1. (α) Κατά παρέκκλιση των διατάξεων των παρ. 1 και 2 του άρθρου 28 του π.δ. 114/2010, όπως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν, ο Γενικός Γραμματέας Δημόσιας Τάξης του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης χορηγεί καθεστώς παραμονής για ανθρωπιστικούς λόγους σε αιτούντες διεθνούς προστασίας, που είναι κάτοχοι δελτίου αιτήσαντος σε ισχύ, των οποίων η αίτηση είχε υποβληθεί έως και 5 έτη πριν την έναρξη ισχύος του παρόντος και η εξέτασή της εκκρεμεί σε β’ βαθμό, εκτός εάν συντρέχει κίνδυνος για την εθνική ασφάλεια ή για την κοινωνία της χώρας, λόγω τελεσίδικης καταδίκης του αιτούντος για τη διάπραξη σοβαρού εγκλήματος.
(β) Ως σοβαρό έγκλημα μπορεί να χαρακτηριστεί κακούργημα ή πλημμέλημα που τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον τριών ετών, καθώς και τα αδικήματα της βαριάς σωματικής βλάβης (ΠΚ 310), αρπαγής ανηλίκων (ΠΚ 324), ακούσιας απαγωγής (ΠΚ 327), προσβολής γενετήσιας αξιοπρέπειας (ΠΚ 337 παρ. 2-5), αποπλάνησης παιδιών (ΠΚ 339), κατάχρησης ανηλίκων σε ασέλγεια (ΠΚ 342), πορνογραφίας ανηλίκων (ΠΚ 348Α), προσέλκυσης παιδιών για γενετήσιους λόγους (ΠΚ 348Β), μαστροπείας (ΠΚ 349), εκμετάλλευσης πόρνης (ΠΚ 350), ασέλγειας με ανήλικο έναντι αμοιβής (ΠΚ 351Α) και εκβίασης (ΠΚ 385).
2. Η άδεια παραμονής της παραγράφου 1 του παρόντος, χορηγείται για δύο έτη και μπορεί να ανανεωθεί με αίτηση που υποβάλλεται στον Υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 19Α παρ. 1 περ. στ’ χωρίς την προηγούμενη παραπομπή από τις Επιτροπές Προσφυγών Ασύλου του π.δ. 114/2010, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει ή για έναν από τους λόγους του ν. 4251/2014.
3. Στις περιπτώσεις της παραγράφου 1 του παρόντος, οι εκκρεμείς προσφυγές δεν εξετάζονται κατά τα προβλεπόμενα στο π.δ. 114/2010 και η διοικητική διαδικασία καταργείται, εκτός εάν ο ενδιαφερόμενος υποβάλει στις αρμόδιες αρχές παραλαβής, του άρθρου 2 παρ. ιδ του π.δ 114/2010, αίτηση περί εξέτασης της προσφυγής του ως προς τις προϋποθέσεις χορήγησης καθεστώτος διεθνούς προστασίας, ενώπιον των Επιτροπών Προσφυγών, εντός δύο μηνών από την επίδοση της απόφασης περί χορήγησης καθεστώτος παραμονής για ανθρωπιστικούς λόγους. Σε περίπτωση υποβολής αίτησης σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο, για εξέταση της προσφυγής, ως προς τις προϋποθέσεις χορήγησης καθεστώτος διεθνούς προστασίας ενώπιον των Επιτροπών Προσφυγών, χορηγείται στον αιτούντα δελτίο αιτήσαντος άσυλο αλλοδαπού και η διαδικασία συνεχίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του π.δ. 114/2010.
4. Η περίπτωση α΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 26 του π.δ.114/2010, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 3 του π.δ 167/14, αντικαθίσταται ως εξής:
α. έναν υπάλληλο Υπουργείου ή νομικού προσώπου που εποπτεύεται από Υπουργείο, περιλαμβανομένων των Ο.Τ.Α., κατηγορίας ΠΕ πτυχιούχο ανθρωπιστικών, νομικών και κοινωνικών επιστημών, ως Πρόεδρο ο οποίος ορίζεται με τον αναπληρωτή του από τον οικείο Υπουργό. Στους Προέδρους των Επιτροπών Προσφυγών του προηγούμενου εδαφίου καταβάλλεται επίδομα ευθύνης Προϊσταμένου Τμήματος, ο δε χρόνος της θητείας τους θεωρείται ως χρόνος άσκησης καθηκόντων Προϊσταμένου Τμήματος.
β. Στις Επιτροπές Προσφυγών των άρθρων 26 και 32 του π.δ. 114/2010 μπορεί να ορίζονται με απόφαση του αρμόδιου Αν. Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης ως πρόεδροι, πρόσωπα εγνωσμένου κύρους, κατηγορίας ΠΕ με εξειδίκευση ή εμπειρία στους τομείς διεθνούς προστασίας ή των δικαιωμάτων του ανθρώπου ή στο διεθνές δίκαιο, από σχετικό κατάλογο που καταρτίζει προς το σκοπό αυτό η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες.
5.Η παρ.1.α. του άρθρου 7 του π.δ. 167/14, αντικαθίσταται ως εξής:
«Κατά παρέκκλιση των διατάξεων των παραγράφων 2 και 3 του άρθρου 14 του π.δ.114/2010, η αποφαινόμενη αρχή του άρθρου 2 σημείο ιθ΄ του π.δ. 114/2010 διακόπτει, λόγω σιωπηρής ανάκλησης, τη διαδικασία εξέτασης των αιτημάτων διεθνούς προστασίας τα οποία, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, έχουν απορριφθεί σε α΄ βαθμό και εκκρεμεί η εξέτασή τους σε β΄ βαθμό, εφόσον ο αιτών δεν είχε εμφανισθεί για να ανανεώσει το ειδικό δελτίο αιτήσαντος άσυλο αλλοδαπού μέχρι την 30 Ιουνίου 2015. Για τη διακοπή αυτή η αποφαινόμενη αρχή εκδίδει σχετική πράξη, η οποία επιδίδεται στον αιτούντα σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 47 και επόμενα του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας (ν. 2717/1999, Α» 97).»
Προτείνεται να αναφέρεται ρητά στο νόμο, ότι παρέχεται στον πολίτη τρίτης χώρας κάτοχο άδειας διαμονής για ανθρωπιστικούς λόγους της κατηγορίας αυτής δικαίωμα πρόσβασης στην εξαρτημένη εργασία και στην παροχή υπηρεσιών ή έργου, καθώς οι περισσότεροι εξ αυτών (λόγω του ισχύοντος καθεστώτος, προέλεγχος κλπ) ωθούνται ουσιαστικά στην «μαύρη» εργασία, ενώ υπάρχει επιθυμία και των ίδιων και των εργοδοτών τους να δηλωθεί η εργασία τους και να ασφαλιστούν.
Με τις 3 πρώτες παραγράφους του άρθρου 17 φαίνεται να επιλύεται οριστικά το χρόνιο πρόβλημα της κατοχής και ανανέωσης δελτίων αιτήσαντος ασύλου επί πολλά έτη (έως και δέκα). Δεκάδες χιλιάδες υπήκοοι τρίτων χωρών – στη συντριπτική τους πλειοψηφία με καταγωγή από χώρες που δεν θα δικαιολογούσαν τη χορήγηση διεθνούς προστασίας – διέμεναν στην Ελλάδα με ένα ‘ερμαφρόδιτο’ καθεστώς: μη δυνατότητα παροχής νόμιμης εργασίας, αδυναμία επίσκεψης της χώρας καταγωγής αλλά και απαλλαγή από ασφαλιστικές, φορολογικές και άλλες υποχρεώσεις. Με δεδομένη λοιπόν την αλλαγή αρμοδιότητας από την Ελληνική Αστυνομία στην Υπηρεσία Ασύλου και τη συσσώρευση ενός backlog περίπου 40.000 αιτήσεων, ο νομοθέτης επιτέλους τολμά.
Ερωτηματικά βέβαια προκαλεί η ανάθεση της αρμοδιότητας στο Γενικό Γραμματέα Δημόσιας Τάξης για τη χορήγηση της άδειας αλλά και στον Υπουργό Εσωτερικών για την ανανέωση αυτής.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΕ ΑΡ 17 ΠΑΡ 1β
ΑΡΠΑΓΗ (αρ.322),ΒΙΑΣΜΟΣ (αρ.336),ΕΚΒΙΑΣΗ (αρ.385παρ1α),ΑΝΘΡΩΠΟΚΤΟΝΙΑ (αρ.299), ΕΜΠΟΡΙΟ ΔΟΥΛΩΝ (αρ.323),ΕΜΠΟΡΙΑ ΑΝΘΡΩΠΩΝ (αρ.323Α),ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ (αρ.323Β), ΠΟΡΝΟΓΡΑΦΙΑ ΑΝΗΛΙΚΩΝ (αρ.348Α), ΜΑΣΤΡΟΠΕΙΑ (αρ.349), ΣΩΜΑΤΕΜΠΟΡΙΑ (αρ.351), ΑΣΕΛΓΕΙΑ ΜΕ ΑΝΗΛΙΚΟ ΕΝΑΝΤΙ ΑΜΟΙΒΗΣ (αρ.351Α) Π.Κ.
Βάσει του ισχύοντος νομικού πλαισίου (π.δ. 189/1998 όπως ισχύει), οι κάτοχοι ανθρωπιστικού καθεστώτος της παλαιάς διαδικασίας, δεν έχουν επί της ουσίας πρόσβαση στην αγορά εργασίας, καθώς απαιτείται προέλεγχος σχετικά με το εάν οι αντίστοιχες θέσεις δεν είναι δυνατόν να καλυφθούν από Έλληνες, πολίτες ΕΕ, ομογενείς κ.α. προκειμένου να τους χορηγηθεί η σχετική άδεια.
Πρέπει με τον παρόντα νόμο να διασφαλιστεί η πλήρης και ουσιαστική πρόσβαση στην αγορά εργασίας για όλους τους κατόχους ανθρωπιστικού καθεστώτος, και δη ανεξαρτήτως χρόνου και διαδικασίας χορήγησης αυτού, συμπεριλαμβανομένων βέβαια και όσων εδώ υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις προβλέπεται να λάβουν το καθεστώς με απόφαση του ΓΓ Δημόσιας Τάξης.
ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ,
ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΩ ΑΝ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΘΕΣΩ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΜΟΥ ΕΠΙ ΤΩΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΩΝ ΑΠΛΑ ΘΕΛΩ ΝΑ ΑΝΑΦΕΡΩ ΤΟ ΕΞΗΣ:
ΣΑΝ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΟΝ ΑΓΡΟΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ 30 ΧΡΟΝΙΑ ΤΩΡΑ ΑΠΟ ΤΟ 2014 ΣΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΜΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΗΚΕ ΕΝΑ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ,Η ΜΗ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΟΔΩΝ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΣΤΟΝ ΑΓΡΟΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ(ΧΩΡΑΦΙΑ).ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΑ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΠΑΡΑΝΟΜΟΥΜΕ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΕΡΓΑΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΧΩΡΑΦΙΑ ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΧΑΡΤΙΑ (ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΠΛΕΟΝ ΚΑΝΕΝΑΣ ΣΥΜΠΑΤΡΙΩΤΗΣ ΜΑΣ ΔΕΝ ΕΡΧΕΤΑΙ ΓΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΤΟΝ ΑΓΡΟΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ) ΜΕ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΚΑΙ ΔΙΑΚΑΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΟΔΩΝ ΝΑ ΜΗΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΣΤΕ-ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΑΡΑΝΟΜΟΙ.ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΝΑ ΠΡΟΒΛΕΦΘΕΙ ΕΝΑΣ ΤΡΟΠΟΣ ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΝΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΑΣΦΑΛΙΣΤΟΥΝ ΜΕ ΚΑΠΟΙΟ ΤΡΟΠΟ Π.Χ. ΕΡΓΟΣΗΜΑ ΚΑΙ ΝΑ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ ΕΤΣΙ ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ ΚΑΝΕΙ ΕΝΑ ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΒΗΜΑ ΣΤΗΝ ΕΞΥΓΙΑΝΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΣΤΟΝ ΑΓΡΟΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ.
θα πρέπει επίσης να διευκρινισθεί πώς θα αντιμετωπίζονται οι περιτπωσεις, που οι ανωτέροι δικαιούχοι, αυτοδικαίως, πλέον άδειας διαμονής για ανθωπιστικούς λόγους, έχουν ήδη υποβάλλει αίτημα χορήγησης άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους καθώς και η επιστροφή του παραβόλου τους κατόπιν παραίτησης.
Προτείνεται η πάγια χορήγηση άδειας διαμονής για ανθρωπιστικούς λόγους στους αναγνωρισμένους de jure ή de facto ανιθαγενείς (effectively stateless).
Διαφωνώ με την προτεινόμενη χορήγηση άδειας διαμονής για ανθρωπιστικούς λόγους σε αιτούντες άσυλο ήδη επί πενταετία , διότι εξυπηρετεί απλώς στην εκκαθάρριση των εκκρεμών αιτημάτων με τρόπο μαζικό κι όχι εξατομικευμένο.
Το άρθρο επιχειρεί να αποφορτίσει το μεγάλο απόθεμα προσφυγών πριν την έναρξη λειτουργίας της Υπηρεσίας ασύλου. Παρά το γεγονός ότι απόδοση ανθρωπιστικού καθεστώτος στους αιτούντες δειθνή προασταία, σε πρω΄τη φάση, θεωρείται θετική καθώς η αναμονή άνω των 5 ετών γι’ αυτούς τους αιτούντες σε συνδυασμό με διάφορα προβλήματα ανανέωσης των δελτίων αιτήσαντος ασύλου τους οφείλονται αποκλειστικά στις ολιγωρίες και τα συστημικά προβλήματα της ελληνικής διοίκησης και, ήδη οι περισσότεροι, αν όχι όλοι, έχουν αναπτύξει βιοτικούς δεσμούς στην Ελλάδα, γεννώνται κάποια προβλήματα απ’ αυτή την επιλογή του νομοθέτη.
Αρκετοί από τους αιτούντες διεθνή προστασία που βρίσκονται σε αναμονή εξέτασης της αίτησής τους προέρχονται από χώρες που παράγουν κατ’ εξοχήν πρόσφυγες (Συρία, Αφγανιστάν,Ιράκ, Ερυθραία, Σομαλία κλπ). Σε αυτούς δίνεται τίτλος διαμονής και το δικαίωμα νέας αίτησης εντός δύο μηνών από την επίδοση της απόφασης για την απονομή ανθρωπιστικού καθεστώτος. Ωστόσο, με βάση την προηγούμενη εμπειρία και τις χρόνιες αδυναμίες της διοίκησης, ενδέχεται σοβαρά να μην αρκέσει το ως άνω χρονικό διάστημα, καθώς πιθανολογείται ότι είναι πολλοί οι αλλοδαποί που θα επιδιώξουν να ζητήσουν διεθνή προστασία, οι ίδιοι δεν θα γνωρίζουν ότι έχουν τέτοιο δικαίωμα με αποτέλεσμα να απευθύνονται σε σχετικές μη κυβερνητικές οργανώσεις ενώ οι αρμόδιες αρχές παραλαβής είναι πιθανό να μην μπορέσουν να διεκπεραιώσουν πιθανώς σημαντικό όγκο νέω αιτήσεων διεθνούς προστασίας, πέραν των λοιπών καθηκόντων τους.
Συνεπώς, προτείνω η προθεσμία για την άσκηση νέας αίτησης διεθνούς προστασίας να είναι τρίμηνη και, επίσης, προτείνω την εξής προσθήκη στο τέλος του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 3: «Η επίδοση της απόφασης αυτής συνοδεύεται από έγγραφο της αρμόδιας αρχής επίδοσης με το οποίο ο αλλοδαπός ενημερώνεται γραπτώς σε γλώσσα που κατανοεί ότι έχει δικαίωμα να ζητήσει εκ νέου διεθνή προστασία εντός τριών μηνών από την ημέρα επίδοσης της απόφασης»