1. Με απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, αρμόδιου για θέματα μεταναστευτικής πολιτικής, η οποία εκδίδεται εντός έξι (6) μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος, ορίζεται η ημερομηνία έναρξης λειτουργίας της Αρχής Προσφυγών, όπως συνιστάται με τις διατάξεις του άρθρου 3 του παρόντος.
2. Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της Αρχής Προσφυγών, όπως συνιστάται με τις διατάξεις του άρθρου 3 του παρόντος, εξακολουθούν να ισχύουν οι σχετικές διατάξεις του ν. 3907/2011, όπως ισχύει κατά την δημοσίευση του παρόντος, αποκλειστικά και μόνο για τους σκοπούς των παραγράφων 2 έως 9 του παρόντος άρθρου. Με απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης αρμόδιου για θέματα μεταναστευτικής πολιτικής και του Υπουργού Οικονομικών και προκειμένου να εξεταστούν προσφυγές που εκκρεμούν και ιδίως όσες εξετάζονται κατά προτεραιότητα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, συστήνονται οι Επιτροπές Προσφυγών του άρθρου 3 του Ν. 3907/2011 (Α΄ 7), όπως ισχύει μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος, υπό τη σύνθεση που είχαν μέχρι την 25η Σεπτεμβρίου 2015, σύμφωνα με την υπ’αριθμ. 9541 (ΦΕΚ Β 2692/9.10.2014) απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, υπό την επιφύλαξη της διαθεσιμότητας των Προέδρων και των μελών τους. Στην περίπτωση που Πρόεδρος ή τακτικό μέλος των Επιτροπών Προσφυγών του προηγούμενου εδαφίου ελλείπει για οποιονδήποτε λόγο, ορίζεται αυτοδικαίως στη θέση του, ο πρώτος κατά σειρά αναπληρωτής αυτού. Σε περίπτωση που, για οποιονδήποτε λόγο, ελλείπει και ο αναπληρωτής Προέδρου ή τακτικού μέλους δύναται για την κάλυψη των κενών θέσεων να ορισθεί αναπληρωτής του από άλλη Επιτροπή ή να μειωθεί ο αριθμός των Επιτροπών με διατήρηση των τυχόν υπολειπόμενων Προέδρων ή μελών σε θέση αναπληρωτών των Επιτροπών που διατηρούνται. Σε περίπτωση που, για οποιοδήποτε λόγο, δεν συγκροτείται το σύνολο των προβλεπόμενων στην ανωτέρω απόφαση Επιτροπών, λειτουργούν όσες Επιτροπές από τις ανωτέρω δύναται να συγκροτηθούν και πάντως τουλάχιστον τρεις Επιτροπές.
3. Σε περίπτωση αδυναμίας συγκρότησης τουλάχιστον τριών Επιτροπών κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 2, μεταξύ των προέδρων και των μελών των Επιτροπών καθώς και των αναπληρωτών τους, όπως αυτοί ορίζονται με την υπ’ αριθμ. 9541 (ΦΕΚ Β 2692/9.10.2014) απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, που έχουν δηλώσει τη διαθεσιμότητά τους, διενεργείται κλήρωση για τη συγκρότηση τριμελών Επιτροπών, καθώς και για την ανάδειξη του Προέδρου κάθε Επιτροπής που συγκροτείται με τον τρόπο αυτό. Η κλήρωση διενεργείται με ευθύνη του Διευθυντή και παρουσία όλων των μελών που δήλωσαν διαθεσιμότητα.
4. Η διάρκεια της θητείας των προέδρων και μελών των Επιτροπών των προηγουμένων παραγράφων είναι πέντε μήνες και οι όροι αμοιβής και απασχόλησής τους προβλέπονται σε σχετική σύμβαση έργου που συνάπτουν με τον Υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Έργο των προέδρων και μελών των Επιτροπών είναι η εξέταση των προσφυγών που εκκρεμούν κατά την ανάληψη των καθηκόντων τους, καθώς και όσων εξετάζονται κατά προτεραιότητα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Η έδρα των Επιτροπών και της γραμματείας ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
5. Οι οργανικές θέσεις του προσωπικού της Αρχής Προσφυγών που προβλέπονται από τις διατάξεις του νόμου 3907/2011, όπως ισχύει μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος, μεταφέρονται αυτοδικαίως στην Αρχή Προσφυγών, όπως η υπηρεσία αυτή συνιστάται και διαρθρώνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, από την έναρξη λειτουργίας της. Αντιστοίχως μεταφέρεται αυτοδικαίως στην Αρχή Προσφυγών, από την έναρξη λειτουργίας της κατά τις διατάξεις του παρόντος, το προσωπικό που υπηρετεί σε αυτή, με οποιαδήποτε σχέση, είτε με μετάταξη, είτε με απόσπαση από υπηρεσίες του Δημοσίου, του ευρύτερου δημόσιου τομέα (άρθρο 2 του ν. 3861/2010) ή Ν.Π.Δ.Δ., κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου.
6. Για το μεταβατικό στάδιο της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου, με απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, αρμόδιου για θέματα μεταναστευτικής πολιτικής, διορίζεται διευθυντής της Αρχής Προσφυγών, υπάλληλος του Δημοσίου, του ευρύτερου δημόσιου τομέα (άρθρο 2 του ν. 3861/2010, ΦΕΚ 112 Α΄) ή Ν.Π.Δ.Δ., κατά προτίμηση με διοικητική εμπειρία, κατά παρέκκλιση από κάθε γενική ή ειδική διάταξη.
7. Έως την ανάληψη των σχετικών αρμοδιοτήτων από την Αρχή Προσφυγών, με μέριμνα της Υπηρεσίας Ασύλου, παρέχονται οι απαραίτητες υπηρεσίες διερμηνείας για τις διαδικασίες ενώπιον της Αρχής Προσφυγών και οι εξουσιοδοτήσεις στο προσωπικό της και τα μέλη των Επιτροπών για την πρόσβαση στο σύστημα «Police on Line» της Ελληνικής Αστυνομίας για τις ανάγκες διεκπεραίωσης των διαδικασιών ενώπιον της Αρχής Προσφυγών.
8. Στον προϋπολογισμό της Αρχής Προσφυγών του έτους 2016, εγγράφεται ποσό 1.653.000 ευρώ το οποίο μεταφέρεται από τους αντίστοιχους ΚΑΕ της Υπηρεσίας Ασύλου.
9. Κατά την πρώτη εφαρμογή της διαδικασίας του άρθρου 3Α του ν. 3907/2011, όπως προστέθηκε με τις διατάξεις του παρόντος, για την επιλογή του Διευθυντή και των μελών των Επιτροπών Προσφυγών της Αρχής Προσφυγών, η δαπάνη διεξαγωγής της διαδικασίας, συμπεριλαμβανομένων και των διαγωνιστικών διαδικασιών βαρύνει τον προϋπολογισμό της Υπηρεσίας Ασύλου.
10. Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης μπορεί να καθορίζεται η χρήση των υφιστάμενων χώρων προσωρινής φιλοξενίας πολιτών τρίτων χωρών είτε ως Ειδικών Χώρων Παραμονής Αλλοδαπών (ΕΧΠΑ) του άρθρου 81 του ν. 3386/2005 είτε ως εγκαταστάσεων του άρθρου 31 του παρόντος νόμου είτε ως εγκαταστάσεων των Περιφερειακών υπηρεσιών της Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης και ρυθμίζεται κάθε θέμα σχετικά με τη λειτουργία αυτών.
11. Το σύνολο των εγκαταστάσεων της Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής μεταβιβάζονται αυτοδικαίως στην Υπηρεσία Υποδοχής και Ταυτοποίησης που συνίσταται με τον παρόντα νόμο, από την έναρξη λειτουργίας της, σύμφωνα με την παράγραφο 16.
12. Η Υπηρεσία Υποδοχής και Ταυτοποίησης υπεισέρχεται αυτοδικαίως στις εκκρεμείς συμβάσεις που έχει συνάψει η Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής, στη θέση της τελευταίας, την οποία διαδέχεται ως προς όλα τα δικαιώματα και υποχρεώσεις, από την έναρξη λειτουργίας της, σύμφωνα με την παράγραφο 16.
13. Τυχόν εκκρεμή προγράμματα χρηματοδότησης ή προμηθειών από εσωτερικούς, ευρωπαϊκούς ή διεθνείς πόρους και κάθε άλλους πόρους, των οποίων δικαιούχος και εκτελεστής είναι η Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής, εκτελούνται από την Υπηρεσία Υποδοχής και Ταυτοποίησης, από την έναρξη λειτουργίας της, σύμφωνα με την παράγραφο 16.
14. Όπου στην κείμενη νομοθεσία αναφέρεται η Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής ή Κέντρα Πρώτης Υποδοχής ή Κινητές Μονάδες, από την έναρξη λειτουργίας της, σύμφωνα με την παράγραφο 16, νοείται η Υπηρεσία Υποδοχής και Ταυτοποίησης, και οι αντίστοιχες περιφερειακές της υπηρεσίες, όπως συνιστώνται με τον παρόντα νόμο.
15. Το σύνολο των οργανικών θέσεων του προσωπικού της Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής, μεταφέρονται αυτοδικαίως στην Υπηρεσία Υποδοχής και Ταυτοποίησης, από την έναρξη λειτουργίας της, σύμφωνα με την παράγραφο 16. Αντιστοίχως, μεταφέρεται αυτοδικαίως στην Υπηρεσία Υποδοχής και Ταυτοποίησης, το σύνολο του προσωπικού που υπηρετεί στην Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής, με οποιαδήποτε σχέση, είτε με μετάταξη, είτε με απόσπαση ή διάθεση, από υπηρεσίες του Δημοσίου, του ευρύτερου δημόσιου τομέα (άρθρο 2 του ν. 3861/2010) ή Ν.Π.Δ.Δ., κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου.
16. Έως την ανάληψη των σχετικών αρμοδιοτήτων από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, φορέας υλοποίησης για τη λειτουργία της Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης και για την πραγματοποίηση έργων, προμηθειών είναι οι αρμόδιες υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας.
17. Με απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, αρμόδιου για θέματα μεταναστευτικής πολιτικής, η οποία εκδίδεται ενός μήνα από τη δημοσίευση του παρόντος, ορίζεται η ημερομηνία έναρξης λειτουργίας Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης. Με την ίδια απόφαση καταργείται η Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής.
18. Όλες οι αποφάσεις κανονιστικού χαρακτήρα και τα προεδρικά διατάγματα κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του ν. 3907/2011, οι οποίες ρυθμίζουν τη λειτουργία της Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής, εφαρμόζονται αναλογικά για τη λειτουργία της Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης, έως την έκδοση των αποφάσεων και διαταγμάτων που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότηση του παρόντος.
Σχόλιο επί της παραγράφου 4, στο άρθρο 10:
Εφόσον για το μεταβατικό χρόνο λειτουργίας των Επιτροπών Προσφυγών της Αρχής Προσφυγών εξακολουθούν να ισχύουν οι σχετικές διατάξεις του Ν.3907/2011, όπως ρητά αναφέρεται στην παρ.2 του άρθρου αυτού, προβλέπεται Έδρα των Επιτροπών και της Γραμματείας που είναι η έδρα της Κεντρικής Υπηρεσίας Ασύλου και συνεπώς είναι εσφαλμένη η διάταξη που αναφέρει ότι η Έδρα των Επιτροπων και της Γραμματείας ορίζεται με απόφαση του Υπ. Εσωτερικών.
Θα πρέπει να απαλειφθεί!
Στην παράγραφο 4 εδάφιο γ’ ορίζεται ότι «Η έδρα των Επιτροπών και της γραμματείας ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.» Εφόσον για τον μεταβατικό χρόνο λειτουργίας των Επιτροπών Προσφυγών της Αρχής Προσφυγών εξακολουθούν να ισχύουν οι σχετικές διατάξεις του ν. 3907/2011, όπως ρητά αναφέρεται στην παράγραφο 2 του άρθρου αυτού, προβλέπεται ως έδρα των Επιτροπών Προσφυγών και της γραμματείας η έδρα της Κεντρικής Υπηρεσίας Ασύλου και συνεπώς είναι εσφαλμένη η διάταξη που αναφέρει ότι η έδρα των Επιτοπών και της Γραμματείας ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και θα πρέπει να απαληφθεί.
Επί του άρθρου 8 του παρόντος νόμου, προτείνεται αύξηση της στελέχωσης της Υπηρεσίας ως εξής:
Για τη στελέχωση της Κεντρικής Διοικητικής Υπηρεσίας της Αρχής Προσφυγών, συνιστώνται:
α) περισσότερες από 15 θέσεις κατηγορίας ΔΕ Διοικητικού-Λογιστικού, που στελεχώνουν το Τμήμα Νομικής Υποστήριξης, Εκπαίδευσης και Τεκμηρίωσης.
β) περισσότερες από 20 θέσεις κατηγορίας ΔΕ Διοικητικού-Λογιστικού για τη στελέχωση του Τμήματος Διοικητικής Υποστήριξης, Οικονομικών και Ανθρωπίνου Δυναμικού.
Η σωστή στελέχωση (αριθμός εργαζομένων) και η ανάπτυξη του ήδη υπάρχοντος προσωπικού αποτελούν δύο κύρια ζητήματα που απασχολούν μια Υπηρεσία.
Θα πρέπει λοιπόν να δοθεί ιδιαίτερη σημασία στο κομμάτι αυτό ,διότι αποτελεί ένα από τα βασικά στοιχεία που ολοκληρώνουν τη θετική εικόνα μιας Υπηρεσίας καθώς και την εύρυθμη λειτουργία αυτής.
Επί του άρθρου 8 του παρόντος νόμου, προτείνεται αύξηση της στελέχωσης της Υπηρεσίας ως εξής:
Για τη στελέχωση της Κεντρικής Διοικητικής Υπηρεσίας της Αρχής Προσφυγών, συνιστώνται:
α) πάνω από 15 θέσεις κατηγορίας ΔΕ Διοικητικού-Λογιστικού, οι οποίοι στελεχώνουν το Τμήμα Νομικής Υποστήριξης, Εκπαίδευσης και Τεκμηρίωσης.
β) πάνω από 20 θέσεις κατηγορίας ΔΕ Διοικητικού-Λογιστικού για τη στελέχωση του Τμήματος Διοικητικής Υποστήριξης, Οικονομικών και Ανθρωπίνου Δυναμικού.
Για να καλυφθούν οι ανάγκες της Υπηρεσίας, θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη ότι ο όγκος της δουλειάς είναι διαρκώς αυξανόμενος.
Άρθρο 10 παρ. 4
Θα πρέπει να προστεθεί:
Η έδρα των Επιτροπών και της γραμματείας ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης σε κτήρια του Δημοσίου, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή άλλων φορέων που παραχωρούνται χωρίς αντάλλαγμα ή σε ιδιωτικά κτίρια που μισθώνονται με δαπάνες του Δημοσίου.
Στο τέλος της συγκεκριμένης παραγρ. άρθρο 10 παρ.4 για λόγους ενότητας κειμένου ομοιομορφίας και μη διακριτικής μεταχείρισης μεταξύ των Υπηρεσιών: της Υπηρεσίας Ασύλου και της Αρχής Προσφυγών πρέπει να προστεθεί η φράση που προβλέπεται στο άρθρο 5 παραγρ.2 …» ή σε ιδιωτικά κτήρια που μισθώνονται με δαπάνες του Δημοσίου».
Σχόλιο επί του άρθρου 10 παρ. 4 του παρόντος νόμου:
Στο τέλος της συγκεκριμένης παραγράφου και για λόγους ενότητας κειμένου, ομοιομορφίας και μη διακριτικής μεταχείρισης μεταξύ των Υπηρεσιών, της Υπηρεσίας Ασύλου και της Αρχής Προσφυγών, πρέπει να προστεθεί η φράση που προβλέπεται στο άρθρο 5, παράγρ. 2 «…ή σε ιδιωτικά κτίρια που μισθώνονται με δαπάνες του Δημοσίου».