Άρθρο 08: Χορήγηση Άδειας Διαμονής

1. Πολίτης τρίτης χώρας που αιτείται τη χορήγηση άδειας διαμονής στην Ελλάδα, για έναν από τους λόγους του Κώδικα αυτού, οφείλει, μετά την είσοδο του στη χώρα και πριν από τη λήξη της θεώρησης εισόδου, εκτός αν από τις διατάξεις του παρόντος ορίζεται διαφορετικά, να υποβάλει αίτηση για τη χορήγησή της.
2. Οι αιτήσεις για τη χορήγηση των αδειών διαμονής κατατίθενται στην υπηρεσία μιας στάσης της αρμόδιας Διεύθυνσης Αλλοδαπών και Μετανάστευσης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης του τόπου διαμονής του αιτούντος ή στην αρμόδια Διεύθυνση Μεταναστευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Εσωτερικών, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 2 του ν. 4018/2011 (215 Α’). Η υποβολή των αιτήσεων για τη χορήγηση αρχικής άδειας διαμονής, η υποβολή συμπληρωματικών δικαιολογητικών και η παραλαβή της άδειας διαμονής ή της απορριπτικής απόφασης ή άλλων εγγράφων από τον οικείο φάκελο μπορεί να γίνεται είτε με αυτοπρόσωπη παρουσία του πολίτη τρίτης χώρας είτε με εκπροσώπησή του από πληρεξούσιο δικηγόρο, είτε από συζύγους, ανιόντες και ενήλικους κατιόντες. Η πληρεξουσιότητα αποδεικνύεται εγγράφως με θεώρηση του γνησίου της υπογραφής του εξουσιοδοτούντος από οποιαδήποτε δημόσια αρχή. Επίδοση οποιουδήποτε εγγράφου ή δικαιολογητικών για τη χορήγηση άδειας διαμονής ή την ανανέωση της με δικαστικό επιμελητή δεν επιτρέπεται.
3. Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών μπορεί να καθορίζεται η δυνατότητα επικοινωνίας των πολιτών τρίτων χωρών με τις αρμόδιες υπηρεσίες μέσω ταχυδρομείου, τηλεομοιοτυπίας ή ηλεκτρονικά, μέσω διαδικτύου, για θέματα, όπως η υποβολή αίτησης χορήγησης ή ανανέωσης άδειας διαμονής, η υποβολή συμπληρωματικών δικαιολογητικών ή η παρακολούθηση της πορείας του φακέλου είτε για συγκεκριμένους τύπους αδειών διαμονής ή υπηρεσίες υποδοχής είτε συνολικά, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και τις διαθέσιμες, κατά περίπτωση, τεχνικές δυνατότητες. Με όμοια απόφαση μπορεί να καθορίζεται ο χρόνος προσκόμισης των πρωτότυπων δικαιολογητικών, όπου αυτά απαιτούνται, καθώς και να τροποποιείται η διαδικασία υποβολής εγγράφων και να ρυθμίζεται κάθε άλλο σχετικό θέμα.
4. Μαζί με την αίτηση χορήγησης άδειας διαμονής, ο αιτών πρέπει να καταθέτει παράβολο, όπως τούτο ορίζεται στο άρθρο 133 του Κώδικα αυτού, και να επισυνάπτει τα απαιτούμενα για κάθε περίπτωση δικαιολογητικά που ορίζονται στην υπουργική απόφαση που προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρου 137 του παρόντος Κώδικα.
5. Οι αρμόδιες υπηρεσίες για την παραλαβή των αιτήσεων των πολιτών τρίτων χωρών για χορήγηση αδειών διαμονής, εφόσον τα απαιτούμενα δικαιολογητικά είναι πλήρη, χορηγούν βεβαίωση κατάθεσης αίτησης, η διάρκεια της οποίας είναι ετήσια. Ο κάτοχος βεβαίωσης κατάθεσης αίτησης διαμένει νομίμως στη χώρα, για όσο χρόνο αυτή ισχύει. Αν εκδοθεί απορριπτική απόφαση, η βεβαίωση παύει, αυτοδικαίως, να ισχύει. Η διάρκεια ισχύος των βεβαιώσεων μπορεί να μεταβάλλεται με αιτιολογημένη απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, η οποία εκδίδεται μετά από εκτίμηση των δυνατοτήτων των αρμοδίων υπηρεσιών. Εφόσον η αίτηση εκκρεμεί κατά τη λήξη ισχύος της βεβαίωσης κατάθεσης αίτησης, η υπηρεσία στην οποία υπεβλήθη η αίτηση υποχρεούται να εκδώσει νέα βεβαίωση κατά τα οριζόμενα στα προηγούμενα εδάφια, ενημερώνοντας ταυτοχρόνως αιτιολογημένα τον ενδιαφερόμενο σχετικά με τους λόγους καθυστέρησης.
6. Η ίδια βεβαίωση κατάθεση αίτησης χορηγείται, εάν πρόκειται για αίτημα αρχικής χορήγησης άδειας διαμονής, όταν ελλείπει η βεβαίωση ότι έχει υποβληθεί αίτηση στον οικείο ασφαλιστικό φορέα για την κάλυψη εξόδων νοσηλείας, ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και εργατικού ατυχήματος ή πιστοποιητικό υγείας από Ελληνικό Κρατικό Νοσηλευτικό Ίδρυμα, όπου τα δικαιολογητικά αυτά απαιτούνται, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Σε αυτήν την περίπτωση, οι ενδιαφερόμενοι οφείλουν να προσκομίσουν το ελλείπον δικαιολογητικό εντός έξι μηνών από την υποβολή της σχετικής αίτησης.
7. Ο πολίτης τρίτης χώρας, ο οποίος κατέθεσε αίτηση χορήγησης της άδειας διαμονής και έχει λάβει τη βεβαίωση της προηγούμενης παραγράφου, διαμένει νομίμως στη χώρα, για όσο χρόνο αυτή ισχύει. Ο κάτοχος βεβαίωσης κατάθεσης αίτησης απολαμβάνει των δικαιωμάτων που παρέχει η άδεια διαμονής που αιτείται.
8. Η Αρμόδια Διεύθυνση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, αφού ελέγξει τις προϋποθέσεις του άρθρου 6 του παρόντος, μπορεί να καλέσει, τον πολίτη τρίτης χώρας για συνέντευξη σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο, ενώπιον της Επιτροπής Μετανάστευσης. Η κλήση του πολίτη τρίτης χώρας για συνέντευξη ενώπιον της Επιτροπής Μετανάστευσης γίνεται με έγγραφη κλήση. Σε περίπτωση που η κλήση του πολίτη τρίτης χώρας σε συνέντευξη επιστρέψει ανεπίδοτη, τεκμαίρεται ότι υπάρχει αδικαιολόγητη απουσία του πολίτη τρίτης χώρας και η αίτηση χορήγησης άδειας διαμονής απορρίπτεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
9. Η άδεια διαμονής εκδίδεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή του Υπουργού Εσωτερικών. Οι αρμόδιες υπηρεσίες των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων της χώρας ενημερώνουν ηλεκτρονικά μέσω του πληροφοριακού συστήματος μετανάστευσης του Υπουργείου Εσωτερικών τις αρμόδιες αρχές των Υπουργείων Εξωτερικών και Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη για όλες τις αποφάσεις που εκδίδουν και αφορούν αιτήματα χορήγησης άδειας διαμονής.

  • 30 Οκτωβρίου 2013, 07:49 | Απότας Δημήτρης

    άρθρο 8 παρ 2 εδαφ 3 « Η πληρεξουσιότητα αποδεικνύεται εγγράφως από οποιαδήποτε Δημόσια Αρχή» (να προστεθεί «Εσωτερικού». Όχι από Προξενεία η Πρεσβείες, για να αποδεικνύεται η παρουσία του αλλοδαπού στην Ελλάδα, αλλιώς θα υπάρξουν περιπτώσεις να χορηγούνται άδειες διαμονής σε κατοίκους εξωτερικού.
    Παρ 4. Αναδιατύπωση επειδή το «πρέπει» δίνει την δυνατότητα αντιρρήσεων για την κατάθεση ταυτόχρονα και του παραβόλου
    Παρ4 . Προϋπόθεση για την κατάθεση της αίτησης για άδεια διαμονής είναι η κατάθεση του προβλεπόμενου στο άρθρο 133, του κώδικα αυτού παραβόλου, καθώς και των για κάθε περίπτωση δικαιολογητικών που ορίζονται στην υπουργική απόφαση που προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρου 137 του παρόντος Κώδικα.

  • 29 Οκτωβρίου 2013, 18:43 | ΓΕΩΡΓΙΟΣ Α. ΤΣΑΟΥΣΗΣ

    Ενδιαφέρουσα – μεταξύ άλλων – η επαναφορά στην απλή λογική: ‘θεώρηση γνησίου υπογραφής απο οποιαδήποτε δημόσια αρχή’! Η ανοησία της ρύθμισης για υποχρεωτική θεώρηση από αστυνομική αρχή, έγινε επιτέλους κατανοητή (για να μην παρεξηγηθούμε, γνωρίζω τη φιλοσοφία της προγενέστερης ρύθμισης, την οποία δυστυχώς δε γνώριζαν καν, οι αρμόδιοι φορείς…).

  • 29 Οκτωβρίου 2013, 18:53 | ΘΕΟΔΩΡΑ ΘΕΟΔΩΡΟΥ-IMMIGRATIO

    Ορθή η απόδειξη της πληρεξουσιότητας με γνήσιο της υπογραφής από οποιαδήποτε δημόσια αρχή, δεδομένης της ετήσιας ισχύ των βεβαιώσεων κατάθεσης αιτημάτων.

  • Στην πράξη παρατηρείται η μη ενημέρωση ή η μη έγκαιρη ενημέρωση του αλλοδαπού για την ημερομηνία της συνέντευξής του. Συνεπώς προτείνουμε την τροποποίηση της παραγράφου 8.8 ως εξής Η κλήση του πολίτη τρίτης χώρας για συνέντευξη ενώπιον της επιτροπής μετανάστευσης πρέπει να γίνεταιμε έγγραφη κλήση που πρέπει να αποστέλλεται τουλάχιστον δύο φορές. Μεταξύ των δυο κλήσεων πρέπει να μεσολαβεί διάστημα τουλάχιστον τριών μηνών.

  • 29 Οκτωβρίου 2013, 11:48 | ΕΔΑΜ

    Στην πράξη παρατηρείται η μη ενημέρωση ή η μη έγκαιρη ενημέρωση του αλλοδαπού για την ημερομηνία της συνέντευξής του .Συνεπώς,προτείνουμε την τροποποίηση της παραγράφου8.8 ως εξής<>

  • Στην πράξη παρατηρείται η μη ενημέρωση ή η μη έγκαιρη ενημέρωση του αλλοδαπού για την ημερομηνία της συνέντευξής του .Συνεπώς,προτείνουμε την τροποποίηση της παραγράφου 8.8 ως εξής<>

  • Στην πράξη έχει παρατηρηθεί η μη έγκαιρη ενήμέρωση ή η μη ενημέρωση του αλλοδαπού για την ημερομηνία της συνέντευξής του.Συνεπώς προτείνουμε την τροποποίηση της παραγράφου 8.8 ως εξής<>

  • 29 Οκτωβρίου 2013, 09:17 | ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΒΟΓΙΑΤΖΗ

    Το άρθρο 8 περιλαμβάνει με ορθότητα τις απαιτούμενες διαδικασίες και διατυπώσεις για την υποβολή της αίτησης χορήγησης άδειας διαμονής, ιδίως όσον αφορά την αυτοπρόσωπη παρουσία και την πληρεξουσιότητα, αλλά και την κλήση ενώπιον της Επιτροπής Μετανάστευσης με το εύλογο ενδιαφέρον που οφείλει να επιδεικνύει ο πολίτης τρίτης χώρας για την πορεία της υπόθεσής του. Στην παρ. 3 εισάγεται διάταξη που επιτρέπει την χρήση νέων τεχνολογιών στα πλαίσια της κοινωνίας της πληροφορίας. Στην παρ. 4 καθίσταται σαφές ότι χωρίς παράβολο, δεν υποβάλλεται αίτηση χορήγησης άδειας διαμονής.

  • 27 Οκτωβρίου 2013, 21:26 | Ιωάννης Ρούσσος

    Νομίζουμε ότι σε αυτό το άρθρο θα πρέπει να συμπεριληφθεί και η εξής διευκρινιστική φράση με συγκεκριμένη προθεσμία ώστε να καλύψει εκείνους τους Αλλοδαπούς τρίτων χωρών που για εύλογες και δικαιολογημένες αιτίες και ενώ είχαν όλες τις νόμιμες προυποθέσεις δεν μπόρεσαν εμπρόθεσμα να υποβάλουν και να λάβουν Άδεια Διαμονής βάσει των διαφόρων σχετικών νόμων που κατά καιρούς έδιναν το δικαίωμα αυτό.

    .

  • 22 Οκτωβρίου 2013, 11:47 | Θεοδοσίου Αργύρης

    Αρθρο 8 (χορήγηση άδειας διαμονής)
    παρ. 2. Οι αιτήσεις για την χορήγηση ….Η υποβολή των αιτήσεων…
    Ερώτηση: Δεν θα ισχύσει ή έκδοση άδειας διαμονής με βιομετρικά στοιχεία.
    Αν ισχύσει τότε η αυτοπρόσωπη παρουσία επιβάλλεται αφού είναι απαραίτη και η λήψη δακτυλικών αποτυπωμάτων και μάλιστα και για τα παιδιά από 6 ετών και άνω. Μήπως η λήψη βιομετρικών θα γίνεται σε μεταγενέστερο χρόνο και τότε τι είδους υπηρεσία μιας στάσης θα είναι αυτή όταν θα πρέπει να έρχεται κάποιος κατ΄επανάλειψη στην υπηρεσία.
    Στην παρ. 5. Η πρόβλεψη για την αιτιολογημένη ενημέρωση για τους λόγους της καθυστέρησης στην έκδοση απόφασης σε αίτημα που εκκρεμεί υπήρχε και πριν. Δεν προβλέπεται με σαφήνεια αν αυτή θα είναι γραπτή ή όχι. Στην πραγματικότητα σε όλο το προηγούμενο διάστημα που ή ρύθμιση αυτή ίσχυε δεν υλοποιήθηκε ποτέ.
    Ερωτάται το αρμόδιο Υπουργείο πως θα διασφαλιστεί η υλοποίηση της έτσι ώστε να μην υπάρχει αδράνεια στην έκδοση των αδειών και την καταστρατήγηση προβλεπόμενων χρόνων για την έκδοση των αιτούμενων αδειών που ήταν κυρίαρχη πρακτική σε όλο το προηγούμενο διάστημα κυρίως για τις περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
    Τέλος ως γενική παράτηρηση θα πρέπει να βρεθεί τρόπος έτσι ώστε να υπάρχει γρήγορη ανταπόκριση σε αιτήματα χορήγησης ή ανανένωσης ούτως ώστε να μην δημιουργούνται προβλήματα που απορρεόυν από τις όποιες καθυστερήσεις και να παράγονται δικαιώματα από μόνο την κατοχή και την χρήση βεβαίωσης και όχι από την ίδια την άδεια διαμονής.

  • 22 Οκτωβρίου 2013, 07:40 | Αναστασοπούλου Αναστασία ΔΑΜ ΑΘΗΝΩΝ Β΄

    8. «Η κλήση του πολίτη τρίτης χώρας για συνέντευξη ενώπιον της Επιτροπής Μετανάστευσης γίνεται με έγγραφη κλήση. Σε περίπτωση που η κλήση του πολίτη τρίτης χώρας σε συνέντευξη επιστρέψει ανεπίδοτη, τεκμαίρεται ότι υπάρχει αδικαιολόγητη απουσία του πολίτη τρίτης χώρας και η αίτηση χορήγησης άδειας διαμονής απορρίπτεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης»

    Ενδυναμώνει τις διατάξεις του Ν.3386/05, περί υποχρέωσης δήλωσης των αλλαγών των προσωπικών στοιχείων όπως π.χ. η διεύθυνση κατοικίας, επιφέροντας σαφείς δυσμενείς εξελίξεις εξαιτίας της παράλειψής τους.

  • 22 Οκτωβρίου 2013, 07:04 | Πανουσης – Τμήμα Αδειών Διαμονής

    Η θεώρηση του γνησίου της υπογραφής θα πρέπει να γίνεται οπωσδήποτε από την Αστυνομία και μόνο και όχι από οποιαδήποτε δημόσια αρχή διότι θα χαθεί ο έλεγχος καθώς οι περισσότερες δημόσιες υπηρεσίες ή ΚΕΠ δεν γνωρίζουν ότι αν ο αλλοδαπός δεν έχει νόμιμη άδεια διαμονής δεν μπορεί να κάνει καμία πράξη με τις υπηρεσίες.

  • 18 Οκτωβρίου 2013, 09:46 | ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΣ

    Το τελευταίο εδάφιο της παρ. 2 αναφέρει «Επίδοση οποιουδήποτε εγγράφου ή δικαιολογητικών για τη χορήγηση άδειας διαμονής ή την ανανέωση της με δικαστικό επιμελητή δεν επιτρέπεται.» Με τηλεομοιτυπία (fax) θα επιτρέπεται; και αν ναι πως θα προκύπτει η εγκυρότητα του εγγράφου;

    Το εδάφιο 2 της παρ. 2 θα πρέπει προφανώς να αναδιατυπωθεί αφού κατά την υποβολή αρχικής αίτησης θα πρέπει να παίρνονται τα δακτυλικά αποτυπώματα των αλλοδαπών και κατά συνέπεια καθίσταται πρακτικά ανέφικτη η υποβολή με εκπροσώπηση.

    παρ. 4
    Προτείνεται η αναδιατύπωση της από «4. Μαζί με την αίτηση χορήγησης άδειας διαμονής, ο αιτών πρέπει να καταθέτει παράβολο, όπως τούτο ορίζεται στο άρθρο 133 του Κώδικα αυτού, και να επισυνάπτει τα απαιτούμενα για κάθε περίπτωση δικαιολογητικά που ορίζονται στην υπουργική απόφαση που προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρου 137 του παρόντος Κώδικα.»
    σε
    «4. Προϋπόθεση για την κατάθεση αίτησης χορήγησης άδειας διαμονής, αποτελεί η έκδοση και κατάθεση από τον αιτούντα παραβόλου, όπως τούτο ορίζεται στο άρθρο 133 του Κώδικα αυτού. Μαζί με την αίτηση ο αιτών πρέπει να επισυνάπτει και τα απαιτούμενα για κάθε περίπτωση δικαιολογητικά που ορίζονται στην υπουργική απόφαση που προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρου 137 του παρόντος Κώδικα.»

    Η αναδιατύπωση κρίνεται αναγκαία καθόσον πολλοί αλλοδαποί απαιτούν να καταθέσουν αίτηση χωρίς έκδοση παραβόλου, στηριζόμενοι στο γεγονός ότι πουθενά δεν προκύπτει από την νομοθεσία απαγόρευση υποβολής αίτησης χωρίς παράβολο.