1. Οι εγγεγραμμένες στο Μητρώο ΚΟΠ οφείλουν να τηρούν τις αρχές:
α) της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης που εξειδικεύεται στις αρχές της οικονομικότητας, της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας,
(β) της υπευθυνότητας και της λογοδοσίας,
(γ) της διαφάνειας και
(δ) της ειλικρίνειας.
όπως προσδιορίζονται στο άρθρο 1 του Ν. 3871/2010 προσαρμοσμένο κατ’ αναλογίαν στις ΚΟΠ καθώς και να τηρούν τις υποχρεώσεις που αναλαμβάνουν με την εγγραφή τους στο Μητρώο ΚΟΠ.
2. Για κάθε κρατική χρηματοδότηση οι εγγεγραμμένες ΚΟΠ οφείλουν να υποβάλουν προς καταχώρηση στο Μητρώο ΚΟΠ:
α) τα στοιχεία του φορέα της χρηματοδότησης
β) τον Προϋπολογισμό και απολογισμό για το κάθε Χρηματοδοτούμενο Πρόγραμμα και ετήσιο πιστοποιητικό νόμιμου ελεγκτή ή ελεγκτικού γραφείου για την εκτέλεση του Χρηματοδοτούμενου Προγράμματος.
3. Σε περίπτωση ανάθεσης έργου, προμήθειας ή υπηρεσίας μέσω δημόσιας σύμβασης, η διαδικασία θα διενεργείται σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Η απ’ ευθείας επιχορήγηση ΚΟΠ προϋποθέτει τη σύμφωνη γνώμη επιτροπής που ορίζεται με απόφαση του υπουργού Οικονομικών, απαρτιζόμενη από έναν υπάλληλο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, έναν πρόεδρο δ.σ. ή διαχειριστή εγγεγραμμένης στο μητρώο ΚΟΠ με ετήσια ανανεούμενη θητεία και προεδρεύοντα τον εθνικό εισηγητή ΚΟΠ. Η επιτροπή κρίνει βάσει αιτιολογήμενης εισήγησης του αρμόδιο υπουργείου.
4. Σε περίπτωση χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό η ΚΟΠ θα πρέπει να τηρεί ιδιαίτερη λογιστική μερίδα για τα χρηματοδοτούμενα έργα .
5. Κάθε ΚΟΠ που λαμβάνει κρατική χρηματοδότηση υποχρεούται να τηρεί έναν τραπεζικό λογαριασμό αποκλειστικώς για αυτό το σκοπό σε Πιστωτικό Ίδρυμα της επιλογής της,.
6. Σε περίπτωση χρηματικής δωρεάς από ιδιώτες, όταν το ποσό αυτής υπερβαίνει το ποσό των πεντακοσίων Ευρώ (500,00 Ευρώ) ετησίως ανά δωρητή, αυτή καταβάλλεται υποχρεωτικά σε έναν τραπεζικό λογαριασμό σε Πιστωτικό Ίδρυμα της επιλογής της και του οποίου μοναδικός δικαιούχος είναι η ΚΟΠ. Η καταβολή του ποσού της δωρεάς γίνεται υποχρεωτικά με ονομαστική κατάθεση του δωρητή.
7. Η εγγεγραμμένη ΚΟΠ οφείλει να τηρεί ιστοσελίδα στην οποία δημοσιεύει υποχρεωτικά το ισχύον καταστατικό ή συστατική της πράξη, τα στοιχεία των φυσικών προσώπων που απαρτίζουν τα όργανα διοίκησης της ΚΟΠ και τις αρμοδιότητές τους, τον ετήσιο οικονομικό προϋπολογισμό, ισολογισμό και απολογισμό τους, το ετήσιο πιστοποιητικό του νόμιμου ελεγκτή ή ελεγκτικού γραφείου, κάθε χρηματοδοτούμενο από το δημόσιο πρόγραμμα ή δράση, καθώς και στοιχεία πιστοποίησης της ΚΟΠ από δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς, εφ’ όσον υφίσταται τοιαύτη πιστοποίηση.
8. Η χάρτα λογοδοσίας, όπως θα αποτυπωθεί και εγκριθεί εντός τετραμήνου από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου από τον γενικό γραμματέα Πληθυσμού και Κοινωνικής Συνοχής, θα τηρείται ως καταστατική δέσμευση κάθε εγγεγραμμένης ΚΟΠ και υπό την έννοια αυτή αποτελεί κείμενο αυτορρύθμισης που εκφράζει την αρχή της συναλλακτικής καλής πίστης.
Παράγραφος 3 . Η συγκεκριμένη παράγραφος αποτελεί ένα τεράστιο «παράθυρο» αποφυγής όλων των διατάξεων. Θα πρέπει να απαλειφθεί τελείως. Οι όποιες δυνατότητες εξαιρέσεων θα πρέπει να αιτιολογηθούν και να περιγραφούν συγκεκριμένα και αναλυτικά.
Στο Άρθρο 8, παρ. 1 του υπό διαβούλευση Νομοσχεδίου, αναφέρεται ότι «οι εγγεγραμμένες στο Μητρώο ΚΟΠ οφείλουν να τηρούν τις αρχές: (α) της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης που εξειδικεύεται στις αρχές της οικονομικότητας, της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας, (β) της υπευθυνότητας και της λογοδοσίας, (γ) της διαφάνειας και (δ) της ειλικρίνειας».
Προκαλεί εντύπωση το γεγονός πως δεν υπάρχει καμία αναφορά στις αρχές της δημοκρατικής λειτουργίας και της αντιπροσωπευτικότητας των ΜΚΟ. Χαρακτηριστικό είναι ότι σε ολόκληρο το Σχέδιο Νόμου δεν συναντάται ούτε μία φορά η λέξη «δημοκρατία» ή οποιαδήποτε παράγωγό της.
Σύμφωνα με την πλούσια συζήτηση που έχει προηγηθεί τις τελευταίες δεκαετίες για τους όρους δημόσιας χρηματοδότησης των ΜΚΟ, μια οργάνωση πολιτών οφείλει να:
1. κινείται στη βάση ενός επεξεργασμένου πλαισίου αρχών και στρατηγικής (που είναι σαφές, συγκεκριμένο και ευρέως γνωστό),
2. χαρακτηρίζεται από αντιπροσωπευτικότητα (κινητοποιεί, συμβουλεύεται και εκπροσωπεί μια ευρεία βάση υποστηρικτών και φίλων),
3. λειτουργεί με δημοκρατία και διαφάνεια (στη λήψη των αποφάσεων και στη διαχείριση των πόρων της),
4. παρακολουθεί, αξιολογείται, κρίνεται και αποδεικνύει δημόσια την αποτελεσματικότητα των δραστηριοτήτων της (βάσει συγκεκριμένων και διαφανών στόχων και με τη βοήθεια συστήματος ποιοτικών και ποσοτικών δεικτών) και
5. είναι ανεξάρτητη τόσο από το κράτος, όσο και από ιδιωτικά συμφέροντα.
Αναρωτιέται λοιπόν κανείς γιατί δεν αξιοποιήθηκε η συζήτηση που έχει προηγηθεί (στην Ελλάδα, ειδικά, κορυφώθηκε στις αρχές του 2000 – ο υπογράφων και πολλοί άλλοι συμμετείχαμε σε σχετική ομάδα εργασίας που είχε συγκροτηθεί από το τότε ΥΠΕΧΩΔΕ). Ειδικότερα, αναρωτιέται κανείς γιατί δεν γίνεται καμία αναφορά στις αρχές της δημοκρατικής λειτουργίας και της αντιπροσωπευτικότητας των ΜΚΟ. Η απάντηση βρίσκεται ίσως σε κάποιες από τις επισημάνσεις του υπογράφοντος σε άλλα σημεία του Σχεδίου Νόμου (βλ. σχόλια του υπογράφοντος στα Άρθρα 1 και 4).
Κατά τη γνώμη μου, είναι απαραίτητο να συμπληρωθεί ο κατάλογος των αρχών που πρέπει να τηρούνται από τις οργανώσεις που αιτούνται την ένταξή τους στο Μητρώο ΚΟΠ, με την αρχή της δημοκρατικής λειτουργίας τους, που σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες αρχές, εγγυώνται στοιχειωδώς την άσκηση δημοκρατικού/κοινωνικού ελέγχου (και, συνεπώς, την «αντιπροσωπευτικότητα» των οργανώσεων με την προαναφερόμενη έννοια).
Άρθρο 8., παρ.1. Οι αρχές είναι αντικείμενο ενός κειμένου αυτοδέσμευσης, ή θα μπορούσαν να περιληφθούν στην αρχή του ΣΝ (π.χ. Άρθρο 1, ορισμοί, αρχές). Εξάλλου δεν μπορεί να δημιουργηθεί μηχανισμός ελέγχου τους, πέραν της (μη δεσμευτικής από τον παρόν ΣΝ και ορθώς) πιστοποίησης, η οποία πλημελλώς μόνον είναι σε θέση να το επιτυγχάνει. Επιπλέον αρμόδιοι φορείς για τον έλεγχο της τήρησης των αρχών είναι οι φορείς χρηματοδότησης, λόγω φυσικής γειτνίασης αντικειμένου.
Άρθρο 8., παρ.2. Ομοίως η παρ.2 είναι περιττή, καθότι αποτελεί αρμοδιότητα του φορέα χρηματοδότησης, ο οποίος ως κρατικός φορέας πρέπει να διαθέτει άμεση πρόσβαση στη δ/ση ΚΟΠ και στις βάσεις δεδομένων, ώστε να πληροφορείται έγκαιρα, να χαράσσει στρατηγική, να ελέγχει και ν’ αξιολογεί. Ομοίως η δ/νση ΚΟΠ μπορεί επίσης να απευθύνεται στον φορέα χρηματοδότησης όταν το κρίνει χρήσιμο σε σχέση με την παρακολούθηση μιας ΚΟΠ. Η τήρηση αυτών των στοιχείων από τη δ/νση ΚΟΠ, δημιουργεί υπέρμετρη γραφειοκρατική επιβάρρυνση, τόσο για την υπηρεσία όσο και για τις οργανώσεις. Εξάλλου, στην περίπτωση διαπίστωσης προβλημάτων ή αδυναμιών από πλευράς δ/νσης ΚΟΠ για τα προβλεπόμενα εδώ έγγραφα της ΚΟΠ, ποιο είναι το πεδίο παρέμβασης, με ποια διαδικασία και τι κυρώσεις;
Άρθρο 8., παρ.3. Διατηρώ αμφιβολίες για τη σκοπιμότητα του. Οι απευθείας διαδικασίες χρηματοδότησης πρέπει να αποφεύγονται και στις ελάχιστες εκείνες περιπτώσεις που κρίνονται ως αναγκαίες ή αναπόφευκτες, πρέπει να μεγιστοποιείται η διαφάνεια, οι λόγοι και τα κριτήρια στο πλαίσιο του φορέα χρηματοδότησης και να μην δημιουργούνται επάλληλοι χώροι έγκρισης, που εξ’ορισμού δημιουργούν συνθήκες καθυστέρησης, συγκρούσεων και ενδεχομένως συναλλαγής.
Άρθρο 8. Οι παρ. 4,6 και 7 μπορούν να παραμείνουν. Ιδιαίτερα εύστοχη καινοτομία εισάγει η παρ.6 και αυτονόητα ορθή είναι η παρ. 7, καθὠς βελτιώνει αισθητά τη λογοδοσἰα και τη διαφάνεια. Η παρ. 5 είναι οριακής αξίας.
Άρθρο 8., παρ.8. Ως αυτοδέσμευση δεν έχει θέση σε κείμενο νόμου. Η αυτοδέσμευση, με βάση υφιστάμενους ή άλλους συναφείς χάρτες, είναι ένα ιδιαίτερα ευπρόσδεκτο διάβημα μιας οργάνωσης στο πλαίσιο μιας διακυβέρνησης των μη κερδοσκοπικών οργανισμών, που περιλαμβάνει δεσμεύσεις επέκεινα των νομίμων υποχρεώσεων, η οποία όμως ακριβώς γι’ αυτό δεν μπορεί να προσλαμβάνει κανονιστικά χαρακτηριστικά καθόσον έτσι αυτοαναιρείται ως αυτοδέσμευση.
Ενώ γίνεται εκτενής αναφορά στους όρους και προϋποθέσεις των ΚΟΠ προκειμένου να λαμβάνουν κρατική χρηματοδότηση, δεν διευκρινίζεται το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα ορίζονται οι εθνικές προτεραιότητες χρηματοδότησης, οι διαδικασίες ορισμού τους, τα κριτήρια επιλογής των υπό χρηματοδότηση φορέων και άλλα.
Εύη Χατζηβαρνάβα
Home-Start Ελλάς
Σε περίπτωση χρηματικής δωρεάς από ιδιώτες, όταν το ποσό αυτής υπερβαίνει το ποσό των πεντακοσίων Ευρώ (500,00 Ευρώ) ετησίως ανά δωρητή, αυτή καταβάλλεται υποχρεωτικά σε έναν τραπεζικό λογαριασμό σε Πιστωτικό Ίδρυμα της επιλογής της και του οποίου μοναδικός δικαιούχος είναι η ΚΟΠ. Η καταβολή του ποσού της δωρεάς γίνεται υποχρεωτικά με ονομαστική κατάθεση του δωρητή.
Οι παραπάνω παράγραφοι αποκλείουν με τον τρόπο αυτό ενώσεις ασθενών να ενταχθούν στην επιδότηση από την πολιτεία αφού τα εισοδήματα τους δεν μπορούν να ενταχθούν σε αυτά τα φορολογικά πλαίσια.
Ακόμα, λίγες οργανώσεις ασθενών θα είναι σε θέση να καλύψουν τις προϋποθέσεις για να μπορούν να εγγραφούν στο Ειδικό Μητρώο και να λάβουν κρατική χρηματοδότηση.
Προβλέπει τη δημιουργία δύο μητρώων: ενός αρχείου κοινωφελών οργανώσεων πολιτών / ΚΟΠ στο οποίο απλώς οι οργανώσεις καταγράφονται εφόσον το επιθυμούν και ενός ειδικού μητρώου που θα περιλαμβάνει τις ΜΚΟ που μπορούν να πάρουν χρηματοδότηση από το δημόσιο. Έτσι δίνεται η δυνατότητα να χρηματοδοτούνται ακόμα και οργανώσεις πιστοποίησης εθελοντών, για θέματα κατοχύρωσης της εθελοντικής εργασίας.
Εκτός των όσων παρατηρήσαμε ήδη σχετικά στις γενικές παρατηρήσεις μας που υποβάλαμε στο σχολιασμό του άρθρου 1, προσθέτουμε και τα εξής:
Η εξουσιοδότηση που δίνεται στη παρ. 8 κρίνεται υπερβολική: ο Νόμος θέτει επαρκείς δεσμεύσεις. Μια τέτοια εξουσιοδότηση «εν λευκώ» μπορεί να δημιουργήσει «παραθυράκια» στον Νόμο, να υπονομεύσει, βλέπε ακυρώσει όλη αυτή την προσπάθεια να τεθεί ένα ενιαίο, σταθερό νομοθετικό πλαίσιο διαφάνειας στις σχέσεις του κράτους με την κοινωνία των πολιτών, όπως και τις όποιες προτάσεις που υποβάλλονται από τους πολίτες και τις Οργανώσεις μέσω διαβούλευσης. Προτείνεται η κατάργηση της εν λόγω παραγράφου.
Γενικά σχόλια επί του αρθ. 8
γενικά
– Αναφέρονται οι όροι για μία σειρά από σημαντικά θέματα, αλλά όχι για το κομβικό θέμα των όρων διάθεσης μίας κρατικής επιχορήγησης. Τι πρέπει να περιέχει ένα αίτημα, βάσει ποιον κριτηρίων και με ποια διαδικασία αξιολογείται από τον αποδέκτη, πώς ελέγχεται η χρήση των πόρων, κλπ. Η εμπειρία δείχνει ότι τα προβλήματα δεν προκύπτουν στους «τύπους» αλλά στην ουσιαστική αδυναμία (έλλειψη επιθυμίας;) της πολιτείας να αξιολογεί σωστά που δίνει χρήματα και να παρακολουθεί/αξιολογεί την χρήση τους.
– Επίσης δεν αναφέρεται τίποτα για την δημοσιοποίηση της ίδιας της κάθε ενίσχυσης, του τρόπου αξιοποίησής της, των αποτελεσμάτων της, κοκ. Σε αυτό καθώς και στο παραπάνω σημείο βρίσκεται ένα σημαντικό μέρος του προβλήματος που πάει να επιλυθεί.
– Δεν είναι σαφές εάν αυτοί οι όροι αφορούν μόνο την κεντρική διοίκηση ή και τις επιχορηγήσεις από τις αποκεντρωμένες διοικήσεις, τους ΟΤΑ, τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, κοκ
– Οι συγκεκριμένοι όροι εξαιρούν όσους οργανισμούς δεν ενταχθούν στο ειδικό μητρώο. Παρόλα αυτά υπάρχουν εξαιρετικά διαφανείς μηχανισμοί (πχ συγχρηματοδοτήσεις προγραμμάτων LIFE από το πράσινο ταμείο) ή και υποχρεωτικοί μηχανισμοί (πχ συγχρηματοδότηση προγραμμάτων INTERREG από το ΠΔΕ) που θα έπρεπε να εξαιρεθούν. Είτε επειδή είναι ήδη επαρκώς διαφανείς, είτε επειδή είναι υποχρεωτικοί.
Σχόλιο για την παρ. 8
– Η εφαρμογή της χάρτας λογοδοσίας έχει επιχειρηθεί και έχει αντιμετωπίσει ιδιαίτερες δυσκολίες. Ιδίως λόγω του μεγάλου διαχειριστικού βάρους που απαιτεί και της καταλληλότητας της μόνο για πολύ μεγάλους οργανισμούς με άκρως επαγγελματική διαχείριση. Η μνεία της εδώ δεν συνεισφέρει στους σκοπούς του νόμου καθώς εκ των πραγμάτων είτε θα εκφυλιστεί, είτε θα παραμείνει ανεφάρμοστη. Είναι προτιμότερη η διατύπωση μίας διαδικασίας για των προσδιορισμό προτύπων για τη διαφάνεια και τη λογοδοσία είτε σε επίπεδο «ελαχίστων», είτε σε επίπεδο μίας προοδευτικής προσέγγισης (αυξανόμενες απαιτήσεις σε σχέση με το μέγεθος).
– Αξίζει να σημειωθεί ότι το θέμα της λογοδοσίας (αποτελέσματα σε σχέση με τους σκοπούς του κοινωφελούς οργανισμού) δεν αναφέρεται πουθενά παραπάνω στο κείμενο του νόμου. Είναι παρ’ όλα αυτά ένα κομβικό ζήτημα.
Παράγραφος 2: Η διαχειριστική επάρκεια δεν προβλέπεται εδώ και δεν αναφέρεται. Για την αποφυγή γραφειοκρατίας αν υπάρχει διαχειριστική επάρκεια θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη και να απλοποιεί τη διαδικασία ζητώντας μόνο το ετήσιο πιστοποιητικό νόμιμου ελεγκτή. Επίσης δεν υπάρχει πρόβλεψη για τη δυνατότητα της επιχορήγησης από ΟΤΑ, θα πρέπει να ακολουθήσει άλλες διαδικασίες;
Παράγραφος 3: Η απευθείας χρηματοδότηση και η συγκεκριμένη παράγραφος ακυρώνει όλη την διαδικασία του Ειδικού Μητρώου ΚΟΠ καθώς επιτρέπει την κατά περίπτωση παράκαμψη της όλης διαδικασίας. Θα πρέπει να απαλειφθεί, άλλωστε η τήρηση ενός Β’ ειδικού μητρώου όπως προτείνεται παραπάνω (σχόλιο άρθρου 7), διασφαλίζει διαφανέστερη και επαρκή χρηματοδότηση σε ειδική περίπτωση. Τέλος για την περίπτωση ειδικών ή/και έκτακτων συνθηκών, όπως φυσικής καταστροφής, ανθρωπιστικής κρίσης κλπ, ούτε η συγκεκριμένη πρόταση προσφέρει άμεση αντίδραση, αλλά υπάρχουν άλλωστε ειδικοί φορείς συνδεδεμένοι με την ΤΑ (Δασοπροστασία, Διασώστες κλπ) οι οποίοι νομιμοποιούνται, χρηματοδοτούνται και συντονίζονται από τους ΟΤΑ.
Παράγραφος 3:»Σε περίπτωση ανάθεσης έργου, προμήθειας ή υπηρεσίας μέσω δημόσιας σύμβασης, η διαδικασία θα διενεργείται σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία». Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι αυτό αφορά τη διαδικασία ανάθεσης από πλευράς του Δημόσιου Φορέα προς την ΚΟΠ και όχι από την ΚΟΠ προς τρίτους για την υλοποίηση του προγράμματος γιατί έχει παρατηρηθεί εκτεταμένη παράφραση αντίστοιχων διατάξεων από Δημόσιους Υπαλλήλους με αποτέλεσμα οι ΚΟΠ να υποχρεώνονται σε διαδικασίες δημοσίου.
Παράγραφος 5: Δεν είναι σαφές αν απαιτείται ένας λογαριασμός για τη συγκεκριμένη χρηματοδότηση, ή υποχρεώνει τις ΚΟΠ γενικά να διατηρούν μόνο ένα λογαριασμό. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να αποσαφηνιστεί για αποφυγή παρερμηνειών. Αν είναι η πρώτη περίπτωση δεν υπάρχει πρόβλημα αλλά αν απαιτείται η τήρηση μόνο ενός λογαριασμού ανά ΚΟΠ δημιουργεί σειρά προβλημάτων παρακολούθησης χωρίς να προστατεύει από κάτι. Για παράδειγμα στερεί τη δυνατότητα να δεχόμαστε αυθόρμητες δωρεές άνω των 500 Ευρώ από υποστηρικτές μας καθώς η διαδικασία γίνεται πολύπλοκη και δύσκολη για αυτούς. Επίσης πολύ συχνά και για λόγους διαφάνειας και λογοδοσίας χρησιμοποιούνται διαφορετικοί λογαριασμοί τράπεζας ώστε να είμαστε σε θέση να αποδίδουμε τα έσοδα που συγκεντρώνονται στον κάθε έναν από αυτούς σε συγκεκριμένες κρίσεις και περιοχές. Τέλος αν και δεν αποτελεί θέμα για τους ΓΧΣ, μια σειρά ευρωπαϊκών προγραμμάτων απαιτούν από τους δικαιούχους να τηρείται ειδικός ξεχωριστός λογαριασμός για τη διαχείριση συγκεκριμένων προγραμμάτων.Πιθανά η απαγόρευση ανοίγματος λογαριασμών σε taxheavens να ήταν πιο αποτελεσματική.
Παράγραφος 6: Ο περιορισμός σε ένα λογαριασμό Δημιουργεί τα ίδια προβλήματα που αναφέρθηκαν και στην παράγραφο 5 λόγω περιορισμού των λογαριασμών. επίσης καταργεί τη δυνατότητα ανώνυμης κατάθεσης, μικραίνει το ήδη υπάρχον (και προβληματικό) όριο των 1000 ευρώ ετησίως που υφίσταται από την Εφορία.
Παράγραφος 8: Πέραν της γενικότερης αυτοδέσμευσης, οι Χάρτες Λογοδοσίας που υφίστανται παγκοσμίως και κάποιοες έχουν υπογραφεί και από ελληνικές ΜΚΟ,μπορούν να εμπλουτίσουν το παρόν κείμενο με συγκεκριμένα και σαφή βασικά κριτήρια.
Παρατηρήσεις επί του άρθρου 8 του σχεδίου νόμου:
Παράγραφος 3
Δεν υπάρχει σαφής αναφορά ως προς τα κριτήρια και τη διαδικασία ανάθεσης και απευθείας επιχορήγησης. Είναι επίσης ασαφής ο ρόλος του αρμόδιου υπουργείου και ο ρόλος της επιτροπής όσον αφορά τη διαδικασία λήψης αποφάσεων ως προς την ανάθεση.
Σύμφωνα με το Άρθρο 4, 1βαα του εν λόγω νομοσχεδίου, δύο μέλη της επιτροπής μπορούν δυνητικά να είναι μέλη ΚΟΠ με σοβαρές συνεπώς επιπτώσεις ως προς τον ανεξάρτητο χαρακτήρα αυτής: ο διαχειριστής εγγεγραμμένης στο μητρώο ΚΟΠ και ο εθνικός εισηγητής ΚΟΠ.
Παράγραφος 4
Καλωσορίζουμε την πρόταση για την θέσπιση χάρτας λογοδοσίας και θεωρούμε εξαιρετικά κρίσιμη τη συνδιαμόρφωσή της με οργανώσεις και δευτεροβάθμια δίκτυα και τη μεταφορά τεχνογνωσίας με βάση τα διεθνή πρότυπα.
Το παρόν κείμενο υπογράφεται από τα κάτωθι μέλη της Ελληνικής Πλατφόρμας για την Ανάπτυξη:
ACTIONAID ΕΛΛΑΣ
ATHENS NETWORK OF COLLABORATING EXPERTS (ANCE)
HANDICAP CARE HELLAS
ΚΕΝΤΡΟ ΜΕΡΙΜΝΑΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΟΥ (ΚΜΟΠ)
ONE EARTH
PR.A.K.S.I.S – Προγράμματα Ανάπτυξης Κοινωνικής Στήριξης & Ιατρικής Συνεργασίας
Συνδεδεμένα μέλη:
FAIR TRADE HELLAS
ΠΛΑΤΩ – Παγκόσμιος Ερευνητικός και Υλοποιητικός Οργανισμός Ανθρωπιστικής Βοήθειας και Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας
Επίσης διευκρινίστε τί εννοείτε ότι «η απ’ ευθείας επιχορήγηση ΚΟΠ προϋποθέτει τη σύμφωνη γνώμη επιτροπής που ορίζεται με απόφαση του υπουργού Οικονομικών, απαρτιζόμενη από έναν υπάλληλο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, έναν πρόεδρο δ.σ. ή διαχειριστή εγγεγραμμένης στο μητρώο ΚΟΠ με ετήσια ανανεούμενη θητεία και προεδρεύοντα τον εθνικό εισηγητή ΚΟΠ.»
Δηλαδή οι ΟΤΑ που έχουν από τον ΚΔΚ το δικαίωμα να επιχορηγούν φορείς θα πρέπει να έχουν υπουργική έγκριση; Η τα χρήματα που δίνουν οι Περιφέρειες στους φορείς πρόνοιας και είναι χρήματα του Υπουργείου Εργασίας θα θέλουν και έγκριση της επιτροπής; Αφορούν και τα προγράμματα της Ε.Ε. τα οποία έτσι και αλλιώς απαιτούν διαχειριστική επάρκεια κτλ κτλ; Βάλτε ένα όριο π.χ. πάνω από 25.000 Ευρώ και ορίστε περιπτώσεις για τις οποίες απαιτείται η συγκεκριμένη έγκριση. Δημιουργείτε και πάλι διαδικασίες που πνίγουν τους φορείς. Καλός ο έλεγχος αλλά σε πόσα επίπεδα; Μέχρι να δοθεί η έγκριση θα έχει εκλείψει ή ο σκοπός ή και ο φορέας ή και τα 2 μαζί.
Αναφορικά με την παράγραφο 2 του άρθρου γιατί φορτώνετε με ακόμα μία διαδικασία τους φορείς και δεν γίνεται αυτεπάγγελτα; Δηλαδή για να πάρω χρηματοδότηση για την υλοποίηση προγράμματος οφείλω να είμαι εγεγγραμμένος στο Μητρώο. Προσκομίζω τη βεβαίωση εγγραφής στο φορέα χρηματοδότησης, ο οποίος με ελέγχει. Στη συνέχεια κοινοποιεί στο Μητρώο το αποτέλεσμα του ελέγχου κτλ. Κάνετε λόγο για Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση αλλά αντί να θεσμοθετείτε διαδικασίες ελέγχου που όντως χρειάζεται ο χώρος ευέλικτες ώστε οι φορείς να υλοποιούν απρόσκοπτα το έργο τους (σας θυμίζω πόσες κοινωφελείς δράσεις γίνονται από ΜΚΟ π.χ. για άστεγους) με την ενοποίηση μητρώων, σύνδεση λειτουργικών συστημάτων κτλ, θεσμοθετείτε επιπλέον γραφειοκρατία. Με εσάς θα ασχολούμαστε ή με την εκπλήρωση των σκοπών;
Το άρθρο 8 που αφορά σε απευθείας αναθέσεις δημοσίων συμβάσεων, αποτελεί μία δεύτερη μεγάλη κερκόπορτα. Η Επιτροπή που ορίζεται είναι στην ουσία ολιγομελής και κρατικοκεντρική (όσο λιγότερα άτομα, τόσο μεγαλύτερη πιθανότητα διαπλοκής). Στην πράξη είναι πολύ πιθανό το ενδεχόμενο πολιτικής συναλλαγής με αντάλλαγμα την ανάθεση έργων, τον διορισμό από το παράθυρο εκλεκτών των πολιτικών.