1. Στο Υπουργείο Εσωτερικών συνιστώνται πέντε Επιτροπές Μετανάστευσης, οι οποίες γνωμοδοτούν σχετικά με τη συνδρομή σε πολίτες τρίτων χωρών ιδιαίτερων και ισχυρών δεσμών με την κοινωνική ζωή της χώρας, προκειμένου να χορηγηθεί άδεια διαμονής, καθώς και σε κάθε περίπτωση που παραπέμπεται σε αυτές στο πλαίσιο χορήγησης ή ανανέωσης άδειας διαμονής με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών. Με απόφαση του ιδίου συγκροτούνται οι Επιτροπές και ορίζονται ο πρόεδρος, τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη τους και οι γραμματείς με τους αναπληρωτές τους. Με όμοια απόφαση μπορεί να συστήνονται επιπλέον επιτροπές εφόσον τούτο επιβάλλεται για την ταχύτητα διεκπεραίωσης του έργου τους. Οι επιτροπές αποτελούνται από:
α. Τρεις υπαλλήλους του Υπουργείου Εσωτερικών κατηγορίας ΠΕ.
β. Έναν εκπρόσωπο της Κοινωνίας των Πολιτών, που προτείνει η Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου.
γ. Έναν εκπρόσωπο της Κ.Ε.Δ.Ε.
Καθήκοντα εισηγητών στις Επιτροπές Μετανάστευσης ασκούν οι υπάλληλοι της αρμόδιας Διεύθυνσης του Υπουργείου Εσωτερικών που χειρίζονται τους σχετικούς φακέλους. Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών μπορούν να συνιστώνται περισσότερες των προβλεπομένων, ανωτέρω, Επιτροπών, εφόσον τούτο επιβάλλεται για την ταχύτερη διεκπεραίωση των σχετικών υποθέσεων.
2. Στο Υπουργείο Εσωτερικών συνιστάται ειδική τριμελής Επιτροπή, η οποία γνωμοδοτεί σχετικά με την ύπαρξη προσωρινής ή μόνιμης αντικειμενικής αδυναμίας προσκόμισης ισχυρού διαβατηρίου και συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού ως εξής:
α. έναν πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους στο Υπουργείο Εσωτερικών, ως Πρόεδρο, με τον αναπληρωτή αυτού,
β. τον προϊστάμενο του αρμόδιου τμήματος του Υπουργείου Εσωτερικών, με αναπληρωτή του υπάλληλο του ιδίου Τμήματος και
γ. έναν υπάλληλο της Ελληνικής Αστυνομίας ο οποίος προτείνεται από τον Υπουργό Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη.
Εισηγητής και γραμματέας στην Επιτροπή ορίζονται υπάλληλοι του αρμόδιου Τμήματος της αρμόδιας Διεύθυνσης του Υπουργείου Εσωτερικών, με τους αναπληρωτές τους.
3. Σε κάθε νομό της Αποκεντρωμένης Διοίκησης συνιστάται πενταμελής Επιτροπή Μετανάστευσης, η οποία αποτελείται από τέσσερις υπαλλήλους της αρμόδιας υπηρεσίας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, από τους οποίους ο ένας είναι ο προϊστάμενος της, ο οποίος και προεδρεύει, και από έναν εκπρόσωπο της αστυνομικής αρχής. Για την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής συνιστάται μία Επιτροπή για κάθε αρμόδια υπηρεσία . Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης συγκροτείται η Επιτροπή και ορίζονται τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη της, ο γραμματέας με τον αναπληρωτή του, καθώς και ο εισηγητής, χωρίς δικαίωμα ψήφου, μαζί με τον αναπληρωτή του. Ο εισηγητής και ο γραμματέας είναι υπάλληλοι της αρμόδιας υπηρεσίας
Με αποφάσεις των Γενικών Γραμματέων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων Αττικής και Μακεδονίας και Θράκης, αντίστοιχα, μπορεί να συνιστώνται, σε κάθε αρμόδια υπηρεσία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής και στον νομό Θεσσαλονίκης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας και Θράκης, μέχρι δύο επιπλέον Επιτροπές Μετανάστευσης, εφόσον τούτο επιβάλλεται για την ταχύτερη διεκπεραίωση του έργου τους.
Η συγκρότηση των Επιτροπών, σε κάθε Νομό Αποκεντρωμένης Διοίκησης, μπορεί να γίνεται και με υπαλλήλους της, που υπηρετούν σε οποιαδήποτε υπηρεσία του ίδιου Νομού, εφόσον δεν επαρκεί το προσωπικό της αντίστοιχης αρμόδιας υπηρεσίας.
Έργο της Επιτροπής Μετανάστευσης της παρούσας παραγράφου είναι η διατύπωση γνώμης για τη χορήγηση ή ανανέωση της άδειας διαμονής του πολίτη τρίτης χώρας. Η Επιτροπή, για να διαμορφώσει τη γνώμη της, λαμβάνει υπόψη τα προβλεπόμενα από τις επί μέρους διατάξεις του Κώδικα αυτού στοιχεία και την εν γένει προσωπικότητα του πολίτη τρίτης χώρας.
Οι επιτροπές θα έπρεπε να απαντούν σε εύλογο χρονικό διάστημα και να τεκμηριώνεται έτσι που να είναι κατανοητή(η απόφαση) από τον ενδιαφερόμενο λαμβάνοντας υπόψη όχι μόνο το νομικό πλαίσιο αλλά και ό,τι συμβαίνει στο κράτος.
ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ
Στην παρ. 3 θα πρέπει να προστεθεί τελευταίο εδάφιο που να προβλέπει ότι: «οι επιτροπές λειτουργούν υποχρεωτικά εκτός ωραρίου εργασίας, και στα μέλη της καταβάλλεται η προβλεπόμενη στην περ. γ παρ. 2 του άρθρου 2 του ν. 4018/2011 (Α΄215, αποζημίωση όπως αυτή θα καθορισθεί από σχετική υπουργική απόφαση»Η διάταξη κρίνεται επιβεβλημένη καθόσον οι περισσότερες επιτροπές λειτουργούν εντός του προβλεπόμενου ωραρίου εργασίας με αποτέλεσμα τη δυσλειτουργία των υπηρεσιών αλλοδαπών και την υποβάθμιση της ποιότητας εξυπηρέτησης των αλλοδαπών. Εκτός αυτού, θα υπάρξει και ένα αίσθημα δικαιοσύνης και ίσης μεταχείρισης μεταξύ των υπηρεσιών αλλοδαπών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, αφού άλλες επιτροπές λειτουργούν εντός και άλλες εκτός ωραρίου εργασίας, με αποτέλεσμα άλλες να είναι αμοιβόμενες και άλλες όχι. Ας ληφθεί δε υπόψη ότι οι αμοιβόμενες Επιτροπές δεν επιβαρύνουν τον Κρατικό Προϋπολογισμό.Το Σχόλιο σας θα δημοσιευθεί μόλις ελεγχθεί απο τον διαχειριστή.
Στην παρ. 3 θα πρέπει να προστεθεί τελευταίο εδάφιο που να προβλέπει ότι: «οι επιτροπές λειτουργούν υποχρεωτικά εκτός ωραρίου εργασίας, και στα μέλη της καταβάλλεται η προβλεπόμενη στην περ. γ παρ. 2 του άρθρου 2 αποζημίωση όπως αυτή θα καθορισθεί από σχετική υπουργική απόφαση»
Η διάταξη κρίνεται επιβεβλημένη καθόσον οι περισσότερες επιτροπές λειτουργούν εντός του προβλεπόμενου ωραρίου εργασίας με αποτέλεσμα τη δυσλειτουργία των υπηρεσιών αλλοδαπών και την υποβάθμιση της ποιότητας εξυπηρέτησης των αλλοδαπών. Εκτός αυτού, θα υπάρξει και ένα αίσθημα δικαιοσύνης και ίσης μεταχείρισης μεταξύ των υπηρεσιών αλλοδαπών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, αφού άλλες επιτροπές λειτουργούν εντός και άλλες εκτός ωραρίου εργασίας, με αποτέλεσμα άλλες να είναι αμοιβόμενες και άλλες όχι. Ας ληφθεί δε υπόψη ότι οι αμοιβόμενες Επιτροπές δεν επιβαρύνουν τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
Η επιτροπή που θα κρίνει αδυναμία ( προσωρινής ή μόνιμης )προσκόμισης ισχυρού διαβατηρίου ή άλλου ταξιδιωτικού εγγράφου , με ποια κριτήρια θα αποφασίζει ;
Η ερώτηση γίνεται διότι έχω προσωπικό πρόβλημα με την σύζυγο , η οποία ζει από το 1990 μόνιμα στην Ελλάδα ( ήρθε από το Ιράκ σε ηλικία 7 ετών για διακοπές με τους γονείς της και από τότε παρέμεινε καθότι έγινε η εισβολη στο Κουβέιτ ), σήμερα το διαβατήριο που κατέχει είναι τύπου S και δεν αναγνωρίζεται από το Ελληνικό κράτος . Για να εκδόσει νέο θα πρέπει να μεταβεί στο Ιράκ ( όπου σχεδόν καθημερινά γίνονται βομβιστικές επιθέσεις με στόχο κυρίως κυβερνητικά κτήρια ), όπου θα πρέπει να εκδόσει πρώτα δελτίο ιθαγένειας , απαραίτητο στην ιρακινή νομοθεσία για έκδοση διαβατηρίου και στην συνέχεια νέο διαβατήριο . Αυτή η διαδικασία , δυστυχώς , δεν γίνεται από την Ιρακινή πρεσβεία στην Αθήνα . Και φυσικά δεν μπορεί να διακινδυνεύσει την ζωή της , πηγαίνοντας στο Ιράκ , όπου θα αντιμετωπίσει και άλλα προβλήματα και λόγω της άγνοιας της αραβικής γλώσσας και λόγω του θρησκεύματός της ( είναι χριστιανή ) . Το ίδιο πρόβλημα έχουν και τα δύο αδέλφια της , που και αυτά είναι από το 1990 εδώ , και είναι και αυτά παντρεμένα με έλληνες πολίτες ( ένας αδελφός που περιμένει παιδί μέχρι τέλους του χρόνου , και μία αδελφή που έχει ένα γιό ηλικίας 4 ετών . Και οι τρεις δεν διαθέτουν οριστική άδεια διαμονής , παρ΄ότι είναι σύζυγοι ελλήνων πολιτών , λόγω αδυναμίας απόκτησης ισχυρού διαβατηρίου !
Σημειωτέον ότι και οι τρείς έχουν φοιτήσει και αποφοιτήσει επί δωδεκαετίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση .