Άρθρο 6 Διαδικασία ανάρτησης στο Διαδίκτυο

1. Σε κάθε Υπουργείο, σε κάθε κεντρική, ειδική ή περιφερειακή δημόσια υπηρεσία, ΝΠΔΔ καθώς και στους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δευτέρου βαθμού που είναι κατά τον παρόντα νόμο υπόχρεοι σε ανάρτηση νόμων, προεδρικών διαταγμάτων και πράξεων στο Διαδίκτυο λειτουργεί υπηρεσιακή μονάδα με αντικείμενο τη μέριμνα για την ανάρτηση στο Διαδίκτυο και ιδίως τη συλλογή, ταξινόμηση, καταχώριση και επεξεργασία προς ανάρτηση των νόμων, προεδρικών διαταγμάτων και πράξεων που λαμβάνονται προς ανάρτηση, την έκδοση κωδικού αριθμού διαδικτυακής ανάρτησης και την λήψη και καταχώριση του κωδικού αριθμού δημοσίευσης και στοιχείων του ΦΕΚ στις περιπτώσεις που προβλέπεται από τον νόμο και η δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Μονάδες με αντίστοιχο αντικείμενο λειτουργούν στο πλαίσιο των φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
2. Οι υπηρεσιακές μονάδες της παρ. 1 συλλέγουν, καταχωρίζουν και δημοσιεύουν αποφάσεις και πράξεις των εποπτευόμενων φορέων, όπου η ανάρτηση αυτή προβλέπεται από τον παρόντα νόμο.
3. Σε κάθε φορέα που σύμφωνα με τον παρόντα νόμο έχει υποχρέωση ανάρτησης στο Διαδίκτυο δημιουργείται και τηρείται αρχείο των νόμων, προεδρικών διαταγμάτων και πράξεων που αναρτώνται, το οποίο είναι προσιτό σε κάθε ενδιαφερόμενο και με ηλεκτρονικά μέσα.
4. Στο Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης δημιουργείται και τηρείται κεντρικό αρχείο νόμων, προεδρικών διαταγμάτων και πράξεων που αναρτώνται στο Διαδίκτυο κατά τον παρόντα νόμο, το οποίο είναι προσιτό σε κάθε ενδιαφερόμενο και με ηλεκτρονικά μέσα.
5. Με ευθύνη της υπηρεσιακής μονάδας λαμβάνονται όλα τα αναγκαία τεχνικά, διαδικαστικά και οργανωτικά μέτρα προκειμένου να εξασφαλίζεται η προσβασιμότητα, ακεραιότητα και διαθεσιμότητα των κειμένων που αναρτώνται.
6. Με απόφαση που εκδίδει ο Υπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης, και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης ρυθμίζονται τα τεχνικά και λεπτομερειακά θέματα για την εφαρμογή του παρόντος νόμου.

  • Δεδομένου ότι:

    – τα άτομα με αναπηρία, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της Eurostat, αποτελούν το 10% του συνολικού πληθυσμού της χώρας, ήτοι μια ιδιαίτερα μεγάλη πληθυσμιακή ομάδα,

    – τα άτομα με αναπηρία αντιμετωπίζουν εμπόδια σε όλους τους τομείς της ζωής τους, από την ενημέρωση και πληροφόρηση, μέχρι την εκπαίδευση, την κατάρτιση, την Κοινωνία της Πληροφορίας κ.λπ., και είναι ευθύνη του κράτους προκειμένου να άρει όλα τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν και να προβεί σε όλες εκείνες τις μετατροπές/προσαρμογές που απαιτούνται προκειμένου να μπορούν να ασκούν ανεμπόδιστα τα ανθρώπινα δικαιώματά τους, όπως όλοι οι υπόλοιποι πολίτες, μεταξύ των οποίων είναι το δικαίωμα στην ενημέρωση, στην επικοινωνία, στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της χώρας,

    – στο άρθρο 9 «Προσβασιμότητα» της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, την οποία η χώρα μας έχει υπογράψει και πρόκειται άμεσα βάσει σχετικής δέσμευσης της Κυβέρνησης (Βλ. ΠΑΣΟΚ – Πλαίσιο Κυβερνητικού Προγράμματος, Ενότητα 3.4 «Άτομα με Αναπηρία: ίση συμμετοχή στη ζωή», σ:47) να επικυρώσει και ως εκ τούτου να θέσει σε εφαρμογή σε εθνικό επίπεδο, αναφέρεται το εξής: «Προκειμένου να επιτρέψουν στα άτομα με αναπηρίες να ζουν ανεξάρτητα και να συμμετέχουν πλήρως σε όλες τις πτυχές της ζωής, τα Συμβαλλόμενα Κράτη λαμβάνουν κατάλληλα μέτρα προκειμένου να διασφαλίζουν στα άτομα με αναπηρίες την πρόσβαση, σε ίση βάση με τους άλλους, στο φυσικό περιβάλλον, τα μέσα μεταφοράς, την πληροφορία και τις επικοινωνίες, συμπεριλαμβανομένων και των τεχνολογιών και συστημάτων πληροφορίας και επικοινωνιών και σε άλλες εγκαταστάσεις και υπηρεσίες που είναι ανοικτές ή παρέχονται στο κοινό, τόσο στις αστικές όσο και στις αγροτικές περιοχές»,

    – σύμφωνα με την παράγραφο 6, του Άρθρου 21 του Συντάγματος της χώρας, «τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας»,

    – σύμφωνα με τις παραγράφους 1 και 2 του Άρθρου 5Α του Συντάγματος της χώρας, «1. Καθένας έχει δικαίωμα στην πληροφόρηση, όπως νόμος ορίζει…..» και «2. Καθένας έχει δικαίωμα συμμετοχής στην Κοινωνία της Πληροφορίας. Η διευκόλυνση της πρόσβασης στις πληροφορίες που διακινούνται ηλεκτρονικά, καθώς και της παραγωγής, ανταλλαγής και διάδοσής τους αποτελεί υποχρέωση του Κράτους….»,

    η μη συμπερίληψη των αναγκών των ατόμων με αναπηρία στο εν λόγω προσχέδιο Νόμου όχι μόνο καταστρατηγεί τα προαναφερθέντα ανθρώπινα και συνταγματικά δικαιώματά τους, αλλά επιπρόσθετα έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το Κυβερνητικό Πρόγραμμα (Βλ. ΠΑΣΟΚ – Πλαίσιο Κυβερνητικού Προγράμματος, Ενότητα 3.4 «Άτομα με Αναπηρία: ίση συμμετοχή στη ζωή», σ:47), στο οποίο αναφέρεται το εξής: «Σε μια δίκαιη κοινωνία, δεν επιτρέπονται αποκλεισμοί. Μια κοινωνία είναι ανθρώπινη και δυνατή, όταν έχει τη δυνατότητα να δίνει ίσες ευκαιρίες συμμετοχής σε όλους τους πολίτες. Δεσμευόμαστε να άρουμε τα εμπόδια και να υποστηρίξουμε τα άτομα με αναπηρία και τις οικογένειές τους ..».

    Για αυτόν τον λόγο προτείνουμε στην παράγραφο 5, του Άρθρου 6 «Διαδικασία ανάρτησης στο διαδίκτυο», να συμπεριληφθεί ειδική πρόνοια για τη διασφάλιση της πρόσβασης των ατόμων με αναπηρία σε όλες αυτές τις πράξεις, νόμους και αποφάσεις που θα αναρτώνται στο διαδίκτυο και να οριστεί ότι ο τρόπος κατασκευής προσβάσιμων ιστοσελίδων και διαδικτυακών τόπων θα ακολουθεί το de facto πρότυπο ηλεκτρονικής προσβασιμότητας που χρησιμοποιείται για το σκοπό αυτό σε επίσημα έγγραφα της Ε.Ε., ήτοι εκείνο των Οδηγιών Προσβασιμότητας για τον Ιστό (Web Content Accessibility Guidelines), Έκδοση 2.0 της κοινοπραξίας W3C και μάλιστα σε επίπεδο συμμόρφωσης «ΑΑΑ». Επιπρόσθετα, θα πρέπει να αναφερθεί ότι οι περαιτέρω λεπτομέρειες επί του εν λόγω ζητήματος θα προσδιοριστούν με σχετική Υπουργική Απόφαση και ύστερα από στενή συνεργασία με την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.).

    Τέλος, δεδομένης της βαθιάς γνώσης και της μακρόχρονης εμπειρίας και τεχνογνωσίας της Συνομοσπονδίας στο ζήτημα της προσβασιμότητας, αλλά και της στενής της συνεργασίας με διεθνώς αναγνωρισμένους φορείς, τόσο στη χώρα μας όσο και στο εξωτερικό, και της γενικότερης άγνοιας που επικρατεί για το εν λόγω ζήτημα – το οποίο επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι το ελληνικό διαδίκτυο στο σύνολό του δεν είναι προσβάσιμο από τα άτομα με αναπηρία – θα πρέπει επίσης να αναφερθεί στην ίδια παράγραφο (παράγραφος 5, Άρθρου 6), ότι η πιστοποίηση της προσβασιμότητας αυτών των ιστοσελίδων και των διαδικτυακών τόπων θα ανατεθεί στην Ε.Σ.Α.μεΑ.

    «Διαφάνεια παντού!», «Διαφάνεια σε όλα!», «Διαφάνεια για Όλους!» πρέπει να συμπληρωθεί με το «Πρόσβαση σε όλα!», «Πρόσβαση παντού!», «Πρόσβαση για όλους τους πολίτες, δίχως εμπόδια και αποκλεισμούς!».

  • 7 Ιανουαρίου 2010, 12:24 | Τοπικό Συμβούλιο Μεταναστών Δήμου Συκεών

    Σε καμία χώρα της Ευρώπης δεν υπάρχει τόσο ακριβό παράβολο για την απόκτηση της ελληνικής ιθαγένειας. Το παράβολο των 1.000 ευρώ είναι απαγορευτικό για πολλούς μετανάστες που επιθυμούν να αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια, δεδομένου ότι οι περισσότεροι είναι οικογενειάρχες και ζουν από ένα μεροκάματο. Για μια τετραμελή οικογένεια αυτό σημαίνει ότι πρέπει να δώσει 4.000 ευρώ για να μπορέσει να αποκτήσει την ελληνική ιθαγένεια. Πιστεύουμε ότι αν η Ελλάδα ήθελε πραγματικά να διευκολύνει την πολιτογράφηση των μεταναστών θα έπρεπε να ζητά ένα συμβολικό ποσό και πάντως σίγουρα κάτω από 500 ευρώ.

    Τοπικό Συμβούλιο Μεταναστών Δήμου Συκεών

  • 6 Ιανουαρίου 2010, 20:45 | Ελένη Τόκα

    Σε κάθε περιπτώση, ακόμη κ αν λυθούν όλα τα προφανή ή μη προβλήματα που προφανώς έχει μια τέτοια αλλαγή (η οποία θα έπρεπε να είχε ήδη υλοποιηθεί,) το νομοσχέδιο δεν πληρεί το άρθρο 5α§2 του Συντάγματος
    (2. Καθένας έχει δικαίωμα συμμετοχής στην Κοινωνία της Πληροφορίας. Η διευκόλυνση της πρόσβασης στις πληροφορίες που διακινούνται ηλεκτρονικά, καθώς και της παραγωγής, ανταλλαγής και διάδοσής τους αποτελεί υποχρέωση του Κράτους, τηρουμένων πάντοτε των εγγυήσεων των άρθρων 9, 9Α και 19.), καθώς στη διαδικασία ανάρτησης δεν προβλέπεται η τήρηση της προσβασιμότητας για ΑμΕΑ.

  • 6 Ιανουαρίου 2010, 13:15 | Κυριάκος Πουρσανίδης

    Σε κάθε φορέα πρέπει να τηρείται υποχρεωτικώς ηλεκτρονικό αρχείο του υλικού που αναρτάται στο διαδίκτυο, διαθέσιμο σε οποιονδήποτε και προσβάσιμο από οποιονδήποτε, είτε έχει είτε δεν έχει έννομο συμφέρον, είτε θίγεται είτε δεν θίγεται από πράξη, απόφαση κ.λπ..

    Η Υπηρεσιακή μονάδα που θα λειτουργεί σε κάθε φορέα (π.χ. Δήμο)πρέπει να μην εμπλέκεται στην ιεραρχική διάρθρωση του φορέα και να λογοδοτεί απευθείας σε κάποια άλλη Αρχή (π.χ. Σώμα Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης).

  • 4 Ιανουαρίου 2010, 19:51 | Konstantinos Flokos

    Η πρωτοβουλία είναι ιδιαίτερα σημαντική και μπορεί να οδηγήσει όχι μόνο στην εξάλειψη της διαφθοράς, αλλά και στη μεγαλύτερη συμμετοχή των πολιτών στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

    Αν ο αριθμός των εγγραφών όμως αρχίσει να γίνεται υπερβολικά μεγάλος, οι δυνατότητες ελέγχου και συμμετοχής εξανεμίζονται, εκτός αν:
    – η πληροφορία είναι σωστά δομημένη, ώστε να είναι εύκολη η ηλεκτρονική της επεξεργασία. Παρόλο που αρχεία τύπου PDF ή Word/ODS φαντάζουν εύκολα στην αναζήτηση και θα μπορούσαν να λύσουν μέρος του προβλήματος, μόνο η ουσιαστική δόμηση της πληροφορίας με καθαρά ορισμένα πεδία θα επιτρέψει ουσιαστική επεξεργασία
    – προσφέρεται ευκολία αναζήτησης με βάση κριτήρια που ενδιαφέρουν το χρήστη, όπως π.χ. συγκεκριμένη περιοχή (υπουργείο/δήμος/κλπ), θεματική ενότητα, κλπ.
    – δίνεται ευκολία ανάκτησης της πληροφορίας από άλλα συστήματα, με στόχο την περαιτέρω επεξεργασία τους. Έτσι ο κάθε ενδιαφερόμενος θα μπορεί να επεξεργάζεται τη διαθέσιμη πληροφορία στο δικό του σύστημα, με τις δικές του μεθόδους αναζήτησης.
    – η πρόσβαση στην πληροφορία είναι ελεγχόμενη, κυρίως για την αποφυγή φαινομένων υπερφόρτωσης των συστημάτων και μη διαθεσιμότητάς τους στην πλειοψηφία των χρηστών

  • 27 Δεκεμβρίου 2009, 08:00 | Φίλιππος

    Το πρόβλημα:
    Χάος με αρχεία doc zip κλπ και για να βρούμε κάτι να μας βγαίνει η πίστη.
    Ανάρτηση στο διαδίκτυο σημαίνει και έλεγχος.
    Αν η αναζήτηση δεν είναι εύκολη δεν θα γίνεται έλεγχος.

    Λύση στο πρόβλημα:

    α) Τα αρχεία πρέπει να έχουν μορφή pdf και odt

    και

    β) Να υπάρχει εκτεταμένη αναζήτηση με λέξεις κλειδιά, όπως του google. Όχι με πολλαπλές επιλογές.

  • 26 Δεκεμβρίου 2009, 14:28 | vantageo

    Συγχαρητήρια για την πρωτοβουλία. Είθε να μην μείνει ανεφάρμοστος όπως τόσοι άλλοι.

    Ποίες όμως θα είναι οι κυρώσεις μη εφαρμογής του νόμου;

    Πιστεύω ότι θα πρέπει να είναι αυστηρές και κάθετες έτσι ώστε να συμορφώνονται οι υπέυθυνοι. Ιδίως τοπικοί αιρετοί άρχοντες έως το βαθμό της έκπωσης από το αξίωμα.

  • 24 Δεκεμβρίου 2009, 17:12 | ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΚΡΗΣ

    Ο ΝΟΜΟΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΣΘΕΙ ΑΠΟΤΕΛΕΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΑΤΟΝΗΣΕΙ ΟΠΩΣ ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΤΟΣΟΙ ΝΟΜΟΙ ΣΤΗΝ ΧΩΡΑ ΜΑΣ.

    Κατα την γνωμη μου θα πρεπει να υπάρχει καλή οργάνωση της Μονάδας Διαφάνειας που θα λειτουργήσει σε κάθε δημόσια υπηρεσία.

    Μερικές πρακτικές επισημάνσεις αν θελουμε να αξιοποιήσουμε την υπάρχουσα υποδομή των Υπηρεσιών σε πρώτη φάση :
    1. ΣΥΓΚΕΝΤΩΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΩΝ ΤΟΠΩΝ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΣΤΟΝ ΕΘΝΙΚΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ ΤΟΠΟ «ΕΡΜΗΣ».
    2. ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΏΝ ΕΓΓΡΑΦΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΑΠΟ ΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ (Χρόνική περίοδος που θα μένουν οι αποφάσεις αναρτημένες στο διαδίκτυο, σε ποιά μορφή, με ποιό τρόπο θα εμφάνίζονται, με ποιό τρόπο θα γίνεται η εύκολη αναζήτηση απο τους πολίτες κλπ
    3. ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ωστε να εξεληχθούν οι διαδικτυακοί τους τόποι για να υποστηρίζουν βάσεις δεδομένων εγγράφων και ίσως νέοι ή αναβαθμισμένοι servers. πχ στις Γενικές Γραμματείες των Υπουργείων και των Περιφέρειών εκτιμάται οτι θα αναρτώνται περί τις 10.000 αποφάσεις το χρόνο ισως και περισσότερες !!.

    Κατανοώ οτι θα είναι δύσκολή σήμερα η εξέυρεση πόρων για νέες υπόδομές που θα χρειασθούν οι Υπηρεσίες σίγουρα.

  • 24 Δεκεμβρίου 2009, 00:55 | Κωστής Πέτρου

    Βάσει του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων οι αποφάσεις των ΟΤΑ είναι άμεσα εκτελεστέες και δίνεται πολύ μικρό χρονικό διάστημα στους πολίτες να προσφύγουν κατά των συγκεκριμμένων αποφάσεων στην Περιφέρεια. Συνήθως οι ενδιαφερόμενοι πολίτες ενημερώνονται «κατόπιν εορτής» και πρέπει να προσφύγουν σε χρονοβόρες διαδικασίες μέσω των δικαστηρίων γιά να υπερασπίσουν τα όποια συμφέροντα τους, που θίγονται από αποφάσεις των ΟΤΑ.

    Η νέα διαδικασία που θα ισχύσει σύντομα, απλά δίνει την δυνατότητα στους πολίτες να ενημερωθούν ταχύτερα και θα πρέπει να συμπεριλάβει εκτός των εργολαβιών , διαγωνισμών , μεταθέσεων, προσλήψεων και οτιδήποτε αφορά την περιουσία των ΟΤΑ.
    Εφόσον και πάλι δεν προβλέπεται ο έλεγχος της νομιμότητας των αποφάσεων, έστω βάσει του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, πιστεύω ότι πρέπει να δοθεί κάποιο μεταβατικό χρονικό διάστημα από την ανάρτηση στο διαδίκτυο μέχρι την ισχύ των αποφάσεων των ΟΤΑ, έτσι ώστε οι πολίτες να μπορούν να στοιχειοθετήσουν στην Περιφέρεια επαρκώς τις όποιες απόψεις τους κατά μίας απόφασης ΟΤΑ.

    Οι αποφάσεις καλό θα ήταν να αναρτώνται σε μία κεντρική σελίδα με υποσελίδες τα διάφορα επίπεδα της κρατικής διοίκησης Υπουγεία- Περιφέρειες – Νομαρχίες – ΟΤΑ γιά να είναι ποιό εύκολο στους πολίτες να έχουν πρόσβαση στις αποφάσεις και να μην ψάχνονται στο διαδίκτυο.

  • Τα κέντρα πληροφόρησης του καθενός φορέα που δημοσιεύει στο διαδίκτυο περιεχόμενο δημοσιευτέο σ’ αυτό σύμφωνα με το παρόν σχέδιο νόμου, πρέπει να διαθέτουν την κατάλληλη τεχνολογική υποδομή ώστε να μπορεί να θεσμοθετηθεί και λειτουργήσει η δημιουργία αρχείου εθνικού ιστού των δημόσιων οργανισμών και του περιεχομένου που αυτοί δημοσιεύουν στο διαδίκτυο σύμφωνα με το άρθρο 2 του παρόντος σχεδίου νόμου. Για τη ρύθμιση του θέματος αυτού χρειάζεται νομοθετική διάταξη ή παραχώρηση σχετικής άδειας από τον κάθε φορέα.

    Άλλωστε, σύμφωνα με τη Σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της 24ης Αυγούστου 2006, η «ιστοσυγκομιδή» αποτελεί ένα από τους βασικούς στόχους διαφύλαξης ιστικού περιεχομένου (ΕΕ L 236/28 31.8.2006).

    Το παρόν σχέδιο νόμου πρέπει να προβλέψει σε ξεχωριστό άρθρο του—επί του παρόντος, αυτό λείπει—αφενός την υποχρέωση μέριμνας των φορέων που υποχρεούνται σε δημοσίευση περιεχομένου στο διαδίκτυο για λήψη κάθε τεχνολογικού μέτρου που θα διευκολύνει την ιστοσυγκομιδή, αφετέρου την υποχρέωση των εν λόγω φορέων για παροχή άδειας ελεύθερης χρήσης περιεχομένου που υπόκειται σε ρύθμιση διανοητικής ιδιοκτησίας, κατάλληλης για το σκοπό της ιστοσυγκομιδής.

  • 23 Δεκεμβρίου 2009, 18:42 | Georgios

    Κατά την γνώμη μου πρέπει να δημιουργηθεί μια ψηφιακή πλατφόρμα στην οποία θα αποστέλλονται όλες οι πράξεις. Αυτό θα βοηθήσει στον έλεγχο και στην αποφυγή τυχόν λαθών. Ακόμη για την αποφυγή δυσλειτουργιών πρέπει να ορισθεί αρμόδιος υπάλληλος από κάθε υπηρεσία, ο οποίος θα είναι ο σύνδεσμος του :Υπουργείου Εσωτερικών/Ψηφιακή πλατφόρμα/.-