη συμβεί αυτό, είναι άμεσα ανιχνεύσιμο! Ακόμη και στατιστικά αποδεικνύεται ότι ο αριθμός των καθαρόαιμων σκύλων (Καθαρόαιμος είναι μόνο ο σκύλος που φέρει pedigree & όχι κάποιος που φαινοτυπικά μοιάζει να ανήκει σε κάποια Φυλή) στο σύνολο των περισυλλεγόμενων αδέσποτων είναι πρακτικά μηδενικός. Οι καθαρόαιμοι σκύλοι, λοιπόν, αφού αποδείχθηκε ότι δεν συμβάλλουν στην αύξηση των αδέσποτων, θα έπρεπε να εξαιρούνται και μόνο για τον λόγο αυτόν. Επιπροσθέτως, όμως, αποτελεί αναμφισβήτητο γεγονός ότι φέρουν γενετικό υλικό, η διατήρηση του οποίου μέσω της αναπαραγωγής, είναι αναγκαία για την προαγωγή και διατήρηση της κάθε φυλής. Δεν είναι υπερβολή ότι η ανεξαίρετη γενικότητα της υποχρεωτικής στείρωσης απειλεί την ίδια την ύπαρξη του είδους “σκύλος” και αποτελεί κίνδυνο για τη βιοποικιλότητα και απειλή για την διαγραφή χιλιάδων χρόνων εξελικτικής ιστορίας. Η παρατήρηση αυτή ισχύει πολλαπλώς για τις αυτόχθονες ελληνικές φυλές σκύλων, οι οποίες μπορούν και πρέπει να σημαίνονται και να καταγράφονται, προκειμένου να διασωθεί το σπάνιας αξίας γενετικό τους υλικό και δεν είναι υπερβολή ότι η δια της στειρώσεως καταδίκη τους σε εξαφάνιση και ιστορική λήθη θα συνιστά πολιτιστικό “έγκλημα”.
    Θα πρέπει, μάλιστα, να επισημανθεί ότι, με τις προτεινόμενες διατάξεις, η Ελλάδα διεκδικεί μια παγκόσμια πρωτιά! Ακόμη και στις ελάχιστες Ευρωπαϊκές χώρες που θέσπισαν υποχρεωτική στείρωση σκύλων (Κροατία, Ρουμανία), καθαρόαιμοι σκύλοι που φέρουν Pedigree FCI και αυτόχθονες φυλές εξαιρούνται, κάτι που ΔΕΝ ΘΑ ΙΣΧΥΕΙ ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ! Το «χρυσό χάπι» της αναστολής της εφαρμογής του νόμου για μια διετία και της επιβολής των προστίμων για μια τριετία δεν αναιρεί την παγκόσμια πρωτοτυπία της νομοθετικής πρόβλεψης για υποχρεωτική στείρωση δεσποζόμενων χωρίς εξαίρεση (πλην ασθενείας και υπερηλικότητας)!
    Έτσι, η χώρα μας θα είναι η ΠΡΩΤΗ και η ΜΟΝΗ επί συνόλου 99 χωρών-μελών της Διεθνούς Κυνολογικής Ομοσπονδίας [FCI] που θα εξαναγκαστεί όχι μόνο να μη διοργανώνει Εθνικές Κυνολογικές Εκδηλώσεις αλλά & να απόσχει εφεξής από κάθε Διεθνή Έκθεση Μορφολογίας, Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κυναθλήματος και κάθε εν γένει διοργάνωση, δεδομένου ότι βασική προϋπόθεση συμμετοχής είναι ο σκύλος να έχει Pedigree FCI και να μην είναι στειρωμένος. Και τούτο, διότι όλες οι εκδηλώσεις πραγματοποιούνται με σκοπό την επιλογή των καταλληλότερων εκπροσώπων κάθε Φυλής για την διατήρηση και βελτίωσή τους.

    Για τους λόγους αυτούς σχολιάζουμε ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ 5 τα εξής:
    • ΟΧΙ στην υποχρεωτική “οριζόντια στείρωση” όλων των δεσποζόμενων σκύλων η οποία είναι αντισυνταγματική και ιατρικά και βιοηθικά ανεπίτρεπτη, δείχνοντας σεβασμό στα δικαιώματα των σκύλων και των υπεύθυνων ιδιοκτητών τους !!!
    Στηρίζουμε την θέση του Κυνολογικού Ομίλου Ελλάδος (ΚΟΕ) για εξαίρεση των Καθαρόαιμων Σκύλων με Pedigree FCI και των αυτόχθονων Ελληνικών Φυλών Σκύλων.

  • 9 Μαΐου 2021, 11:44 | Ειρήνη Λαχανά

    ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΉ ΣΤΕΙΡΩΣΗ!!! ΜΌΝΟ ΈΤΣΙ ΘΑ ΛΥΘΕΊ ΤΟ ΤΕΡΆΣΤΙΟ ΠΡΌΒΛΗΜΑ ΜΕ ΤΑ ΑΔΈΣΠΟΤΑ..

  • 9 Μαΐου 2021, 11:15 | ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ

    ΟΧΙ στην υποχρεωτική “οριζόντια στείρωση” όλων των δεσποζόμενων σκύλων η οποία είναι αντισυνταγματική και ιατρικά και βιοηθικά ανεπίτρεπτη, δείχνοντας σεβασμό στα δικαιώματα των σκύλων και των υπεύθυνων ιδιοκτητών τους !!!
    Στηρίζουμε την θέση του Κυνολογικού Ομίλου Ελλάδος (ΚΟΕ) για εξαίρεση των Καθαρόαιμων Σκύλων με Pedigree FCI και των αυτόχθονων Ελληνικών Φυλών Σκύλων.

  • 9 Μαΐου 2021, 11:58 | Κατερινα

    Όχι στην υποχρεωτική στείρωση δεσποζομενων ζώων είναι λάθος.
    Βρείτε επιτέλους τρόπο για να ελέγξετε το πρόβλημα και μην τιμωρείται για άλλη μια φορά τους νομοταγεις πολίτες.
    Δεν στειρωνω μέλος της οικογένειας μου χωρίς ιατρικό λογο.

  • 9 Μαΐου 2021, 11:10 | Νικ. Στράντζαλης

    Ολική απαλοιφή στο άρθρο 5 της παραγράφου 1α. Συνιστά ντροπή γιά την παρούσα Κυβέρνηση η οποία
    πολύ σωστά δηλώνει την αγάπη της γιά τα κηδεμονευόμενα ζώα. Ντροπή γιατί ο ακρωτηριασμός ζώου
    συντροφιάς πλήρως ελεγχόμενου συνιστά έγκλημα πολλαπλής φύσεως. Απορώ που παρά την μέχρι τώρα κατακραυγή, επιμείνατε και φέρατε ατόφια αυτή την διάταξη γιά διαβούλευση. Κάθε μέτρο πρέπει να έχει την αποδοχή της κοινωνίας πρωτίστωςαλλοιώς είναι αυταρχικό και αυθαίρετο.
    Απορρίπτεται επίσης διότι είναι φανερό οτι υποκρύπτειτεράστια οικονομικά συμφέροντα γιά επιτήδειους και αυτό η κοινωνία δεν το δέχεται, το τιμωρεί.
    Ειλικρινά απορεί κανείς με την «ποιότητα» των συμβούλων!! του Πρωθυπουργού στο συγκεκριμμένο
    θέμα. Η Ελλάδα ειναι χώρα θηρευτών και αλιέων, όπως όλες οι υγιείς κοινωνίες. Ας το αντιληφθούν
    κάποιοι εκεί στα υπουργεία. Προστατέψτε λοιπόν τις δραστηριότητες αυτές γιατί θα βρείτε την κοινωνία αντιμέτωπη και το τίμημα θα είναι βαρύ. Είναι ντροπή μιά επιτυχής Κυβέρνηση να ξεπέφτει στο επίπεδο νομοσχεδίου Τσιρώνη. Τα υπόλοιπα άρθρα είναι σε γενικές γραμμές σωστά.

  • 9 Μαΐου 2021, 11:54 | Μαρια Καμούδη

    Δώστε τώρα τέλος στις φόλες, στα κοκαλιασμένα αδέσποτα, τέλος στα άπειρα κουτάβια που βρίσκουμε καθημερινά ,τέλος στα σκοτωμένα από αυτοκίνητα, τέλος στην εγκατάλειψη και τέλος στην δυσφήμιση της χώρας μας από την απίστευτη συμπεριφορά στα ζώα.
    Τα αδέσποτα προέρχονται από τα αστείρωτα δεσποζόμενα. Αν το κουτάβι φύγει από την αγκαλιά της μάνας του κανείς δεν μπορεί να διασφαλίσει τίποτα για αυτό. Άρα δεν πρέπει να γεννηθεί ποτέ. Ακούω τις υπόλοιπες απόψεις, είναι όμως ατοπες και άκρως επικίνδυνες. Ο πολιτισμός μιας χώρας φαίνεται από τον τρόπο που φέρεται στους αδύναμους (μεταξύ αυτών και τα ζώα). Είναι δείγμα πολιτισμού συνεπώς. Οι στερωσεις είναι το λιγότερο απαραίτητες. Παψτε μερικοί να ζείτε ακόμη στις σπηλιές. Κοιτάξτε και λίγο πιο μακριά από το όμορφο κοκερακι σας και το γλυκουλι τσαρλς.

  • 9 Μαΐου 2021, 11:15 | ΑΓΓΕΛΟΣ ΜΑΝΤΖΟΥΚΗΣ

    Χθες βράδυ ανέβηκε στην δημόσια διαβούλευση το Νομοσχέδιο που αφορά τα Ζώα Συντροφιάς δυστυχώς με μία μορφή που περισσότερο μοιάζει να θέλει να τιμωρήσει την Κυνηγεσία και την Κυνοφιλία και τους ευσυνείδητους πάρα να βοηθήσει στην ευζωία και στο πρόβλημα με τα αδέσποτα.
    Πρέπει από σήμερα μαζικά να μπούμε στην διαβούλευση στο παρακάτω link χωρίς βωμολοχίες ( διαφορετικά δεν θα ανέβει το σχόλιο στην διαβούλευση) και ξεχωριστά στο κάθε άρθρο να τοποθετηθούμε, με βασικότερα άρθρα όσο αφορά τη στείρωση προς αλλαγή :
    Στο Άρθρο 5
    Λυπούμαστε πάρα πολύ για το Νομοσχέδιο που βγήκε στη διαβούλευση, είναι απαράδεκτο να θέλετε να στειρώσουμε τούς σκύλους ιδιοκτησίας μας. Είναι αδιανόητο να θέλετε να έχουμε την αρνητική πρωτιά του ακρωτηριασμού του συντρόφου μας σε όλη την Ευρώπη, γιατί για εμάς αυτό είναι η στείρωση. Ζητούμε την εξαίρεση της Στείρωσης για τα Καθαρόαιμα σκυλιά με Pedigree, για τους δεσποζόμενους σκύλους και τις Ελληνικές αυτόχθονες φυλές με δικαίωμα αναπαραγωγής τούς έως 2 φορές στη ζωή τους, και βέβαια να μην είναι σκοπός το κέρδος. Ακόμη και την ύστατη στιγμή ευελπιστούμε να επικρατήσει η λογική.

    Στο Άρθρο 6
    Να υπάρχει ερασιτέχνης εκτροφέας ο οποίος θα μπορεί με δύο διαφορετικούς σκύλους να κάνει έως 2 γέννες το χρόνο, από τους σκύλους που έχει στην ιδιοκτησία του. Είναι αδιανόητο να μας στερήσετε το όραμα και την ελπίδα να γεννήσουμε κάποιους σκύλους που όχι μόνο θα μας συντροφεύουν στις αγαπημένες δραστηριότητες, αλλά θα εκπροσωπούν και την χώρα μας μέσο των Διεθνών Εκδηλώσεων ( Πανευρωπαϊκά Πρωταθλήματα, Εκθέσεις Μορφολογίας, Αγώνες Κυνηγετικών Ικανοτήτων, Αγώνες Εργασίας)

    Στο Άρθρο 33
    Στην Επιτροπή Παρακολούθησης δεν είναι δυνατόν να υπάρχει Φιλοζωϊκό Σωματείο και να μην είναι μέλος ο Κυνολογικός Όμιλος Ελλάδος που εκπροσωπεί την Κυνοφιλία στην Ελλάδα, αλλά και στην Διεθνή Κυνολογική Ομοσπονδία.

    Προφανώς και εάν δεν αλλάξει στη διαβούλευση το παρών Νομοσχέδιο θα προσφύγουμε στη Δικαιοσύνη.
    Ενώ άμεσα μαζικά και συντεταγμένα με την καθοδήγηση των Ανώτατων Οργάνων μας να προβούμε αφενός σε διαβουλεύσεις με όλα τα θεσμικά μας όργανα και αφετέρου με δυναμικές κινητοποιήσεις, εμείς σαν ΟΚΑΔΕ εάν το αποφασίσουν ως οφείλουμε θα είμαστε παρών!!!

  • 9 Μαΐου 2021, 11:36 | Παναγιωτα

    Όχι στην υποχρεωτική στείρωση των δεσποζομενων ζώων, είναι έγκλημα και τιμωρία τόσο για τους τετραποδους φίλους μας όσο και για εμάς του υπεύθυνους πολίτες.
    Βρείτε τρόπο για σωστό έλεγχο και αυστηρές ποινές στους παραβάτες και μην χρησιμοποιείται οριζόντια μέτρα, είναι λάθος και άδικο!
    Οχι στη στείρωση υγειων δεσποζομενων ζώων,
    Ναι στους σοβαρούς ελέγχους και επιβολή ποινών στους παραβάτες.

  • 9 Μαΐου 2021, 11:48 | Αλέξανδρος

    Είμαι αντίθετος με τονομοσχεδιο και το άρθρο

  • 9 Μαΐου 2021, 11:26 | ΝΙΚΟΣ

    ΟΧΙ στη στειρωση-βαρβαροτητα των ζωων μας,εχουμε κι εμεις αποψη.Ελπιζω να ζουμε σε δημοκρατια…

  • 9 Μαΐου 2021, 11:09 | Θωμας

    Ναι στο νομοσχέδιο ΝΑΙ στη στείρωση όσο και να είναι εναντίον σας κυνηγοί και παράνομοι εκτροφείς.

  • 9 Μαΐου 2021, 11:32 | Πέγιου Κωνσταντινα

    Ναι, στην υποχρεωτική στείρωση γιατί είναι ο μονος τρόπος να ελεγχθεί ο πληθυσμός των αδέσποτων. Όσοι είναι κατά, είναι είτε τυφλοί και ανίδεοι είτε βγάζουν κέρδος…

  • 9 Μαΐου 2021, 11:29 | Γεώργιος Ζ.

    ΟΧΙ στην υποχρεωτική “οριζόντια στείρωση” όλων των δεσποζόμενων σκύλων η οποία είναι αντισυνταγματική και ιατρικά και βιοηθικά ανεπίτρεπτη, δείχνοντας σεβασμό στα δικαιώματα των σκύλων και των υπεύθυνων ιδιοκτητών τους !!!
    Στηρίζουμε την θέση του Κυνολογικού Ομίλου Ελλάδος (ΚΟΕ) για εξαίρεση των Καθαρόαιμων Σκύλων με Pedigree FCI και των αυτόχθονων Ελληνικών Φυλών Σκύλων.

  • 9 Μαΐου 2021, 11:25 | Χριστοδούλου Κώστας

    ΟΧΙ στην υποχρεωτική “οριζόντια στείρωση” όλων των δεσποζόμενων σκύλων η οποία είναι αντισυνταγματική και ιατρικά και βιοηθικά ανεπίτρεπτη, δείχνοντας σεβασμό στα δικαιώματα των σκύλων και των υπεύθυνων ιδιοκτητών τους !!!
    Στηρίζουμε την θέση του Κυνολογικού Ομίλου Ελλάδος (ΚΟΕ) για εξαίρεση των Καθαρόαιμων Σκύλων με Pedigree FCI και των αυτόχθονων Ελληνικών Φυλών Σκύλων.

  • 9 Μαΐου 2021, 11:11 | Αννα

    Τα αδέσποτα ζώα της Ελλάδας προέρχονται κατά κύριο λόγο από γέννες δεσποζομενων ζώων (κούτες με παρατημένα κουτάβια ή γατια), από «ανθρώπους» που βαρέθηκαν και θεώρησαν ότι η καλύτερη λύση είναι να το παρατήσουν κάπου μακριά από το σπίτι, από «ανθρώπους» που τα βλέπουν ως εργαλεία και όταν δεν κάνουν πια τη δουλειά τους, τα παρατάνε να σαπησουν άρρωστα και κοκκαλιασμενα. Αν στειρωναμε τα ζώα μας, δεν θα υπήρχαν τόσα αδέσποτα. Ναι, στη στείρωση δεσποζομενων ζώων.

  • 9 Μαΐου 2021, 11:55 | Δημητρα

    ΟΧΙ στην υποχρεωτική “οριζόντια στείρωση” όλων των δεσποζόμενων σκύλων η οποία είναι αντισυνταγματική και ιατρικά και βιοηθικά ανεπίτρεπτη, δείχνοντας σεβασμό στα δικαιώματα των σκύλων και των υπεύθυνων ιδιοκτητών τους !!!

  • 9 Μαΐου 2021, 11:20 | Νασος

    ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ δηλαδη μετα απο αυτο τι αλλο θα δουμε στειρωσεις ανθρωπων,επιβαλετε με μετρα σκληρα το τσιπαρισμα ελεγχος και μαζεμα σε καταφυγια ολα τα αδεσποτα το στειρωμενο σκυλι ειναι αχρηστο σαν φυλακας σαν κυνηγοσκυλο σαν διασωστης

  • 9 Μαΐου 2021, 11:08 | Γιώργος

    ΟΧΙ στην υποχρεωτική “οριζόντια στείρωση” όλων των δεσποζόμενων σκύλων η οποία είναι αντισυνταγματική και ιατρικά και βιοηθικά ανεπίτρεπτη, δείχνοντας σεβασμό στα δικαιώματα των σκύλων και των υπεύθυνων ιδιοκτητών τους !!!
    Στηρίζουμε την θέση του Κυνολογικού Ομίλου Ελλάδος (ΚΟΕ) για εξαίρεση των Καθαρόαιμων Σκύλων με Pedigree FCI και των αυτόχθονων Ελληνικών Φυλών Σκύλων.

  • 9 Μαΐου 2021, 11:27 | Μπάρτζος Κωνσταντίνος

    Δυστυχώς άλλη μια φορά βλέπω το νομοθέτη να καταλήγει στη λύση πονάει κεφάλι.. Κόψει κεφάλι..
    Στα 38 μου χρόνια θυμάμαι πάντα σκύλους στο σπίτι, σκύλους εργασίας, κυνηγετικούς, όλοι γέρασαν και πέθαναν στα χέρια μας σαν μέλη της οικογένειας εκτός από 3 που αρρωστησαν από λεισμανεια και υποχρεωθηκαμε σε θανάτωση.
    Διαβάζω τα σχόλια που είναι υπέρ της στείρωσης να μιλάνε συνέχεια για κυνηγόσκυλα αδέσποτα… Μου προκαλεί εντύπωση πως στα 38 μου χρόνια δεν έχω γνωρίσει κανένα συνάδερφο να παρατάει το φίλο του…. Και εσείς βλέπετε συνέχεια κυνηγόσκυλα παρατημένα.
    Διαβάζω επίσης στο άρθρο 5 πως σαν κυνηγός πρέπει να κουβαλάω μαζί μου το βιβλιάριο-διαβατήριο του σκύλου ακόμη και αν τον βγάλω βόλτα όπως κάθε άλλος Έλληνας πολίτης με το φιλαράκι του…
    Αναρωτιέμαι αν είμαι 2ης κατηγορίας πολίτης επειδή είμαι κυνηγός!
    Επειδή μου αρέσει να ασκώ μια δραστηριότητα που και εγώ και ο τετράποδος φίλος μου είμαστε από την φύση φτιαγμένοι να ασκούμε…
    Λύσεις υπάρχουν… Η πολιτεία πρέπει επιτέλους να γίνει αυστηρή σε ελέγχους και οργάνωση αρμοδίων υπηρεσιών ώστε να γίνει σωστά καταγραφή σκύλων ιδιοκτητών γεννων κλπ…
    Να βοηθήσει στη στείρωση των αδέσποτων και οργανώσει σωστούς χώρους για τα υπάρχοντα αδέσποτα. Τα αδέσποτα είναι ακόμη αστειρωτα και αναρωτιομαστε από που έρχονται νέα αδέσποτα… Όχι κύριοι δεν προέρχονται από γέννες ΔΕΣΠΟΖΟΜΕΝΩΝ. Τα δεσποζομενα είναι ζώα που τα έχουμε σε ελεγχόμενο περιβαλλον… Φραγμενο οικόπεδο.. Δεν δημιουργουν αδέσποτα! Σε ελεγχόμενη γέννα θα πρέπει να δηλώνονται τα πάντα μέσω του κτηνίατρου στην πολιτεία, κουτάβια και μέλλοντες ιδιοκτήτες.
    Ποινές! Επιτέλους να μπουν ποινές σε αυτούς που παρατάνε τα ζώα τους το οποίο μέσω των τσιπ και σύνδεσης τους με το αφμ είναι εύκολη διαδικασία!
    Για πιο λόγο πρέπει εγώ να υποχρεωθώ να στειρωσω το υγιές φιλαράκι μου επειδή η πολιτεία δεν κάνει σωστά τη δουλειά της!!
    Επιτελους κάντε ένα σωστό νόμο με σοβαρούς εκλεκτικούς μηχανισμούς και αφήστε τις οριζόντιες αποφάσεις… Οι οριζόντιες αποφάσεις δείχνουν ανικανότητα!
    ΟΧΙ ΦΥΣΙΚΆ ΣΤΗ ΣΤΕΊΡΩΣΗ ΥΓΕΙΩΝ ΔΕΣΠΟΖΟΜΕΝΩΝ ΖΏΩΝ!! ΌΧΙ!! ΕΊΝΑΙ ΈΓΚΛΗΜΑ!!
    Ναι στους σοβαρούς ελέγχους και επιβολή υπερογκων προστίμων στους παραβάτες που παρατάνε τα ζώα τους.!
    Όσο για το αντικυνηγετικο μένος που διαβάζω στα περισσότερα σχόλια θα ήθελα να αναφέρω ένα ερώτημα… Είναι ηθικό να τρώμε το κοτοπουλάκι το μόλις 45 ημερών που δεν είδε ποτέ τον ήλιο να ανατέλλει, το αεράκι να το φυσάει που στοιβαχτηκε μέσα σε ένα κουτί για να έχουμε εμείς το μαλακό φιλετάκι μας ή ένα λαγό παράδειγμα που έζησε ελεύθερος μεγάλωσε σωστά… Και Έδωσε απογόνους??
    Με εκτίμηση
    Μπάρτζος Κωνσταντίνος

  • 9 Μαΐου 2021, 11:47 | Μιχάλης

    Διαφωνώ στην στείρωση σκύλων εργασίας

  • 9 Μαΐου 2021, 11:45 | Μαρία Γκινάλα

    Πρώτον: Oι διατάξεις του προτεινόμενου σχεδίου νόμου πού θίγουν τις παρακάτω ελευθερίες είναι αντισυνταγματικότατες και επονείδιστες.

    Το Σύνταγμα της Ελλάδας ορίζει:
    ‘Αρθρο 4: (Ισότητα των Ελλήνων)
    Oι Έλληνες είναι ίσοι ενώπιον του νόμου.
    ‘Αρθρο 5: (Ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας, προσωπική ελευθερία)
    Kαθένας έχει δικαίωμα να αναπτύσσει ελεύθερα την προσωπικότητά του και να συμμετέχει στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Xώρας, εφόσον δεν προσβάλλει τα δικαιώματα των άλλων και δεν παραβιάζει το Σύνταγμα ή τα χρηστά ήθη.
    ‘Αρθρο 9: (‘Ασυλο της κατοικίας)
    H κατοικία του καθενός είναι άσυλο. H ιδιωτική και οικογενειακή ζωή του ατόμου είναι απαραβίαστη. Kαμία έρευνα δεν γίνεται σε κατοικία, παρά μόνο όταν και όπως ορίζει ο νόμος και πάντοτε με την παρουσία εκπροσώπων της δικαστικής εξουσίας.
    ‘Αρθρο 17: (Προστασία της ιδιοκτησίας)
    H ιδιοκτησία τελεί υπό την προστασία του Kράτους.
    Kανένας δεν στερείται την ιδιοκτησία του, παρά μόνο για δημόσια ωφέλεια που έχει αποδειχθεί με τον προσήκοντα τρόπο, όταν και όπως ο νόμος ορίζει, και πάντοτε αφού προηγηθεί πλήρης αποζημίωση.
    ‘Αρθρο 24: (Προστασία του περιβάλλοντος)
    Η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος αποτελεί υποχρέωση του Κράτους και δικαίωμα του καθενός.

    Α. Κατ’ αρχήν το περιεχόμενο του νομοσχεδίου είναι αντίθετο προς την θεμελιώδη αρχή της ισότητας μεταξύ των πολιτών: όλοι οι πολίτες έχουν δικαίωμα να διατηρούν και να αναπαραγάγουν τα κατοικίδια ζώα τους, εφόσον τηρούν τις διατάξεις περί ευζωίας, προστασίας, στοργής, φροντίδας και μη εγκατάλειψής τους.

    Το δικαίωμα διατήρησης και εκτροφής ισχύει συνταγματικά για την κατοχή και αναπαραγωγή κάθε είδους ήμερου οικόσιτου ζώου, αγροτικά, κατοικίδια συντροφιάς και ανήκοντα σε ειδικές κατηγορίες όπως τα άλογα, τα οποία θεωρούνται όπως και οι σκύλοι και οι γάτες κατοικίδια, ζώα άθλησης, αναψυχής, συντροφιάς αλλά και εργασίας.

    Β. Είναι σε αντίθεση επίσης το περιεχόμενο του προτεινομένου νόμου με το συνταγματικό δικαίωμα του πολίτη της χώρας στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητάς του, την προσωπική του ελευθερία και δημιουργικότητα (επιπλέον δε και αφού οι σκύλοι είναι ωφέλιμοι για το κοινωνικό σύνολο, προσβάλλει και το δικαίωμα του πολίτη να συμμετέχει στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της χώρας μέσα από την ασχολία που επιλέγει ελεύθερα και να παράγει κοινωνικό έργο εκτρέφοντας ωφέλιμα ζώα συντροφιάς, εργασίας και υπηρεσιών – όπως σκύλους οδηγούς τυφλών, υποστήριξης ατόμων με ειδικές ανάγκες, ή σκύλους φύλακες για την προστασία της οικογένειας και των ζώων του σπιτιού ή του αγροκτήματός του).

    Γ. Θίγει το δικαίωμα του πολίτη να συμβιώνει με κατοικίδια ζώα και να τα αναπαραγάγει στην κατοικία του, επομένως υπεισέρχεται στην ιδιωτική και οικογενειακή ζωή του ατόμου στον ιδιωτικό του χώρο, ο οποίος αποτελεί άσυλο. Επιπλέον επεμβαίνει στο δικαίωμα του ατόμου και την οικογένειας να συναναστρέφονται τα παιδιά με σκύλους, η παρουσία των οποίων είναι επιστημονικά αποδεδειγμένη ως πολλαπλά ωφέλιμη για την ψυχολογία των παιδιών: παρεμβαίνει στο δικαίωμα των γονέων να διδάσκουν και να παρέχουν στα παιδιά τους πολύτιμα μαθήματα υπευθυνότητας, βιολογίας και φιλοζωίας μέσω της από κοινού φροντίδας για τον θηλυκό σκύλο της οικογένειας και τα νεογνά του.

    Δ. Ουδείς νόμος μπορεί να προσβάλλει προληπτικά το δικαίωμα του ατόμου να αναπαραγάγει το ζώο του όπως οι συμπολίτες του χωρίς να έχει ο πολίτης αυτός εκ των προτέρων παραβεί το νόμο. Εκ των προτέρων τιμωρία για αδίκημα που δεν έχει διαπραχθεί είναι αδιανόητη. Τα «αδέσποτα» δεν προέρχονται από την σωματική ακεραιότητα των ζώων αλλά από την εγκατάλειψή τους. Το πρόβλημα αντιμετωπίζεται σωστά με σήμανση, καταγραφή και ποινές για τους παραβάτες. Επομένως ο προληπτικός ακρωτηριασμός των ζώων, που είναι κακοποίηση, κατάχρηση, βαναυσότητα και βασανισμός, είναι άχρηστος και περιττός.

    Ε. Εφόσον το ζώο θεωρείται από το νόμο ζωική περιουσία ατομικής ιδιοκτησίας του κάθε πολίτη ο οποίος είναι καταχωρημένος σύννομα ως κηδεμόνας του, την οποία ουδείς δικαιούται να βλάψει, οι διατάξεις του σχεδίου νόμου αντίκεινται και στο σχετικό άρθρο του συντάγματος που προστατεύει την κατοικία, την ιδιοκτησία και την ατομική περιουσία. Η υποχρεωτική στείρωση αποτελεί βλάβη του ζώου, επομένως προξενεί ζημία στην ζωική περιουσία και τα δικαιώματα του πολίτη και μάλιστα χωρίς την προβλεπόμενη από το Σύνταγμα αποζημίωση.

    ΣΤ’. Στο φυσικό περιβάλλον περιλαμβάνεται βεβαίως και ο ζωικός πλούτος της χώρας, που το Σύνταγμα ρητά ορίζει ως υποχρέωση του Κράτους και δικαίωμα του καθενός την προστασία του. Οι μοναδικές, αναντικατάστατες και αυθύπαρκτες οντότητες των ελληνικών αυτοχθόνων φυλών ζώων και σκύλων επομένως, οι οποίες αποτελούν έμβιο τμήμα της βιοποικιλότητας και της ιστορίας του τόπου, γενετική δεξαμενή του είδους τους, ζωντανή πολιτιστική κληρονομιά όλων των κατοίκων της Ελλάδας, παρόντων και μελλοντικών γενεών, προστατεύονται σαφώς από το άρθρο 24 του συντάγματος και αποτελούν προστατευόμενο δικαίωμα όλων των πολιτών να τις διατηρούν και να τις αναπαραγάγουν.

    Ζ’. Η αφαίρεση υγιών οργάνων από ζώα (επέμβαση που στην ιατρική ονομάζεται ακρωτηριασμός) αντιβαίνει στο ιπποκρατικό αξίωμα «ὠφελέειν ἢ μὴ βλάπτειν». Οι μαζικές στειρώσεις και μάλιστα κηδεμονευόμενων ζώων χωρίς ιατρικό λόγο είναι παράνομη και εγκληματική πράξη (βασανισμός) που αντιβαίνει στις ελευθερίες των ζώων, βλάπτει την υγεία, την προσωπικότητα, την σωματική τους ακεραιότητα, την αξιοπρέπεια, την αυταξία, την ποιότητα ζωής τους και την φυσιολογική τους συμπεριφορά.

    Ομάδα Μελέτης & Έρευνας για την Αλωπεκίδα (Ο.Μ.Μ.Α)

  • 9 Μαΐου 2021, 11:28 | Βαλεντίνα Κολοστούμπη

    ΟΧΙ στην υποχρεωτική “οριζόντια στείρωση” όλων των δεσποζόμενων σκύλων η οποία είναι αντισυνταγματική και ιατρικά και βιοηθικά ανεπίτρεπτη, δείχνοντας σεβασμό στα δικαιώματα των σκύλων και των υπεύθυνων ιδιοκτητών τους !!!
    Στηρίζουμε την θέση του Κυνολογικού Ομίλου Ελλάδος (ΚΟΕ) για εξαίρεση των Καθαρόαιμων Σκύλων με Pedigree FCI και των αυτόχθονων Ελληνικών Φυλών

  • 9 Μαΐου 2021, 11:50 | Ηλίας Πλάτανος

    Όχι στην στείρωση των δεσποζόμενων ζώων.
    Το νομοσχέδιο είναι ΝΤΡΟΠΗ!!!!

  • 9 Μαΐου 2021, 11:47 | Μυρτώ Δημητροπούλου

    Ναι στη στείρωση.
    Τα αδέσποτα στην Ελλάδα υπολογίζονται σε 3 εκ αυτή τη στιγμή. Τρία εκ ψυχές αυτή τη στιγμή τρέφονται με σκουπίδια, βασανίζονται, κακοποιούνται, θα πεθάνουν στο δρόμο από τις αρρώστιες, την ασιτία, διερχόμενα αυτοκίνητα ή θα δολοφονηθούν με φόλες. Τα τρία εκ αδέσποτα δεν εμφανίστηκαν από το πουθενά! Και δεν έχουν γεννηθεί μόνο από αδέσποτα ζώα. Καθημερινά άνθρωποι πετάνε στα σκουπίδια μωρά επειδή δεν προφύλαξαν το ζώο τους ή επειδή, είναι η βιολογική του ανάγκη –ας το αφήσουμε να ξεδώσει! Η στείρωση προλαμβάνει και ΔΕΝ προκαλεί καρκίνο. Η συμπεριφορά που αποκτούν τα ζώα μετά τη στείρωση είναι ο αληθινός τους χαρακτήρας απαλλαγμένος από τις ορμόνες και το ένστικτο της αναπαραγωγής. Ελπίζω οι αρμόδιοι εκτός από το να κουνήσουν το δάχτυλο στους ιδιοκτήτες ζώων να αναλάβουν και τις δικές τους ευθύνες και να στειρώνουν τα αδέσποτα του Δήμου τους, γιατί δυστυχώς πολλές φορές με χίλιες δύο δικαιολογίες το αρνούνται. Οι ζωοφιλικές επίσης θα πρέπει να αναλαμβάνουν τη στείρωση των ζώων που προωθούν για υιοθεσία. Ελπίζω να γίνει μια διαβούλευση και συζήτηση ανάμεσα στους πιο αρμόδιους (εθελοντές, ζωοφιλικές οργανώσεις, κτηνιάτρους) και να μην μείνουν στα σχόλια που ανεβάζει ο κάθε ένας από εμάς.

  • 9 Μαΐου 2021, 11:36 | Χαράλαμπος

    Διαφωνώ πλήρως

  • 9 Μαΐου 2021, 11:52 | Έλλη Ρέρρα

    ΟΧΙ στην υποχρεωτική “οριζόντια στείρωση” όλων των δεσποζόμενων σκύλων η οποία είναι αντισυνταγματική και ιατρικά και βιοηθικά ανεπίτρεπτη, δείχνοντας σεβασμό στα δικαιώματα των σκύλων και των υπεύθυνων ιδιοκτητών τους.
    Στηρίζουμε την θέση του Κυνολογικού Ομίλου Ελλάδος (ΚΟΕ) για εξαίρεση των Καθαρόαιμων Σκύλων με Pedigree FCI και των αυτόχθονων Ελληνικών Φυλών Σκύλων.

  • 9 Μαΐου 2021, 11:23 | Γιώργος

    ΟΧΙ στην υποχρεωτική “οριζόντια στείρωση” όλων των δεσποζόμενων σκύλων η οποία είναι αντισυνταγματική .
    Στηρίζουμε την θέση του Κυνολογικού Ομίλου Ελλάδος (ΚΟΕ) για εξαίρεση των Καθαρόαιμων

  • 9 Μαΐου 2021, 11:09 | Νίκος

    Όχι στην στείρωση.

  • 9 Μαΐου 2021, 11:02 | Νικόλαος

    Να μην υιοθετηθεί το μέτρο της οριζόντιας υποχρεωτικής στείρωσης για τους ιδιοκτήτες δεσποζόμενων.
    Προτείνω να βρεθεί ένας ελεγκτικός μηχανισμός μέσο του εθνικού μητρώο όπου θα επιβάλει την παρακολούθηση του ζώου από κτηνίατρο ανά τακτά χρονικά διαστήματα σαν ένα είδος check up και αριθμητικής καταγραφής πχ μία φορά τον χρόνο ώστε να ελέγχεται η κατάσταση της υγείας του αν κακοποιείται ή υποσιτίζεται και αν επιβάλλεται στείρωση για λόγους υγείας να γίνεται , να ελέγχεται μεταξύ άλλων αν έχει κάνει γέννα που δεν έχει καταγραφεί και η επικαιροποίηση της ιδιοκτησιακής κατάσταση μέσο του microchip. Όλα αυτά να καταγράφονται σε ενιαία βάση δεδομένων ώστε να μπορούν να εντοπίζονται όσοι δεν προσέρχονται να ελέγχονται παραβάτες και να επιβάλλονται πρόστιμα. Μέσα από το ηλεκτρονικό μητρώο να γίνεται καταγραφή οποιασδήποτε γέννας, επίσημα με γνωμάτευση κτηνιάτρου από ποια ζώα προέρχεται τα οποία θα πρέπει να είναι καταχωρημένα ήδη στο μητρώο καθώς και τον αριθμό αυτών, έτσι ώστε να μην μπορούν να εμφανίζονται σε ιδιοκτήτες κουτάβια χωρίς να έχουν καταγραφεί. Στην περίπτωση που θα πηγαίνει κάποιος να καταχωρήσει στο μητρώο κουτάβι το οποίο δεν έχει προέλθει από γέννα καταχωρημένων ζώων να πληρώνει πρόστιμο ανάλογο με αυτά που θα επιβάλλονται στην εκμετάλλευση καθώς προφανώς θα αποτελεί προϊόν παράνομης αγοροπωλησίας είτε από παράνομο εκτροφές ή μεταξύ ιδιωτών όπως οι κυνηγοί.
    Η εξαίρεση των Καθαρόαιμων Σκύλων με Pedigree FCI και των αυτόχθονων Ελληνικών Φυλών Σκύλων από υποχρεωτική στείρωση νομίζω ότι είναι σωστή με την προϋπόθεση καταχώρησης στο εθνικό μητρώο.

  • 9 Μαΐου 2021, 11:00 | Ελεονωρα Σταμάτη

    Το ότι έχουν μπει μόνο κυνηγοι και παράνομοι εκτροφείς και σχολιάζουν, σημαίνει ότι κάνετε κάτι πολύ καλό! Είμαστε υπερήφανοι για αυτό το νομοσχέδιο και δεν περιμέναμε κάτι λιγότερο από έναν άνθρωπο όπως ο πρωθυπουργός μας. Όποιος έχει αντίθετη άποψη, ζει σε άλλο πλανήτη μάλλον ή περνάει μπροστά από πτώματα πατημένα και ζώα χωρίς ίχνος τρίχας από την ψώρα και απλά δεν τον νοιάζει!!!! Συνεχίστε έτσι!!! Μην υποκύψετε!

  • 9 Μαΐου 2021, 11:57 | Γιώργος

    Είναι Απάνθρωπο Η Στείρωση Του ΔΕΣΠΟΖΟΜΕΝΟΥ Σκύλου

  • 9 Μαΐου 2021, 11:02 | Κωστας Παχιος

    Aπαραδεκτο η υποχρεωτικη στειρωση για δεσποζομενα σκυλια να ειναι μονο αν θελει ο ιδιοκτητης του!

  • 9 Μαΐου 2021, 11:14 | Σιλιβίστρας Γεώργιος

    Μάλλον έχει γίνει κάποιο λάθος ή ο πρωθυπουργός μας έχει πέσει θύμα παραπληροφόρησης. Λογικό είναι τις εποχές που ζούμε να μην φτάνουν 24 ώρες το 24ωρο για να ασχοληθεί και με τα κατοικίδια.
    Δεν μπορεί ο πρόεδρος της παραδοσιακής δημοκρατικής και φιλελεύθερης παράταξης της πατρίδας μας ο οποίος κατάγεται και από την περήφανη Κρήτη να συμφωνεί ώστε να χαθεί η καταγωγή τόσων φιλών ζώων όπως είναι για παράδειγμα ο Κρητικός ιχνηλατης.
    Δεν είναι δυνατόν να πιστέψω ότι ο υπέρμαχος εκφραστής του θεσμού της οικογένειας συναινεί στο να δεχθεί το κύτταρο της κοινωνίας, τέτοιο πλήγμα με βαριά μηνύματα για τις καρδιές των παιδιών μας. Τα ζώα μας αποτελούν μέλη των οικογενειών μας και δεν μπορώ πραγματικά να καταλάβω πως γίνεται να προάγει ένας πρωθυπουργός σαν τον κύριο Μητσοτάκη τόσο ακραίες τακτικές του υποχρεωτικού ακροτηριασμού των γεννητικών οργάνων των ζώων.
    Νομίζω ότι ο πρωθυπουργός μας θα αντιληφθεί το λάθος των συμβούλων του και δεν θα επιτρέψει την υποχρεωτική στείρωση των δεσποζούμενων, ώστε να έχουμε και μεις το δικαίωμα όταν θα έρθει η ώρα να τον εκλέξουμε ξανά πρωθυπουργό.

  • 9 Μαΐου 2021, 11:28 | Στρατηγία Ανδρεάκου

    Το νομοσχέδιο θα πρέπει να ορίζει την στείρωση όλων των δεσποζομενων ζώων ανεξαιρέτως ώστε να αποφύγουμε μια για πάντα τον πολλαπλασιασμό των αδέσποτων.
    Όσο για την ομάδα των κυνηγών που αντιτίθεται, ας αναλάβουν και αυτοί τις ευθύνες τους γιατί μία μεγάλη μερίδα εξ αυτών εγκαταλείπουν τα σκυλιά τους όταν δεν μπορούν να εκπληρώσουν άλλο τον σκοπό τους και τους είναι πλέον «άχρηστα»

  • 9 Μαΐου 2021, 11:19 | Νικόλ Ρούσου

    Εχουμε καταντησει η ντροπη της Ευρωπαϊκης Κοινοτητας με τη συμπεριφορα μας προς τα ζωα.
    Ειναι ντροπη και, τουλαχιστον, εγκληματικο να προστατευονται μονιμως τα οικονομικα συμφεροντα ολων εκεινων που κερδοσκοπουν εις βαρος της ευζωϊας ανυπερασπιστων πλασματων: κυνηγοι που θεωρουν το φονο σπορ και τα σκυλια τους εργαλεια που μολις παψουν να «αποδιδουν» τα εγκαταλειπουν στις ερημιες να πεθανουν, τσοπανοι που τα κακομεταχειριζονται και τα βαζουν να γεννοβολανε για να κερδισουν κατι ακομα, δημοι που χτιζουν καταφυγια-Νταχαου για να τσεπωνουν τις επιδοτησεις, αδαεις ιδιωτες που θελουν «εγγονι» ή δε θελουν να επωμιστουν το κοστος της στειρωσης, κ.ο.κ. Κι ολοι αυτοι, μολις δεν τους «εξυπηρετει» ενα ζωο, το παρατανε στη μοιρα του, το σκοτωνουν, το πετανε στα σκουπιδια. Και καλουνται, μονιμως, οι εθελοντες να διασωσουν ο,τι διασωζεται, με προσωπικο κοστος, ψυχικο και οικονομικο.
    Ας εχετε υπ’οψιν, κι οι εθελοντες ψηφοφοροι ειναι, και τωρα πια ειναι περισσοτεροι απο τους αλλους, και πολυ πιο θυμωμενοι!

  • 9 Μαΐου 2021, 11:27 | Πουρπουρη θεοδοσια

    Επιτέλους η Ελλάδα εκσυγχρονίζεται στο θέμα της προστασίας των αδέσποτων. Ναι στην υποχρεωτική στείρωση των γατιών και των σκυλιών!

  • 9 Μαΐου 2021, 11:07 | OLIA

    ΝΑΙ!!! Χίλιες φορές ΝΑΙ στη στηρωση δεσποζομενων και αδέσποτον ζώων. Η στείρωση σώζει ζωές, βοηθάει στα ζώα να ζουν ήσυχα και ανεξάρτητα. Προλαμβάνει όλες τις άσχημες αρρώστιες, όπως ο καρκίνος και άλλα πολλά. Μόνο καλό μπορεί να κάνει στα ζώα. Η στείρωση στα αδέσποτα ζώα είναι άκρως υποχρεωτική, διότι δεν φταίνε σε τίποτα οι ψυχουλες που γεννιούνται, και καταντανε στους δρόμους, στους κάδους σκουπιδιών, στα χωράφια και υποφέρουν, και στο τέλος πεθαίνουν η από πείνα, η από αυτοκίνητα στους δρόμους, η από κάποιους μπάσταρδους, που τους αφαιρούν τη ζωή, χωρίς έλεος. Αυτά είχα να πω.