Άρθρο 12: Μεταβατικές Διατάξεις

1. ΚΟΠ των οποίων τα καταστατικά δεν προβλέπουν τις οριζόμενες στο άρθρο 3 προϋποθέσεις εγγραφής στο Μητρώο ΚΟΠ, και επιθυμούν να υπαχθούν στις διατάξεις του παρόντος νόμου και να εγγραφούν στο Μητρώο ΚΟΠ, οφείλουν να προβούν σε τροποποίηση του καταστατικού τους, τηρώντας τις προβλεπόμενες νόμιμες διαδικασίες.
2. Ο όρος «Μη Κυβερνητική Οργάνωση» (ΜΚΟ) σευφιστάμενες διατάξεις νόμων νοείται ταυτόσημος με τον όρο «Κοινωφελής Οργάνωση Πολιτών» (ΚΟΠ), όπως αυτός ορίζεται στον παρόντα νόμο.
3. Οι διατάξεις για τη λειτουργία του αρχείου κοινωφελών φορέων θα εφαρμοσθούν ένα έτος μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου.

  • 20 Οκτωβρίου 2014, 16:10 | Νίκος Γιαννής

    Άρθρο 12, παρ.2. Κατά τη γνώση μου, ο όρος ΜΚΟ περιλαμβάνεται αδόκιμα σε ελάχιστα κείμενα νόμων (ΥΔΑΣ και Διαχειριστική αρχή Υπ. Περιβάλλοντος) και αποτελεί αυτονόητη ερμηνεία, που μετά την ψήφιση του νόμου θα πρέπει να οδηγήσει σε προσαρμογή ορολογίας και πιθανόν σε κωδικοποίηση. Εξάλλου δεν προβλέπεται στην ελληνική έννομη τάξη ορισμός της ΜΚΟ, ούτε φυσικά αποτελεί δυνητική νομική μορφή.
    Άρθρο 12, παρ.3. «Οι διατάξεις για τη λειτουργία του αρχείου κοινωφελών φορέων θα εφαρμοσθούν ένα έτος μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου», αποτελεί υπερβολικό χρονικό διάστημα για την αξιόπιστη εκκίνηση και τη συνοχή της εφαρμογής του καινοφανούς νόμου, ειδικώς δε αν λάβουμε υπόψη ότι η ισχύς του νόμου προβλέπεται να αρχίζει 4 μήνες μετά τη δημοσίευση-ΦΕΚ, ήτοι εν συνόλω 16 μήνες μετά.

  • 20 Οκτωβρίου 2014, 16:54 | Νίκος Γιαννής

    Άρθρο 12. Στο σημείο 1 αναφέρεται «ΚΟΠ των οποίων τα καταστατικά δεν προβλέπουν τις οριζόμενες στο άρθρο 3 προϋποθέσεις εγγραφής στο Μητρώο ΚΟΠ…….». Συμπεραίνω, ότι μάλλον πρόκειται για το άρθρο 4 και όχι το άρθρο 3, το οποίο αναγράφεται από παραδρομή. Ειδάλλως, εφόσον είναι ακριβής η αναφορά στο άρθρο 3, τότε είναι ασαφές το νόημα.

  • Στις μεταβατικές διατάξεις θα πρέπει να δοθεί χρόνος αρκετός δεδομένου ότι καθυστερεί πολλές φορές η έγκριση τροποποιήσεων καταστατικού σωματείων. Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη επίσης ότι το γεγονός της μη αναφοράς στο καταστατικό των προϋποθέσεων διαφάνειας και νομιμότητας που τίθενται στο άρθρο 4 του σχεδίου (και όχι στο άρθρο 3, όπως λανθασμένα αναφέρεται), δεν συνεπάγεται αυτομάτως ότι δεν υφίστανται εν τοις πράγμασι οι προϋποθέσεις αυτές. Αυτό μπορεί με κάποιο τρόπο να βεβαιώνεται και να αποδεικνύεται στο χρονικό διάστημα που θα μεσολαβεί (π.χ. με κάποια υπεύθυνη δήλωση), δεδομένου ότι πολλά νομικά πρόσωπα θα πρέπει να τροποποιήσουν το καταστατικό τους προκειμένου να εναρμονιστεί με τις προϋποθέσεις και θα δημιουργηθεί επιπλέον φόρτος εργασίας στα αρμόδια Ειρηνοδικεία.

  • Δεν υπάρχει πρόβλεψη για τα ήδη υπάρχοντα ειδικά μητρώα και διαδικασίες χρηματοδότησης (ΥΠΕΞ, Πολιτισμού, Υγείας) αλλά και λοιπά που τηρούν ειδικά Ταμεία (πχ ΥΠΕΚΑ «Πράσινο Ταμείο») σχετικά με την ενσωμάτωση αλλά και την αξιοποίηση της σχετικής εμπειρίας.

    Δεν υπάρχει διασφάλιση για την τήρηση των αρχείων των προαναφερόμενων Υπουργείων, τουλάχιστον ως τη λήξη των εντεταλμένων ελέγχων που διενεργούνται αυτή τη στιγμή από τη Δικαιοσύνη.

    Παράγραφος 3:Ιδιαίτερα για Σωματεία που απαιτείται νέο καταστατικό και ειδική απαρτία έγκρισης το χρονικό πλαίσιο είναι ασφυκτικό, προτείνεται παράταση σε δύο έτη αντί ενός.

  • Παρατηρήσεις επί του άρθρου 12 του σχεδίου νόμου:

    Να διευκρινιστεί εάν το νομοσχέδιο θα έχει αναδρομική ισχύ και σε αυτή την περίπτωση, ποιες είναι οι επιπτώσεις για τις ΜΚΟ που υλοποιούν προγράμματα με κρατική επιχορήγηση στην παρούσα φάση ή έχουν ολοκληρώσει τα προγράμματα και τον έλεγχο και αναμένουν αποπληρωμή.

    Το παρόν κείμενο υπογράφεται από τα κάτωθι μέλη της Ελληνικής Πλατφόρμας για την Ανάπτυξη:

    ACTIONAID ΕΛΛΑΣ
    ATHENS NETWORK OF COLLABORATING EXPERTS (ANCE)
    HANDICAP CARE HELLAS
    ΚΕΝΤΡΟ ΜΕΡΙΜΝΑΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΟΥ (ΚΜΟΠ)
    ONE EARTH
    PR.A.K.S.I.S – Προγράμματα Ανάπτυξης Κοινωνικής Στήριξης & Ιατρικής Συνεργασίας

    Συνδεδεμένα μέλη:
    FAIR TRADE HELLAS
    ΠΛΑΤΩ – Παγκόσμιος Ερευνητικός και Υλοποιητικός Οργανισμός Ανθρωπιστικής Βοήθειας και Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας

  • Άρθρο 12. Στην παρ. 1 ενδείκνυται να τεθεί κάποια προθεσμία. Προτείνεται το τελευταίο εδάφιο της εν λόγω παραγράφου να συμπληρωθεί ως εξής:
    «οφείλουν να προβούν σε τροποποίηση του καταστατικού τους το αργότερο μέσα σε ένα έτος από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, τηρώντας τις προβλεπόμενες νόμιμες διαδικασίες».

    Περαιτέρω, και επειδή ενδέχεται η ΚΟΠ να έχει προβεί στις απαραίτητες ενέργειες εμπρόθεσμα πλην όμως να καθυστερεί π.χ. η έκδοση διάταξης του Ειρηνοδίκη, προτείνεται να προστεθεί η εξής νέα παρ. 2 και να αναριθμηθούν οι επόμενες παρ. σε 3 και 4:
    «Μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας τροποποίησης του καταστατικού τους, εφόσον οι οριζόμενες στο άρθρο 3 προϋποθέσεις πληρούνται εν τοις πράγμασι, οι ΚΟΠ δύνανται να εγγραφούν στο Μητρώο εφόσον υποβάλουν περί αυτού σχετική υπεύθυνη δήλωση του νομίμου εκπροσώπου τους με επίσημο αντίγραφο της κατατεθειμένης στο αρμόδιο Δικαστήριο αιτήσεώς τους περί εγκρίσεως της τροποποιήσεως του καταστατικού τους, από την οποία αίτηση να προκύπτει η ενσωμάτωση των προϋποθέσεων του άρθρου 3. Εντός έτους από την κατά τα ανωτέρω κατάθεση της αιτήσεως, η ΚΟΠ υποχρεούται να προσκομίσει τα σχετικά έγγραφα που πιστοποιούν την ολοκλήρωση της διαδικασίας τροποποίησης, άλλως εφαρμόζεται αναλογικά το άρθρο 9 του παρόντος».