1. Ο Υπουργός Εσωτερικών μπορεί κατ’ εξαίρεση να χορηγεί μετά από γνώμη των Επιτροπών της παραγράφου 1 του άρθρου 135 του παρόντος Κώδικα άδεια διαμονής διάρκειας ενός έτους σε πολίτες τρίτων χωρών που διαμένουν στην Ελλάδα και αποδεικνύουν ότι έχουν αναπτύξει ιδιαίτερους και ισχυρούς δεσμούς με τη χώρα, εφόσον δεν συντρέχουν στο πρόσωπό τους λόγοι δημόσιας τάξης. Η άδεια διαμονής για εξαιρετικούς λόγους μπορεί να ανανεώνεται μόνο για έναν από τους λοιπούς λόγους του παρόντος Κώδικα.
Αίτημα χορήγησης άδειας για εξαιρετικούς λόγους εξετάζεται μόνο εφόσον ο ενδιαφερόμενος πολίτης τρίτης χώρας προσκομίζει: (α) θεώρηση εισόδου η οποία έχει χορηγηθεί από ελληνική προξενική αρχή τουλάχιστον τρία έτη πριν την υποβολή αίτησης ή άδεια διαμονής, έστω και εάν αυτή έχει λήξει, (β) διαβατήριο σε ισχύ, (γ) παράβολο ύψους 300 ευρώ, καθώς και (δ) έγγραφα που στοιχειοθετούν ότι έχουν αναπτύξει ιδιαίτερους δεσμούς με τη χώρα, οι οποίοι καθιστούν αναγκαία την παραμονή τους εντός της ελληνικής επικράτειας.
Κατ’ εξαίρεση δεν απαιτείται η προσκόμιση των υπό στοιχείου α’ εγγράφων εφόσον ο ενδιαφερόμενος αποδεικνύει με έγγραφα βέβαιης χρονολογίας το πραγματικό γεγονός της διαμονής του στη χώρα για δέκα τουλάχιστον συνεχή έτη. Με απόφασή του ο Υπουργός Εσωτερικών, μπορεί να καθορίζει περιοριστικά τα έγγραφα βέβαιης χρονολογίας που αποδεικνύουν τη δεκαετή συνεχή παραμονή του αιτούντος στη χώρα, καθώς και να ορίζει περιοριστικά τους λόγους παραπομπής στις Επιτροπές του άρθρου 135 του παρόντος.
Δεν απαιτείται επίσης η κατοχή διαβατηρίου σε ισχύ εφόσον συντρέχει διαπιστωμένη αντικειμενική αδυναμία του ενδιαφερόμενου να εφοδιαστεί με οποιοδήποτε ταξιδιωτικό έγγραφο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 του παρόντος Κώδικα.
Στην περίπτωση που ο ειδικός δεσμός που ο ενδιαφερόμενος επικαλείται, συνδέεται με σοβαρούς λόγους υγείας του ιδίου ή ανήλικου τέκνου του, θα πρέπει να αποδεικνύει ότι οι λόγοι αυτοί προέκυψαν μετά την είσοδό του στη χώρα και συνδέονται με τη διαμονή του σε αυτή.
Για τη διαπίστωση της συνδρομής ιδιαίτερων και ισχυρών δεσμών με τη χώρα συνεκτιμώνται ιδίως: (α) η πολύ καλή γνώση της ελληνικής γλώσσας, (β) η φοίτηση σε ελληνικό σχολείο πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, του αιτούντος ή των τέκνων τους (γ) το διάστημα διαμονής του στην Ελλάδα και κυρίως της νόμιμης, (δ) ο χρόνος τυχόν ασφάλισής του σε ελληνικό οργανισμό κύριας ασφάλισης και εκπλήρωσης φορολογικών υποχρεώσεων, (ε) ο συγγενικός δεσμός του με Έλληνα πολίτη ή ομογενή.
2. Αρμόδια υπηρεσία για την υποβολή των παραπάνω αιτήσεων είναι η Διεύθυνση Μεταναστευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Εσωτερικών.
3. Οι άδειες διαμονής του παρόντος άρθρου παρέχουν στον πολίτη τρίτης χώρας δικαίωμα πρόσβασης στην εξαρτημένη εργασία – παροχή υπηρεσιών ή έργου. Δυνατότητα άσκησης ανεξάρτητης οικονομικής δραστηριότητας παρέχεται μόνο στην περίπτωση που ο κάτοχος της ανωτέρω άδειας διαμονής κατείχε προηγουμένως άδεια διαμονής η οποία του επέτρεπε την άσκηση ανεξάρτητης οικονομικής δραστηριότητας και η δραστηριότητα αυτή εξακολουθεί να υφίσταται. Για την ανανέωση των αδειών διαμονής του προηγουμένου εδαφίου θα εξετάζεται η συνδρομή των προϋποθέσεων ανανέωσης αδειών διαμονής για ανεξάρτητη οικονομική δραστηριότητα σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του παρόντος
4. Σε ιδιαιτέρως εξαιρετικές περιπτώσεις, μπορεί να παραπέμπονται από τον Υπουργό Εσωτερικών στις Επιτροπές της παραγράφου 1 του άρθρου 135 του παρόντος, αιτήσεις πολιτών τρίτων χωρών που δεν πληρούν τις οριζόμενες από τις διατάξεις του παρόντος άρθρου προϋποθέσεις παραπομπής, οι οποίοι, με κίνδυνο της ζωής τους, προβαίνουν σε πράξεις κοινωνικής αρετής, προσφοράς και αλληλεγγύης που προάγουν τις αξίες του ανθρωπισμού
5. Η κατάθεση αίτησης για χορήγηση άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου δεν συνεπάγεται τη νόμιμη διαμονή του αιτούντος για το χρόνο που θα απαιτηθεί μέχρι την εξέταση του φακέλου.
6. Η έκδοση απόφασης επιστροφής σε πολίτες τρίτων χωρών που έχουν υποβάλλει αίτημα για χορήγηση άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας παραγράφου και κρατούνται για λόγους δημόσιας τάξης και ασφάλειας ή συλλαμβάνονται λόγω μη νόμιμης διαμονής υπάγεται στην αρμοδιότητα των κατά το άρθρο 76 του ν. 3386/2005 αρμόδιων οργάνων και διενεργείται σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις του ν.3907/2011.
7. Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών χορηγείται άδεια διαμονής σε πολίτες τρίτων χωρών, εφόσον αιτιολογημένα συντρέχει δημόσιο συμφέρον, το οποίο δύναται να προκύπτει κατά τεκμήριο από διμερείς συμφωνίες ή σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, που αφορούν ιδίως τομείς εξωτερικής πολιτικής, άμυνας, εσωτερικής ασφάλειας, οικονομίας και ανάπτυξης, επενδύσεων, εκπαίδευσης, πολιτισμού από εισήγηση του κατά περίπτωση αρμόδιου δημόσιου φορέα. Η ανωτέρω άδεια διαμονής παρέχει στον πολίτη τρίτης χώρας δικαίωμα πρόσβασης στην αγορά εργασίας. Η άδεια διαμονής χορηγείται για χρονικό διάστημα ενός έτους και μπορεί να ανανεώνεται για ισόχρονο διάστημα.
8. Οι παραπάνω πολίτες τρίτης χώρας μπορούν να συνοδεύονται και από τα μέλη της οικογένειάς τους, στα οποία χορηγείται, ύστερα από αίτηση τους, ατομική άδεια διαμονής που λήγει ταυτόχρονα με την άδεια διαμονής του συντηρούντος.
Εαν ο στοχος του αρθρου ειναι η επαναφορα στη νομιμοτητα των ΥΤΧ με δεσμους στη χωρα αυτο επιτυγχανεται αποτελεσματικα μονο με την αποκεντρωση της αιτησης. Να μπορει ο αλλοδαπος να καταθεσει φακελλο στην ΔΑΜ της Αποκεντρωμενης Διοιηκησης κατοικιας του.
– Δεν διευκολύνεται η πρόσβαση των ενδιαφερομένων στις άδειες διαμονής για εξαιρετικούς λόγους, διότι αυτές παραμένουν στην αρμοδιότητα του Υπουργού Εσωτερικών (σε αντίθεση με τις άδειες διαμονής για ανθρωπιστικούς λόγους του άρθρο 19, οι οποίες θα είναι πλέον αρμοδιότητα των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και συνεπώς αποκεντρώνονται), καθώς και διότι αυστηροποιούνται οι όροι απονομής άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους με την εισαγωγή της προϋπόθεσης προσκόμισης θεώρησης εισόδου η οποία έχει χορηγηθεί από ελληνική προξενική αρχή τουλάχιστον τρία έτη πριν την υποβολή της αίτησης (προβλέπεται εξαίρεση μόνον εάν αποδεικνύεται με έγγραφα βέβαιης χρονολογίας το πραγματικό γεγονός της διαμονής του στη χώρα για 10 τουλάχιστον συνεχή έτη).
– Επίσης, η αναγκαία μετάβαση στον Πειραιά πλέον (λόγω της πρόσφατης μεταφοράς του αρμόδιου τμήματος από την οδό Ευαγγελιστρίας 2 της Αθήνας στην Ακτή Κονδύλη του Πειραιά) των ενδιαφερόμενων από ολόκληρη την Ελλάδα συνιστά ασφαλώς πρόβλημα και κατά συνέπεια χρειάζεται ενδυνάμωση των σημείων υποδοχής σχετικών αιτημάτων.
– Η απόδειξη τριετούς τουλάχιστον παραμονής στην Ελλάδα μέσω του αποδεικτικού της θεώρησης εισόδου ή τουλάχιστον δεκαετούς παραμονής μέσω λοιπών εγγράφων συνιστά ασφαλώς περιορισμό, ωστόσο πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η ανωτέρω μακρά παραμονή αποτελεί σημαντική ένδειξη για την ανάπτυξη ισχυρών δεσμών του αιτούντος με τη χώρα.
Θετική η πρόβλεψη αναφορικά με τους ‘ισχυρούς δεσμούς’ με την Ελλάδα, ως (πιθανό) πρόκριμα αποδοχής της αίτησης. Αντίθετα, αρνητική εξέλιξη η εμμονή στη μη χορήγηση βεβαίωσης τύπου Α’ – με δεδομένη πλέον την ταχύτερη διεκπεραίωση των αιτήσεων αλλά και την περιορισμένη χρονική ισχύ των εν λόγω βεβαιώσεων.
Συνφονω με το προηγουμενο αποψη ομως μπορει να δωθει με τη καταθεση σε οσους που μπορουν να αποδιξουν οτι ειναι χρνια στην ελλαδα με παδια κτλ γιατι τους χρειαζεται παντου τους ζητανε για καθε τους βημα και να εργαστουν πως να ζουν και αλομα για το σχολειο παδιων κτλ…ειναι σουβαρα !!!
Η απλή απόδειξη παραλαβής αιτήματος εξαιρετικών λόγων δεν καλύπτει τους αιτούντες ως προς τη νομιμότητα της παραμονής. Σε περιπτώσεις πρόδηλης βασιμότητας του αιτήματος (π.χ απόδειξη δεκαετούς παραμονής με έγγραφα βέβαιης χρονολογίας ),ίσως πρέπει να χορηγηθείται βεβαίωση τύπου Α. (όχι απαραίτητα με την κατάθεση ,αλλά μετά από σχετικό έλεγχο των δικαιολογητικών) .
Επίσης, θεωρούμε ότι οι επιτροπές που εξετάζουν τα αιτήματα εξαιρετικών λόγων πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να καλούν τον αλλοδαπό για συνέντευξη ,εφόσον κριθεί αναγκαίο.
Για να μην υπαρχει καθηστερηση στο υπ/ειο δεν μπορετε να δωσετε αρμοδηοτητα και στη περιφεριες για να παραλαβουν και να Αποφασισουν.αν οχι ειστο και να παραλαβουν αιτησης γιατι ειδαμε παρελθον στο υπ/ειο ποσο ηθαν δισχολο.ευχαριστουμε
Σε συνεχεια για τη μπελε βεβαιώση !! μετα απο καθ/ση τα απαρετητα δικ/κα παντα με βαση οτι λεγει ο νομος ειδικα για αυτους που ειχαν αδεια παραμονης που απορφτηκαν ατημα τους λογο ελεψη ενσημων συγουρα το υπουργειο τους δεινε παραμονη.απλος αδικα πειρειμενουνε πολα χρονια. Και δεν μπορουν να εργαστουν και κινδυνεβουν απελαση και δεν μπορουν να ταξιδευουν στη χωρα τυους ουτε για αναγη. για αυτο ζηθαμε να γινει δεκτο παρακαλω.
Ολα ωρεια !! που δινει ευκερεια για οσοι που εχουν πρβλημα μεσο αυτο το νομο.ομως με τη αιτηση τους αφου καταθεσουν τα δικ/ηκα που τους επιτρεπει να ενδακτουν στο πλεσιο αυτο (οπως αναφερε νομος ) γιατι χορουγουνται μονο αρθ.προτοκολο !!οχι μπελε βεβαιωση ? Αφου ξερετε οσοι μπενουν στο νομο αυτο εχουν κατατεθε τα απαρετητα χαρτια και παραβαλο απο την αρχη.ξερετε οσοι ειχαν καταθεση παλιοτερα με αυτο κατεστος περειμενουν 3-4 χρονια. ουτε το χαρτι που περνουν απο υπ/γειο δεν τους βοηθα να εργαστουν και να μενουν.ουτε οταν εχουν αναγει οικ/νιακα τους να ταξιδευουν στη χώρα τους.εγω τα ελεγα αφου πειρειμενουν 3-4 χρονια πως να ζησουν αυτοι ανθροποι και γιατι να μην μπενε εισοδα στο ταμειο (εισφορες)
Να βρετε ενα φορμουλα για να ελεξετε οτι εχουν τα απαρετητα χαρτια και να χωρηγηθουν μπλε βεβαιωση !! Ευχαριστουμε.