1. Στο Ειδικό Μητρώο ΚΟΠ εγγράφεται ΚΟΠ που πληροί τις κάτωθι προϋποθέσεις:
α. Έχει συσταθεί τρία έτη προ της αίτησης εγγραφής της.
β. Στο καταστατικό της προβλέπεται ότι:
αα. Δεν επιτρέπεται να συμμετέχουν στα όργανα διοίκησης της ΚΟΠ μέλη της κυβέρνησης και υφυπουργοί, γενικοί και ειδικοί γραμματείς, βουλευτές, ευρωβουλευτές, πρόεδροι και αντιπρόεδροι ανεξάρτητων διοικητικών αρχών, δήμαρχοι, περιφερειάρχες, αντιπεριφερειάρχες, υπάλληλοι που είναι προϊστάμενοι γενικής διεύθυνσης υπηρεσίας του Δημοσίου, επικεφαλής πολιτικού κόμματος και ανώτατοι λειτουργοί όλων των εκκλησιών, θρησκειών και δογμάτων.
ββ. Δεν επιτρέπεται και είναι άκυρη η σύναψη συμβάσεων οιουδήποτε είδους της ΚΟΠ με πρόσωπα που συμμετέχουν στα όργανα διοίκησης της ΚΟΠ ή εταίρους που έχουν τον καταστατικό έλεγχο της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας, συζύγους, τέκνα και γονείς των μελών ή εταίρων της, και με εταιρείες τις οποίες αυτά τα πρόσωπα ελέγχουν, έναντι αμοιβής ή ανταλλάγματος επαχθούς για την ΚΟΠ.
γ. Δεν επιτρέπεται να ορίζονται καταστατικά μέλη της διοίκησης ΚΟΠ από πρόσωπα ή φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Με τις προβλέψεις της παραγράφου 1 ββ του Άρθρου 4 θεσπίζεται διάκριση και υποχρεωτικός διαχωρισμός μεταξύ αυτών που αποφασίζουν και αυτών που εκτελούν τις αποφάσεις και παραβιάζεται η βασική αρχή συνεργατικών δομών, στις οποίες οι ίδιοι οι εργαζόμενοι λαμβάνουν τις σημαντικές αποφάσεις ή συμμετέχουν καθοριστικά στη λήψη τους.
Θα έπρεπε να είναι σαφές στους συντάκτες του Νομοσχεδίου ότι δεν πιστεύουμε όλοι και όλες πως ο απόσπαση αυτών που αποφασίζουν από αυτούς που εκτελούν αποφάσεις είναι απαραίτητος όρος, για να αποτραπεί η προώθηση ιδιοτελών συμφερόντων. Η θέση για την ανάγκη διάκρισης της εργοδοσίας από την εργασία και της απόφασης από την εκτέλεσή της έχει συγκεκριμένο πολιτικό χρώμα. Σύμφωνα με άλλες προσεγγίσεις, η διάκριση αυτή έρχεται σε σύγκρουση με την εφαρμογή των αρχών της δημοκρατίας και της διαφάνειας.
Για του λόγου το αληθές, αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι, διάφοροι ισχυροί οικονομικοί και πολιτικοί παράγοντες μπορούν να δημιουργούν και να ελέγχουν ποικίλα νομικά πρόσωπα, αμέσως (συμμετέχοντας οι ίδιοι) ή/και εμμέσως (τοποθετώντας έμπιστα και ελεγχόμενα από αυτούς πρόσωπα στη διοίκησή τους). Αυτό δεν μπορεί να γίνει το ίδιο εύκολα από «κοινούς θνητούς»! Αποτελεσματική άμυνα απέναντι σε κάθε μορφή ιδιοτέλειας προσφέρουν μόνο η διαφάνεια, η λογοδοσία και ο πολύμορφος δημοκρατικός/κοινωνικός έλεγχος.
Από την άλλη πλευρά, η δημιουργία και λειτουργία ΜΚΟ (ή «ΚΟΠ») δεν μπορεί να είναι υπόθεση των ελίτ, της αριστοκρατίας, μόνο! Εκείνων, δηλαδή, που έχουν εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις επιβίωσης και ασχολούνται με κοινωφελείς υποθέσεις στον ελεύθερο χρόνο τους, όσο αξιέπαινο κι αν είναι αυτό. Κινδυνεύουμε με ολιγαρχικές εκτροπές που θα προστεθούν στις ήδη υπάρχουσες στις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες (η χώρα μας δεν αποτελεί εξαίρεση, δυστυχώς)!
Τέλος, αν και δεν είμαι ο ίδιος ειδικός, σε συζητήσεις που έγιναν τις μέρες αυτές, διάφοροι νομικοί επεσήμαναν ότι μία διασταλτική ερμηνεία σχετικά με το ποιος συμμετέχει στη διοίκηση μιας «ΚΟΠ», δεν εξαιρεί ούτε τα απλά μέλη ενός σωματείου ή μιας ΑΜΚΕ. Εξάλλου, σε δημοκρατικές οργανώσεις, τα μέλη συμμετέχουν στο Ανώτατο όργανο διοίκησης, που είναι φυσικά η Γενική Συνέλευση). Μια τέτοια ερμηνεία, θα απαγόρευε την αμοιβή ΟΛΩΝ των μελών ενός Σωματείου ή μιας ΑΜΚΕ, ακόμα και εάν δεν μετέχουν στο ΔΣ της «ΚΟΠ»!
Άρθρο 4. Η αρίθμηση της παρ. 1 είναι περιττή, εν ελλείψει, άλλων παρ.
Άρθρο 4, παρ. 1, 1. Το διάστημα των 3 ετών ενώ είναι ένα αρκετά παραδεδεγμένο διάστημα, για την επιλεξιμότητα προς χρηματοδότηση, θα ήταν προτιμότερο να αφήνεται στην απόφαση προκήρυξης του φορέα χρηματοδότησης και η θέσπιση ενός ελαχίστου ορίου 1 έτους λειτουργίας προ της αίτησης εγγραφής σε αυτό το ειδικό μητρώο δια του παρόντος άρθρου θα ήταν ίσως αρκετή, δεδομένου δε ότι θα διαρρέει ένα χρονικό διάστημα μεταξύ αίτησης και έγκρισης/εγγραφής.
Άρθρο 4, παρ. 1, σημείο β. Ενώ τα σημεία αα. και ββ. ορθώς τίθενται, δεν θα πρέπει να είναι υποχρεωτικό να υπάρχει σχετική καταστατική πρόβλεψη. Αρκεί να προβλέπονται από το παρόν άρθρο, να εκπληρώνονται ως προϋποθέσεις εν τοις πράγμασι και να διαπιστώνονται από τα σχετικά έγγγραφα που είναι υποχρεωμένη να υποβάλει η οργάνωση. Για το ββ. μπορεί να υποβάλλεται σχετική δήλωση μαζί με την αίτηση εγγραφής.
Άρθρο 4, παρ. 1, σημείο γ. Είναι περιττή αναφορά ως αυτονόητη και σε κάθε περίπτωση, καλύπτεται ως απαίτηση από το Άρθρο 1, α.
Υποθέτουμε ότι αυτό απαιτεί την αλλαγή του καταστατικού των περισσοτέρων ΚΟΠ και μια σχετική οικονομική επιβάρυνση. Να υποθέσουμε επίσης ότι στο γ περιλαμβάνονται και τα πρόσωπα/φορείς του στενού δημόσιου τομέα, δηλαδή όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι; Νομίζουμε ότι αυτός ο αποκλεισμός δεν συνάδει με το δικαίωμα όλων των πολιτών να συμμετέχουν στα κοινά αναλαμβάνοντας συγκεκριμένους ρόλους. Νομίζουμε ότι πρέπει να παραμείνει μόνο η παράγραφος αα και να απαιτείται μόνο υπεύθυνη δήλωση των συμμετεχόντων στα όργανα διοίκησης και όχι τροποποίηση του καταστατικού. Εξ άλλου η διαφάνεια που απαιτείται (άρθρο 8, παρά. 7) σημαίνει ότι όλα τα μέλη των οργάνων διοίκησης των ΚΟΠ θα είναι γνωστά στον καθένα.
Όσον αφορά την παρά.ββ, και ειδικά για τα μέλη της διοίκησης ΚΟΠ θα μπορούσαν να υπάρχουν ειδικές ρυθμίσεις που να επιτρέπουν κατά περίπτωση τέτοιου είδους συμβάσεις όπως συμβαίνει για παράδειγμα στο Ηνωμένο Βασίλειο (ύψος αμοιβών, μόνο μέχρι 1/3 των μελών θα μπορούσαν σε κάθε οικονομικό έτος να συνάψουν σύμβαση), γιατί είναι γεγονός ότι ένας πολύ μεγάλος όγκος έργου συχνά εξειδικευμένου και πέραν από κάθε έννοια εθελοντικής προσφοράς παράγεται από μέλη των διοικητικών οργάνων. Ενώ αντιλαμβανόμαστε το σκεπτικό της πλήρους απαγόρευσης, για να υπάρχει μια αίσθηση δικαίου νομίζουμε ότι μια σχετική ρύθμιση θα ήταν χρήσιμη.
Τέλος, πιστεύουμε ότι στο Μητρώο δεν πρέπει να συμπεριλαμβάνονται
οργανώσεις που έχουν εμπλακεί αποδεδειγμένα κατά το παρελθόν σε διάφορα
θέματα και που επηρεάζουν με τη συμμετοχή τους αρνητικά το κύρος του μητρώου και τις υπόλοιπες οργανώσεις, πού παράγουν με συνέπεια για
πολλά χρόνια κοινωνικό έργο, με εθελοντική προσφορά.
Εύη Χατζηβαρνάβα
Home-Start Ελλάς
Αναφέρεται ότι θα πρέπει στο καταστατικό της ΚΟΠ να προβλέπεται ότι:
αα. Δεν επιτρέπεται να συμμετέχουν στα όργανα διοίκησης της ΚΟΠ μέλη της κυβέρνησης και υφυπουργοί, γενικοί και ειδικοί γραμματείς, βουλευτές, ευρωβουλευτές, πρόεδροι και αντιπρόεδροι ανεξάρτητων διοικητικών αρχών, δήμαρχοι, περιφερειάρχες, αντιπεριφερειάρχες, υπάλληλοι που είναι προϊστάμενοι γενικής διεύθυνσης υπηρεσίας του Δημοσίου, επικεφαλής πολιτικού κόμματος και ανώτατοι λειτουργοί όλων των εκκλησιών, θρησκειών και δογμάτων.
ββ. Δεν επιτρέπεται και είναι άκυρη η σύναψη συμβάσεων οιουδήποτε είδους της ΚΟΠ με πρόσωπα που συμμετέχουν στα όργανα διοίκησης της ΚΟΠ ή εταίρους που έχουν τον καταστατικό έλεγχο της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας, συζύγους, τέκνα και γονείς των μελών ή εταίρων της, και με εταιρείες τις οποίες αυτά τα πρόσωπα ελέγχουν, έναντι αμοιβής ή ανταλλάγματος επαχθούς για την ΚΟΠ.
γ. Δεν επιτρέπεται να ορίζονται καταστατικά μέλη της διοίκησης ΚΟΠ από πρόσωπα ή φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Σε αυτή την περίπτωση σωματεία όπως το δικό μας που βασίζονται στην παροχή υπηρεσιών από εμάς τους ίδιους ή μέλη μας ή δικούς μας ανθρώπους άνευ πληρωμής δεν μπορούν να συμπεριληφθούν αφού έχουμε με αυτό τον τρόπο θα έχουμε διαπράξει ήδη παράβαση. Επίσης μέλη μας που κατέχουν θέσεις κρατικών λειτουργών θα πρέπει να εξαιρεθούν από τα Διοικητικά όργανα. Παράλληλα, σχετικά με το παραπάνω δεν προβλέπεται κανένας έλεγχος.
Ακόμα, για να εγγραφεί στο ειδικό μητρώο ΚΟΠ κοινωφελής οργάνωση πολιτών =ΜΚΟ μια οργάνωση πρέπει να έχει συσταθεί καταστατικά τουλάχιστον τρία χρόνια πριν.
Τα δικ/κά εγγραφής είναι η ίδια γνωστή γραφειοκρατία συν χαράτσια παράβολο+ δικ. εγγραφής. Μια ΚΟΠ δικαιούται να λαμβάνει κρατική χρηματοδότηση ΜΟΝΟ εάν είναι εγγεγραμμένη στο Ειδικό Μητρώο των ΚΟΠ. Ορίζεται ενιαίος φορολογικός συντελεστής της τάξεως του 13 % για εισοδήματα των ΚΟΠ από κάθε πηγή πέραν όμως του εισοδήματος που φορολογείται με ειδικό τρόπο. Οι ΚΟΠ του Ειδικού Μητρώου απαλλάσσονται από ΦΠΑ και φόρου για τέσσερις εκδηλώσεις το χρόνο. ΟΙ ΚΟΠ θα τηρούν βιβλία τρίτης κατηγορίας..
Σχετικά με ότι αφορά τα ήδη εγγεγραμμένα μέλη αναφέρονται τα παρακάτω:
Άρθρο 7 Καθεστώς εγγεγραμμένων ΚΟΠ΄
1.Μία ΚΟΠ δικαιούται να λαμβάνει κρατική χρηματοδότηση μόνον εάν είναι εγγεγραμμένη στο Ειδικό Μητρώο ΚΟΠ.
2. Αποκλειστικώς για τις εγγεγραμμένες ΚΟΠ ισχύει το ακόλουθο φορολογικό καθεστώς:
α. Το εισόδημα των εγγεγραμμένων ΚΟΠ από κάθε πηγή, με εξαίρεση μόνο τα κάθε είδους έσοδα που πραγματοποιούνται κατά την επιδίωξη της εκπλήρωσης του σκοπού τους τα οποία δεν αποτελούν αντικείμενο φόρου, φορολογείται με ενιαίο φορολογικό συντελεστή 13%, εκτός εάν προβλέπεται χαμηλότερη φορολογία με άλλη διάταξη νόμου. Για τον προσδιορισμό του εισοδήματος και τις εκπιπτόμενες δαπάνες των εγγεγραμμένων ΚΟΠ εφαρμόζονται, αναλόγως, ο εκάστοτε ισχύουσες για τα κοινωφελή ιδρύματα διατάξεις.
β. Οι εγγεγραμμένες ΚΟΠ απαλλάσσονται από την επιβολή ΦΠΑ και φόρου επί των σχετικών εισοδημάτων για τέσσερις εκδηλώσεις ετησίως.
Το νομοσχέδιο αναφέρεται συχνά σε Όργανα Διοίκησης της ΚΟΠ, που υπόκεινται σε απαγορεύσεις ή οφείλουν να προσκομίσουν ορισμένα πιστοποιητικά. Η ρύθμιση είναι προς την ορθή κατεύθυνση.
Θεωρούμε όμως απαραίτητο να διευκρινιστεί ότι, όταν το νομοσχέδιο αναφέρεται σε Όργανα Διοίκησης αναφέρεται στα εκτελεστικά όργανα διοίκησης – Διοικητικά Συμβούλια κλπ – και όχι σε όλα τα τακτικά μέλη των ΚΟΠ που απαρτίζουν τις Γενικές Συνελεύσεις, οι οποίες είναι και τα ανώτατα όργανα διοίκησής τους.
Ελένη Αθανασιάδου
Γενική Γραμματέας της ΧΑΝΘ
Επειδή πρόκειται για κοινωφελή σκοπό και εθελοντική εργασία. Είναι σημαντικό να έχουν το δικαίωμα όλοι οι πολίτες να συμμετέχουν. Δεν είναι δίκαιο ένας υψηλόβαθμος υπάλληλος του Δημόσιου τομέα όπως ένας γενικός διευθυντής, να απαγορεύεται να προσφέρει την εθελοντική του εργασία στο Διοικητικό Συμβούλιο ενός Σωματείου ή Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης.
Ρ.Δ.
Επειδή πρόκειται για κοινωφελή σκοπό και εθελοντική εργασία. Είναι σημαντικό να έχουν το δικαίωμα όλοι οι πολίτες να συμμετέχουν. Δεν είναι δίκαιο ένας υψηλόβαθμος υπάλληλος του Δημόσιου τομέα όπως ένας γενικός διευθυντής, να απαγορεύεται να προσφέρει την εθελοντική του εργασία στο Διοικητικό Συμβούλιο ενός Σωματείου ή Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης.
Από το συνδυασμό των διατάξεων των άρθρων 4 και 7 προκύπτει ότι, αφενός, μόνο μια εγγεγραμμένη στο Ειδικό Μητρώο ΚΟΠ δικαιούται να λαμβάνει κρατική χρηματοδότηση και να υπαχθεί στο ειδικό φορολογικό καθεστώς και, αφετέρου, ότι για να εγγραφεί μια ΚΟΠ στο Ειδικό Μητρώο θα πρέπει να έχει συσταθεί προ τριετίας και προηγουμένως να έχει τροποποιήσει το καταστατικό της. Επειδή πολλές ΚΟΠ θα έχουν δραστηριότητες σε εξέλιξη και θα έχουν αναλάβει συμβατικές υποχρεώσεις τη χρονική στιγμή έναρξης ισχύος του νόμου, καλό θα ήταν να υπάρχει μια πρόβλεψη μεταβατικού δικαίου ώστε από την υποβολή της αίτησης για εγγραφή στο Ειδικό Μητρώο μέχρι και την ολοκλήρωση της εγγραφής να μην παρουσιαστούν προβλήματα στην τρέχουσα δραστηριότητά τους.
Ειδικότερα η χρηματοδότηση ΜΚΟ που έχουν συσταθεί τρία έτη προ της αίτησης εγγραφής τους (παρ. α) δεν φαίνεται να εξυπηρετεί κανέναν σκοπό, παρά οδηγεί στον μαρασμό της Κοινωνίας των Πολιτών και στην αναστολή άμεσης εφαρμογής και υποστήριξης δράσεων ομάδας πολιτών που έχουν την διάθεση να προσφέρουν, αλλά θα πρέπει να περιμένουν τρία χρόνια για να μπορέσουν να βρουν τους πόρους για να στηρίξουν τις δράσεις τους…
Ο χρόνος θα μπορούσε να περιοριστεί σε δύο έτη που είναι και η χρονική διάρκεια που ορίζεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση για τη δυνατότητα υποβολής προτάσεων.
Οι προβλεπόμενοι όροι είναι αυτονόητοι ως προς την διασφάλιση της ανεξάρτητης, χρηστής και διαφανούς διαχείρισης μίας οργάνωσης. Παρόλα αυτά δεν πληρούνται από πάρα πολλές οργανώσεις με πολύ σημαντικό έργο και άρα η θέσπισή τους μπορεί να δημιουργήσει σημαντικές δυσλειτουργίες στον χώρο και το έργο που παράγεται από αυτόν. Ίσως θα ήταν επιθυμητή κάποια περίοδος προσαρμογής. Ο όρος «αμοιβής ή ανταλλάγματος επαχθούς» στο τέλος του σημείου (ββ) επιλύει το ζήτημα αλλά είναι καθαρά υποκειμενικός – ειδικά σε ότι αφορά άτομα που μετέχουν στα όργανα διοίκησης και είναι ταυτόχρονα έμμισθο προσωπικό (τι συνιστά επαχθή μισθό;). Σε σχέση με περιπτώσεις όπως η προηγούμενη (έμμισθο προσωπικό που ταυτόχρονα συμμετέχει σε συνελεύσεις, ΔΣ, κλπ) πρέπει να συνυπολογισθεί ότι το ειδικό αντικείμενο πολλών ΜΚΟ, οι σημαντικές ευθύνες που συνεπάγεται η συμμετοχή σε όργανα λήψης αποφάσεων, και οι ανάγκη/προσδοκία συμμετοχής του προσωπικού στην λήψη αποφάσεων, καθιστούν ακόμα δυσκολότερη την προσαρμογή σε τέτοιους όρους από πολλές οργανώσεις. Απαιτείται τουλάχιστον μια μεταβατική διάταξη για προσαρμογή, ενδεχομένως και η πρόβλεψη δικλείδων, όπως η ύπαρξη ξεκάθαρων διαδικασιών ανάθεσης έργων, προσλήψεων, όρων εργασίας κλπ, η δημοσιοποίηση των στοιχείων όλων των αμειβόμενων και όλων των μελών των οργάνων, η ύπαρξη συγκεκριμένων αποφάσεων σε σχέση με περιπτώσεις που εμπεριέχουν συγκρούσεις συμφερόντων τέτοιου είδους.
Ασχέτως του παραπάνω, η πρόνοια για πρόβλεψη αυτών των όρων στα καταστατικά έγγραφα των οργανώσεων είναι ιδιαίτερα δυσχερής, καθώς μπορεί ένας οργανισμός να πληροί τους όρους, αλλά να μην είναι αυτό καταγεγραμμένο στο καταστατικό του (και άρα να απαιτούνται χρονοβόρες διαδικασίες για την προσαρμογή). Ίσως θα ήταν καλύτερη ή πρόβλεψη για την ύπαρξη σχετικών πολιτικών λειτουργίας των οργανώσεων αυτών.
Παράγραφος 1ββ: Γίνεται γενική αναφορά σε μέλη, Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι αναφέρεται σε μέλη ΔΣ, διαφορετικά δημιουργεί ένα ασφυκτικό πλαίσιο το οποίο θα αποτρέπει την εγγραφή μελών στη ΓΣ χωρίς να προσφέρει και κάποια δικλίδα ασφαλείας.
Παράγραφος 1ββ: γίνεται αναφορά σε «επαχθή» αμοιβή ή αντάλλαγμα. Απαιτείται διευκρίνιση, διαφορετικά αν δεν είναι επαχθές το αντάλλαγμα επιτρέπεται η σύμβαση; Ποιος ορίζει το επαχθές; Προτείνεται να μπεί απλά χαμηλό χρηματικό όριο αντί απαγόρευσης, στα πλαίσια αντίστοιχων ορίων που υπάρχουν για μέλη ΟΤΑ.
Παρατηρήσεις επί του άρθρου 04 του σχεδίου νόμου:
Παράγραφος 1α
Η απαγόρευση εγγραφής στο μητρώο πριν την συμπλήρωση τριών ετών λειτουργίας περιορίζει σημαντικά τις πηγές χρηματοδότησης νεοσύστατων ΚΟΠ, ειδικότερα εκείνων που ξεκινούν με λιγότερες δυνατότητες ανεύρεσης πόρων. Στα πλαίσια μίας δημοκρατίας, στην οποία η Πολιτεία υποστηρίζει την ανάπτυξη της ΚτΠ, οι νεοσύστατες ΚΟΠ θα πρέπει να έχουν πρόσβαση σε ανάλογα του οικονομικού τους μεγέθους προγράμματα κρατικής επιχορήγησης, εφόσον πληρούν τις βασικές διοικητικές προϋποθέσεις και έχουν ολοκληρώσει ένα φορολογικό έτος.
Παράγραφος 1β
Προτείνουμε την εισαγωγή πρόβλεψης στο καταστατικό της ΚΟΠ για μέγιστη διάρκεια θητείας μέλους Διοικητικού Συμβουλίου, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα, προκειμένου να εξασφαλιστεί η δημοκρατική διακυβέρνηση της ΚΟΠ (για παράδειγμα, δύο κατά το μέγιστο θητείες, μία θητεία παύση πριν την επανεκλογή).
Παράγραφος 1ββ
Συμφωνούμε με την ανάγκη ενός μηχανισμού ελέγχου των συμβάσεων έναντι αμοιβής ή ανταλλάγματος επαχθούς μεταξύ ΚΟΠ, μελών του ΔΣ, συγγενών αυτών και εταιρειών που ελέγχουν. Εντούτοις, η πλήρης απαγόρευση σύναψης συμβάσεων ακυρώνει μοντέλα διαφανούς συμμετοχικής διακυβέρνησης ΚΟΠ, στις οποίες εργαζόμενοι ή πάροχοι έργου συμμετέχουν στα διοικητικά όργανα της ΚΟΠ, σύμφωνα με το καταστατικό της. Η αμοιβή εταίρου εξαιρείται ως λογιστικό έξοδο της ΚΟΠ και επομένως δεν αμφισβητείται ο μη κερδοσκοπικός χαρακτήρας της. Ταυτόχρονα υπάγεται σε όλες τις φορολογικές επιβαρύνσεις επί των εσόδων της ΚΟΠ και επί τους εισοδήματος του εταίρου. Προτείνουμε την αναθεώρηση της παραγράφου κατά τρόπο που επιτρέπει τη συμμετοχική διακυβέρνηση αλλά παράλληλα ελέγχει την καταχρηστική σύναψη συμβάσεων.
Το παρόν κείμενο υπογράφεται από τα κάτωθι μέλη της Ελληνικής Πλατφόρμας για την Ανάπτυξη:
ACTIONAID ΕΛΛΑΣ
ATHENS NETWORK OF COLLABORATING EXPERTS (ANCE)
HANDICAP CARE HELLAS
ΚΕΝΤΡΟ ΜΕΡΙΜΝΑΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΟΥ (ΚΜΟΠ)
ONE EARTH
PR.A.K.S.I.S – Προγράμματα Ανάπτυξης Κοινωνικής Στήριξης & Ιατρικής Συνεργασίας
Συνδεδεμένα μέλη:
FAIR TRADE HELLAS
ΠΛΑΤΩ – Παγκόσμιος Ερευνητικός και Υλοποιητικός Οργανισμός Ανθρωπιστικής Βοήθειας και Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας
Η ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΑ ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΑ ΤΩΝ Μ.Κ.Ο. ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ ΕΙΝΑΙ ΧΡΟΝΟΒΟΡΑ – ΑΡΑ ΘΑ ΑΠΑΙΤΗΘΕΙ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ – ΠΟΥ ΝΑ ΕΠΙΤΡΕΠΕΙ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΕΓΡΑΦΗ ΣΤΑ ΜΗΤΡΩΑ -ΓΙΑ ΝΑ ΥΠAΡΧΕΙ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ – ΚΑΙ ΣΤΗ ΠΡΩΤΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ ΝΑ ΚΑΤΑΤΙΘΕΤΑΙ ΚΑΙ ΤΟ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟ
Σχετικά με την παράγραφο 1.ββ του άρθρου 4
«ββ. Δεν επιτρέπεται και είναι άκυρη η σύναψη συμβάσεων οιουδήποτε είδους της ΚΟΠ με πρόσωπα που συμμετέχουν στα όργανα διοίκησης της ΚΟΠ»
Περιλαμβάνει τις συμβάσεις έργου, τις συμβάσεις εργασίας? ή τα μέλη του Οργάνου Διοίκησης θα περνούν πάλι έξοδα παράστασης κατά την σύγκλιση του Οργάνου κάτι που δεν μπορεί να απαγορευτεί.
Τα ιδρυτικά μέλη που είναι συνήθως μέλη του Οργάνου Διοίκησης έχουν την αστική και ποινική ευθύνη για ότι συμβεί στην ΚΟΠ και επιτέλους χρειάζεται λίγος επαγγελματισμός για είναι σε θέση να αναλάβουν αυτές τις ευθύνες. θα μπορούσε να προβλέπετε αποζημίωση τους αντίστοιχη των εξόδων παραστάσεως και με τις αντίστοιχες συνέπειες, στο ύψος ή στο 80% του βασικού μισθού για να μην αποτελεί απλώς χόμπι μόνο όσων έχουν οικονομική επιφάνεια με την προϋπόθεση ότι η ΚΟΠ έχει πόρους εκείνη την στιγμή και δύναται να τα χορηγήσει.
Θα πρέπει να διευκρινίσετε τί εννοείται ότι «Δεν επιτρέπεται να ορίζονται καταστατικά μέλη της διοίκησης ΚΟΠ από πρόσωπα ή φορείς
του ευρύτερου δημόσιου τομέα». Τί σημαίνει; Ότι π.χ. ΟΤΑ δεν μπορούν να συμμετέχουν σε ΑΜΚΕ ορίζοντας τους εκπροσώπους τους; Αν ναι, αλλάζει και ο Καλλικράτης με αυτό το νομοσχέδιο;
Ή στερείτε από τους δημοσίους υπαλλήλους το δικαίωμα συμμετοχής σε ΑΜΚΕ; Είστε σίγουροι ότι δεν καταστρατηγείτε συνταγματικά δικαιώματα π.χ. «συνεταιρίζεσθαι» από τη στιγμή που γίνεται λόγος για Μη Κερδοσκοπικούς φορείς;
Επίσης αναφορικά με το «Δεν επιτρέπεται και είναι άκυρη η σύναψη συμβάσεων οιουδήποτε είδους της ΚΟΠ με πρόσωπα που συμμετέχουν στα όργανα διοίκησης της ΚΟΠ ή εταίρους που έχουν τον καταστατικό έλεγχο της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας, συζύγους, τέκνα και γονείς
των μελών ή εταίρων της, και με εταιρείες τις οποίες αυτά τα πρόσωπα ελέγχουν, έναντι αμοιβής ή ανταλλάγματος επαχθούς για την ΚΟΠ.» Θα πρέπει να ορίσετε ένα συγκεκριμένο ύψος.
Δεν είναι δυνατό να υπάρχει π.χ. για τους δημοτικούς συμβούλους ένα ετήσιο όριο με βάση το οποίο μπορούν να έχουν δοσοληψίες με τον Δήμο και να αποκλείονται εντελώς τα μέλη των ΚΟΠ.
Ενώ ο νόμος εμπεριέχει κάποιους περιορισμούς αναφορικά με ζητήματα διαπλοκής, στην πράξη δεν παρεμποδίζει το κύριο πρόβλημα που είναι η έμμεση διανομή κέρδους. Μέχρι τι ύψους συνολικές αποδοχές μπορούν να αποκομίσουν οι απασχολούμενοι, και ιδιαιτέρα τα διευθυντικά στελέχη στις ΚΟΠ; Δεν τίθεται κανένα όριο. Οι πιθανές υψηλές αποδοχές παρότι είναι νόμιμες στην πραγματικότητα συνιστούν έμμεση διανομή κέρδους, καθώς κατατάσσονται στις λειτουργικές δαπάνες μίας οργάνωσης. Αν δεν οριστούν ανώτατα όρια συνολικών αποδοχών για τους απασχολούμενους, το Ν/Σ αφενός θα δημιουργήσει “ΚΟΠ golden boys” (που έτσι και αλλιώς ήδη υπάρχουν στο χώρο).
Επίσης, θα παρατηρηθεί σε αρκετές υποψήφιες ΚΟΠ κύμα παραίτησης από τα διοικητικά όργανα για να προσληφθούν ως στελέχη ή εργαζόμενοι χωρίς οποιοδήποτε φραγμό στις αποδοχές τους. Οι ίδιοι μπορούν κάλλιστα να «προσλάβουν άτυπα» στη θέση τους κάποιο γνωστό ή φίλο. Φυσικά αναφερόμαστε κυρίως σε ορισμένες αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες που οι εταίροι είναι λιγότεροι σε αριθμό από τα μέλη των σωματείων, συνεπώς είναι πιο αδύναμη η εσωτερική παρακολούθηση (monitoring).
Βέβαια, ο άλλος κλασσικός τρόπος είναι να παραμείνουν στη διοίκηση ή στο εταιρικό σχήμα και να προσληφθούν από μία άλλη εταιρεία η οποία θα λειτουργεί ως υπεργολάβος στην ΚΟΠ (συνήθως εταιρείες συμβούλων).
Εντέλει, το πρόβλημα δεν είναι το αν εργάζονται μέλη της διοίκησης στις οργανώσεις τους, αλλά το ύψος των αποδοχών τους.