1. Για την καταχώριση ενός κοινωφελούς φορέα στο αρχείο κοινωφελών φορέων απαιτείται η συμπλήρωση ηλεκτρονικής αίτησης και η ηλεκτρονική ή ταχυδρομική αποστολή στη Διεύθυνση ΚΟΠ των ακόλουθων δικαιολογητικών:
α. Συστατική πράξη, καταστατικό έγγραφο και τυχόν τροποποιήσεις, νομίμως εγγεγραμμένες και δημοσιευμένες στα βιβλία των αρμοδίων κατά περίπτωση υπηρεσιών, τα σχετικά πιστοποιητικά και τις σχετικές δικαστικές αποφάσεις και προσωρινές διαταγές.
β. Κατάλογος των οργάνων διοίκησης της ΚΟΠ ή του διοικητικού συμβουλίου του κοινωφελούς ιδρύματος.
γ. ο αριθμός φορολογικού μητρώου.
δ. ο ετήσιος ισολογισμός του σωματείου και η σχετική έκθεση της εξελεγκτικής Επιτροπής, εφ’ όσον υπάρχει, ή η ετήσια οικονομική χρήση για τις αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες ή ο ετήσιος οικονομικός απολογισμός του κοινωφελούς ιδρύματος
ε. Την κατάθεση παραβόλου ύψους 50 ευρώ.
2. Η Διεύθυνση ΚΟΠ προβαίνει στην καταχώριση του κοινωφελούς φορέα στο αρχείο ή στις σχετικές μεταβολές. Η ακρίβεια των όσων περιλαμβάνονται στα υπό στοιχεία α έως δ της παρούσης παραγράφου γίνεται με αποκλειστική ευθύνη του κοινωφελούς φορέα. Οι κοινωφελείς φορείς είναι υπεύθυνοι να αποστέλλουν ηλεκτρονικά ή ταχυδρομικά στη Διεύθυνση ΚΟΠ οποιαδήποτε μεταβολή των ανωτέρων στοιχείων.
Άρθρο 3, παρ.1, ε. Το παράβολο ύψους €50 είναι αυτό του άρθρου 2, παρ.5;
Τι γίνεται με το Μητρώο των ΝΠΙΔ/ΜΚΟ που διατηρούν οι Νομαρχίες; Τι γίνεται με τη διαδικασία πιστοποίησης των ανωτέρω φορέων που έχει την ευθύνη το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης και το αντίστοιχο μητρώο που λειτουργεί; Δεν αναφέρεται κατάργηση των ισχυουσών διατάξεων άρα ισχύουν;
Εύη Χατζηβαρνάβα
Home-Start Ελλάς
Από τη διατύπωση της παρ. 1 δ’ προκύπτει ότι προκειμένου να καταχωρηθεί ένας κοινωφελής φορέας στο αρχείο κοινωφελών φορέων πρέπει να έχει κλείσει προηγουμένως μία οικονομική χρήση. Η απαίτηση αυτή – αν δεν πρόκειται απλώς για λανθασμένη διατύπωση– περισσότερο δημιουργεί προβλήματα (ο κοινωφελής φορέας θα λειτουργεί επί ένα τουλάχιστον έτος χωρίς να μπορεί να χαρακτηριστεί νομικά ως τέτοιος) παρά φαίνεται να έχει κάποια σκοπιμότητα.
Στο ίδιο σημείο δεν είναι ξεκάθαρο η αναφορά σε «ετήσια οικονομική χρήση» και όχι σε «ετήσιο οικονομικό απολογισμό» όπως για τα κοινωφελή ιδρύματα.
Τέλος, η επιβολή παραβόλου για ΚΟΠ που δεν θέλουν ή δεν μπορούν ακόμα να ενταχθούν στο Ειδικό Μητρώο αφήνει την εντύπωση ότι ο εισπρακτικός χαρακτήρας του υπό κατάρτιση νομοσχεδίου είναι βασικό μέλημα της πολιτείας.
Η εγγραφή στο σύστημα να γίνεται από τους φορείς απευθείας (προς έλεγχο και έγκριση) σε μία καλά οργανωμένη βάση που θα περιλαμβάνει κατ’ αρχήν τα αναφερόμενα στις παρ 1 α, β και γ και απολογιστικά μόνον το περιεχόμενο της παρ δ, (με την έννοια της κατάθεσης αντιγράφων των προβλεπόμενων από το καταστατικό και τη τρέχουσα νομοθεσία – φορολογικών δηλώσεν κ.λπ.) και επιπλέον, όλα τα απαραίτητα πεδία με την ένδειξη υποχρεωτικής (*) και προαιρετικής συμπλήρωσης. Σε αυτά ο φορέας καλείται να συμπληρώσει σε υποχρεωτικά πεδία το σύνολο των καταστατικών του στόχων (εθνικός, πολιτιστικός , θρησκευτικός, φιλανθρωπικός, εκπαιδευτικός, επιστημονικός κ.λπ) και αντίστοιχα προαιρετικά πεδία τίς ενέργειες με τις οποίες θεωρεί ότι επιτυγχάνει τους σκοπούς αυτά. Με τον ίδιο τρόπο διευκρινίζεται η γεωγραφκότητα και των πεδίων ενδιαφέροντος των ενεργειών του (βλ. σημ παρ 2). Εδώ σε υποχρεωτικά πεδία θα πρέπει να γίνεται σαφές αν η λειτουργάα του είναι στο σύνολο της καθαρά εθελοντική ή απασχολούν έμμισθο προσωπικό) και ακόμη τις διαφορετικές πηγές εσόδων (συνδρομές μελών, χορηγίες, επιδοτήσεις, σεμινάρια, εισητήρια, έκδοση περιοδικού – διαφημίσεις, εμπορία αναμνηστικών ειδών – τσάντες, καπέλα, μπλουζάκια κ.λπ.) σε υποχρεωτικά πεδία και αντίστοιχα προαιρετικά για τις διευκρινίσεις.
Με τον έλεγχο και την έγκριση της αίτησης και σύμφωνα με τα δηλούμενα στοιχεία οι πληροφορίες μπορούν να είναι άμεσα προσβάσιμα από τα αντίστοιχα υπουργεία, περιφέρειες, δήμους και στις άλλες θεσμοθετημένες διοικητικές αρχές στους φορείς που τους αφορούν (τα οποία -ως εμμέσως- εποπτευόμενοι φορείς θα μπορούν να ελέγχουν και να σχολιάζουν).
Παράγραφος 2: Θα πρέπει η Διεύθυνση ΚΟΠ να είναι υπεύθυνη για τον δειγματοληπτικό έλεγχο ορθότητας και επαλήθευσης των στοιχείων ΚΟΠ. Δεν αναφέρεται κάτι τέτοιο καταργώντας έτσι την ευθύνη ελέγχου.
Επίσης Παράγραφος 2 αναφέρεται:»Οι κοινωφελείς φορείς είναι υπεύθυνοι να αποστέλλουν ηλεκτρονικά ή ταχυδρομικά στη Διεύθυνση ΚΟΠ οποιαδήποτε μεταβολή των ανωτέρων στοιχείων». Η συγκεκριμένη πρόταση αντίκειται στο πνεύμα και τη προσπάθεια που επιτελείται μέσω της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης για απλοποίηση διαδικασιών για τον πολίτη και ενδοσυνεννόηση των κρατικών φορέων και υπηρεσιών.