1. Η γνώση της ελληνικής γλώσσας και στοιχείων ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού για την απόκτηση του καθεστώτος του επί μακρόν διαμένοντος σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 89 παρ.1 γ΄ και 90 παρ.2α΄ αποδεικνύεται με τους εξής τίτλους σπουδών:
α) τίτλο αποφοίτησης της υποχρεωτικής τουλάχιστον εκπαίδευσης ελληνικών σχολείων στην Ελλάδα,
β) τίτλο αποφοίτησης από λύκεια του εξωτερικού τα οποία ανήκουν στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα,
γ) αναγνωρισμένο τίτλο αποφοίτησης από τμήματα ελληνικής γλώσσας πανεπιστημίων του εξωτερικού,
δ) πιστοποιητικό γλωσσομάθειας επιπέδου τουλάχιστον Β1 χωρίς περαιτέρω εξέταση στα στοιχεία ιστορίας και πολιτισμού,
ε) πιστοποιητικό επαρκούς γνώσης της ελληνικής γλώσσας και στοιχείων ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού μετά από επιτυχή ολοκλήρωση εξετάσεων ειδικού σκοπού που διενεργούνται με ευθύνη της Γενικής Γραμματείας Διά Βίου Μάθησης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού.
2. Οι κάτοχοι πιστοποιητικού ελληνομάθειας επιπέδου Α, που έχει εκδοθεί σύμφωνα με τη διαδικασία του ν. 2413/1996, ή Α2, που εκδίδεται σύμφωνα με το π.δ. 60/2010, θεωρείται ότι διαθέτουν επαρκή γνώση της ελληνικής γλώσσας, ιστορίας και πολιτισμού προκειμένου να υπαχθούν στο καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος Κώδικα, εφόσον επιπρόσθετα λάβουν πιστοποίηση της επαρκούς γνώσης στοιχείων της ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού, σύμφωνα με τη διαδικασία που καθορίζεται από την κοινή υπουργική απόφαση της παρ.3 του παρόντος άρθρου.
3. Η διαδικασία πιστοποίησης από τη Γενική Γραμματεία Διά Βίου Μάθησης της επαρκούς γνώσης στοιχείων ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού για τους κατόχους πιστοποιητικού ελληνομάθειας επιπέδου Α ή Α2, καθώς και της επαρκούς γνώσης ελληνικής γλώσσας και στοιχείων της ελληνικής ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού, όπως και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια, ρυθμίζεται με απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Οικονομικών και Παιδείας και Θρησκευμάτων που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
4. Στις εξετάσεις πιστοποίησης της επαρκούς γνώσης ελληνικής γλώσσας και στοιχείων ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις παραγράφους 1, 2 και 3 του παρόντος άρθρου, μπορούν να συμμετέχουν πολίτες τρίτων χωρών που διαμένουν νόμιμα στην Ελλάδα ή διαμένουν σε χώρες διεξαγωγής των σχετικών εξετάσεων.
5. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Παιδείας και Θρησκευμάτων, μπορούν να εξαιρούνται από τη διαδικασία των εξετάσεων για την απόκτηση των πιστοποιητικών που προβλέπονται στις παραγράφους 1, 2 και 3 του παρόντος άρθρου πολίτες τρίτων χωρών που έχουν επιτυχώς ολοκληρώσει την παρακολούθηση ειδικών προγραμμάτων εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας και απόκτησης γνώσεων στοιχείων της ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού, ιδίως στο πλαίσιο προγραμμάτων ένταξης που απευθύνονται σε πολίτες τρίτων χωρών που είναι κάτοχοι τίτλων διαμονής μακράς διάρκειας. Με την ίδια απόφαση καθορίζεται κάθε άλλο ζήτημα που αφορά τη διοργάνωση και το περιεχόμενο των ειδικών προγραμμάτων εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας και απόκτησης γνώσεων στοιχείων της ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού.
6. Για τη συμμετοχή στις εξετάσεις της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου καταβάλλεται παράβολο. Το ύψος του παραβόλου και η διαδικασία καταβολής του καθορίζονται με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Παιδείας και Θρησκευμάτων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Θετική η εξαντλητική ρύθμιση των ζητημάτων που αφορούν τη γνώση της ελληνικής γλώσσας και στοιχείων ιστορίας και πολιτισμού, δεδομένου ότι στο παρελθόν δημιουργήθηκαν πολλά προβλήματα. Στοίχημα βέβαια και η (ορθή) εφαρμογή…
Επιπλέον των ανωτέρω σχολίων, σημειώνεται ότι το επίπεδο Β1 από τη φύση του περιλαμβάνει ΚΑΙ πολιτιστικά στοιχεία (στοιχεία ιστορίας και πολιτισμού).
Με τιμή,
Καθηγητής Ι. Ν. Καζάζης
Πρόεδρος του ΚΕΝΤΡΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Η συμπερίληψη της ρύθμισης της παραγράφου 1 (δ) του άρθρου 108:
«δ) πιστοποιητικό γλωσσομάθειας επιπέδου τουλάχιστον Β1 χωρίς περαιτέρω εξέταση στα στοιχεία ιστορίας και πολιτισμού»
είναι μεγάλης σπουδαιότητας, επειδή το επίπεδο Β1 είναι το πρώτο της σειράς των έξι επιπέδων γλωσσομάθειας που καθιστά τον χρήστη της γλώσσας «ανεξάρτητο» και για τον λόγο αυτό θεωρείται κομβικό σημείο στο φάσμα των επιπέδων γλωσσομάθειας από Α1 έως Γ2.
Στην πράξη, αυτό συμβαίνει διότι:
(α) ενισχύει την γλωσσική επάρκεια των υποψηφίων για την απόκτηση του καθεστώτος του επί μακρόν διαμένοντος, καθώς υπερκαλύπτει τη δυνατότητα χρήσης της ελληνικής γλώσσας (σύμφωνα άλλωστε και με το Αναλυτικό Εξεταστικό Πρόγραμμα Ελληνομάθειας, που στηρίζεται στο Κοινό Ευρωπαικό Πλαίσιο Αναφοράς του Συμβουλίου της Ευρώπης, που ρυθμίζει όλες τις γλώσσες της Ευρ. ‘Ενωσης).
(β) βοηθά ουσιαστικά στην κοινωνική ένταξη των μεταναστών που θα αποκτήσουν το καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος
(γ) τέλος, καλύπτει τους μετανάστες που έχουν ήδη εξεταστεί επιτυχώς στο επίπεδο Β1 και άνω (ακολουθώντας το άρθρο 31 του ν.4115/2013).
Με τιμή,
Καθηγητής Ι. Ν. Καζάζης
Πρόεδρος του ΚΕΝΤΡΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Αν κάποιος έχει πτυχίο πανεπιστημίου στην Ελλάδα, αυτό είναι αρκετό για να δείχνει την γνώση της ελληνικής γλώσσας και στοιχείων ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού για την απόκτηση του καθεστώτος του επί μακρόν διαμένοντος; Αν ναι, τότε ας συμπεριληφθεί στο κείμενο του νόμου.
1. Η γνώση της ελληνικής γλώσσας και στοιχείων ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού για την απόκτηση του καθεστώτος του επί μακρόν διαμένοντος σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 89 παρ.1 γ΄ και 90 παρ.2α΄ αποδεικνύεται με τους εξής τίτλους σπουδών:
προφανώς ενοείτε 90 παρ 1 γ΄και 91 παρ 2 α΄, γιατί το 89 1 γ γράφει ασχετα και το 90 παρ 2 α΄δεν υπάρχει.
Παράγραφος 1ε. Αλλάξτε το όνομα του Υπουργείου Παιδείας (δεν υπάρχει πλέον το «Πολιτισμού και Αθλητισμού».
Βάσει της παραγράφου 5 του άρθρου 108, πολίτες τρίτων χωρών που «έχουν επιτυχώς ολοκληρώσει την παρακολούθηση ειδικών προγραμμάτων εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας /…/ ιδίως στο πλαίσιο προγραμμάτων ένταξης που απευθύνεται σε πολίτες τρίτων χωρών /…/», όπως αναφέρεται, «μπορούν» να εξαιρούνται από τις εξετάσεις πιστοποίησης με υπουργική απόφαση: 1)Στα ειδικά πρόγραμμα εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας περιλαμβάνονται τα εκπαιδευτικά προγράμματα του ΙΔΕΚΕ παλιότερα και του ΙΝΕΔΙΒΙΜ τώρα και μέχρι ποιο επίπεδο (Α1, Α2 ή Β1)ή θα προκύψει νέο πλαίσιο μαθημάτων μετά τη ψήφιση του νόμου η επιτυχής παρακολούθηση των οποίων θα δίδει την εξαίρεση αυτή; 2)Το «μπορούν να εξαιρούνται» είναι δυνητικό ή οριστικό; Με την υπουργική δηλαδή απόφαση θα εξαιρούνται οριστικά, και απλά εφόσον το επιθυμούν για δικούς τους λόγους θα έχουν τη δυνατότητα να εξεταστούν, ή θα υπάρξουν κάποιες προϋποθέσεις (εκτός της μακράς διάρκειας διαμονής και των περί ασφάλειας κτλ προϋποθέσεων) βάσει των οποίων θα εφαρμόζεται η εξαίρεση αυτή; 3)Η υπουργική απόφαση θα συνοδεύσει ούτως ή άλλως τη ψήφιση του παρόντος νομοσχεδίου ή θα είναι στην ευχέρεια των υπουργών να την εκδώσουν κατά το δοκούν;
Σας ευχαριστώ.