1. Για την εγγραφή μίας ΚΟΠ στο Ειδικό Μητρώο ΚΟΠ απαιτείται η συμπλήρωση ηλεκτρονικής αίτησης και η ηλεκτρονική ή ταχυδρομική αποστολή στη Διεύθυνση ΚΟΠ των ακόλουθων δικαιολογητικών από τα οποία προκύπτει η πλήρωση των περιγραφόμενων στο άρθρο 4 προϋποθέσεων:
α. Συστατική πράξη, καταστατικό έγγραφο και τυχόν τροποποιήσεις, νομίμως εγγεγραμμένες και δημοσιευμένες στα βιβλία των αρμοδίων κατά περίπτωση υπηρεσιών, τα σχετικά πιστοποιητικά και τις σχετικές δικαστικές αποφάσεις και διαταγές.
β. Πρακτικά εκλογής και συγκρότησης διοικητικού συμβουλίου, διαχειριστών, νομίμων εκπροσώπων και λοιπών καταστατικών οργάνων ή/και σχετικές δικαστικές αποφάσεις και διαταγές.
γ. Πιστοποιητικό της αρμόδιας κατά περίπτωση υπηρεσίας για την μη προσβολή της σύστασης, της εκλογής των οργάνων και της εκπροσώπησης της και οι σχετικές δικαστικές αποφάσεις και διαταγές.
δ. Βεβαίωση έναρξης εργασιών και τυχόν μεταβολές από την αρμόδια φορολογική αρχή.
ε. Αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας εν ισχύι.
στ. Βεβαίωση Ασφαλιστικής ενημερότητα εν ισχύι.
ζ. Ετήσιο πιστοποιητικό του νομίμου ελεγκτή ή του ελεγκτικού γραφείου από την οποία προκύπτει η τήρηση διπλογραφικών βιβλίων περιλαμβανομένων και των ετήσιων πιστοποιητικών προηγουμένων ετών εφ’ όσον έχουν εκδοθεί.
η. Την κατάθεση παραβόλου ύψους 200 ευρώ.
2. Για την ετήσια ανανέωση εγγραφής τα όργανα διοίκησης της ΚΟΠ υποχρεούνται να αποστείλουν ηλεκτρονικά ή ταχυδρομικά την αίτηση και τα δικαιολογητικά που περιγράφονται στα σημεία ε και στ της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου καθώς και τυχόν μεταβολές των δικαιολογητικών των σημείων α έως δ. Σε περίπτωση που τα πιστοποιητικά των σημείων α έως δ του παρόντος άρθρου δεν έχουν μεταβληθεί, κατατίθεται υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 στην οποία αναγράφεται ότι δεν επήλθε μεταβολή. Η ετήσια αίτηση ανανέωσης εγγραφής συνοδεύεται από παράβολο ύψους 50 ευρώ.
3. Η Διεύθυνση ΚΟΠ αναζητεί αυτεπαγγέλτως πιστοποιητικό ποινικού μητρώου για δικαστική χρήση από το οποίο να προκύπτει ότι κάποιο μέλος από τα όργανα διοίκησης της ΚΟΠ δεν έχει καταδικαστεί με αμετάκλητη δικαστική απόφαση με ποινή φυλάκισης άνω των έξη (6) μηνών κατά την τελευταία δεκαετία πριν από την υποβολή της αίτησης εγγραφής της ΚΟΠ στο μητρώο, για εγκλήματα προσβολών του πολιτεύματος, προδοσίας της Χώρας, ανθρωποκτονίας από πρόθεση και επικίνδυνης σωματικής βλάβης, εγκλήματα σχετικά με την εμπορία και τη διακίνηση ναρκωτικών, τη νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, διεθνή οικονομικά εγκλήματα, εγκλήματα με χρήση μέσων υψηλής τεχνολογίας, εγκλήματα περί το νόμισμα, εγκλήματα σχετικά με την εμπορία παιδιών, την παιδική πορνεία και την παιδική πορνογραφία (ν. 3625/2007, ΦΕΚ 290 Α’) εγκλήματα συγκρότησης ή ένταξης ως μέλους σε εγκληματική οργάνωση κατά την έννοια του άρθρου 187 του Ποινικού Κώδικα και εγκλήματα του άρθρου 187 Α του Ποινικού Κώδικα, αντίστασης κατά της αρχής, αρπαγής ανηλίκων, κατά της γενετήσιας ελευθερίας και οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής, κλοπής, ληστείας, απάτης, υπεξαίρεσης, εκβίασης, τοκογλυφίας, του νόμου περί μεσαζόντων, πλαστογραφίας, ψευδούς βεβαίωσης, υφαρπαγής ψευδούς βεβαίωσης, συκοφαντικής δυσφήμισης, λαθρεμπορίας, εγκλήματα που αφορούν τα όπλα, αρχαιότητες, την προώθηση μεταναστών που στερούνται τίτλου παραμονής στο εσωτερικό της Χώρας ή τη διευκόλυνση μεταφοράς ή προώθησής τους ή της εξασφάλισης καταλύματος σε αυτούς για απόκρυψη.
4. Η Διεύθυνση ΚΟΠ, αφού ελέγξει τα υποβληθέντα δικαιολογητικά, μπορεί να ζητήσει διευκρινίσεις, υποβολή συμπληρωματικών δικαιολογητικών ή προσκόμιση των πρωτοτύπων εγγράφων. Σε περίπτωση που πληρούνται οι προϋποθέσεις εγγραφής και έχουν προσκομισθεί τα σχετικά δικαιολογητικά, προβαίνει στην εγγραφή στα Μητρώα ή στην ανανέωση εγγραφής της ΚΟΠ στο ειδικό μητρώο ΚΟΠ. Σε περίπτωση απόρριψης αίτησης για εγγραφή ή ανανέωση στο ειδικό μητρώο ΚΟΠ, η Διεύθυνση ΚΟΠ ενημερώνει εγγράφως και αιτιολογημένα την αιτούσα.
5. Τα όργανα διοίκησης των ΚΟΠ υποχρεούνται να ενημερώνουν εντός τριών μηνών τη Διεύθυνση ΚΟΠ για κάθε μεταβολή των σημείων α έως ζ της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου καθως και για κάθε αμετάκλητη καταδίκη, όπως προβλέπεται στην παρ. 3 του παρόντος άρθρου. Η παραβίαση της υποχρέωσης αυτής επισύρει τις συνέπειες και κυρώσεις του άρθρου 9. Στοιχεία που δεν έχουν αναγγελθεί έγκαιρα δεν αντιτάσσονται έναντι του Δημοσίου ή τρίτων.
Η προυπόθεση καταβολής παραβόλου 200 ευρω, όπως και η προσκομιση ετήσιου πιστοποιητικού από ελεγκτή μπορεί να αποτελέσουν εμπόδια για να καταχωρηθούν στο ειδικο μητρώο ΜΚΟ ώστε να μπορουν να χρηματοδοτηθούν κάποιες ΜΚΟ, ειδικά όσες ασχολούνται με την προασπιση δικαιωματων των ασθενών, δεδομένου ότι στην πλειοψηφία τους αυτές οι οργανώσεις ειναι μικρές, αποτελούν σωματεία με μικρό αριθμό μελών και στηρίζονται αποκλειστικά στις συνδρομές των μελών τους και τις δωρεές τρίτων. Με την προυποθεση πιστοποιητικού από ελεγκτικό γραφείο, καθισταται σαφές ότι η ΜΚΟ θα πρεπει πλεον να δαπανούν επιπλέον ποσά, τη στιγμή που στις περισσοτερες ΜΚΟ αυτου του είδους, προβλεπεται καταστατικά ο έλεγχος τους από τις Ελεγκτικες Επιτροπές και η έγκριση απο την Γενική συνέλευση.
Άρθρο 5, παρ.1, η. Το παράβολο ύψους €200 είναι αυτό του άρθρου 2, παρ.5; Σε κάθε περίπτωση κρίνεται, ειδικώς υπό τις σημερινές περιστάσεις, υπερβολικό. Είναι προφανές, ότι ένας μεγάλος αριθμός οργανώσεων είτε δεν θα αιτηθούν, είτε δεν θα λάβουν κρατική χρηματοδότηση, είτε αυτή θα είναι σπάνια ή πολύ περιορισμένη κ.λπ., αλλά ωστόσο θα επιθυμούσαν να συμπεριλαμβάνονται στο μητρώο. Το ποσόν των €100 θα ήταν αρκετό.
Το ύψος των παραβόλων γενικότερα θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη τη διαφορά στο μέγεθος, αλλά και τα οικονομικά δεδομένα και τη φύση των οργανώσεων. Μια λύση θα ήταν να συσχετίζεται αντικειμενικά με τον ετήσιο κύκλο εργασιών.
Άρθρο 5, παρ.2. Εύστοχη η υποχρέωση υπεύθυνης δήλωσης. Πιστεύω ότι η ετήσια αίτηση ανανέωσης εγγραφής, πρέπει να συνοδεύεται από κατάθεση παραβόλου €50, μόνον για εκείνες τις οργανώσεις που έλαβαν κατά τη διάρκεια του έτους αναφοράς κρατική χρηματοδότηση.
Άρθρο 5, παρ.3. Κρίνεται ως περιττό και από συμβολική άποψη ανασταλτικής προς εθελοντική προσφορά αξίας. Ούτως ή άλλως η αρμόδια υπηρεσία μπορεί να ζητά αυτεπαγγέλτως πιστοποιητικό ποινικού μητρώου για όποιον, όποτε και όπως κρίνει. Εξάλλου αντιβαίνει στους κανόνες της σύγχρονης σωφρονιστικής, αφού ακόμη και αποφυλακισθέντες παραινούνται να προσφέρουν κοινωνική υπηρεσία, η οποία συνήθως συμβάλει στην επανένταξη τους και των οποίων η συμμετοχή σε όργανα διοίκησης δεν μπορεί να αποκλεισθεί.
Άρθρο 5, παρ.5. Η ενημέρωση για κάθε αμετάκλητη καταδίκη της παρ. 5 του παρόντος άρθρου 5 μπορεί να παραμείνει, παρά την (προτεινόμενη) κατάργηση της παρ 3. Επίσης, αν και είναι σημαντική η έγκαιρη αναγγελία, το προβλεπόμενο προβάδισμα του δημοσίου ή τρίτων, μπορεί υπό ορισμένες πριστάσεις να αποβαίνει καταχρηστικό και να προσφέρει έδαφος εξωθεσμικής διαπραγμάτευσης, ως εκ τούτου δεν κρίνεται ως απαραίτητο.
Μοιάζει περισσότερο με φορολόγηση. Υπάρχει μια αρχική σημαντική οικονομική επιβάρυνση και μια συνεχής οικονομική επιβάρυνση χωρίς να διασφαλίζεται η κρατική χρηματοδότηση του φορέα. Νομίζουμε ότι θα είναι πιο δίκαιο να καταβάλλεται ένα παράβολο μόνο στις περιπτώσεις που ο φορέας λαμβάνει χρηματοδότηση από το κράτος και για όσο αυτή διαρκεί.
Εύη Χατζηβαρνάβα
Home-Start Ελλάς
Τα καινούρια έξοδα που προκύπτουν από αυτό το κείμενο όπως παράβολα κ.α. θα επιβαρύνουν σημαντικά τον προϋπολογισμό των ΜΚΟ/ΚΟΠ καθώς οι πόροι τους είναι περιορισμένοι, με σημαντικές επιπτώσεις στις μικρότερες και τις νεοσύστατες οργανώσεις.
Σύμφωνα με το Καταστατικό του Σωματείου μας η Γενική Συνέλευση των τακτικών μελών εκλέγει κάθε χρόνο 3μελή Εξελεγκτική Επιτροπή, η οποία ελέγχει την οικονομική διαχείριση και υποβάλλει την έκθεσή της στην επόμενη Γενική Συνέλευση.
Θεωρούμε ότι η έκθεση αυτή θα μπορούσε να αντικαταστήσει το πιστοποιητικό του ελεγκτικού γραφείου που προβλέπεται στην παρ. 1 εδ. ζ του παρόντος άρθρου.
Ελένη Αθανασιάδου
Γενική Γραμματέας της ΧΑΝΘ
Πέρα από τα Γενικά σχόλια, αναφορικά με το Ετήσιο Φορολογικό Πιστοποιητικό, η απαίτηση για τήρηση διπλογραφικών βιβλίων αντίκειται στον ΚΦΑΣ / Ετήσιο Πιστοποιητικό Ελεγκτή. Επίσης η ρύθμιση αυτή είναι υπερβολική και ιδιαίτερα δαπανηρή αν αναλογιστούμε ότι αφορά ένα κοινωφελή φορέα. Η φορολογική ενημερότητα καλύπτει τη φορολογική συμμόρφωση εν γένει (τήρηση βιβλίων και υποβολή φορολογικών δηλώσεων).
Η σωρεία πιστοποιητικών που ζητείται σε μια εποχή που επιδιώκεται η απλοποίηση γραφειοκρατικών διαδικασιών αποδεικνύει ότι το ‘τέρας της γραφειοκρατείας’ παραμένει ζωντανό και αναζητά νέους τρόπους επιβολής του.
Παρ 1 γ Πως καθορίζεται η αρμόδια υπηρεσία που θα ζητείται η μη προσβολή;
Παρ 1ζ Η προσκόμιση πιστοποιητικού ελεγκτή δεν είναι δυνατό να αφορά στο σύνολο των φορέων. Κρίνεται απαραίτητο να γίνει ο διαχωρισμός ανάλογα με τη μορφή, το οικονομικά μεγέθη, τη νομική υπόσταση και τον τρόπο λειτουργίας του φορέα. Στις ανάλογες περιπτώσεις να είναι αρκετές οι αποφάσεις των ΓΣ.
Η υπάρχουσα νομοθεσία προκειμένου για φορείς που έχουν εγκριθεί με κοινές αποφάσεις του Υπουργείου Οικονομικών και των αντίστοιχων Υπουργείων του τομέα δραστηριότητας του προβλέπει εφ’ όσον δεν συντρέχει ιδιαίτρος λόγος, την απλή τήρηση λογιστικών φύλλων με την ταυτόχρονη διατήρηση του συνόλου των δικαιολογητικών-παραστατικών.
Παρ 1η Κατάργηση όλων των παραβόλων
Παρ 2 Προς τί η ετήσια ανανέωση εγγραφής (πέραν του παραβόλου που πρέπει στο σύνολό τους να καταργηθούν). Εδώ γίνεται σαφής ο ελεγκτικός ρόλος του νομοθετήματος σε θέματα μάλιστα που αφορούν υποκατάσταση της φορολογικής και ασφαλιστικής διοίκησης. Η υποχρέωση των φορέων στα θέματα αυτά να αφορά μόνον τις περιπτώσεις α και β και όχι με τη λογική της ανανέωσης της εγγραφής, αλλά με τη κατάθεσή τους εντός ευλόγου διαστήματος σε κάθε τροποποποίση καταστατικού και εκλογής οργάνων.
Θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη ότι τουλάχιστο για την υλοποίηση διαχείρησης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων και προγραμμάτων ΕΣΠΑ τηρούνταισυγκεκριμένα λογιστικά σχέδια που επιβάλλονται και ελέγχονται από τις επιβλέπουσες αρχές και είναι διαθέσιμες για οποιοδήποτε έλεγχος τόσο από αυτές όσο και από τις υπόλοιπες κρατικές αρχές και δεν είναι δυνατό να επιβληθούν από το νομοθέτημα αυτό επιλέον διαδικασίες από αυτές που ήδη απαιτούνται από τις ελεγκτικές αρχές των προγραμμάτων.
Σε κάθε περίπτωση το νομοσχέδιο θα μπορούσε να θέσει την υποχρέωση τήρησης βιβλίων γ’ κατηγορίας με όλες τις υποχρεώσεις που προκύπτον από τη φορολογική νομοθεσία σε εκείνες τις ΜΚΟ που έχουν πλήρες οργανόγραμμα διοίκησης και ο κύκλος της οικονομικής τους δραστηριότητας του υπερβαίνει κάποιο υψηλό ποσό που θα καθοριστεί.
Είναι δυνατόν 200 ευρώ παράβολο;Έλεος Υπουργέ.
Γιατί παράβολο και μάλιστα 50 ευρώ;
Από την μύγα θέλετε να βγάλετε ξύγγι;
Στα σωματεία πιστεύω ότι είναι αρκετή η έκθεση της Εξελεκτικής Επιτροπής.
Μάλλον θέλετε και αυτό το κομμάτι του εθελοντισμού που έχει μείνει να το καταστρέψετε.
Θα προσφέρατε έργο εάν κάνατε πραγματικό έλεγχο στις ΜΚΟ μόνο ταμπέλες και με πολλές επιχορηγήσεις.
Ένας ακόμη χώρος που δεν κτυπάτε το απόστημα αλλά αυτούς που πράγματι προσφέρουν.
Πολύ γραφειοκρατία
Παρατηρήσεις επί του άρθρου 5 του σχεδίου νόμου:
Παράγραφος 1ζ
Η έκθεση πιστοποιητικού νομίμου ελεγκτή σε ετήσια βάση συνιστά ακριβή υπηρεσία ιδιαίτερα για τις ΚΟΠ μικρής κλίμακας. Δεδομένης της σημασίας της διαδικασίας ανεξάρτητου ελέγχου ως μηχανισμού διαφάνειας, προτείνουμε ο ετήσιος έλεγχος και η έκδοση πιστοποιητικού να περιλαμβάνεται ως προβλεπόμενο έξοδο στον προϋπολογισμό της κρατικής επιχορήγησης.
Άρθρο 05, παράγραφος 1ζ, 1η
Η κατάθεση παραβόλου 200 ευρώ, το ετήσιο παράβολο 50 ευρώ για την ανανέωση εγγραφής, το τρέχον ετήσιο τέλος επιτηδεύματος 500 ευρώ, καθώς και τα ετήσια έξοδα νόμιμου ελεγκτή επιβαρύνουν σημαντικά τον προϋπολογισμό των ΚΟΠ. Μικρότερης κλίμακας οργανώσεις αδυνατούν να καλύψουν τα έξοδα αυτά, την ίδια στιγμή που προτεραιότητά τους είναι να συγκεντρώσουν πόρους για τη διεκπεραίωση των κοινωφελών προγραμμάτων σε μία διαρκώς συρρικνωμένη οικονομία. Λαμβάνοντας υπόψη ότι το εν λόγω νομοσχέδιο απαγορεύει την κρατική επιχορήγηση σε ΚΟΠ που δεν έχουν ολοκληρώσει τρία έτη λειτουργίας, γίνεται εξαιρετικά δύσκολο για τις νεοσύστατες μικρής κλίμακας ΚΟΠ να επιβιώσουν. Το νομοσχέδιο κινδυνεύει με αυτές τις διατάξεις να αποκλείσει μικρές οργανώσεις από την ΚτΠ, η οποία οφείλει να ενθαρρύνει την πολυφωνία και την ενεργό δράση δημοκρατικών οργανωμένων φορέων πολιτών κάθε οργανωσιακής κλίμακας.
Το παρόν κείμενο υπογράφεται από τα κάτωθι μέλη της Ελληνικής Πλατφόρμας για την Ανάπτυξη:
ACTIONAID ΕΛΛΑΣ
ATHENS NETWORK OF COLLABORATING EXPERTS (ANCE)
HANDICAP CARE HELLAS
ΚΕΝΤΡΟ ΜΕΡΙΜΝΑΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΟΥ (ΚΜΟΠ)
ONE EARTH
PR.A.K.S.I.S – Προγράμματα Ανάπτυξης Κοινωνικής Στήριξης & Ιατρικής Συνεργασίας
Συνδεδεμένα μέλη:
FAIR TRADE HELLAS
ΠΛΑΤΩ – Παγκόσμιος Ερευνητικός και Υλοποιητικός Οργανισμός Ανθρωπιστικής Βοήθειας και Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας
Το ύψους του παραβόλου είναι εξαιρετικά υψηλό για πολλές μικρές ΜΚΟ, η οποίες στηρίζονται κυρίως στην εθελοντική εργασία.
Το επιχείρημα του διαχειριστικού κόστους του Δημοσίου μπορεί πολύ να αντισταθμιστεί με το πολύ σημαντικό έργο που πραγματοποιούν πολλές ΜΚΟ, ειδικά σε χώρους που έχει ευθύνη το Δημόσιο, αλλά εξαιτίας της σοβαρής οικονομικής δυσχέρειας έχει αναγκαστεί να αποχωρήσει.
Το παράβολο θα πρέπει να είναι πολύ μικρότερο και σίγουρα κάτω από 50 ευρώ.
ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ 5
Η ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ ζ ΝΑ ΠΡΟΣΤΕΘΕΙ ΟΤΙ ΓΙΑ ΤΙΣ Μ.Κ.Ο. ΣΩΜΑΤΕΙΑ ΑΡΚΕΙ Η ΕΚΘΕΣΗ ΕΞΕΛΕΚΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ. ΟΠΩΣ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟ δ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ3.
Η ΤΥΧΩΝ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΕΛΕΚΤΙKΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟΥ Η ΟΡΚΩΤΟΥ ΛΟΓΙΣΤΗ ΔΕΝ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΤΙΠΟΤΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΣΤΗΝ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ -(ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΛΗΘOΣ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΩΝ ) -ΑΛΛΑ ΜΟΝΟ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ (ΠΕΡΙΠΟΥ -3.000,00 ΕΥΡΩ) ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΔΕΝ ΑΝΤΕΧΟΥΝ ΝΑ ΥΠΟΣΤΟΥΝ ΟΙ Μ.Κ.Ο ΣΩΜΑΤΕΙΑ.
Η ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ η ΝΑ ΔΙΑΓΡΑΦΕΙ ( ΑΡΚΕΙ ΤΟ ΠΑΡΑΒΟΛΟ 50 ΕΥΡΩ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ ε ΑΡΘΡΟΥ3)
Οι ΜΚΟ που στηρίζονται αποκλειστικά σε εθελοντική εργασία και καλύπτουν σοβαρές ελλείψεις της πολιτείας με προσφορά χρόνου και χρήματος από τα μέλη τους, καλούνται να πληρώσουν επιπλέον χρήματα για να μπορούν διεκδικήσουν τυχόν οικονομική στήριξη από κρατικούς πόρους. Κάτι τέτοιο είναι κατακριτέο και θεωρώ ότι πρέπει να αναθεωρηθεί στο εν λόγω νομοσχέδιο.
Παράβολο 200 Ευρώ; Έχω σχολιάσει ήδη σε άλλο άρθρο. θα έλεγα ότι θα πρέπει να το επανεξετάσετε. Γιατί τέλος επιτηδεύματος, παράβολο συντήρησης του εξοπλισμού, παράβολο εγγραφής ή/και ανανέωσης αυτής, φορολογία κτλ κτλ. Στο τέλος ο κοινωφελής σκοπός των ΚΟΠ θα είναι να συγκεντρώνουν έσοδα όχι για να εκπληρώσουν τους σκοπούς τους αλλά για να αποπληρώνουν το δημόσιο χρέος.