1. Ο αιτών δύναται να παραιτηθεί από την αίτησή του καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας, εφόσον υποβάλει σχετική δήλωση εγγράφως ενώπιον των αρμόδιων Αρχών Παραλαβής και παραδώσει το δελτίο αιτούντος διεθνή προστασία. Για τη βεβαίωση της παραίτησης συντάσσεται σχετικό πρακτικό παραίτησης παρουσία διερμηνέα, ο οποίος επιβεβαιώνει το ακριβές περιεχόμενο αυτού, ενώ ο αιτών ενημερώνεται για τις συνέπειες της παραίτησης και για το γεγονός ότι οφείλει να εγκαταλείψει τη χώρα, εφόσον δεν είναι κάτοχος τίτλου διαμονής, παραλαμβάνει αντίγραφο του πρακτικού παραίτησης και η υπόθεση τίθεται στο αρχείο από την αρμόδια Αρχή Παραλαβής.
2. Όταν υπάρχει εύλογη αιτία να θεωρείται ότι ο αιτών έχει σιωπηρά ανακαλέσει την αίτησή του, οι Αρχές Απόφασης διακόπτουν την εξέταση της αίτησης με σχετική πράξη τους και θέτουν την υπόθεση στο αρχείο. Οι ως άνω πράξεις κοινοποιούνται με επιστολή στον αιτούντα, στην τελευταία δηλωθείσα διεύθυνσή του. Εφόσον δεν έχει δηλωθεί διεύθυνση, οι πράξεις αυτές δεν κοινοποιούνται.
3. Σιωπηρή ανάκληση θεωρείται ότι υπάρχει όταν διαπιστώνεται ότι ο αιτών, χωρίς να θεμελιώνει ότι αυτό οφείλεται σε συνθήκες ανεξάρτητες από τη θέλησή του:
α. δεν ανταποκρίθηκε σε αιτήματα για παροχή πληροφοριών με ουσιώδη σημασία για την αίτησή του κατά το άρθρο 4 του π.δ. 141/2013 ή
β. δεν παρέστη στην προσωπική συνέντευξη ή σε ακρόαση ενώπιον της Επιτροπής Προσφυγών όπως προβλέπεται στα άρθρα 17 και 26 παρότι κλήθηκε νόμιμα και χωρίς να προβάλει βάσιμους λόγους για τη μη παρουσία του ή
γ. διέφυγε από το χώρο όπου βρισκόταν υπό κράτηση ή δεν συμμορφώθηκε με τα επιβληθέντα εναλλακτικά μέτρα ή
δ. αναχώρησε από το χώρο όπου διέμενε, χωρίς να ζητήσει άδεια ή να ενημερώσει τις αρμόδιες αρχές εφόσον είχε προς τούτο υποχρέωση ή εγκατέλειψε τη χώρα χωρίς να λάβει άδεια από τις αρμόδιες Αρχές Παραλαβής ή
ε. δεν συμμορφώθηκε με τις υποχρεώσεις του άρθρου 9 παράγραφος 1 στοιχεία (β) και (γ), ή άλλη υποχρέωση επικοινωνίας ή υποχρέωση να προσκομίσει έγγραφο το οποίο αποδεδειγμένα έχει ή οφείλει να έχει στην κατοχή του και δύναται να προσκομίσει ή
στ. δεν εμφανίστηκε για να ανανεώσει το δελτίο το αργότερο κατά την επομένη εργάσιμη ημέρα μετά τη λήξη του.
4. Στις περιπτώσεις που έχει εκδοθεί πράξη διακοπής ή που η υπόθεση τέθηκε στο αρχείο μετά από παραίτηση, ο αιτών έχει δικαίωμα με αίτησή του εντός εννέα (9) μηνών από την ημερομηνία έκδοσης της πράξης διακοπής ή της υποβολής της παραίτησης να ζητήσει από την αρχή που έλαβε την απόφαση, τη συνέχιση της διαδικασίας εξέτασης της υπόθεσής του. Μέχρι την τελεσίδικη κρίση της ως άνω αίτησης, ο αιτών δεν απελαύνεται από τη χώρα ούτε εκτελείται απόφαση επιστροφής. Ο αιτών μπορεί να ζητήσει τη συνέχιση της εξέτασης της υπόθεσής του μόνο μια φορά.
5. Αίτηση διεθνούς προστασίας που υποβάλλεται μετά την πάροδο εννέα (9) μηνών από την ημερομηνία έκδοσης της πράξης διακοπής ή της παραίτησης εξετάζεται σύμφωνα με τις διατάξεις περί μεταγενέστερων αιτήσεων κατά το άρθρο 23.
6. Στις περιπτώσεις μεταφοράς αιτούντων στη χώρα, στο πλαίσιο εφαρμογής του Κανονισμού 604/2013 (ΕΕ) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, οι εκδοθείσες πράξεις διακοπής βάσει της παραγράφου 2 ανακαλούνται αυτοδικαίως και η διαδικασία εξέτασης της αίτησης συνεχίζεται.
Ως προς το σημείο στ’ της παραγράφου 3, η κοινοτική οδηγία (άρθρο 28) δεν αναφέρει χρονικό όριο την επόμενη μέρα της λήξης του δελτίου αιτούντος άσυλο αλλά αντιθέτως αναφέρει τον όρο «εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος» σε σχέση με τη μη επαφή με τις Αρχές και τη μη τήρηση υποχρέωση αναφοράς /επικοινωνίας. Κατά τη γνώμη μου δεν είναι «εύλογος χρόνος» η επόμενη ημέρα από τη λήξη του δελτίου αιτούντος διεθνή προστασία αλλά θα πρέπει να τεθεί χρονικό όριο τουλάχιστον 15 ημερών ώστε να καλυφθούν οι περιπτώσεις που ο προσφεύγων αδυνατεί να προσέλθει τη συγκεκριμένη μέρα λήξης του δελτίου του λόγω ανωτέρας βίας ή πραγματικής αδυναμίας (π.χ. ασθένεια, εισαγωγή στο νοσοκομείο).
Ιδιαίτερα θετικές οι παράγραφοι 4 και 5 ως άνω καθώς θεραπεύουν ένα σοβαρό πρόβλημα της διαδικασίας όσον αφορά τους αιτούντες διεθνή προστασία, οι οποίοι αποβάλλονταν από τη διαδικασία είτε επειδή δεν προσέρχονταν για ανανέωση του δελτίου αιτούντος την προβλεπόμενη συγκεκριμένη ημέρα.Επιπλέον θεραπεύεται κι ένα νομικό πρόβλημα καθώς οι αιτούντες διεθνή προστασία επανέρχονταν συχνά με νέα αίτηση διεθνούς προστασίας, μετά από πράξη διακοπής, και υπήρχε νομικό και πραγματικό ζήτημα σχετικά με τον χαρακτηρισμό, και συνεπώς τον χειρισμό, της νέας αίτησης ως μεταγενέστερης ή ως κατά πλάσμα συμπληρωματικής της αρχικής αίτησης.