1. Μία ΚΟΠ δικαιούται να λαμβάνει κρατική χρηματοδότηση μόνον εάν είναι εγγεγραμμένη στο Ειδικό Μητρώο ΚΟΠ.
2. Αποκλειστικώς για τις εγγεγραμμένες ΚΟΠ ισχύει το ακόλουθο φορολογικό καθεστώς:
α. Το εισόδημα των εγγεγραμμένων ΚΟΠ από κάθε πηγή, με εξαίρεση μόνο τα κάθε είδους έσοδα που πραγματοποιούνται κατά την επιδίωξη της εκπλήρωσης του σκοπού τους τα οποία δεν αποτελούν αντικείμενο φόρου, φορολογείται με ενιαίο φορολογικό συντελεστή 13%, εκτός εάν προβλέπεται χαμηλότερη φορολογία με άλλη διάταξη νόμου. Για τον προσδιορισμό του εισοδήματος και τις εκπιπτόμενες δαπάνες των εγγεγραμμένων ΚΟΠ εφαρμόζονται, αναλόγως, ο εκάστοτε ισχύουσες για τα κοινωφελή ιδρύματα διατάξεις.
β. Οι εγγεγραμμένες ΚΟΠ απαλλάσσονται από την επιβολή ΦΠΑ και φόρου επί των σχετικών εισοδημάτων για τέσσερις εκδηλώσεις ετησίως.
Θα πρεπει να διευκρινιστεί πλήρως ποιο αποτελεί εισόδημα της ΜΚΟ και ποιο ειναι αυτό το οποίο προοριζεται για την εκληρωση του σκοπού της το οποίο και εξαιρείται της φορολογίας.Εξάλλου, όλες οι ΜΚΟ σκοπό δεν εχουν τον προσπορισμό εισοδήματος και κατά τεκμήριο όλες οι πρόσοδοι των ΜΚΟ είναι για την εκπλήρωση του σκοπού τους. Στόχος κάθε ΜΚΟ είναι η με κάθε τρόπο εξασφάλιση επαρκών χρηματικών διαθεσίμων ώστε να μπορούν να ασκουν το έργο τους απρόσκοπτα και να εκπληρώνουν τους σκοπούς τους που είναι κατεξοχήν κοινωνικοί, φιλανθρωπικοί κλπ και όχι φυσικά οικονομικοί ή εμπορικοί, ώστε να φορολογούνται.Τέλος,τί μέλλει γενέσθαι με όσες ΜΚΟ δεν ειναι εγγεγραμμένες στο ειδικό μητρώο; Θα φορολογούνται; Θα απαλλάσσονται απο τον ΦΠΑ για την πραγματοποίηση εκδηλώσεων; Θα συνεχίσει να ισχυει το ίδιο φορολογικό καθεστώς που ισχύει σήμερα;
Άρθρο 7. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τεθεί προς συνεκτίμηση το ζήτημα του φόρου επιτηδεύματος, στο οποίο υπόκεινται οι μη κερδοσκοπικές οργανώσεις, το ύψος του οποίου δεν είναι σήμερα αμελητέο (€500), προσαυξανόμενο κατά €200 για κάθε υποκατάστημα! Είναι οξύμωρο, ο φόρος επιτηδεύματος να μην επιβαρύνει τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που δραστηριοποιούνται εμπορικά σε περιοχές με πληθυσμό κάτω των 500 κατοίκων σύμφωνα με την τελευταία απογραφή και ορθώς για ευνοήτους λόγους ενίσχυσης των ορεινών όγκων, απομεμακρυσμένων και δύσκολα προσβάσιμων περιοχών και από την άλλη να επιβαρύνει τους φορείς, τους εθελοντές, τους εργαζόμενους και τους δωρητές που προσφέρουν εθελοντικά έργο / υπηρεσίες / χρήματα στο κοινωνικό σύνολο.
Επαναλαμβάνουμε και στο σημείο αυτό την γενική παρατήρησή μας του άρθρου 1. Αν δεν διευκρινιστεί το ειδικό καθεστώς που διέπει τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που λειτουργούν Μονάδες Ψυχικής Υγείας του ν. 2716/1999 θα πρέπει τουλάχιστον να τεθεί διάταξη που να ορίζει ότι δεν θίγεται η κρατική επιχορήγηση ή χρηματοδότηση μη κερδοσκοπικών νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου δυνάμει άλλων διατάξεων ή συμβάσεων ή καθ’ οιονδήποτε τρόπο αναθέσεων ή συγχρηματοδοτούμενων ευρωπαϊκών προγραμμάτων, ασχέτως της εντάξεως των φορέων αυτών στο Μητρώο ΚΟΠ.
1. Χρειάζεται διασαφήνιση ως προς τι ορίζεται ως «κρατική χρηματοδότηση»
2.α. Όλη αυτή η παράγραφος χρειάζεται αναθεώρηση, για να είναι πιο σαφής
Ορθά επισημαίνεται και από άλλους φορείς ότι, εφόσον όλα τα έσοδα των ΚΟΠ προορίζονται για την εκπλήρωση του σκοπού τους, θα έπρεπε να απαλλάσσονται από τη φορολογία. Βέβαια η μείωση του συντελεστή στο 13% είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Εφόσον υπάρξει διάκριση, σίγουρα χρήζει διευκρίνισης σε ποια κατηγορία υπάγονται οι χορηγίες και οι δωρεές.
Ελένη Αθανασιάδου
Γενική Γραμματέας της ΧΑΝΘ
Προϋπόθεση για την ισχύ της διάταξης της παρ. 2α του άρθρου αυτού είναι η τροποποίηση των άρθρων 45 και 58 του Ν. 4172/2013, (δηλαδή του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος).
Δεν γίνεται καμία αναφορά στους λοιπούς παράλογους φόρους που επιβάλλονται στις ΜΚΟ και οι οποίοι, δεδομένου του έργου που προσφέρουν, του κοινωφελούς χαρακτήρα των δραστηριοτήτων τους αλλά και των περιορισμένων οικονομικών τους δυνατοτήτων αφού δεν ασκούν εμπορική δραστηριότητα, θα έπρεπε να καταργηθούν: φόρος επιτηδεύματος, ΕΝΦΙΑ, φόρος στις δωρεές, φόροι για την περίπτωση επαγωγής κληρονομιών ή κληροδοσιών κ.α.
Στην παρ.2β δεν γίνεται καμία αναφορά στην αναφερόμενη διαδικασία απαλλαγής ενώ η απαλλαγή από τον ΦΠΑ για 4 εκδηλώσεις ετησίως δεν είναι αρκετή. Θα περίμενε κανείς ότι θα υπήρχε πρόβλεψη απαλλαγής ή έκπτωσης για δραστηριότητες που συνδέονται με καταστατικούς σκοπούς οι οποίοι έχουν εμφανώς και άμεσα κοινωφελή χαρακτήρα. Σήμερα επιβάλλεται στις ΜΚΟ ΦΠΑ 23 % – συντελεστής που πρέπει να μειωθεί τουλάχιστον σε ποσοστό αντίστοιχο με αυτό που μειώνεται και ο φόρος εισοδήματος με το παρόν νομοσχέδιο. Εντούτοις, είναι σημαντικό να διασφαλιστεί η αποφυγή εκμετάλλευσης του συγκεκριμένου πλαισίου από «επιχειρηματικά εγχειρήματα» τα οποία υπό την ομπρέλα της Οργάνωσης της Κοινωνίας των Πολιτών θα χαίρουν ευνοϊκής μεταχείριση.
(α) Να διευκρινιστούν με σαφήνεια τα είδη των πηγών που θεωρούνται ότι πραγματοποιούνται για την επιδίωξη της εκπλήρωσης του σκοπού.
(β) Να διευκρινιστεί με σαφήνεια αν ο αριθμός των εκδηλώσεων αφορά μεμονωμένες ενέργειες ή ένα σύνολο ενεργειών που συνθέτει μια δράση.
Παράγραφος 1: Οι διαδικασίες του Ειδικού Μητρώου είναι ιδιαίτερα δύσκολες προς την τήρησή τους από μικρότερες ή τοπικές ΚΟΠ οι οποίες αδυνατούν να τηρήσουν τα προβλεπόμενα του άρθρου 5. Θα πρέπει να υφίσταται Β’ ειδικό μητρώο το οποίο να εξασφαλίζει μέσα από ηπιότερα κριτήρια (πχ ισολογισμούς υπογεγραμμένους από λογιστή-όχι απαραίτητα ορκωτό- ,δημοσίευση ετήσιου οικονομικού και τεχνικού απολογισμού στο διαδίκτυο κλπ) πρόσβαση σε χρηματοδότηση μέχρι ενός ύψους πχ 15.000 ετησίως και με την παράλληλη δέσμευση χρήσης μέρους του ποσού για την διαφανή λειτουργία (πχ έλεγχος ορκωτού λογιστή κλπ).
Παράγραφος 1: Είναι μια καλή ευκαιρία να αποσαφηνιστεί το πλαίσιο των ΜΚΟ-ΚΟΠ και να απαλειφθούν φαινόμενα κατάχρησης και κρατικής εξάρτησης. Μπορεί να μπεί ένα όριο κρατικής χρηματοδότησης (πχ 60% των ετήσιων εσόδων) πάνω από το οποίο μια ΚΟΠ χάνει πια τον χαρακτηρισμό της ως τέτοια και δεν μπορεί να αιτηθεί νέας κρατικής χρηματοδότησης εως ότου παρέλθει ένα χρονικό όριο πχ τριών ετών.
Παράγραφος 2:Επειδή τα έσοδα δωρεών αποτελούν αντικείμενο φόρου πλέον προτείνεται η προσθήκη: «γ:την απαλλαγή από φόρο δωρεών και εισφορών σε αυτές, σε είδος ή και χρήματα»
Παράγραφος 2: Στη παρούσα κατάσταση το «μη κερδοσκοπικό» και το όριο επιτρεπόμενης οικονομικής δραστηριότητας για την ενίσχυση του σκοπού επαφίεται σε εφοριακό έλεγχο με υποκειμενικά κριτήρια. Το αποτέλεσμα είναι να μην υπάρχει σαφές πλαίσιο επιτρεπτών ορίων για συγκεκριμένες δράσεις εύρεσης πόρων (πχ διάθεση αναμνηστικών και δώρων) και να απόσχουν αναγκαστικά οι ΜΚΟ από σειρά δράσεων οικονομικής ενίσχυσης λόγω της ασάφειας. Ο καθορισμός συγκεκριμένων ορίων δραστηριότητας είτε σε απόλυτα ποσά είτε σε ποσοστά, θα επέτρεπε συγκροτημένα και ξεκάθαρα την εύρεση πόρων.
Παράγραφος 2β:Πιθανά ο καθορισμός επιτρεπτού ποσού ή ποσοστού επί των ετήσιων εσόδων ή και των δύο είναι πιο πρακτικό από την αναφορά σε τέσσερις εκδηλώσεις και εμποδίζει την πιθανή κατάχρηση από πλασματικές ΜΚΟ που θα μπορούσαν να στηθούν για αυτό το σκοπό.
Παρατηρήσεις επί του άρθρου 7 του σχεδίου νόμου:
Παράγραφος 2α, 2β
Είμαστε σύμφωνοι με τη μείωση του φορολογικού συντελεστή από 25% σε 13% και την αύξηση των εκδηλώσεων που απαλλάσσονται από φόρους σε 4 ετησίως.
Το παρόν κείμενο υπογράφεται από τα κάτωθι μέλη της Ελληνικής Πλατφόρμας για την Ανάπτυξη:
ACTIONAID ΕΛΛΑΣ
ATHENS NETWORK OF COLLABORATING EXPERTS (ANCE)
HANDICAP CARE HELLAS
ΚΕΝΤΡΟ ΜΕΡΙΜΝΑΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΟΥ (ΚΜΟΠ)
ONE EARTH
PR.A.K.S.I.S – Προγράμματα Ανάπτυξης Κοινωνικής Στήριξης & Ιατρικής Συνεργασίας
Συνδεδεμένα μέλη:
FAIR TRADE HELLAS
ΠΛΑΤΩ – Παγκόσμιος Ερευνητικός και Υλοποιητικός Οργανισμός Ανθρωπιστικής Βοήθειας και Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας
Θα πρέπει να διευκρινιστεί ποια έσοδα θα φορολογούνται και ποια θα εξαιρούνται. Θεωρώ ότι οι ΜΚΟ έχουν έσοδα ακριβώς για την εκπλήρωση του σκοπού τους, οπότε πρέπει να απαλλάσσονται από τη φορολόγηση αυτών. Ορθότερο είναι να γίνεται έλεγχος με βάση τα λειτουργικά τους έξοδα.
Παρ. 1. Προτείνεται να προστεθεί το κάτωθι εδάφιο προκειμένου να μην δημιουργηθούν προβλήματα χρηματοδότησης φορέων που λαμβάνουν χρήματα από το Δημόσιο και για διάφορους λόγους δεν εγγραφούν ή καθυστερήσουν να εγγραφούν στο Μητρώο. Σημειώνεται ότι υπάρχουν σωματεία μη κερδοσκοπικά που έχουν αναλάβει να λειτουργήσουν Κέντρα Ημέρας ή Μονάδες Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης δυνάμει υπουργικών αποφάσεων.
«Δεν θίγεται η κρατική επιχορήγηση ή χρηματοδότηση μη κερδοσκοπικών νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου δυνάμει άλλων διατάξεων ή συμβάσεων ή καθ’ οιονδήποτε τρόπο αναθέσεων ή συγχρηματοδοτούμενων ευρωπαϊκών προγραμμάτων μέχρι την τυχόν προβλεπόμενη λήξη της ανάθεσης ή την ολοκλήρωση του προγράμματος, ασχέτως της εντάξεως των φορέων αυτών στο Μητρώο ΚΟΠ».
Θα πρέπει να διευκρινιστεί τι εννοείτε:
α) κρατική χρηματοδότηση: Περιλαμβάνονται και οι χρηματοδοτήσεις μέσω ΕΣΠΑ ή άλλων ευρωπαϊκά γενικά προγραμμάτων όπου οι αιτήσεις υποβάλλονται είτε κεντρικά (Βρυξέλλες) είτε σε εθνικό επίπεδο; Ειδικά για το ΕΣΠΑ να σας θυμίσω ότι υπήρχε ο έλεγχος των Διαχειριστικών Αρχών και προϋπόθεση ήταν η ύπαρξη Διαχειριστικής Επάρκειας όπως δλδ και για τους φορείς του Δημοσίου. Η εννοείτε χρηματοδοτήσεις π.χ. για τους φορείς πρόνοιας; Εδώ θα πρέπει το κράτος να διοικήσει και τις ίδιες τις ελεγκτικές του αρχές. Καλό το μητρώο των ΚΟΠ αλλά μην φορτώνουμε διαδικασίες τους φορείς επειδή π.χ. οι διαχειριστικές αρχές (και κυρίως το πρόβλημα που βγήκε στα ΜΜΕ αφορά την ΥΔΑΣ) δεν ελέγχουν αυτά που όφειλαν να ελέγχουν.
β) Επίσης τί εννοείτε «τα κάθε είδους έσοδα που πραγματοποιούνται κατά την επιδίωξη της εκπλήρωσης του σκοπού τους» ;
Η παράγραφος 2.α του άρθρου 7 χρειάζεται μια διευκρίνηση, ποια είναι τα κάθε είδους έσοδα που πραγματοποιούνται κατά την επιδίωξη της εκπλήρωσης του σκοπού?