Άρθρο 07: Κατηγορίες αδειών διαμονής

1. Πολίτης τρίτης χώρας, που έχει λάβει θεώρηση εισόδου στην Ελλάδα για έναν από τους λόγους που προβλέπονται από τις διατάξεις του παρόντος, οφείλει να ζητήσει ευθύς μετά την είσοδό του στη χώρα, άδεια διαμονής για τον ίδιο λόγο, υπό την επιφύλαξη των ειδικότερων άρθρων του παρόντος Κώδικα, εάν πληροί τις προβλεπόμενες από τον Κώδικα αυτόν προϋποθέσεις.

2.Καθιερώνονται οι παρακάτω κατηγορίες αδειών διαμονής, καθώς και οι τύποι αδειών που περιλαμβάνονται σε αυτές.
Α) Άδεια διαμονής για εργασία και επαγγελματικούς λόγους
Α1. Εργαζόμενοι με εξαρτημένη εργασία – παροχή υπηρεσιών ή έργου
Α2. Εργαζόμενοι ειδικού σκοπού
Α3. Επενδυτική δραστηριότητα
Α4. Απασχόληση υψηλής ειδίκευσης «Μπλε κάρτα»
Β) Προσωρινή διαμονή
Β1. Εποχική εργασία
Β2. Αλιεργάτες
Β3. Μέλη καλλιτεχνικών συγκροτημάτων
Β5. Πολίτες τρίτων χωρών που μετακινούνται από επιχείρηση εγκατεστημένη σε κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, με σκοπό την παροχή υπηρεσίας
Β6. Πολίτες τρίτων χωρών που μετακινούνται από επιχείρηση εγκατεστημένη σε τρίτη χώρα με σκοπό την παροχή υπηρεσίας
Β7. Αρχηγοί οργανωμένων ομάδων τουρισμού
Β8. Πολίτες τρίτων χωρών φοιτητές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που συμμετέχουν σε προγράμματα πρακτικής άσκησης
Γ) Άδεια διαμονής για ανθρωπιστικούς, εξαιρετικούς ή άλλους λόγους
Γ1. Ανθρωπιστικοί λόγοι
Γ2. Εξαιρετικοί λόγοι
Γ3. Δημόσιο συμφέρον
Γ4. Άλλοι λόγοι
Δ) Άδεια διαμονής για σπουδές, εθελοντική εργασία, έρευνα και επαγγελματική κατάρτιση, Δ1. Σπουδές
Δ2. Εθελοντική εργασία
Δ3. Έρευνα
Δ4. Επαγγελματική κατάρτιση.
Ε) Άδεια διαμονής για θύματα εμπορίας ανθρώπων και παράνομης διακίνησης μεταναστών ΣΤ) Άδεια διαμονής για οικογενειακή επανένωση
ΣΤ1. Μέλη οικογένειας πολίτη τρίτης χώρας
ΣΤ2. Μέλη οικογένειας Έλληνα ή ομογενούς
ΣΤ3. Αυτοτελής άδεια διαμονής μέλους οικογένειας πολίτη τρίτης χώρας ή ομογενούς
ΣΤ4. Προσωποπαγές δικαίωμα διαμονής μελών οικογένειας Έλληνα
Ζ) Άδεια διαμονής μακράς διάρκειας
Ζ1. Άδεια διαμονής επί μακρόν διαμένοντος
Ζ2. Άδεια διαμονής δεύτερης γενιάς
Ζ3. Άδεια δεκαετούς διάρκειας
3. Σε κάθε άδεια διαμονής αναγράφεται εάν επιτρέπεται η πρόσβαση στην αγορά εργασίας, με επιφύλαξη των ειδικών ρυθμίσεων του Κώδικα αυτού.
4. Δεν επιτρέπεται η αλλαγή σκοπού για τους κατόχους αδειών διαμονής για τους λόγους που προβλέπονται στα άρθρα 16,17,18, 21, 32 έως 43, 45 έως 49, 58 έως 68 και 110 έως 125 του παρόντος Κώδικα, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά σε ειδικότερες διατάξεις. Στις συγκεκριμένες κατηγορίες αδειών διαμονής αναγράφεται η επαγγελματική ή άλλη ιδιότητα του κατόχου.
5. Η ισχύς της αρχικής άδειας διαμονής, με την επιφύλαξη ειδικών ρυθμίσεων του Κώδικα αυτού, είναι διετής και η εκάστοτε ανανέωσή της τριετής.

  • 29 Οκτωβρίου 2013, 22:20 | Τασος

    Καλησπερα σας!
    Άδεια διαμονής για ανθρωπιστικούς λόγους , πως γίνετε ανανέωση της αφού δεν επιτρέπεται πρόσβαση στην αγορά εργασίας.
    Ευχαριστώ.

  • 29 Οκτωβρίου 2013, 09:16 | ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΒΟΓΙΑΤΖΗ

    Περιορίζονται οι κατηγορίες των αδειών διαμονής, με σαφή τάση απλοποίησης του συστήματος αδειοδότησης. Εισάγεται κατηγορία προσωρινής διαμονής με δυνατότητα διαμονής και εργασίας στους κατόχους ειδικής θεώρησης εισόδου και αυξάνεται η διάρκεια ισχύος των αδειών διαμονής. Τα ανωτέρω αποτελούν σημαντική καινοτομία με στόχο τη μείωση των αιτήσεων χορήγησης και ανανέωσης που υποβάλλονται και εξετάζονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

  • 27 Οκτωβρίου 2013, 09:22 | mohammad ofaishat

    Αξιοτίμοι κύριοι
    Είμαστε μερικοί από τους μετανάστες, εδώ στην χώρα σας .Μας έχουν βιάσει οικονομικά . από τα τοπικά συμβούλια, ειδικά από τον Δήμο Χανίων, αυτό έγινε στις αρχές του 2006. και από τότε, απαξιώνουν να μας μιλήσουν ,και μας στέλνουν από το ένα κόμμα στο άλλο και δεν ξέρουμε πότε θα τελειώσει αυτή η βεντέτα της Ελλάδας απέναντι μας , εξαιτίας ενός λάθους. Δεν φταίει για αυτό το λάθος ούτε η Ελλάδα ούτε εμείς οι μετανάστες Αυτό το λάθος είναι ο εξής λόγος. είναι η επιθυμία μας να μυρίζουμε τον αέρα της ελευθερίας και να ζούμε κάτω από την στέγη της δημοκρατίας που έχετε στην χώρα σας.
    Το 2005 εκδοθηκε απο την Βουλή έναν νόμο (2005|3386) για να νομιμοποιήσει τους παράνομους μετανάστες στην Ελλάδα, ξεκινώντας από 1 Οκτωβρίου 2005 με την προϋπόθεση ότι κάθε μετανάστης πρέπει να φέρει μια απόδειξη η οποία αποδεικνύει ότι ο μετανάστης ήταν στην Ελλάδα πριν τις 31 Δεκεμβρίου 2004 ,δηλαδή 9 μήνες πίσω. Αυτή η απόδειξη πρέπει να είναι τουλάχιστον ένα από αυτά που είναι πάρα κάτω
    1-βεβαίωση η οποία δείχνει ότι ο μετανάστης είχε καταθέσει την αίτηση στον δήμο για την άδεια παραμονής και της απόρριψης της αίτησης, πριν τις 31 Δεκεμβρίου 2004
    2-σφραγίδα εισχώρησης στην Ελλάδα, στο διαβατήριο μεταναστών πριν τις 31 Δεκεμβρίου 2004
    3-απόρριψη πολιτικού ασύλου πριν τις 31 Δεκεμβρίου 2004
    4-να έχει βιβλιάριο (Ι.Κ.Α. ή Ο.Γ.Α.) πριν τις 31 Δεκεμβρίου 2004
    5-να έχει (Α. Φ. Μ . ) πριν τις 31 Δεκεμβρίου 2004
    Ακόμα έπρεπε ο καθένας να πληρώσει 1025 ευρώ ένσημα και 150 ευρώ παράβολο. Μερικοί από τους μετανάστες δεν έχουν καμία απόδειξη, αλλά ήταν στην Ελλάδα ,πριν τις 31 Δεκεμβρίου 2004. Έμαθε η κυβέρνηση το πρόβλημα και αποφάσισε ένα παράρτημα το οποίο δίνει την ευκαιρία στον κάθε μετανάστη που έχει διαβατήριο με έκδοση πριν τις 31 Δεκεμβρίου 2004 από την πρεσβεία της πατρίδας του στην Αθήνα, να καταθέσει μια αίτηση για την άδεια παραμονής στην Ελλάδα.
    Η κυβέρνηση τότε ανανέωσε την διάρκεια καταθέσεων των αιτήσεων μέχρι τις 30 Απριλίου 2006. Σύμφωνα με αυτό το παράρτημα πολλοί μετανάστες φέρανε από την πρεσβεία τους, ένα διαβατήριο με έκδοση το Δεκέμβριο του 2005, αλλά η πρεσβεία έδειξε ότι ο πολίτης της είχε καταθέσει την αίτηση για να πάρει διαβατήριο πριν τις 31 Δεκεμβρίου 2004 , και τώρα το δίνει το διαβατήριο για την άδεια παραμονής. Άλλοι μετανάστες φέρανε απόδειξη η οποία αποδεικνύει ότι ο πολίτης της, ήρθε στην πρεσβεία για πολλούς λόγους και έγραψε το όνομα του στην πρεσβεία πριν τις 31 Δεκεμβρίου 2004 , και τώρα του δίνει την απόδειξη για την άδεια παραμονής.
    Ύστερα καταθέσαμε τις αιτήσεις μας στους δήμους , ιδιαίτερα στον δήμο Χανίων, και πληρώσαμε τα 1175 ευρώ ο καθένας. Οι Δήμοι πήρανε τις αιτήσεις και τα λεφτά εξεπίτηδες ξέροντας ότι οι αποδείξεις δεν συμφωνούν 100% με τον νόμο και το παράρτημα του. Και αυτό που κάνουν είναι παράνομα σκάνδαλο και ντροπή, αλλά ποιος ψάχνει…και δεν μας έδωσαν την μπλε βεβαίωση όπως πρέπει όταν κάποιος καταθέτει μια αίτηση στον Δήμο. Αλλά μας έδωσαν ένα χαρτάκι που ονομάζεται πρωτόκολλο το οποίο δεν έχει καμία αξία.
    Μας ξαφνιάζει ο κύριος Υφυπουργός Εσωτερικών Α. Νακος με την απόφαση του, Αριθμό .οικ .8966 στις 18 Μαΐου 2006 μετά τις δυο εβδομάδες από το κλείσιμο καταθέσεων αιτήσεων που ήταν στις 30 Απριλίου 2006, η οποία δείχνει ότι όποιος δεν έχει μπλε βεβαίωση είναι παράνομος όταν κατέθεσε την αίτηση του και πλήρωσε τα λεφτά του στο ΚΡΑΤΟΣ, χωρίς να πάρει μπλε βεβαίωση . και δεν δείχνει ότι οι δήμοι έκαναν λάθος όταν πήρανε τις αιτήσεις και τα λεφτά των καημένων .Και δεν τιμωρεί κανένα.
    Στις περιφέρειες απορρίψανε όλες τις αιτήσεις που περιλάμβαναν απόδειξη από τις πρεσβείες, και δεν συμφώνησαν με την προϋπόθεση που ζητήσανε στο νόμο και πρέπει να πάμε στο δικαστήριο. επήγαμε στο δικαστήριο, καθένας με ένα δικηγόρο, πάλι πληρώσαμε περίπου 500-1000 ευρώ ο καθένας , περιμέναμε 4 χρόνια για να βγει μια απόφαση που θα τελειώσει την ταλαιπωρία μας. Τελικά βγήκε απόφαση ,λέει ότι πρέπει να παραπεμφθεί η υπόθεση μας στο Ηράκλειο, λόγω αναρμοδιότητας εδώ στα Χανιά .Στο Ηράκλειο είπανε ότι πρέπει να περιμένουμε άλλα 4-5 χρόνια για να έρθει η σειρά μας στο δικαστήριο Ηρακλείου και ύστερα θα δούμε.
    Παλι στο 2010 εκδοθηκε απόφαση κατά περίπτωση, χορηγείται ειδική βεβαίωση για τους οποίους έχει εκδοθεί απόφαση αναστολής ή προσωρινή διαταγή αναστολής από Διοικητικό διοικητικών Δικαστήριο επί διοικητικων πράξεων ,Ως συνήθως, η απόφαση ήταν λεπτομερής, ώστε να μην επωφεληθεί από αυτόν που κλαπηκαν στην αρχή του 2006 λογο δεν εχουν απόφαση αναστολής ,εχουν μονο ενα χαρτι που δειχνει οτι περιμένουν να εξεταστεί η υπόθεση τους στο Διοικητικό Δικαστήριο Ηράκλειο, εδω και 8 χρονια..Και εμεις νιωθουμε σαν να ζούμε σε μια μεγάλη φυλακή που ονομάζεται Ελλάδα χωρις δικαίωμα.
    Τώρα που διαβάσαμε το σχέδιο νόμου που ετοίμασε το υπουργείο για το μεταναστευτικό θέμα , διαπιστώσαμε ότι η βεντέτα του ελληνικού κράτους ακόμα δεν έχει τελειώσει απέναντι μας ,και το νομοσχέδιο φτιάχτηκε όμως για το ζήτημα μας δεν υπήρξε τη παραμικρή αναφορά , αν είχαμε δικαστεί για ένα έγκλημα το 2006 θα είχαμε αποφυλακιστεί σήμερα .
    Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, κάθε μέρα αυξάνουν και τα δεινά μας. Ένα από αυτά τα δεινά είναι οι ρατσιστές που μας δέρνουν. και όταν πάμε να κάνουμε μήνυση στο αρχηγείο της αστυνομίας με την αιτιολογία ότι δεν έχουμε άδεια παραμονής ώστε να διαπιστωθεί η νομιμότητα μας , ξεχνάνε την ύπαρξή μας ως ανθρώπινα όντα. Και μας βάλουν μέσα τουλάχιστον τέσσερις μέρες ή τρείς μήνες σε κακή κατάσταση.
    Από το 2004 εργαζόμαστε , δεν παίρνουμε χρήματα ως μισθό και δεν μας παρέχουν ένσημα στην εργασία μας ως ασφάλεια. Όταν πάμε στην επιθεώρηση εργασίας μας διώχνουν επειδή δεν έχουμε δικαιώματα μην έχοντας άδεια παραμονής.
    Αυτό που ανέφερα προηγουμένως και γίνεται στην επιθεώρηση εργασίας, είναι κακό για όλη την εργατική τάξη στην Ελλάδα ,και όχι μόνο για τους μετανάστες. Ανάμεσα στα άλλα, υπάρχουν δυο σταθμά στην αντιμετώπιση των μεταναστών από το κράτος σε σχέση με τους Έλληνες πολίτες και δεν υπάρχει η ίδια συμπεριφορά από τους κρατικούς υπαλλήλους προς τους μετανάστες όπως προς τους Έλληνες.
    Το 2006 όταν πληρώσαμε στους δήμους , τότε ήμασταν γύρο στις πέντε χιλιάδες άτομα σ’όλη την Ελλάδα , τώρα αν ψάξουμε δεν θα βρούμε ούτε πενήντα άτομα , και αυτό μπορεί να αποδειχθεί από το Διοικητικό Δικαστήριο , γιατί όσοι είναι ακόμα στην Ελλάδα από τους μετανάστες , πάνε στο Δικαστήριο και παίρνουν απόδειξη ότι ακόμα δεν έχει εξεταστεί η υπόθεση τους , αυτό είναι εύκολο για σας να το διασταυρώσετε. Ευχαριστουμε

  • 22 Οκτωβρίου 2013, 07:17 | Αναστασοπούλου Αναστασία ΔΑΜ ΑΘΗΝΩΝ Β΄

    5. «Η ισχύς της αρχικής άδειας διαμονής, με την επιφύλαξη ειδικών ρυθμίσεων του Κώδικα αυτού, είναι διετής και η εκάστοτε ανανέωσή της τριετή»

    θετική ρύθμιση προς τον σκοπό της ταχύτερης εξυπηρέτησης των πολιτών και την αποσυμφόρηση των υπηρεσιών.